Proč úřad FAA zablokoval start Starship SN9? Roli hrál mimo jiné výbuch při testovacím letu SN8
Starship SN9 stála ve čtvrtek i v pátek na rampě v Boca Chica a byla připravena na svůj dlouho očekávaný testovací let do výšky 10 kilometrů. Nakonec ale zůstala na zemi, protože SpaceX se nepodařilo včas získat startovní licenci od Federální letecké správy (FAA). Elon Musk veřejně vyslovil své rozhořčení nad zkostnatělou byrokracií a fanoušci SpaceX se přidali ke kritice FAA na sociálních sítích. Spolu s tím se začala šířit řada nepravd, nepřesných informací a nesouvisejících faktů, což vedlo k vyvozování zcestných závěrů. Celou věc navíc komplikoval nedostatek nějakých konkrétnějších, oficiálních informací. Co tedy víme o konfliktu mezi FAA a SpaceX v otázce startu Starship SN9?
V první řadě je potřeba vyjasnit pár věcí ohledně role FAA při startech SpaceX a také problematiky startovních licencí. Federal Aviation Administration je agentura amerického ministerstva dopravy, která primárně reguluje a dohlíží na leteckou dopravu nad Spojenými státy. Má však také vesmírnou divizi, která dohlíží na starty raket. Provozovatelé raket pak pro každý start musejí mít zajištěnou licenci. Obvykle není nutné žádat o novou licenci pro každý start a místo toho se zařizuje dlouhodobá licence. V ní se definují určité podmínky a požadavky, které musí raketa a provozovatel splňovat, aby daný start spadal pod tuto plošnou licenci (může se například týkat jen určitých startovních azimutů a mezi požadavky může být třeba funkční sebedestrukční systém nebo různá další bezpečnostní opatření).
SpaceX má takovou dlouhodobou licenci například pro starty Falconů ze svých floridských ramp. Firmě pak stačí s určitým předstihem informovat FAA o plánovaném startu, například kvůli zařízení uzavírek leteckého prostoru kolem kosmodromu a dalším náležitostem. Mnozí si během příprav letu Starship SN9 vykládali existenci leteckých uzavírek jako potvrzení udělení startovní licence, ale tak to není, jsou to dvě zcela nezávislé věci.
Starty Falconů jsou už rutinní a spolupráce SpaceX a FAA funguje dobře. Komplikace přišly až v Boca Chica, kde si firma v květnu 2020 zařídila plošnou licenci FAA pro suborbitální testy prototypů Starship. S touto licencí pak byly loni v létě provedeny krátké zkušební skoky prototypů SN5 a SN6. Problém ale nastal v případě prosincového letu Starship SN8, který skončil výbuchem při přistání. Nyní totiž vyšlo najevo, že úřad FAA hned po letu SN8 zahájil vyšetřování výbuchu prototypu a zároveň prý SpaceX v rámci letu SN8 porušilo některou z podmínek definovaných stávající licencí pro testovací starty Starship. Bohužel stále není jasné, o jaké porušení šlo. Nicméně na základě zkušeností z letu SN8 úřad se SpaceX zřejmě spolupracuje na úpravě existující plošné licence pro suborbitální testy Starship. A jelikož tento proces ještě není hotový, Starship SN9 nemohla na konci ledna odstartovat. Federální letecká správa následně vydala prohlášení, že ke schválení úprav licence dojde až poté, co bude úřad spokojen s kroky, které SpaceX provedlo, aby splnilo blíže neurčené regulační požadavky.
Elon Musk si v souvislosti s tím postěžoval, že struktura kosmické divize FAA je „rozbitá“, jelikož je nastavena pro pár startů ročně s raketami na jedno použití. Dodal, že pokud nedojde k úpravě schvalovacích procesů, lidstvo se na Mars nikdy nedostane. V tomto ohledu Muska podpořil Dave Masten, uznávaný inženýr ze společnosti Masten Space Systems. Ten se na Twitteru podělil o svou zkušenost s úřadem FAA, kvůli kterému přes půl roku nesměl létat se svými stroji a málem tím přišel o svou firmu.
Dobrou zprávou je, že FAA už delší dobu pracuje na modernizaci a zjednodušení svých pravidel a schvalovacích procesů pro kosmické starty. Minulý rok v prosinci byla nová pravidla finalizována a vejít v platnost by měla letos v březnu. Do té doby však platí staré pořádky, které jsou evidentně příliš pomalé pro firmu typu SpaceX, která se v rámci vývoje Starship žene vpřed tempem, které je v tomto oboru nevídané. Schválení nové licence pro Starship úřadem FAA ale nakonec nedokázal urychlit ani osobní telefonát od Elona Muska, a tak prototyp SN9 zatím stále stojí na rampě. Další příležitost pro start by měla být v pondělí 1. února, ale momentálně není jasné, jestli se do té doby stihne potřebná licence vyřídit, nebo si budeme muset počkat ještě o něco déle.
A na závěr bych chtěl uvést na pravou míru ještě jednu věc. Někteří totiž začali do diskuze ohledně licence pro testovací lety Starship míchat zcela nesouvisející věc. SpaceX totiž s FAA už delší dobu řeší ještě otázku licence pro ORBITÁLNÍ starty Starship z Boca Chica. V rámci původního povolení před zahájením stavby zdejší rampy totiž byla vypracována podrobná environmentální studie, která zkoumala ekologické dopady provozu kosmodromu na místní faunu a flóru. Jenže tato studie vycházela z toho, že SpaceX bude v Boca Chica provádět pouze starty raket Falcon, což byl původní plán. V průběhu let ale došlo k přehodnocení tohoto záměru a SpaceX nakonec areál v Boca Chica využívá úplně jiným způsobem, než se původně předpokládalo. Kromě startů úplně jiné rakety zde probíhá také vývoj, výroba a časté pozemní testování prototypů. Platnost závěrů původní environmentální studie je tedy diskutabilní. Úřad FAA v roce 2019 došel k závěru, že dopady aktuálního testování Starship nijak nepřekračují rozsah původního povolení a nejsou potřeba další ekologické studie. Na základě protestů ekologických organizací ale nakonec došlo ke změně a FAA nyní vyžaduje nové environmentální posouzení, předtím než povolí orbitální starty Starship. Tato věc ale nijak nesouvisí s úpravou licence pro suborbitální testy Starship, jejíž zdržení vedlo k odkladu startu SN9.
Zdroje: The Verge, Space News, Ars Technica
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Kopíruji z kosmo.cz diskuse Plány pro návrat na Měsíc
Takže k věci. Už jen fakt, že sami Bidenovi “demokrati” původně navrhovali 600, a na těch 850 se to dotáhlo jen díky intervenci tehdy ještě trumpovského republikánského senátu, je dostatečně výmluvný. Od letoška je ovšem demokratický i ten senát, což nevidím jako garanci dalšího postupu vpřed.
Dál se snad i s těmi nejzapřisáhlejšími antitrumpovci shodnu na tom, že Trump americkou ekonomiku během svých čtyř let významně nakopl, jeho snaha udělat Ameriku zase velkou, stáhnout do USA různé v minulosti vymístěné výroby, se úspěšně dařila, a americká ekonomika díky tomu zažívala dobré časy. Jenže co bude teď, když už během pár dnů svého úřadování Biden otevřel hranice pro imigranty (pokud je tu někdo přesvědčený, že budou tvrdě pracovat na rozvoji americké ekonomiky, tak s podobným exotem se nehodlám dál bavit), a odstartoval antiuhlíkové zelené šílenství, které ekonomiku těžce podlomí? A k tomu je v běhu děsivá krize, způsobená pandemií. S výběrem daní to nevidím nijak růžově, ale o to hůř bude vypadat výdajová stránka rozpočtu.
Biden a spol. může horem dolem tvrdit, že Měsíc ano, slibem jak známo, nezarmoutíš, ale jaká bude realita? Až se blmové a další Bidenovi přívrženci začnou dožadovat podílu na kořisti? Protože jak známo, nějaká vesmírná expanze nepředstavuje zrovna prioritu demokratické strany.
No a k tomu bych ještě připojil faktickou poznámku, že ono vlastně ani nezáleží na tom, kolik peněz se do SLS, Artemidy atd. vrazí, ale jak se ty peníze využijí. Přičemž Boeing, resp. ULA jsou dokonalé ukázky toho, jak vypadá černá díra na peníze, a v této disciplíně se k nim úspěšně připojil i Northrop Grumman, který vyvíjel raketu Omega. A kde je Omega? Vypadá to, že šla k ďasu, ale až potom, co na její vývoj NG dostal 532 milionů. To se to pak vyvíjí. Přičemž NG je jedním ze 4 subjektů Národního týmu, kde je taky Blue Origin, o dva roky starší než SpaceX a s mohutnou powerpointovou raketou New Glenn.
Myslím, že docela významným indikátorem skutečných lunárních záměrů se stane nepříliš vzdálené rozhodnutí ohledně finanční podpory pro dosavadní tři zvažované přistávací programy. Jestli vyhraje “Národní tým”, tak je podle mne vymalováno, pouze se budou lít velké prachy do jeho čtyř složek, a jelikož z toho nic moc nevzejde, tak se to po nějaké přiměřené době odtroubí. Taková je tedy moje prognóza – zpočátku odklady, posuny do dalších let, a nakonec velký škrt.
Umíš prezentovat i svoje myšlenky místo kopírování cizích? Vyjádřím se jen krátce, ekonomika prosperovala i přes Trumpovy kroky, nikoliv díky nim. Zavedení vyšších cel nepomoho nikomu, ani američanům. Podcenění koronaviru nezabránilu pádu akcií. Hromadné tisknutí nových peněz sice trhy zase sytí novými prostředky, ale vede to jen k větší inflaci. No a nakonec Trump zařidil během svých 4 let nejvyšší schodek státního rozpočtu v historii své země a profitovali z něj ty největší korporace. Zadlužování země nevede k prosperitě. Ale to už jsme dost mimo téma.
Souhlas
Tak je videt, ze je Covidove obdobi a lidi asi maji cas se bavit o blbostech. Tolik reci a emoci jen kvuli tomu, ze SS SN9 uz cca (celej dlouhej nekonecnej) tejden necinne stoji…
Ale houby, potom bude SN10
Myslím ale je to len moja domienka, že tu vôbec nejde o ekologický dopad Starship ani to ako sa píše v článku že kozmodróm sa využíva na iné účely ako bol prezentovaný ekológom a iným inštitúciám. FAA vadí fakt že sa jedná o experimentálny stroj ktorý je vývoji a či sa to niekomu páči alebo nie, je nepredvídateľný. Po druhé, nejedná sa o klasickú raketu, má iný letový profil, a hlavne to najpodstatnejšie, neobsahuje samodeštrukčný systém. A keď si všetky tieto fakty spojíte dokopy tak sa niet čomu diviť. Druhá vec je to že FAA je opatrná lebo niečo takéto nerieši každý deň a takisto sa snaží brzdiť trochu anarchistickú dušu Elona 🙂
Samodestrukční systém tam samozřejmě je. Před každým pokusem o start je možno sledovat jeho instalaci a následné odjišťování cca v polovině výšky Starship.
Slovenská verze starship možná nemá sebedestrukční systém, SN9 ho ale rozhodně má a před startovacim pokusem ho asi 2 hodiny zapínali….
Och no prepáč, to som nevedel. Ospravedlňujem sa. 🙂😉
Samodeštrukčný systém Starship má, inak súhlasím.
Jenom mě zaráží proč teda FAA uzavřela letový provoz, když nevydali licenci k letu. Že by levá ruka nevěděla co dělá pravá?
Dobrá otázka. Třeba se báli, že sx odstartuje bez povolení, tak to pro jistotu zavřeli. 😛
Jednoduše proto, že jde o 2 různé věci a jedna je potřeba udělat v předstihu.
Určitě ne v takovém předstihu, aby netušili že oni sami nemají v úmyslu udělit liceni.
Na čem se zakládá uváha, že museli vědět, že nemají v úmyslu udělit licenci?
Zatímco povolení ke startu stačí dát těsně před startem, TFR je potřeba naopak dát s co největším předstihem, aby se všichni dotčení měli čas tomu přizpůsobit (není problém ji případně náhle zrušit, ale je problém ji náhle zavést).
Když se koukneš na přehled TFR (věřím, že na FAA stránku s přehledem TFR trefíš, a není zas tak velký problém nastavit si tam filtr na TX nebo na “space operations”) – tak jenom ty malé se dělají den předem. Ty větší jsou nejméně 2 dny předem (většinou 3-5 dní předem).
TFR je neinvazívne opatrenie ktoré treba dať v predstihu vedieť. Letová licencia sa často vydáva dni či hodiny pred štartom, to len Falcon 9 má permanentnú licenciu na lety kde FFA už straoj dobre pozná.
Pokud na udělení licence vyžadovali vyšetřování havárie, tak asi moc dobře věděli, že licenci neudělí.
Pro to, že hrál roli výbuch SN8 je nějaký seriózní zdroj nebo jde o ty dva články s tzv. anonymními úředníky FAA v Bezos Heute respektive Comcast Dnes?
Ah už to vidím Verge. Verge vlastní Vox ve kterém má solidní podíl Comcast dokonce mají člověka v redakční radě.
To neberu jako věrohodný zdroj, většina zákazníků Comcastu je z nich vytočená do běla a velmi rádi doplní případnou přebývající kapacitu Starlinku.
FAA není zkostnatělé, jen nějaký demokratický komouš chce výpalné.
Když amíci letěli na Měsic, tak porušovali téměř všechno. Když je státní zájem america first, tak jde vše.
Za 10 let bude Elon na Marsu. Pokud budou chtít výpalné, tak se odstěhuje jinam. Chlapci demokraté si to moc neuvědomují, o co jde.
Elon by si mohl užívat, ale pracuje a v tom jej obdivuji.
America first bez Jihoafričana s kanadskými předky je jen prázdný žblebt.
Soudruzi z FAA mají své motivace jak a komu co povolit. Zákon to rozhodně není.
Pokud si mám vybrat mezi variantou:
Všichni spikli proti Elonovi. (sdílejte to, než to smažou !)
Nebo že se Elon (jako nyní nejbohatší muž planety) začíná chovat jako papalášské hovádko které zkouší co mu projde.
Tak to moc těžké vybírání není.
Ano, to je celý Musk.
Muskova reakce na zprávu, že se stal nejbohatším na světě: How strange. Well, back to work …
https://twitter.com/elonmusk/status/1347204606414131200
Jestli vám vaše averze vůči Muskovi nezastiňuje zdravý úsudek.
Pletete si realismus a všeobecnou skepsi s osobními antipatiemi.
Mě je Elon sympatický, ale to ještě neznamená že je dokonalý a bez charakterových vad. Moc korumpuje a mezi geniálními zakladateli firem a vrcholovými manažery je často vyšší procento sociopatů než ve věznicích se zvýšenou ostrahou. Je třeba těmto lidem nepodlézat a nedělat z nich bohy – to by je charakterově zcela zkazilo.
Elon dokonalý jistě není, ale jste to vy, kdo si odmítá připustit realitu. Ta je to totiž taková, že Musk je v současné době nejschopnější člověk na světe, ve schopnosti dosáhnout svého cíle. Není to podlézání ani zbožšťování, to je jednoduchý fakt. A ano, že si při tom zachovává svoji skromnost, je hodné obdivu ve světle toho procenta sociopatů, kteří na podobných pozicích jsou.
A že mu došla trpělivost, je úplně normální reakce na to, že se mu hromadí rakety na testování, zatímco úřad není schopný dodat za kdoví jak dlouhou dobu povolení ke startu.
To spis schopny clovek narazi na hranice zakonnych moznosti, tak se snazi je popotlacit kousek dal, k cemuz vyuziva sve “moci”. Tudiz se o nem s jistym nadhledem da rict, ze je to papalasske hovadko. Nicmene, vzhledem k tomu, ze mu fandime, rikame to o nem s laskou. 😉
Jen pro vyváženost. Mám-li si vybrat mezi variantou:
Ve FAA jsou samí skvělí moudří osvícení úředníci.
Nebo že ve FAA je plno hovádek (a proto se předhánějí kdo napráská víc schvalovacích razítek na smrtelně nebezpečná letadla Boeingu)
Tak to moc těžké vybírání není!
FAA ma prave teraz kvoli 737cke nalozene v gatiach. Okrem Boeingu prisli o kredit aj oni. Uplne otvorene sa hovori o tom, ze moresy, ktore FAA zaviedla (v podstate “samocertifikacia”) dovolili, aby sa stalo to, co sa stalo. Bez nej by Boeingu to, co spravil, nikdy nepreslo.
Já bych neřekl ani jedno. Spíš je to o tom, že zaspali dobu, stejně jako kdysi hudební průmysl s digitální distribucí. Prostě nejsou připraveni na to, že někdo vyrábí jednu testovací raketu měsíčně tak levně, že mu nevadí, že o ni přijde. Že je možné velmi rychle zanalyzovat data a příčinu nezdaru. Dle mého názoru začínají brát SH/SS vážně až teď.
Netroufl bych si říct, že jsou to hovádka. Zkostnatělí, to ano. Nicméně třeba zrovna v těchto dnech tvrdě makají na tom, aby změnili stávající procesy, které se sice možná ukazují jako neefektivní, ale jsou nuceni se jich držet. Prostě existují nějaká pravidla a pokud je potřeba je změnit, tak to jde, ale není to lusknutím prstů.
To je zas stejné, jako že právní rámce a návazné procesy v mnoha zemích stále nejsou připraveny na platformy jako Uber nebo Airbnb nebo na elektornickou komunikaci státu s občany. Vezměte si datové schránky, které od svého založení byly státem doporučovány, ale neměly právní základ.
Já to vidím jinak. Tak jako u nás jsou velké problémy z povolováním staveb dálnic a jiných staveb, tak to je i v USA s povolováním testů a letu letadel, raket, staveb ropovodů, těžbou ropy apod. Musí vypořádat stanoviska různých organizací, jedinců apod., které mají různé, zcela rozporné zájmy, mnohdy se několikrát odvolávají apod. V případě Boca Chica i sousedního Mexika. My o nich ani mnohdy nevíme. To je dle mého názoru daleko větší problém, než změna úrovně technologie či techniky. Např. jak se vypořádat s endemickými motýli – je jejich ochrana důležitější než výstavba dálnice?
Musk nemá co telefonátem zachraňovat povolení pro start rakety, která mu už odfukuje na kosmodromu. Od toho tam má mít člověka, a pevně věřím, že takového má, který komunikuje s úřady a sděluje realistické informace dovnitř firmy (i ven) o nutných podmínkách blížícího se startu.
A né jako posledně, kdy se fanoušci rozhicovali, štáby se sjely do zátoky, spustili streamy – a houby houby.
To je už riziko fanoušků, že se chtějí podívat přes plot…
Musk povolenie nezachráni ale telefonátom podľa všetkého chcel pochopiť situáciu. Je to ťažké pochopiť? SpaceX ľudí na administratívu určite má, NASA si jednu dobu pochvalovala ako rýchlo a kvalitne SpaceX administratívne komunikuje a vždy dodá včas a správe podlady. Problém je zastaralá legislatíva ktorou sa FFA musí riadiť pre vydanie povolenia.
Nezbývá mi, než zopakovat svůj dotaz, za který jsem ve vedlejším článku místo opovědí dostal jen mínusy.
A to, zda by Elonovi pomohlo se přestěnovat jinam, kde mu nebude legislativa klást do cesty překážky, resp. zda je ITARem nějak vázán na americké území.
To nesmysl z mnoha důvodů – např. by asi těžko získal vojenské zakázky od armády USA a obtížněji zakázky od NASA, asi by většina jeho pracovníků nesouhlasila s přestěhováním apod.
Prostě Musk se nesmí chovat jako oligarcha kterému je vše povoleno, ale musí ctít zákony své země.
On je ctí. A není nic zlého na tom, že se mu třeba něco nelíbí. Každopádně díky za článek, pane Melechin.
Proč by je nezískal? Rakety otestuje kdekoli mu bude umožněno a provozovat je může z USA.
Jo. To mohli jen původní obyvatelé území. Indiáni s lukem.
Federal Aviation Administration. Co to asi je? Jo takhle! Kalifornie a Texas jiné státy jsou! USA je jen administrativní útvar pro jakýsi spolek. No a v tom to Muskovi nepomohlo. To je ale hlupák! ITAR byl možná vázán. Americké území se rozkládá od severní až po jižní polokouli. A tak daleko Jakási FAA nesahá. Tak nevím.
Nepomohlo a v podstatě to není ani možné.
1) Především z vlivu USA se jen tak nevymaní, dokud tam bude mít nějaký majetek / SX i EM osobně. Jednoduše, pokud se jim znelíbí, tak chytnou nějaké “sankce” … a jsou ze hry úplně.
2) Dokud budou US firmou budou potřebovat souhlasy FAA. (Podívej se třeba na Rocket Lab… potřebovali/ potřebují FAA souhlas i když startují z NZ).
3) Launch vehicles jsou regulovány pod ITAR – takže okruh zemí, kam by mohli je výrazně omezen – nehledě na to, že by tam museli s celým cirkusem.
(a preventivně – než někdo vytáhne Kwajelein – otevřte si aspoň wiki)
Má to i pozitivní stranku: díky absenci povolení stojí vedle sebe 2 ss, což umožňuje nádherné fotky.