Prototyp Starship SN6 už také absolvoval let do výšky 150 metrů, tím ale testování SpaceX teprve začíná

Pouhý měsíc po krátkém letu Starship SN5 do výšky 150 metrů aktuálně absolvoval podobný test také prototyp SN6. Podle Elona Muska byl let tentokrát hladší a přípravy rychlejší. Následovat by měly tlakové testy zkušební nádrže SN7.1, další krátké lety SN5 a SN6 a později také lety do výšky několika kilometrů s prototypy SN8 a SN9.

Starship SN6 během srpna prošel tlakovými zkouškami a také statickým zážehem motoru Raptor se sériovým číslem SN29, o čemž jsme psali podrobněji zde a zde. SN6 představuje pouze část finální podoby kosmické lodi Starship. Obsahuje hlavní nádrže na metan a kyslík a také motorovou sekci, ale stroji chybí aerodynamická špička a náklopné plochy pro řízení lodi v atmosféře. SN6 tedy má „jen“ asi 30 metrů, zatímco kompletní Starship bude vysoká 50 metrů. Účelem prototypu SN6, který je v podstatě totožný jako předchozí exemplář SN5, je vypilovat celý proces startů a přistání Starship, nikoli posouvat hranice testování.

Prototyp SN6 proto ve čtvrtek 3. září opět provedl jen krátký let, který byl v podstatě stejný jako skok SN5 ze začátku srpna. Celý let trval přibližně 50 sekund, během kterých prototyp SN6 poháněný jedním motorem Raptor ladně vystoupal do výšky 150 metrů a následně přistál na nedalekou vybetonovanou plochu. Test byl celkově úspěšný, ale po přistání se u motorové sekce objevily plameny. Nevíme, co přesně hořelo, ani jak velký problém to představuje, ale připravené vodní dělo si s ohněm rychle poradilo.

Hašení ohně po přistání Starship SN6 (Zdroj: LabPadre)

Prototyp SN6 navíc po přistání stojí v nemalém náklonu, ale to je prozatím v podstatě nevyhnutelné, dokud SpaceX nezačne provádět lety s třemi motory Raptor. Při testech s jedním motorem jej totiž nelze umístit přesně do středu, a tak loď vždy musí letět a přistát v mírném náklonu. To komplikuje život jednoduchým přistávacím nohám, kterými jsou tyto rané prototypy vybaveny, jelikož nohy na té straně, na kterou loď přistává, zkrátka dostávají zabrat výrazně více, než kdyby prototyp přistával ve vyvážené poloze a hmotnost se tím rozložila rovnoměrně. Budoucí Starship ale mají dostat vylepšené nohy, které budou schopny se lépe vypořádat s přistáním v náklonu. Elon Musk je každopádně s letem SN6 spokojen, protože na Twitteru uvedl, že i když šlo o v podstatě stejný test jako v případě SN5, tentokrát byl celý proces hladší a předstartovní přípravy rychlejší.

Srovnání prototypů Starship SN5 a SN6 po přistání (Autor: olemars / fórum NASA Spaceflight)

Co bude následovat? Na další let některého z prototypů Starship si nejspíš budeme muset aspoň pár týdnů počkat, ale SpaceX se mezitím zaměří na zkušební nádrž SN7.1. Firma s ní chce už tuto neděli provést tlakový test až do zničení. Nádrž je na rozdíl od prototypů SN5 a SN6 vyrobena z oceli 304L a má obsahovat několik vylepšení oproti podobné nádrži SN7, kterou SpaceX otestovalo do zničení v červnu. Nová nádrž navíc disponuje také kompletní motorovou sekcí a z fotek se zdá, že možná ověří jeden nový konstrukční prvek. Horním víkem nádrže totiž prochází nová trubka, která dosud na žádném prototypu nebyla. Má se za to, že jde o potrubí, které by během přistání přivádělo kyslík z malé samostatné nádrže ve špičce Starship k hlavním motorům. Tento systém už bude potřeba pro lety prototypů Starship SN8/SN9 do několika kilometrů. Test SN7.1 tedy nejspíš má ověřit, že nádrž s takto řešeným přidaným potrubím je stále dostatečně odolná vůči očekávanému tlaku.

Lze také očekávat, že Starship SN5 a SN6 by mohly provést ještě pár krátkých letů. Na SN5 aktuálně už proběhly nějaké opravy, takže je možné, že tento prototyp by mohl být brzy připraven na svou další štaci. Absolvuje opět let do 150 metrů, nebo má SpaceX trochu jiné plány? To zatím nevíme, ale nejspíš nebudeme muset čekat moc dlouho, jelikož firma v tempu testování evidentně nehodlá zpomalovat. A mezitím také pokračuje výroba nejen prototypů SN8 a SN9, které už mají mít tři Raptory a aerodynamické prvky pro delší lety, ale v Boca Chica už byly spatřeny také první komponenty pro SN10. A aby toho nebylo málo, v těchto dnech má podle Elona Muska také začít výroba prvního prototypu nosné rakety Super Heavy.

Přehled jednotlivých prototypů Starship najdete zde na ElonX.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře