Areál SpaceX v Boca Chica se rapidně rozrůstá, ekologové však protestují

SpaceX má zařízení na mnoha místech napříč Spojenými státy a plánuje další. Která z nich se podílejí na vývoji a výrobě Starship? Momentálně se skoro všechny aktivity týkající se Starship odehrávají v Boca Chica v jižním Texasu, ale firma ještě nedávno stavěla startovní rampu na Floridě ve stávajícím komplexu LC-39A a také plánovala vyrábět Starship v přístavu v Los Angeles. Jak to s těmito projekty dopadlo a jak pokračují aktivity SpaceX v Boca Chica? Ekologové aktuálně protestují, jelikož zdejší testování Starship neodpovídá původnímu záměru vybudovat zde obyčejnou rampu pro rakety Falcon.

V dubnu 2018 si SpaceX pronajalo pozemek v losangeleském přístavu, aby zde vybudovalo továrnu na výrobu Starship (tehdy nazývané BFR). Z těchto plánů však sešlo a Elon Musk v březnu 2019 oznámil, že Starship bude vyráběna přímo u obou startovních ramp – jak v Boca Chica, tak u té nově budované na Floridě. I přesto ale v únoru 2020 SpaceX oprášilo plány vyrábět Starship v přístavu v Los Angeles. V červnu pak ale vyšlo najevo, že SpaceX z dohody vycouvalo pouhý měsíc po jejím novém vyjednání.

Práce na pozemcích SpaceX v Port of Los Angeles v roce 2018 (Foto: Teslarati)

Na konci minulého roku také ustaly práce na stavbě startovní rampy pro Starship ve floridském komplexu LC-39A, kde SpaceX od roku 2017 provádí starty raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Důvod pozastavení prací není jasný, ale mohlo by to souviset s tím, že SpaceX přestalo vyrábět prototypy Starship ve svém floridském areálu v Cocoa. Tam v roce 2019 vznikl prototyp Starship Mk2, který však nikdy neletěl a aktuálně probíhá jeho rozebírání na šrot. Spekuluje se, že aktivity SpaceX kolem Starship se na Floridě opět rozjedou, až firma v Kennedyho vesmírném středisku vybuduje nový areál na Roberts Road. O něm jsme psali už v roce 2018, ale ještě nepočítaly se Starship, takže od té doby se plány nejspíš dost změnily. Loni na podzim tu proběhly nějaké základní stavební práce a byly zde spatřeny nějaké komponenty pro Starship, ale poté aktivita opět utichla. SpaceX ale nyní obdrželo nové povolení, což by mohlo značit, že se práce opět rozjedou.

Budovaná startovní rampa pro Starship v komplexu LC-39A v lednu 2020 (Foto: Jared Frankle)

Co se týče vývoje Starship, svou troškou do mlýna samozřejmě přispívá také hlavní továrna SpaceX v Hawthorne, kde se vyrábí motory Raptor. Ty pak jsou převáženy do McGregoru v Texasu, kde s nimi SpaceX provádí testovací zážehy. Novinkou však je, že v McGregoru mají být brzy vyrobeny také testovací konstrukce pro strukturální zkoušky Starship a Super Heavy. Vyplývá to z inzerátu SpaceX, ve kterém firma hledá svářeče do McGregoru, kteří by vyrobili rozměrné konstrukce, jež by poté byly využívány v Boca Chica pro strukturální testování Starship a Super Heavy. Tímto testováním v minulosti prošly například stupně Falconů nebo loď Crew Dragon v McGregoru.

Na základně McGregor se kromě zážehů raket a motorů provádělo i strukturální testování Falconu 9. Na obrázku je první stupeň Falconu 9 s mezistupněm v roce 2012. (Foto: SpaceX)

Prototypy Starship (a brzy také Super Heavy) se nyní vyrábějí exkluzivně v Boca Chica a zdejší montážní areál roste jako z vody, což dobře ilustrují letecké snímky z našeho nedávného článku. Aktuálně také vyšlo srovnávací video, které názorně ukazuje, jak se od roku 2018 změnila místní startovní rampa:

Počet lidí, kteří nyní v Boca Chica pracují, se v posledním roce značně rozrostl – Gwynne Shotwell letos v květnu uvedla, že SpaceX zde za předchozích 6 měsíců najalo 900 nových lidí. A jelikož Boca Chica je velmi izolovaná lokalita, kde v podstatě nic není, SpaceX plánuje svým zaměstnancům trochu zpříjemnit život. V srpnu se objevila nabídka práce pro člověka, který by Boca Chica přetvořil v „letovisko“ a kosmodrom hodný 21. století. Elon Musk později upřesnil, že nové zařízení by bylo určeno především pro zaměstnance, ale SpaceX prý umožní přístup veřejnosti, kdykoli to bude bezpečné.

SpaceX se ale v Boca Chica také potýká s problémy. Místní ekologické a další organizace totiž protestují kvůli tomu, že Federální letecká správa (FAA) původně udělila SpaceX povolení na provoz kosmodromu u Boca Chica, který by zahrnoval maximálně 12 startů raket Falcon ročně. Od té doby ale došlo ke změně plánu a SpaceX nyní využívá areál pro vývoj, výrobu a testování prototypů Starship. To znamená, že provádí časté (a někdy i výbušné) testy, které značně omezují život obyvatelům či návštěvníkům, jelikož z bezpečnostních důvodů dochází k uzavírkám místní silnice a veřejné pláže. K tomu mělo původně docházet třeba jen jednou či dvakrát měsíčně, ale nyní to je mnohem častější.

Výbuch Starship SN4 po statickém zážehu v květnu 2020 (Zdroj: Everyday Astronaut)

SpaceX však v průběhu let skoupilo v podstatě všechny pozemky a domy místních obyvatel, takže rušivé aspekty častého testování nejspíš až tak velký problém nepředstavují. Horší je to, že SpaceX v rámci původního povolení před zahájení stavby vypracovalo podrobnou environmentální studii, která zkoumala ekologické dopady provozu kosmodromu na místní faunu a flóru. Jelikož ale SpaceX nakonec areál využívá úplně jiným způsobem, než se původně předpokládalo, platnost závěrů studie je diskutabilní.

Ceremoniál slavnostního výkopu v Boca Chica 22. září 2014 (Foto: David Pike / Associated Press)

Úřad FAA v roce 2019 došel k závěru, že dopady aktuálního testování Starship nijak nepřekračují rozsah původního povolení a nejsou potřeba další ekologické studie. Na základě protestů ekologických organizací ale nakonec došlo ke změně a FAA nyní vyžaduje nové environmentální posouzení (Environmental Assessment neboli EA), předtím než povolí orbitální starty Starship. Problém je, že jde o výrazně méně zevrubný proces, než bylo vytvoření původního prohlášení o environmentálním dopadu (Environmental Impact Statement neboli EIS), jehož vypracování trvá klidně i několik let. Dalším rozdílem je to, že povinnou součástí procesu vytvoření EIS je zapojení veřejnosti, která může vyjádřit své připomínky a námitky, a ty musejí být následně vzaty v potaz. Při vytváření jednoduššího EA je zapojení veřejnosti volitelné. To se samozřejmě nelíbí ekologickým organizacím a různým občanským skupinám. Uvidíme, jak se vše nakonec vyvrbí…




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
39 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře