Starship SN6 je připravena na svůj krátký let, začíná také výroba první 72metrové rakety Super Heavy

SpaceX se připravuje na další krátký let prototypu Starship, ale souběžně s tím se rozbíhá výroba první nosné rakety Super Heavy. Ta bude mít podle Elona Muska upravenou konstrukci a poprvé by mohla vzletět už během října. Dále se chystá tlakové testování zkušební nádrže SN7.1 a samozřejmě pokračuje výroba plnohodnotných prototypů SN8 a SN9, které by už měly létat do výšky několika kilometrů.

Prototypy Starship

Jak už jsme informovali v nedávném článku, prototyp Starship SN6 byl 11. srpna přepraven na rampu kvůli zahájení standardní série zkoušek. Už 16. srpna proběhl úspěšný tlakový test s kryogenním dusíkem a o dva dny později byl na prototyp nainstalován jeden motor Raptor se sériovým číslem SN29. Statický zážeh úspěšně proběhl 23. srpna a už 30. srpna se SpaceX pokusilo provést krátký skok prototypu. Pokus však byl z neznámého důvodu na poslední chvíli přerušen. Spekuluje se, že důvodem byl silný vítr, ale potvrzeno to nebylo.

Nový termín letu Starship SN6 byl stanoven na čtvrtek 3. září. Předpokládá se, že půjde o další let do výšky 150 metrů stejně jako v případě předchozího prototypu SN5, ale potvrzeno je vlastně jen to, že půjde o „krátký skok“. Takže třeba nás SpaceX něčím překvapí. Prototyp Starship SN6 je v podstatě klon SN5 a je vyroben ještě z oceli typu 301. Jeho účelem je provádět krátké skoky s jedním motorem, aby SpaceX mohlo vyladit celý proces startu a přistání. Starship SN5 už za sebou jeden let do 150 metrů má a nejspíš poletí znovu, protože pracovníci na tomto prototypu aktuálně vyměnili jednu z tlakových nádob umístěných na trupu. Jsem zvědavý, kolik letů SN5 a SN6 nakonec absolvují.

SpaceX ale mezitím vyrábí hned několik dalších prototypů souběžně. První na řadě nejspíš bude zmenšená zkušební nádrž SN7.1, která má otestovat odolnost nové konstrukce z oceli 304L stejně jako její předchůdce SN7. Na rozdíl od něj ale má nová nádrž také kompletní motorovou sekci, takže je o něco pokročilejší. Nádrž bude plněna kryogenním dusíkem až do okamžiku, kdy dojde ke zničení konstrukce následkem neustále se zvyšujícího tlaku. Test je momentálně plánován na neděli 6. září a nejspíš bude proveden na nově vybudovaném stanovišti s vlastním stolcem. Pracovníci SpaceX jej postavili na rampě v Boca Chica nedaleko od vypouštěcího stolu, na kterém momentálně stojí Starship SN6. Na novém stanovišti byla na konci srpna nainstalována trojice hydraulických pístů, které jsou využívány během tlakových zkoušek pro simulování náporu vyvíjeného zažehnutými motory Raptor.

Zároveň SpaceX už delší dobu vyrábí plnohodnotné prototypy Starship SN8 a SN9, které už jsou tvořeny ocelí 304L a mají provádět delší lety do výšky několika kilometrů. Kvůli tomu mají být vybaveny třemi motory Raptor, aerodynamickou špičkou a řídicími plochami pro manévrování v atmosféře. Spodní polovina prototypu SN8, kterou tvoří hlavní nádrže a motorová sekce, už byla z velké části zkompletována. Lze očekávat, že po dokončení bude tato část odvezena na rampu, kde proběhnou tlakové zkoušky a statický zážeh (potenciálně se třemi Raptory). Teprve poté nejspíš dostane špičku a řídicí plochy, které už ale jsou nějakou dobu připravené. Do montážního areálu navíc byly aktuálně dovezeny aerokryty, které by měly zajišťovat plynulý přechod mezi vyčnívajícími řídicími plochami a trupem.

Po kompletaci by Starship SN8 mohla absolvovat delší testovací lety, nejdříve možná do výšky 3 km a později do 20 km. Přesný plán testování ale zatím není znám. Starship SN9 je oproti SN8 o několik týdnů pozadu, takže z tohoto exempláře zatím bylo vyfoceno jen pár samostatných dílů. Jedním z účelů SN9 by ale mohlo být důkladnější otestování tepelného štítu, jelikož spatřené komponenty mají dosud nejvyšší počet úchytů pro instalaci keramických destiček.

Starship SN9 během výroby (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Cílem letů SN8 a SN9 bude natrénovat manévrování pomocí řídicích ploch a také provedení náročného přistání. Během něj se loď musí přetočit z vodorovné polohy do svislé pomocí motorů Raptor restartovaných za letu. Mohlo by to vypadat nějak takhle:

Super Heavy

SpaceX ale kromě prototypů kosmické lodi Starship začíná vyrábět také první exemplář rakety Super Heavy, která umožní vynášení lodi na oběžnou dráhu. Firma kvůli tomu v Boca Chica už několik měsíců usilovně pracuje na stavbě 81 metrů vysoké montážní haly a také buduje nový orbitální vypouštěcí stůl, který už dokáže přečkat zážeh několika desítek motorů Raptor najednou. SpaceX ale nečeká na dokončení této infrastruktury, protože výroba prvního prototypu rakety Super Heavy má podle Elona Muska začít už tento týden.

Elon Musk také oznámil, že každoroční prezentace s novinkami o Starship by letos mohla proběhnout v říjnu. Překvapil dodatkem, že tou dobou by už mohl být hotový testovací skok prvního prototypu Super Heavy. Je to možné stihnout? Teoreticky ano! Montážní hala sice ještě není hotová, ale ta bude potřeba až pro finální kompletaci všech dílů rakety, jejichž výroba tedy může probíhat, zatímco se hala dostaví. Další věcí je, že pro první krátký skok Super Heavy budou podle Muska potřeba jen dva motory Raptor. Ty má SpaceX k dispozice už teď, takže nehrozí, že testovací let zdrží čekání na motory. Nová startovní rampa pro Super Heavy také ještě není hotová, ale myslím, že pro krátký let s jen dvěma motory ani není potřeba. Zatím nejspíš postačí vypouštěcí stůl, který využívají prototypy Starship.

Jak by mohl vypadat první let Super Heavy, ukazuje tato neoficiální animace:

Nosič Super Heavy je však stále ve vývoji, a tak se v průběhu let několikrát změnily jeho parametry a celková podoba. Původně měl mít 70 metrů na výšku (s průměrem 9 metrů stejně jako Starship) a měl být vybaven šesticí přistávacích nohou. Nedávno jsme informovali o tom, že Super Heavy nakonec bude o 2 metry vyšší, protože bude mít fixní přistávací nohy (nebudou tedy vyklápěcí jako u lodi Starship). Elon Musk navíc nyní upřesnil, že nohy nakonec budou jen čtyři a budou mít širší rozestup, aby ve vakuu nedocházelo ke kontaktu se spalinami z motorů.

Počet motorů na Super Heavy se postupem času také několikrát změnil a v jeden čas měla být raketa osazena až 37 Raptory. Elon Musk ale aktuálně prozradil, že raketa by v zájmu zjednodušení nakonec mohla mít jen 28 motorů. Dvacítka motorů bude tvořit vnější prstenec a osm jich bude ve středu. Krajní motory budou fixní, takže nebudou schopné náklonem měnit směr tahu a místo toho budou k řízení rakety přispívat dynamickou regulací tahu. Zato ale bude mít těchto dvacet zjednodušených motorů vyšší tah, který by podle Muska mohl dosáhnout až 300 tun. To by prý z této varianty Raptoru dělalo motor s rekordním poměrem tahu vůči hmotnosti. Musk o této zjednodušené verzi Raptoru mluvil už dříve, ale tehdy uváděl, že by měla mít tah 250 tun. Oproti tomu osm motorů ve středu bude schopno náklonu, ale každý z nich bude mít tah „jen“ asi 210 tun. To však stále představuje zvýšení oproti původního plánu, podle kterého měl mít atmosférický Raptor tah 200 tun. Vývoj tohoto metanového motoru tedy evidentně pokračuje lépe, než se očekávalo. Není zatím jasné, jak přesně budou motory na Super Heavy rozmístěny, ale nabízí se několik možností:

První let Super Heavy v říjnu je ambiciózní, ale Elon Musk ještě relativně nedávno doufal v orbitální start kompletní sestavy Super Heavy + Starship do konce tohoto roku. Nyní ale sám Musk uznal, že to je nerealistické, jelikož nově počítá s první misí na oběžnou dráhu až během příštího roku. Šéf SpaceX se také aktuálně podělil o několik novinek ohledně vývoje motoru Raptor, ale o tom až někdy příště.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
126 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře