SpaceX nepolevuje v přípravách na první pilotovanou misi Crew Dragonu k ISS

Pohled do otočného ramene pro nástup posádky do Crew Dragonu (Zdroj: Elon Musk)

I přes nedávnou anomálii a zničení prvního Crew Dragonu, což vedlo k odkladům všech následujících plánů, pokračuje SpaceX v součinnosti s NASA v přípravě astronautů, procedur a systémů, které souvisejí s plánovaným startem první pilotované mise DM-2. Mezi takové činnosti patří např. zkoušky skafandů a předstartovních operací, test únikového systému pro posádku a obslužný personál z věže na rampě LC-39A nebo úkony spojené s návratem astronautů na Zemi a jejich transportem na pevninu.

Vyšetřování události, která vedla ke zničení Crew Dragonu, je téměř u konce. Jak poznamenal Hans Koenigsmann, SpaceX a NASA jsou připraveni celou věc uzavřít do konce srpna a uvedl, že i přes to všechno zůstává optimistický. Úpravy hardwaru, jako je nahrazení nespolehlivých ventilů průtržnými membránami, jsou relativně jednoduché a odhadl, že únikový test Crew Dragonu za letu by mohl proběhnout v říjnu nebo listopadu. Poté by mohl proběhnout i start první pilotované mise DM-2, kdy budou na palubě lodi astronauti Bob Behnken a Doug Hurley. Koenigsmann doufá, že se start stihne ještě letos.

V sídle SpaceX v Hawthorne proběhl nácvik předstartovních operací za účasti astronautů NASA Boba Behnkena a Douga Hurleyho a pozemního týmu pro misi DM-2. To jim umožnilo nanečisto vyzkoušet všechny aktivity, postupy a komunikaci, které budou uskutečněny v den startu. Astronauti podstoupili zkoušky oblékání skafandrů v součinnosti s týmem pozemních operací a inženýry podílejících se na vývoji obleků. Zkouškami prošly také pozemní zajišťovací systémy, sedadla a vybavení pro kontrolu těsnosti skafandrů. S astronauty uvnitř simulátoru Crew Dragonu týmy provedly simulovaný startovní odpočet, včetně několika scénářů úniku posádky. Cvičení bylo jedním z několika, kterého se ve spolupráci se SpaceX astronauti NASA účastnili.

Testem prošel i únikový systém na rampě 39A v Kennedyho vesmírném středisku jako příprava na první pilotovaný let s posádkou k Mezinárodní vesmírné stanici. Systém byl původně vybudován k evakuaci astronautů a pozemního personálu z věže na rampě při startech raketoplánů. Nyní má sloužit ke stejnému účelu při startech Crew Dragonu. Jízda v záchranném koši po laně trvá přibližně 20 sekund a během tohoto času má za úkol dostat astronauty nebo personál do vzdálenosti 366 metrů od rampy. Zde na ně v případě nenadálé události bude čekat obrněné vozidlo, které je dopraví do bunkru. Jak to funguje, ukazuje toto video z roku 2012:

Dne 13. srpna 2019 se astronauti Bob Behnken a Doug Hurley ve spolupráci s týmy NASA a SpaceX podrobili nácviku vyproštění z kabiny Crew Dragonu poté, co se kosmická loď vrátí zpět na Zemi. Cvičení proběhlo v zátoce Trident, která je součástí Port Canaveral a běžně zde kotví armádní plavidla, včetně ponorek. Z toho důvodu jde o uzavřený vojenský prostor. Zátoka však bude využívána NASA při překládání Dragonů na pevninu. Za asistence lodi GO Searcher, kterou SpaceX využívá nejen k nácviku vyzdvižení Crew Dragonu z vody, zde astronauti společně s týmy NASA a SpaceX prošli všechny kroky nezbytné k vyproštění posádky z Dragonu po přistání, přes lékařskou péči, až po jejich bezpečný transport vrtulníkem na pevninu. Stejné postupy budou aplikovány během pilotované mise DM-2.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
25 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam H

Nemůžu si pomoct, ale ty kombinézy (včetně bot) vypadají oproti těm od Boeingu hodně nepohodlně, ale třeba se mýlím (a taky v to doufám, už jenom kvůli pasažérům).

Tomas

Skuste sa pozriet na nejake fotografie pred nastupom posadky do sojuzu…to mi pride fest nepohodlne

Petr Melechin

Sunita Williams srovnávala skafandry Boeingu a SpaceX se Sokoly a říkala, že ty nové jsou pohodlnější. Ale nevíme, jak ze srovnání vychází Boeing vs. SpaceX.

Jiří Hadač

A tady to máš i s obrázky a popisem Samanthy Christoforeti.

Karel Zvoník

Naopak, mě přijdou skafandry SpaceX jako nejpohodlnější v historii.

dvvvff

Koliks jich měl na sobě?

Jiří Hadač

A o jakém pohodlí mluvíme? mají ochránit posádku při řízené či neřízené dehermetizaci lodi. Neviděli jsme je natlakované, myslím ty od SpaceX. Takže fakt těžko odhadnout. Můžeš mít pravdu a můžeš se plést, zrovna jako my ostatní. A osobně věřím, že si NASA dělala bezpečně nějaké zkoušky, a kdyby nevyhovovaly, tak je nepovolí. A pokud by je nepovolila, byla by práce lidí jako Molly McCormick atd špatná. Ale oni se v těch skafandrech připravují a cvičí, tak oba obleky vyhovují.

Karel Zvoník

Já měl namysli dojem. 🙂 Myslím, že původní příspěvek by také jen o dojmu. 🙂

Kamil

Těším se jak na první Vánoce

Karel Zvoník

To nejste sám. 🙂

Ricardo

Kdyby ten puvodni Crew Dragon prosel vsemi testy a pak explodoval zadokovany u ISS, tak to by byl teprve pruser. Takova exploze by nejspis znicila celou ISS. To znamena vsichni astronauti by zahynuli a ISS budovana desitky let za miliardy taky v haji. Muzou dekovat bohu ze jim cirou nahodou rachlo na zemi.

Rosetau

Nesmysl.

V_A

Máš pravdu že výbuch u ISS by byl obrovský průser, ale není důvod proč by u ISS aktivovali únikové motory. 😉

RiMr

…nikdo si to (nehodu) nepřeje, každý se tomu snaží zabránit, ale stát se může spousta věcí… a stejně… pohlídáte “všechno” a pak vás dostane nějaký Voloďa s vrtačkou… 🙂

Pan Filuta

Řekl bych, že za tohle vyfasujete od Rusů dvě hodiny BK.

Samuel

Aktivacia unikového systému CD pri ISS by znamemala katastrofu, tak isto a takých istých rozmerov. Nemyslím žeby to dokovací mechanizmus prežil, unikový systém je po dosiahnutí obežnej dráhy deaktivovaný a zaistený.

Jiří Hadač

Chtěl jsem napsat totéž, prostě po odpojení od horního stupně přestává být únikový systém užitečný a k nečemu. A přesně jak píšeš, byl by akorát nebezpečný. A jeho reaktivace má smysl mě napadá až po provedení deorbitačního zážehu. Pro případ selhání padáků, tedy pokud vůbec bude ještě aktivován. Ale tak daleko už bych spekulovat nechtěl.

Tomáš Kratochvíl

Pouzit Superdraco jako zalozni system k padakum je krasna myslenka, system by byl uzitecny i v teto fazi letu, k posileni bezpecnosti pri pristani. S CD ted asi budou chtit predevsim testovat padaky , ale bylo by fajn nekdy videt realnou simulaci jejich selhani a motoricke pristani, treba s cargo verzi.

Radim Slovák

Cargo verze by neměla motory superdraco vůbec obsahovat. Jinak mě také nenechává spát ta myšlenka, že když už ty motory v pilotované verzi budou, že by je nezahrnuli do nějakého nouzového postupu z těch ještě více nouzových a nepravděpodobných…něco jako doplnili vystřelení padáku pro nákladního dragona v případě selhání rakety při startu a mají tak nějakou teoretickou možnost zachránit hermetizovaný náklad.

Tomáš Kratochvíl

A neni to trochu hloupe, nemit abort system na cargo CD? Vzdyt by se jim to muselo nekolikanasobne vratit na pojisteni. Pokud plati, ze cargo verze = leteny CD , tak by ten abort system museli odmontovavat . Nejak se mi to nezda…

Tomáš Kratochvíl

Dik za odkaz.

Ricardo

Nezlehcujte to. Pruser byl ze se dostala oxidacni slozka proti proti proudu zpetnych ventilu a poskodila titanove privodni potrubi. A to se stalo i pres zajisteny system davno pred jeho natlakovanim heliem. Mohlo to bouchnout jeste pred samotnym natlakovanim, klidne i pri tom zadokovani u ISS. Meli stesti ze se nic nestalo.

Ja Muskovi fandim hodne, ale kdyby jeho CrewDragon sestrelil z orbity celou ISS, tak si myslim ze by to tem astronautum pokazilo cele odpoledne…. a to by Muskovi na reputaci rozhodne nepridalo.

Tomáš Kratochvíl

Na druhou stranu není třeba paniky. Jak tady už zaznělo, systém Superdraco je v určité fázi letu zajištěn, takže v blízkosti ISS je pasivní. Bez natlakování systému je pravděpodobnost výbuchu na stejné úrovni s ostatními riziky (meteor, sabotáž,…).Navíc nyní budou problematické ventily nahrazeny membránovým typem na jedno použití, které de facto nemohou selhat. Opraveno, pokračuje se v jízdě…

petr

Boha bych do toho netahal. U ISS se ten systém vůbec nepouští takže není důvod aby to tam bouchlo. A SX vše neustále znovu a znovu testuje a kontroluje, takže mluvit o náhodě že se na to přišlo je také dost přitažené za vlasy.