SpaceX konečně oznámilo pravděpodobnou příčinu dubnového výbuchu Crew Dragonu

Crew Dragon před testováním motorů, které skončilo nehodou (Zdroj: NASA)

Od dubnové exploze kosmické lodi Crew Dragon během testu motorů uběhly necelé tři měsíce a SpaceX konečně vydalo prohlášení ohledně předběžných výsledků vyšetřování nehody. Stejně jako v případě nehody Amos-6 měl výbuch dost nevšední příčinu, která vyšetřovatele zaskočila. Na vině je unikající ventil a nešťastný sled událostí, který způsobil vznícení a následný výbuch. Co přesně se stalo, jak tomu SpaceX zabrání do budoucna, a co to znamená pro chystané mise s posádkou?

SpaceX v tiskovém prohlášení vysvětlilo, že k výbuchu došlo během tlakování, zhruba 100 milisekund před plánovaným testovacím zážehem únikových motorů SuperDraco. Tlakovací systém využívá helium o tlaku 165 barů. Testu předcházela úspěšná zkouška manévrovacích trysek Draco, jejíž tlakovací systém dosahuje jen 20 barů. Vyšetřování ukázalo, že protékající pojistný ventil způsobil během zpracování Dragonu na zemi vniknutí malého množství okysličovadla (oxid dusičitý) do heliového potrubí. Během natlakování před zážehem pak vysokotlaké helium urychlilo toto nahromaděné okysličovadlo zpět k pojistnému ventilu, který nápor nevydržel. Rozpad titanového ventilu pak v kombinaci s okysličovadlem vedl ke vznícení a výbuchu.

Vznik takové situace podle prohlášení SpaceX nikdo nečekal, ale společnost ji dokázala navodit také při následném testování v McGregoru. Jak jsme informovali už dříve, problém tedy nebyl v motorech SuperDraco jako takových, ale v heliovém tlakovacím systému. Netýkal se však tlakových nádob COPV, ve kterých je helium skladováno a které mnozí podezřívali, jelikož způsobily výbuch Falconu 9 během příprav na misi Amos-6 v roce 2016.

Aby se podobné nehodě zabránilo do budoucna, tyto ventily, které jsou na Dragonu asi čtyři, budou nahrazeny jednoduššími průtržnými membránami („burst disc“). Testování a analýza této úpravy už probíhají ve spolupráci s NASA. Průtržné membrány jsou sice na rozdíl od pojistných ventilů jen na jedno použití, ale zato jsou spolehlivější. SpaceX možná při návrhu Crew Dragonu zvolilo znovupoužitelné ventily, protože motory SuperDraco původně měly být používány v podstatě při každém letu Crew Dragonu během přistání. Z toho ale nakonec sešlo a loď bude přistávat klasicky na padácích, takže motory SuperDraco budou aktivovány jen velmi výjimečně, a to při nouzové situaci, kdy je potřeba rychle dostat loď s posádkou do bezpečí. Schopnost Crew Dragonu provést takovýto únik za letu měla být otestována právě s tou lodí, která v dubnu vybuchla. SpaceX tak kvůli nehodě muselo upravit plány a zkouška by mohla proběhnout během podzimu s lodí, která byla původně vyráběna pro testovací misi DM-2 (první let s posádkou).

Crew Dragon původně určený pro misi DM-2 během výroby v srpnu 2018. Nakonec s ním bude proveden test záchranného systému za letu. (Foto: Shorealone Films)

Vydání oficiálního prohlášení doprovázela tisková konference s novináři, z které jsme se dozvěděli pár doplňujících informací. Podle Hanse Koenigsmanna ze SpaceX je vyšetřování všech možných příčin nehody hotové jen z asi 80 %, ale společnost si je předběžnými závěry dost jistá na to, aby podle toho plánovala dokončení Crew Dragonů, které jsou momentálně ve výrobě. Úpravy související s výměnou ventilů lze prý provádět souběžně s probíhajícími přípravami lodi pro první let s lidskou posádkou. To by mohlo znamenat, že vzniklé zpoždění nebude tak výrazné, jak se mohlo bezprostředně po výbuchu zdát.

SpaceX ani NASA nevylučují, že by pilotovaná mise DM-2 proběhla ještě letos, ale NASA varuje, že před tímto startem zbývá odvést ještě hodně práce, a to nejen v souvislosti s nehodou Crew Dragonu. SpaceX například mělo ještě nedávno problémy s padáky pro Crew Dragon. Hans Koenigsmann k tomu řekl: „Poletíme, až budeme připraveni.“




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
44 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře