Rychlozprávy #1: Termíny pro Crew Dragon, požár, motory Falconu Heavy, přistávací plošiny, a další

Vítejte v nové občasné rubrice, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu mnohdy už jsou (převážně na profilech misí), ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout.

Některé z informací, které se budou objevovat v této rubrice, můžete najít také na facebookové stránce ElonX, čímž vzniká menší překryv s rubrikou Drobky. Ještě nevím, jak to výhledově budu řešit, ale asi to udělám tak, že Drobky budou vycházet o něco méně často než dříve a budou obsahovat opravdu jen ty nejprostší věci, které nepotřebují vysvětlení či kontext (převážně asi zajímavé obrázky či videa). Je také možné, že obě rubriky časem spojím do jedné.

V tomto prvním vydání Rychlozpráv se dozvíte, kdy SpaceX vynese první astronauty na ISS, jakým způsobem bude Falcon Heavy zažehávat motory, novinky o přistávacích plošinách a mnoho dalšího.


Demonstrační mise Crew Dragonu

Podle aktuálních informací od NASA je první demonstrační let Crew Dragonu bez posádky plánován na únor 2018 (původně byl plánován na listopad 2017) a druhý demonstrační let, který už ponese posádku, je plánován na červen 2018. Stejné mise konkurenčního Boeingu jsou plánovány na červen a srpen 2018.

Pokud tento harmonogram vydrží, SpaceX by tak vyneslo posádku na ISS jako první, čímž by si firma mohla nárokovat trofej ve formě vlaječky, kterou na stanici zanechala poslední posádka raketoplánu pro příští astronauty, kteří poletí z amerického území.

Přípravy na tyto lety jsou v plném proudu. Momentálně probíhá například trénování záchranných operací pro neobvyklé situace, které mohou nastat po návratu Crew Dragonu a při kterých by museli zasáhnout záchranáři spadající pod USAF. K trénování se využívá maketa v životní velikosti se stejným poklopem, kterým bude disponovat finální Crew Dragon.

Trénování záchranných operací s maketou Crew Dragonu (Foto: SpaceX)


Požár na pozemku SpaceX

17. července se objevily zprávy o požáru na střeše budovy SpaceX, která se nachází v relativně nově pronajatém komplexu v přístavu Port Canaveral, který společnost plánuje používat pro skladování, inspekci a renovaci zachráněných stupňů raket Falcon. Naštěstí se jednalo o malý požár, který byl rychle uhašen a ještě ten den začaly probíhat opravy. Nedošlo k žádným zraněním ani škodám na technice SpaceX. Příčina požáru zatím není známa.

Budova bývalého Spacehabu, kterou bude SpaceX využívat pro zpracování zachráněných stupňů (Zdroj: Google Maps)


Zažehávání motorů na Falconu Heavy

Elon Musk na středeční konferenci vyjádřil obavy, že existuje velká šance neúspěchu první mise Falconu Heavy. Jedním z důvodu je, že 27 motorů Merlin, kterými bude raketa disponovat, se může chovat jinak než 9 motorů na menším Falconu 9. Následně jsme se z článku na webu NASA Spaceflight dozvěděli zajímavou související informaci, že aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, budou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu desítek až stovek milisekund). Podobným způsobem byly zažehávány také hlavní motory raketoplánu.


Bude Formosat-5 přistávat na pevnině?

Podle nepotvrzených informací na fóru NSF to vypadá, že přistání během srpnové mise Formosat-5 proběhne na ASDS, a ne na pevnině. Přistávací plošina SLC-4W by už měla být fyzicky hotová a náklad je dostatečně lehký, ale SpaceX nejspíš nemá povolení pro přistávání na pevnině.

Jinde se spekuluje, že by to mohlo souviset s tím, že poblíž plošiny se nachází chráněná mořská rezervace, která by teoreticky mohla být ohrožena v případě nezdařeného přistání. Není jasné, jestli se jedná o sezónní záležitost či jinak překonatelnou překážku, nebo zda kvůli tomu SpaceX nikdy nedostane povolení přistávat na pevnině po startech z Vandenbergu.

Druhá možnost se mi však zdá nepravděpodobná – něco takového by firma jistě věděla dopředu a v takovém případě by přistávací plošinu vůbec nebudovala.


Landing Zone 1 v novém stylu

Když už jsme u těch přistávacích plošin, tak jak jistě víte, LZ-1 nedávno dostala nový nátěr, který lépe odráží radiové vlny (v akci jste jej mohli vidět při misi CRS-11). Podle aktuálních satelitních snímků to však vypadá, že vzhled plošiny byl dodatečně upraven, aby odpovídal stylu, který známe z palub ASDS.


Prolétněte se po ISS

Na Google Maps si nově můžete projít celou Mezinárodní vesmírnou stanici pomocí Street View. Dokonce se můžete podívat i do připojeného Dragonu! Snímky jsou z března 2017, takže by mělo jít o Dragon z mise CRS-10. Na stěně vedle navíc najdete loga misí CRS.


SpaceX během pauzy nezahálí

Divíte se, proč mezi starty misí Intelsat 35e a CRS-12 je více než měsíční prodleva, i když SpaceX předtím zvládalo v podstatě 2týdenní startovní kadenci? Je to způsobeno tím, že obsluha kosmodromu, která dohlíží na starty z oblasti Mysu Canaveralu, momentálně provádí plánovanou údržbu, a tak z Canaveralu nemůže nikdo startovat.

SpaceX však během této pauzy nezahálí a podle článku na webu NASA Spaceflight společnost využije tohoto prostoje k demontáži RSS (Rotating Service Structure), která na rampě zůstala z doby, kdy odtud startovaly raketoplány. Z původní obří konstrukce zůstane jen věž (Fixed Service Structure – FSS), kterou SpaceX využije pro nástup astronautů do Crew Dragonu. Otočná RSS byla v průběhu posledních měsíců a let postupně rozebírána a moc z ní už nezbylo.

Podle informací z článku se do demontáže společnost vrhla s vervou a je prý dost možné, že RSS bude v době příštího startu z této rampy, který je momentálně plánován na 10. 8., skoro celá pryč.


52 startů v roce 2019

Wall Street Journal v červnu informoval o tom, že SpaceX na letošek plánuje až 24 startů (podle nejnovějších prohlášení Elona Muska to vypadá spíše na 22 startů). V roce 2019 by pak podle interních odhadů mohlo dojít až na neuvěřitelných 52 startů! To je více než polovina všech startů, které proběhly po celém světě v roce 2016.

Firma letos zvládla tři starty během dvou týdnů a v roce 2019 bude firma pravděpodobně disponovat dalšími dvěma rampami (SLC-40 a Boca Chica), takže taková čísla rozhodně nejsou nedosažitelná. Podobný trend je ostatně patrný i z nedávno vydaného grafu, na kterém je znázorněn zvyšující se poměr komerčních misí, které má pod palcem SpaceX ve srovnání s konkurencí:

Vývoj globálního podílu na komerčních misích (Zdroj: SpaceX)


Dejte mi v komentářích vědět, jak se vám tato nová rubrika líbí!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Goodman

Bude web ElonX informovat v budoucnu i o ostatních projektech Muska ? Tj. ne jenom o Space X, ale i třeba o The Boring Company atd. Svým způsobem by se dali využít i pro dobývání vesmíru (Muskova slova), čili by to nebylo off topic. Myslím, že by se dalo o tom napsat spoustu zajímavých článků (které si potom velmi rád přečtu).

Tonda

Zdravím,krátký zprávy,suprový.Nemáte info,jestli nebude CRS.12 už z opravené LC-40?Že je posunut na ne dřív než 14.8?

Zdeněk

Rychlozprávy jsou super nápad, protože jakákoliv informace o Spx je vynikající a vítána. Díky autorovi.

jindra

Ta rampa Boca Chica je ten nový kosmodrom v texasu, který staví SpaceX? A jak vlastně probíhá stavba na kosmodromu?

vlasta

Rychlozprávy se mi moc líbí, asi by to opravdu chtělo spojit s Drobky; možná by mohly zůstat otevřené a
zprávy tam jen přidávat (ale jak upozorňovat na aktualizace ?).

Liedan

Ví se něco o profilu mise DM-1? Bude se během ní zkoušet abort za letu nebo Dragon doletí až k ISS?
Čekal bych, že před tím, než tam pustí lidi, tak otestují únik i orbitální let, což ale asi nejde udělat během jedné mise.

Ví se taky něco o tom, kdy začne létat dopravní verze Dragonu V2?