Videa z prvního úspěšného přistání aerodynamického krytu do sítě

Během nedávné mise STP-2 se SpaceX poprvé podařilo zachytit přistávající aerodynamický kryt do sítě. Podrobnosti o tomto milníku najdete ve starším článku, nyní se však k události vracíme, protože se objevila dvě nová videa, která si zaslouží vaši pozornost.

První video ukazuje, co se s krytem dělo od odpojení přes vstup do atmosféry až po let s rozevřeným padákem. Druhé video pak zachycuje okamžik přistání krytu do sítě na lodi Ms. Tree. (Tady je kdyžtak YouTube alternativa, kde jsou obě videa sestřižena do jednoho.)

Kryt v hodnotě 3 milionů dolarů by tak mělo být možné použít znovu na některé z budoucích misí. Více informací o lodi Ms. Tree a problematice záchrany krytů najdete v tomto podrobném článku.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
TomasT

Tohle je vazne nadhera…to co se posledni dobou deje v kosmonautice je z velke casti hlavne zasluhou spaceX.
Chvili jsem premyslel, jake by to bylo serfovat na tom krytu dolu na zem 😀 Jestli tam jsou prihodne teplotni a dynamicke podminky pro cloveka ve skafandru 🙂 To je celkem hezka uloha 🙂 Prezil by takovy “zapomenuty” technik ve skafandru navrat v tomto pouzdre? Vcetne i nepovedenho zachyceni? V jake vysce se kryt odhazuje?

Jiří Hadač

Mimochodem, kdyz to tak zminujes, existuje i neco, cemu se rika orbitální parasutismus, jaksi zatim neodzkouseno clovekem 🙂

Vladimír Todt

Při dostatečné zásobě kyslíku, stabilitě krytu is člověkem uvnitř (přece jen je dlouhý kolem 10 m, tak člověk je proti němu malinký), by to asi bylo možné. Teplota v jeho závětří nebude vysoká, navíc by byl na akustických destičkách, které jsou dále s mezerou od hlavního pláště, který bude mít přes 100 °C při brzdění o atmosféru.
NBphužel nevíme brzdné G, ale nebude asi moc velké, to by se kryt rozpadl.
Jen by asi musel být při kurtován v nějaké jednoduché sedačce.
Kryt je celkově vůči brzdné ploše relativně lehký. Ale pozor, je to brzdění ze suborbitálního letu, nikoliv z orbitálního. Tam by musel zpomalovat např, z rychlosti 8 km/s, a to tento typ krytu nedal.
Velmi hrubě teoreticky to ovšem ukazuje, že člověk ve skafandru s větší zásobou kyslíku? By to v případě něčeho podobného mohl dát. Jen by ten kryt musel být odolnější a sestup by opatrně musel být veden v pozdější fázi více “šikmo” pro menší tepelné namáhání rozprostřené více do času.
Ovšem to si pak můžeme říct – a není jednodušší skočit v záchranné kapsli? TEdy zase kouli, doutníku s tepelnou ochranou, která je plně uzavřená. 😀

Jako čistokrevný orbitální parašutismus by bylo vyskočit jen ve skafandru s padákem v batohu na zádech. To jasně vidím. Kolem skafandru žhavá rázová vlna přes 1000-1500 °C zpomalující z 8 km/s nebo více. Silou “snadno” vyvažující tlaky na různá místa těla při brzdění. Rovnováha vyvažovaná rukama a nohama, uvnitř zpocenej tester., který ví, že vypuštěním padáku v této fázi si nepomůže, protože ten by musel být taky pěkně odolný vůči teplotě a 2 fázový – nadzvukový/podzvukoý/případně 3 fázový, kde orbitální by byla velmi odolná plachta pomáhající také s počátečním brzděním. Na zádech regenerátor s tunou flašek zásob vzduchu pro dčasově dlouhý skok. A to celé vydržet i 1 – X hodin dle toho z jaké drahy by byl seskok. Nehlaste se všichni! 😀

Roman
Jiří Hadač

Dopředu říkám, že nechci jakkoliv shazovat výkon těchto pánů, osobně bych se jen křečovitě držel tyče a neseskočil. Tvrdím, že orbitální parašutismus a tohle jsou trošku hodně rozdílné věci. Tady jen musíš dýchat kyslík a dostat se do správné výšky a otevřít padák. Tam musíš ještě ubrzdit rychlost a neshořet přitom. Ano, už tenhle výkon byl za hranou a tohle je ještě o velký kus dál.

