Areál SpaceX v Boca Chica se rapidně rozrůstá, ekologové však protestují

SpaceX má zařízení na mnoha místech napříč Spojenými státy a plánuje další. Která z nich se podílejí na vývoji a výrobě Starship? Momentálně se skoro všechny aktivity týkající se Starship odehrávají v Boca Chica v jižním Texasu, ale firma ještě nedávno stavěla startovní rampu na Floridě ve stávajícím komplexu LC-39A a také plánovala vyrábět Starship v přístavu v Los Angeles. Jak to s těmito projekty dopadlo a jak pokračují aktivity SpaceX v Boca Chica? Ekologové aktuálně protestují, jelikož zdejší testování Starship neodpovídá původnímu záměru vybudovat zde obyčejnou rampu pro rakety Falcon.

V dubnu 2018 si SpaceX pronajalo pozemek v losangeleském přístavu, aby zde vybudovalo továrnu na výrobu Starship (tehdy nazývané BFR). Z těchto plánů však sešlo a Elon Musk v březnu 2019 oznámil, že Starship bude vyráběna přímo u obou startovních ramp – jak v Boca Chica, tak u té nově budované na Floridě. I přesto ale v únoru 2020 SpaceX oprášilo plány vyrábět Starship v přístavu v Los Angeles. V červnu pak ale vyšlo najevo, že SpaceX z dohody vycouvalo pouhý měsíc po jejím novém vyjednání.

Práce na pozemcích SpaceX v Port of Los Angeles v roce 2018 (Foto: Teslarati)

Na konci minulého roku také ustaly práce na stavbě startovní rampy pro Starship ve floridském komplexu LC-39A, kde SpaceX od roku 2017 provádí starty raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Důvod pozastavení prací není jasný, ale mohlo by to souviset s tím, že SpaceX přestalo vyrábět prototypy Starship ve svém floridském areálu v Cocoa. Tam v roce 2019 vznikl prototyp Starship Mk2, který však nikdy neletěl a aktuálně probíhá jeho rozebírání na šrot. Spekuluje se, že aktivity SpaceX kolem Starship se na Floridě opět rozjedou, až firma v Kennedyho vesmírném středisku vybuduje nový areál na Roberts Road. O něm jsme psali už v roce 2018, ale ještě nepočítaly se Starship, takže od té doby se plány nejspíš dost změnily. Loni na podzim tu proběhly nějaké základní stavební práce a byly zde spatřeny nějaké komponenty pro Starship, ale poté aktivita opět utichla. SpaceX ale nyní obdrželo nové povolení, což by mohlo značit, že se práce opět rozjedou.

Budovaná startovní rampa pro Starship v komplexu LC-39A v lednu 2020 (Foto: Jared Frankle)

Co se týče vývoje Starship, svou troškou do mlýna samozřejmě přispívá také hlavní továrna SpaceX v Hawthorne, kde se vyrábí motory Raptor. Ty pak jsou převáženy do McGregoru v Texasu, kde s nimi SpaceX provádí testovací zážehy. Novinkou však je, že v McGregoru mají být brzy vyrobeny také testovací konstrukce pro strukturální zkoušky Starship a Super Heavy. Vyplývá to z inzerátu SpaceX, ve kterém firma hledá svářeče do McGregoru, kteří by vyrobili rozměrné konstrukce, jež by poté byly využívány v Boca Chica pro strukturální testování Starship a Super Heavy. Tímto testováním v minulosti prošly například stupně Falconů nebo loď Crew Dragon v McGregoru.

Na základně McGregor se kromě zážehů raket a motorů provádělo i strukturální testování Falconu 9. Na obrázku je první stupeň Falconu 9 s mezistupněm v roce 2012. (Foto: SpaceX)

Prototypy Starship (a brzy také Super Heavy) se nyní vyrábějí exkluzivně v Boca Chica a zdejší montážní areál roste jako z vody, což dobře ilustrují letecké snímky z našeho nedávného článku. Aktuálně také vyšlo srovnávací video, které názorně ukazuje, jak se od roku 2018 změnila místní startovní rampa:

Počet lidí, kteří nyní v Boca Chica pracují, se v posledním roce značně rozrostl – Gwynne Shotwell letos v květnu uvedla, že SpaceX zde za předchozích 6 měsíců najalo 900 nových lidí. A jelikož Boca Chica je velmi izolovaná lokalita, kde v podstatě nic není, SpaceX plánuje svým zaměstnancům trochu zpříjemnit život. V srpnu se objevila nabídka práce pro člověka, který by Boca Chica přetvořil v „letovisko“ a kosmodrom hodný 21. století. Elon Musk později upřesnil, že nové zařízení by bylo určeno především pro zaměstnance, ale SpaceX prý umožní přístup veřejnosti, kdykoli to bude bezpečné.

SpaceX se ale v Boca Chica také potýká s problémy. Místní ekologické a další organizace totiž protestují kvůli tomu, že Federální letecká správa (FAA) původně udělila SpaceX povolení na provoz kosmodromu u Boca Chica, který by zahrnoval maximálně 12 startů raket Falcon ročně. Od té doby ale došlo ke změně plánu a SpaceX nyní využívá areál pro vývoj, výrobu a testování prototypů Starship. To znamená, že provádí časté (a někdy i výbušné) testy, které značně omezují život obyvatelům či návštěvníkům, jelikož z bezpečnostních důvodů dochází k uzavírkám místní silnice a veřejné pláže. K tomu mělo původně docházet třeba jen jednou či dvakrát měsíčně, ale nyní to je mnohem častější.

Výbuch Starship SN4 po statickém zážehu v květnu 2020 (Zdroj: Everyday Astronaut)

SpaceX však v průběhu let skoupilo v podstatě všechny pozemky a domy místních obyvatel, takže rušivé aspekty častého testování nejspíš až tak velký problém nepředstavují. Horší je to, že SpaceX v rámci původního povolení před zahájení stavby vypracovalo podrobnou environmentální studii, která zkoumala ekologické dopady provozu kosmodromu na místní faunu a flóru. Jelikož ale SpaceX nakonec areál využívá úplně jiným způsobem, než se původně předpokládalo, platnost závěrů studie je diskutabilní.

Ceremoniál slavnostního výkopu v Boca Chica 22. září 2014 (Foto: David Pike / Associated Press)

Úřad FAA v roce 2019 došel k závěru, že dopady aktuálního testování Starship nijak nepřekračují rozsah původního povolení a nejsou potřeba další ekologické studie. Na základě protestů ekologických organizací ale nakonec došlo ke změně a FAA nyní vyžaduje nové environmentální posouzení (Environmental Assessment neboli EA), předtím než povolí orbitální starty Starship. Problém je, že jde o výrazně méně zevrubný proces, než bylo vytvoření původního prohlášení o environmentálním dopadu (Environmental Impact Statement neboli EIS), jehož vypracování trvá klidně i několik let. Dalším rozdílem je to, že povinnou součástí procesu vytvoření EIS je zapojení veřejnosti, která může vyjádřit své připomínky a námitky, a ty musejí být následně vzaty v potaz. Při vytváření jednoduššího EA je zapojení veřejnosti volitelné. To se samozřejmě nelíbí ekologickým organizacím a různým občanským skupinám. Uvidíme, jak se vše nakonec vyvrbí…

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jančura

Živou přírodu nezničíme, ta je téměř nezničitelná, přežila několik gigantických katastrof, kdy vyhynula velká část živé přírody a relativně v krátké době se obnovila na vyšší úrovni.
Ničíme se však životní prostředí pro sebe a své potomky, pro sebe chceme zachovat divokou i kulturní přírodu a ne hromadu smetí, smog a vykácené lesy.

Robert

ked vidim rozmer bluezilly, ktora bola potrebna na postavenie tovarne na super heavy, ako potom a s cim vobec vyrobia rampu ktora bude vyssia ako SS+SH dokopy…to bude este velmi zaujimave.

Invc

Zajímavé to sice je – ale není to takový “problém”.

Tohle co tam mají teď – jsou v zásadě mobilní jeřáby – které jsou omezené jednak tím, co se vejde na samohybnou platformu, a jednak tím co se dá ubalancovat ze země.

Pro extrémní výšky se používají věžové jeřáby kotvené na stavěnou konstrukci / nebo jsou přímo součástí stavby – a to pak pár set metrů “není problém”.

Tady bych si osobně tipnul – že vzhledem k tomu, že ta věž by měla být taky přímo jeřábem – tak se v podstatě bude stavět “sama” – jako samorostoucí jeřáb.

Pro ilustraci koukni na tohle:
https://youtu.be/oSyC8pxJdeQ

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Invc
Ondrej

Chápu, když tyto organizace bojují proti těžbě uhlí. A celkově proti technologiím, které jsou překonané a lze je nahradit něčím udržitelným. Ale může mi někdo vysvětlit, proč bojují proti tomu, aby si mohla přelidněná planeta odpočinout od části lidí, kteří se přesunou na Měsíc a Mars? Plus je možné na Měsíc přesunout i těžký průmysl a část těžby a nechat si planetu zelenou. Kor Boca je fakt ideální lokalita, kam krásně zapadne kosmodrom, který nebude své okolí extra trápit. Pokud má někdo dobrou odpověď, budu rád za objasnění.

Tomáš Kratochvíl

Proto se delaji studie, jakym zpusobem dany zamer ovlivni mistni prirodu. Studie byla provedena na jiny zamer, nez ve skutecnosti. Coz neni v poradku. Tak se proti tomu ohrazuji. To je prece zcela pochopitelne. Udelal by to i ten nejvetsi anti-eko terorista, jakmile mu pujde o jeho vlastni zahradku. Sny o transferu milionu lidi na Mars jsou v tomto kontextu jaksi irelevantni, neni to ani plan.

Dr.Valve

Je potrebné nájsť spoločné riešenia pre prírodu okolie, kozmodrom aj ľudí. ďakujem za článok

PetrV

Až se toho chytí ekoteroristi v mexiku, tak má spacex po srandě….:-)

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
Rosetau

Ty co se snaží chránit přírodu jsou ekoteroristi. Co jsou pak lidi co ji ničí? Vám je málo co se s naší planetou děje?

LZ.

Ať chrání poušť před suchem, ledovce před rozmrzáním, Černobyl před radiací. Zoo před krachem.
Proč to první muší dělat evropská banka? To poslední evropská unie?
Proč na to ostatní všichni včetně ekoteroristů dlabou?
Hlavně že blokují vyplutí ropné plošiny za miliardy dolarů. Kdyby blokovali Američany před čerpacími stanicemi ať raději jedou na kole, to by jim nevyneslo žádné prachy. Taky by se nemohli vrátit do svého bytečku vyhřátého zemním plynem, ale do předražené nemocnice.

Michal V.

Obviňovat Muska z nedostatečné recyklace (rakety i kryty nákladu) a ochrany přírody, když vyvíjí elektrošidítka je kapánek chucpe! Jó kontejnérovky, tankery a trajekty to je ekodevastace a nikomu to žíly netrhá, protože díky tomu mají elity královský vejvar, místo toho zase v Evropě přitáhnou šrouby “Zelenému úpadku”!

Jaro Pudelka

Je nás jednoznačne veľa. A príroda si s tým poradí. Páčiť sa nám to však nebude.

PetrK

Ono je to trochu jinak.
Ekoteroristi jsou ti, co vyhledávají cokoliv související s ochranou přírody, aby mohli protestovat, stěžovat si, zviditelnit se. V mnohých případech kontraproduktivně. Ekologové jsou ti, kteří především přemýšlí, jak přírodu chránit v kompromisu s tím, že je nutné někde žít, něco vyrábět a nějak se rozvíjet. Pro své plány se snaží najít podporu a schůdnou cestu k naplnění. To je můj subjektivní pohled na věc – hledači problémů vs řešitelé.
Všichni dohromady (čest výjimkám) ničíme naši přírodu. Takže těm, co ničí přírodu (a jsou schopni si to uvědomit) se říká lidé.

Rosetau

Pěkně napsáno.

Majkl

Sám jsem chtěl napsat něco podobného.. Je potřeba rozlišovat mezi ekoteroristy a ekology. Takže LIKE 🙂

plegen

Ono je to trochu jinak.

Nechci Vám brát iluze, ale je to jinak. O ekoteroristéch je asi zbytečné se bavit. Tak třeba jiný příklad, Národní park Šumava za éry ministra ŽP Brusíka. Plán byl takový, oddělit kůrovce od potravy, aby se nákaza nešířila dál. Ekoteroristi se přivazovali řetězy ke stromům s požehnáním ekologů, aby akce nepokračovala. Výsledek známe všichni, dvě třetiny NP sežral kůrovec, zůstaly jen holé, suché pláně. Krajina duchů.
 
Dále, další agitku začala ještě školáčka Greta, s ní manipulují její rodiče. Dokonce přednáší i v OSN, často se rozpláče, aby upozorňovala na neodkladné ekologické nebezpečí a všechno to dělá s téměř až katastrofickou naléhavosti.
 
Dále, Mezinárodní panel IPPC ve své zprávě se chovají jako proroci. Předpovídají, že do 20ti let, nebo tak nějak, hladina oceánů vlivem oxidu uhličitého stoupne o několik metrů, nastane částečná apokalypsa, území budou zaplavena. Mimo jiné vycházeli i z tzv. hokejkového efektu, který Mann tak troch zfalšoval, nebo chcete-li, upravili dle svých potřeb.
 
Dále, ekovědci prý zjistili, že by se měli solární panely umísťovat na Sahaře, prý je tam nejvíc slunečných dnů. Jenomže zapomněli, že panely mohou být zasypané pískem, jako na každé poušti to tam dost fouká. Jak ten písek budou odklízet, to  ovšem nesdělili.
 
Dále, ekologové řeší zejména CO2 jako prioritu, a ta je směřovaná zejména na vyspělé ekonomiky. Že se kácí rozsáhlá území deštných pralesů, jenž udržují zemské klíma v rovnováze, že méně vyspělé ekonomiky, včetně Číny, Indie a další produkují oxid uhličitý jak na běžícím pásu, to jim žily netrhá. Přece nebudu házet plastové láhve do moře, na to mám kontejner.
 
Elon Musk děla věci tak, jak jen může, aby přírodě v rámci možnosti neuškodil. Ale hodně lidí to nejen nepochopí, ale proti tomu brojí. Existuje v tomto nějaká rovnováha?
 
 

Rosetau

Nechci vám brát iluze ale co se týče NP Šumava tak se udělala správná věc. Šumava je dnes opět krásná a zelená. Žádná krajina duchu. Jsem velký milovník Šumavy a mám ji prochozenou celou. Pokud necháte les sežrat kurovcem tak uschne. Pokud budete proti kurovci zasahovat tak vysledek dopadne po čase uplně stejně. Śtačí se podívat na vysočinu a Jeseníky totální devastace. Tak jaký je rozdíl? Já vám to povím. Zastavit kurovce bez drastických opatření jako je chemie, která v podstatě zabije uplně všechen hmyz nebo vytěžení všech stromu po kterých vznikají holoseče nejde. Šlo by to v minulosti ale ne při dnešních klimatických podmínkách. Při vysokých teplotách a suchu jsou smrky velmi oslabené jelikož mají kořeny na povrchu a ne jako listnáče do hloubky. Kurovec za chladného a deštivého léta má mnohem méně generaci než za léta teplého a suchého. Monokultury stejně starých stromu tomu taky moc nepřidávají. Pokud necháte les samovolnému vývoji tak jako tomu bylo po mnoho let než začal člověk do všeho kecat tak ten kurovec les sežere a uschne. Uschlé stromy a mrtvé dřevo na sebe váže spoustu vody, vytváří stín, je překážkou pro spárkatou zvěř, biotopem pro mnoho živočichu a hlavně je to základ a živiny pro nový les. Nový les, který vyroste ze stínu toho starého je odolnější, divoký, ruznorodý a hlavně časem i ruznověký. Takle to v přírodě chodí koloběh života a smrti. Jak to dělá člověk, když zasahuje proti kurovci? Vykácí celý les. Těžkou technikou poškodí pudu a vznikají erozní rýhy. Všechno dřevo odveze a vznikne pustina (holoseč). Pak do této pustiny nasází semenáčky. Co se stane? Semenáčky jsou vystaveny suchu a plnému slunci a spousta jich uschne. Co neuschne tak dokoná spárkatá zvěř. Tyto holoseče, kde panují vysoké teploty, absence bylinného patra, nedostatek živin je velice obtížné zalesnit. Paradoxem je, že prezident Zeman podporoval kácení na Šumavě a výsledek? Šumava je zelená a jeho milovaná Vysočina, kde se proti kurovci aktivně zasahovalo je ted vaše krajina duchu. Moc se omlouvám, že to není k tématu ale pokud někdo začne mluvit lži o mrtvé Šumavě, kterou šíří hlavně politici jako je pan Jirsa, který je napojený na místní podnikatele, kteří čachrují s pozemky tak se ve mě vaří krev. https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/sumava-obnova-les-kalamita-kurovec-vyzkum.A180824_143242_budejovice-zpravy_epkub