bohyn

samozrejme souhlas, dneska je to sci-fi. Jen jsem chtel rict, ze Baumgartner uz nedrzi rekord

TomasT

no a ted uz fakt blaznivina. Teoreticky je v krytu porad dost mista-objem a nektere mise by umoznily i pridani par sedacek s nejakymi silenci co by si takto radi “zaserfovali”. Vybrali by se ti co nevykradaji lednici vecer jako ja. I pri nepodarene zachrane krytu, by letenky pokryly vyrobu noveho 😀 Predpokladam katapultaz, neboli odskok v posledni fazi letu 🙂
To je v podstate takovy jiny ekonomicky model znovupouzitelnosti 😀

Ivo Janáček

To neprojde kvůli bezpečnosti během startu a taky by tam museli strávit asi tak 24h a to nemluvím o dokladech, samotný let by bylo to nejmenší.

bohyn

ano, museli by vlezt do krytu uz pri horizontalni integraci. Tohle je nesmysl. Navic certifikace by byla hodne vdalena

Jiří Hadač

To je už lepší zkusit ten nafukovací tepelný štít, to má aspoň reálný základ.

Mr. G

Je nejake blizsie info k druhej polovici krytu, preco sa poskodila ?

Ivo Janáček

Ten návrat do atmosféry je hodně drsný, už chápu to kovovou špičku.

John jehlu kraj

Myslím, že ta je pro výstup. Dolů to neletí špičkou napřed.

Tomáš Kratochvíl

Kamera na videu kouka na spodni kraj, je videt vykrojeni krytu. Jiskry obtekaji kryt od spicky pryc. Jako by clovek sedel obracene na sanich, ktere jedou z kopce dolu a dival se smerem ke startu…. Ta tepelna ochrana spicky tam byla pridana prave v dobe, kdy Spacex zacalo s pokusy o zachranu krytu. Temer jiste je pro sestup – podle me jsou to prave jiskry ze spicky krytu, co jsou videt na tom videu.

Ales

Ja mel za to ze je to z materialu Pica-X nebo ne?

bohyn

PICA-X nezapada uplne do konceptu SX rychle znovupouzitelnosti. Takze bych to tipoval jen na odolnejsi material.

Majkl

Nemůžu se zbavit dojmu, že to přistání bylo docela těsné! Řekl bych že stačilo pár metrů a byl zase v moři, ale není toho moc vidět tak kdo ví…

Invc

Ano – stačilo ***pár metrů*** a byl zase v moři.

Karel Zvoník

To by ostatně stačilo i kdyby přistál uprostřed sítě. 😀

bohyn

par je trochu prestrelene, myslim, ze by stacil metr

Tomáš

to meké dosadnutie sa mi páčilo

Jirka

1/2 krytu stojí 3mio USD, nebo celý kryt?

Pavel Vantuch

1/2 krytu, celý kryt vychází na 6.

John jehlu kraj

Nezdražil? Elon říkal onehdá 5.

Mr. G

Povodne kryty nemali padaky ani orientacny system s triskami. Tento co teraz pristal myslim oznacuju ako 2.0 Rozdielne ceny mozu byt rozdielne generacie krytu.

Ivo Janáček

Já bych předpokládal, že novější bude levnější, tedy v případě SpaceX, v případě NASA by to bylo opačně.

Mr. G

Ja by som povedal, ze ta druha verzia bude drahsia. Obsahuje upravy pre znovupouzitie (padak, manevrovacie trisky, vystuzenu spicku), niekde som myslim cital, ze je spevneny oproti predchadzajucej verzii a odolnejsi voci vode. Ak stoji 6 milionov a podari sa ho pouzit 3 krat, tak su to naklady na misiu ca 2 miliony.
Otazne je potom kolko bude cena za pripravu na dalsi start a aka bude uspesnost chytania krytov.

Libor Navrátil

Dobrý den,

Nejde jen o cenu, ale i o výrobní čas… A nejde říct že polovina krytu je 50 % ceny polovin krytu nejsou totožné (“Samec / Samice).

Každopádně je to moc velký úspěch a radost i pro fanoušky.