plegen

OK, možná máte pravdu, Ale nemluvil jsem o bezhlavém káceni, ale od oddělení infikovaných míst. Příroda si možná sama pomůže, jsou tam malé stromky, které na sebe vážou minimálně množství CO2, minimální vlhkost, a tím pádem produkují minimálně kyslíku. Bude to trvat nejspíš sto let, než se to dostane do normálu a výsledek je nejistý, kůrovec si počká na krajinu duchů. Takto Vy ekologové bojujete proti změnám klimatu? Deštný pralesy jsou likvidovaný ve velkém, ani to vás nezajímá, máte svůj boj, ale mizerný. Mikro rovnováha je narušená. Tisíc krát tisíc je miliarda. To do toho nepočítám další, které jsem uvedl v dalších bodech, to je asi nepohodlné.

Váš komentář není pravdivý. Protože jste vymysleli novou ideologii, zelenou. Nechat všechno na přírodu znamená jen tolik že příroda se nemusí obnovit, protože na Zemi žije zhruba 14 miliard lidí. A jestli zanikne příroda, zanikne i lidská populace. Nežijeme v éře dinosaurů. E. Musk to dobře chápe a snaží se. Zelení jen kecají.

plegen

Oprava, žije zhruba 8 miliard, nebude to trvat až tak dlouho, bude jich zhruba 14 miliard.

plegen

A tisíc x tisíc je milion, použil jsem pejorativní výraz. Krát tisíc je miliarda, to jen abyste se nelekl, že neumím počítat. :). Mnohokrát děkuji.

gendibal

Že se SpaceX s výrobou vykašlala na Floridu, to je logické, každý kus by museli do Texasu nebo na Floridu dopravovat lodí přes Panamský průplav. Kromě toho, že je to zdlouhavé a komplikované, je to i politicky rizikové. Že váhají s rampou na Floridě, chápu taky. Jestliže bude startem Superheavy zasaženo okolí do 30 km, tak při zalidněnosti Floridy žádná sranda. Boca Chica je naproti tomu liduprázdné pobřeží (město Brownswille je daleko právě akorát tak těch 30 km), a navíc Texas je spolehlivě republikánský, současným běsněním v USA takřka nedotčený, a lidi tam jsou na svůj stát silně patriotičtí, takže SpaceX tam může počítat se zajištěnou politickou podporou.

plegen

To je výborné, hned dávám plus. Boca Chica je asi nejlepší místo a zelení si neuvědomují, co dělají. Budou vždy protestovat, ale nikdy si neuvědomí, co dělají a proč to dělají, protože jejich myšlení je jednosměrné. Autorovi článku mockrát děkuji, tyto souvislosti jsem neznal zejména proto, že v sledování a fandění portálu mám jen omezený čas.

PetrV

Přesně tak nejlepsi misto a priroda si pomuze. Zastupny duvod.
Logistika funguje, lidi žijí v bronsville.
Když zkouší motory u letadel na Ruzyni, máme to 8 km a stejně je to výrazně slyšet. Obdobně start letadel za mlhy.
Mistni jsou kosmodromu nakloněni. Spíš bych to viděl na ekovyderace nebo nastrčené od konkurence.
V USA se s nimi nemažou.

bohyn

Předpokládám, že je myšlena výroba v LA, ne na Floridě (by pak zmínka o Panamském průplavu nedávala smysl). Tato myšlenka nebyla zahozena a letos zastupitelstvo města LA znovu schválilo dotaci pro SX na výrobu Starship v přístavu LA.

Michal V.

Na rudozelenou Kalifornii nemúže být spoleh, je to přesný opak Texasu! Tudíž oknem vyhozené peníze, protože hned jak se to rozjede, tak budou papaláši vydírat!
Vždyť i Silikonové údolí se vylidnilo díky OZE, které vše prodražují nad únosnou mez a firmy migrovaly do podnikatelsky příznivějších oblastí jako je Texas..

bohyn

Ktera firma migrovala se Silikon Valley do Texasu?

Marek

Austin (Texas) sa za posledné roky stal skutočne atraktívnym miestom pre IT a nové technológie. Väčšinou, ale pobočka ostáva aj v SV. Okrem iných tam vývojové pobočky otvorili aj Apple, Amazon, Google.

petr

Z Floridy by stejně létali jen mise z lidskou posádkou a těch zas tak moc nebude a jsou zatím hodně daleko. Otázkou je jestli není zbytečné to stavět, když potřebují stejně velkou mořskou plošinu pro starty. V BC proběhne “jen” testování startovní polygon z toho nikdy nebude. Nepochybně tam odtud pár kompletních raket vystartuje, ale není to trvalé řešení. Spíš to bude základna pro další a další testování.

akuhtr

To bych zas tak moc netvrdil. Ze začátku předpokládám že Starship z BC lítat bude jako regulérní plošiny. Obzvlášť když tam budou kompletovat SHS (nemyslím že Starship a super Heavy tam budou přemístěny spojené). Mít to na pevnině jim umožní rychleji a levněji iterovat vybavení potřebné pro kompletaci, nadívání SS nákladem, …
Postavit plošinu na moři nebude věc na rok a Starlink potřebují vynést rychle

petr

Myslím že postavit tu plošinu bude tak cca na rok a naopak z mnoha hledisek bude daleko snažší k ní dopravit rakety i náklad. Přesouvat SS nebo SHS po zemi je dost nepraktické. Netvrdil jsem, že nebudou vůbec z BC létat. Jen to bude primárně jen v rámci testování a při něm nepochybně vynesou i Starlink. Slovy EM nás čeká cca 100 testovacích letů SHS než do něj posadí posádku a ty samozřejmě nejspíše alespoň z poloviny poletí z BC s nějakým nákladem jako tankery atd. Dle mého se pak provoz přesune na mořské plošiny. To zamyšlení spíše směřovalo k Floridě, kde je další rampa spíš poměrně drahé PR. Letů s posádkou bude poměrně málo oproti letům s nákladem kterých naopak může být opravdu hodně. Prostě se mi nezdá ekonomické udržovat další základnu na Floridě.

bohyn

Florida ma o hooodne flexibilnejsi strelecky prostor. BC je dost limitovana Kubou a Yukatanem v Mexiku a Jamajkou. Dalsi limit muzou byt pozadavky NASA na jejich zazemi, ktere v BC nemaj, ale na Floride ano.

gendibal

Samozřejmě že jsem v první větě měl na mysli vykašlání se na Kalifornii, takhle to dopadá, když si to po sobě člověk nepřečte.

PetrV

S tou floridou to může být jinak. SH I SS odstartují z BCH a pristanou na floride. Dokazal by SH doplachtit? SS to je jedno.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
Invc

Mno … pokud F9 je nějakým měřítkem – tak to úplně možné nebude, přece jen to máš nějakých 1700 km… největší vzdálenost pro první stupeň F9 byla nějakých 900 km (tedy něco málo přes polovinu) …a moc se to nepovedlo, pokud si pamatuji správně.

Možná se SS bez nákladu a minimem paliva (takže by šla taky na přistání a ne na oběžnou dráhu) by to mělo dost energie pro takový balistický hop, ale tam bych už se ale obával o odolnost SH při návratu.

bohyn

Nejdal si prvni stupen skocil s Falkonem Heavy nejakych 1200-1300 km. Dost pochybuji, ze by SH letal dal, spis to bude blize k te hranici F9. Preletet 1700 km mi moc realne nepripada.

Invc

No jak tak na to koukám, tak sem si slepil 2 věci do jedné… takže ať to srovnáme:
1) Nejdál úspěšně přistál Arabsat 6A – 965 km (pak se cestou zpět na lodi převrátil)
2) Nejvzdálenější pokus byl STP-2 – 1 240 km … a tam … nepřistáli.

bohyn

Jo, jasne, nepovedlo se pristani, ale slo mi o to, kam az dokaze doletet. Tehdy tusim nepristal kvuli “trapne” chybe, ze nemel dost zapalne smesi.

Invc

Nedostatek zápalné směsi byl u prvního letu – a tam se přistávalo blíže.
To STP-2 nepřistálo kvůli selhání vektorování motoru – a tak to odletělo raději stranou.

Jinak – jo – doletí to tam, otázkou je jestli to přežije (aby tam doletěl, tak už musí letět dost rychle – což byla moje obava z prvního příspěvku).

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Invc
bohyn

Joo, to bylo tohle. Me to spis prislo, ze zpalil motory o milisekundu driv a “zastavil” prilis vysoko. Pak radeji odlit.

PetrV

SS+ SH budou mít balistickou dráhu. 2 přistávací plochy na floridě. Preprava vzduchem jako letadlo. Dá to SH i s vypnutím motorů a vyprázdněnym SS, krom nádrže na přistání? Jsem líný to vypočítat.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV