SpaceX plánuje v KSC vybudovat obří areál pro zpracování stupňů a řízení startů

SpaceX očekává v následujících letech zvýšení počtu startů, a tak hodlá v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) postavit rozlehlý nový areál pro své potřeby. Ten by obsahoval zařízení pro skladování a zpracování použitých stupňů a aerodynamických krytů, dále zbrusu nové středisko pro řízení startů a také expozici historicky významných Falconů a Dragonů. Jako první o novém areálu informoval web Florida Today, který objevil studii ekologických dopadů tohoto projektu.

SpaceX v KSC a okolí momentálně provozuje rampy LC-39A a SLC-40, dále přistávací areál Landing Zone 1 a také pronajímá několik hangárů, kde skladuje a renovuje první stupně raket Falcon. Podle nové ekologické studie (PDF ke stažení) však SpaceX odhaduje až 10 startů Falconu Heavy a 63 přistání raketových stupňů ročně (9 trojitých přistání Falconu Heavy a 54 přistání Falconu 9). Na to kapacita současných zařízení firmy v KSC a na Canaveralu jednoduše nebude stačit. SpaceX tedy hodlá postavit hned několik budov nedaleko návštěvnického komplexu Kennedyho vesmírného střediska (odkaz na Google Maps).

Mapka znázorňující umístění plánovaného areálu SpaceX (Zdroj: NASA)

Nejvýraznějším prvkem tohoto areálu o rozloze 27 hektarů bude jednoznačně nové středisko pro řízení startů a přistání. To bude mít výšku až 92 metrů a bude “architektonicky výrazné”. Zařízení bude mít rozlohu přibližně 2973 m2 a bude obsahovat řídící středisko, serverovnu, zasedací místnosti, dočasné ubytování a kanceláře pro zákazníky, vyhlídku, parkoviště pro 200 aut a další prvky.

Umělecká představa podoby nového řídícího střediska SpaceX (Zdroj: NASA)

Neméně důležitou částí nového komplexu bude také hangár pro zpracování a skladování raketových stupňů a aerodynamických krytů. Ten bude mít rozlohu 12 356 m2 s maximální výškou 31 m. Zhruba dvě třetiny budou vyhrazeny pro zpracování stupňů a jedna třetina bude určena pro zpracování krytů. SpaceX však také zvažuje stavbu dvou samostatných zařízení pro každý z těchto účelů. V budoucnu by také mohlo vzniknout zařízení pro vyřazování vysloužilých raket z provozu a analýzu hardwaru (maximální rozloha 2973 m2). V případě potřeby je pak možné v budoucnu rozšířit skladové prostory až do maximální rozlohy 9290 m2.

Vizualizace zařízení pro zpracování a skladování použitých raketových stupňů (Zdroj: NASA)

Dalším zajímavým prvkem nového areálu bude “raketová zahrada”, kde SpaceX plánuje vystavit historicky významné Falcony a Dragony. Prostor pojme hned několik exponátů, které mohou být vystaveny horizontálně i vertikálně.

Raketová zahrada v návštěvnickém komplexu Kennedyho vesmírného střediska (Foto: Piotrus)

Areál by také obsahoval kancelář ochranky o rozloze 232 m2 a rozhlehlé zařízení (26 013 m2) pro technickou infrastrukturu (voda, elektřina, plyn apod.). Dále by tu mohlo vzniknout parkoviště až pro 300 vozidel.

Rozložení jednotlivých budov plánovaného areaálu SpaceX (Zdroj: NASA)

Součástí projektu je také vylepšení příjezdových cest na dvouproudové silnice. Zajímavostí je dodatek SpaceX, že až vyvine novou raketu, silnice může být rozšířena na 4proudovou. Firma tedy v návrhu evidentně počítá také s BFR. Stejně tak dokument zmiňuje, že v budoucnu může kvůli zvýšenému počtu startů nebo nové raketě dojít k rozšíření celého areálu. Firma však prý zatím nemá konkrétní plány.

Plán využití silničních komunikací mezi jednotlivými zařízeními SpaceX na Mysu Canaveral (Zdroj: NASA)

Jak vidíte, SpaceX má seriózní plány v budoucnu zvyšovat kadenci startů z Canaveralu. Nemalý podíl na tom bude mít nutnost v následujících letech vynést tisícovky satelitů internetové konstelace Starlink, která bude vyžadovat desítky startů Falconu 9. To potvrzuje také tato zmínka v dokumentu: “SpaceX plánuje vynést více než 4000 satelitů, přičemž většina z nich poletí z ramp LC-39A a SLC-40.”

Aby bylo možné provést takové množství startů v rozumném čase a relativně levně, SpaceX potřebuje zdokonalit celý proces startu, přistání, kontroly/renovace stupně, přípravy na další start a opětovného letu. Block 5 je důležitým dílkem této skládačky rapidní znovupoužitelnosti, ale SpaceX také potřebuje dobře navrženou logistiku a provozní procesy. Nemluvě o tom, že s nimi musí zvládnout držet krok letectvo, které má na starosti obsluhu kosmodromu a asistuje při každém startu. SpaceX má v tomto ohledu velkou výhodu díky tomu, že rakety Falcon zatím jako jediné používají pokročilý autonomní destrukční systém, což výrazně snižuje nároky na obsluhu kosmodromu a umožňuje vyšší kadenci startů.

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

Za zmínku stojí také související projekty SpaceX v této oblasti. Firma například na nedaleké CCAFS renovuje Oblast 59, kterou si už v minulosti pronajalo od letectva, a bude zde zpracovávat Crew Dragony. SpaceX si navíc v dubnu 2017 na 5 let pronajalo komplex budov v nedalekém přístavu Port Canaveral, který hodlá přetvořit v zařízení pro zpracování a skladování použitých raketových stupňů. Od té doby jsme však o projektu nic neslyšeli a není jasné, kdy bude zařízení zprovozněno a jak zapadá do celkové vize SpaceX. Je možné, že tento komplex bude pro potřeby zpracování a skladování stupňů na nějaký čas postačovat, ale se zvyšující se kadencí startů bude potřeba vyšší kapacita, kterou zajistí právě nový areál v KSC.

Ve výsledku pak může zpracování stupňů, které přistanou na pevnině, probíhat v KSC a v přístavu se budou zpracovávat primárně ty stupně, které přivezou plošiny Of Course I Still Love You a budoucí A Shortfall of Gravitas. OCISLY momentálně kotví jen o pár set metrů vedle od komplexu pro zpracování stupňů, ale vedení Port Canaveralu buduje nové přístaviště pro snazší vykládku a zpracování stupně po příjezdu.

Zachráněný stupeň je v přístavu Port Canaveral vykládán z OCISLY. Uprostřed horní části fotky je vidět komplex budov a pozemek, který SpaceX pronajímá od dubna 2017.

Nicméně celý projekt nového areálu v KSC ještě není schválený, ani nejsou k dispozici informace o harmonogramu stavby a termínu plánovaného dokončení. Studie ekologických dopadů však nezjistila žádné problémy, takže projektu snad v realizaci nebude nic bránit.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondrej Melich

60 + startu z Floridy. Stredisko v Californii a jeste k tomu texas. No jsem zjedav na kolik startu rocne to chtej vytahnout 🙂 Ceka nas hodne streamu 🙂

Jirka Hadac

Proto Dusan shani dobrovolniky a zaucuje si je, tedy, presneji receno, uz ma dva, kteri jsou schopni ho zaskocit na velmi dobre urovni:-)

Jirka J.

Tak myslím, že na nějaký třicátý a další start se satelity Starlinku bude stačit k online přenosu pustit ze záznamu některý z předchozích komentářů (a správně sesynchronizovat s odpočtem) a Dušan si odpočine…zvlášť, pokud by startovali jednou za dva tři dny, tak to bude víc než dostatečné… ;-)))

Jirka J.

Nebo se to bude moci vzít jako rozcvička a sbírání zkušeností pro mladé a nadějné komentátory…to by bylo velmi zajímavé, kdyby pak někde bylo možno vyplnit po skončení přenosu i hodnocení a podle něho by se rekrutovali ti nejlepší pro komentáře startů/přistání BFR a dalších záležitostí…

Akuhtr

No u 60 startů F9 rožně si myslím že nastane stav kdy to zevšední. Přenosy budou jen u něčím zajímavích startů. A až to nastane, bude se dle mého jednat o milník v kosmonautice, protože pro všechny bude start rakety vynášející náklad na otbitu zcela běžná věc. Jako starty letů letadel.

Hrímfaxi

Na atolu tahali rakety na kládách, před centrálou nechal Elon udělat cestu z nejlevnějšího materiálu a teď chce investovat do architektury? Možná bude středisko výrazné, protože se stavba podřídí levným materiálům 😀
Ale ta vizualizace se mi líbí. Připomíná mi to tiskové centrum Lord’s Media Centre na londýnském kriketovém stadionu, které bylo ohodnoceno nejprestižnější britskou cenu za architekturu a na jehož návrhu se podílel i Jan Kaplický.

vencour

Na atolu se jednalo o provizorní stavbu, ne? Nic komerčního ani prestižního.

Hrímfaxi

Pro pracovní účely jim poskytl svoje soukromé letadlo, na druhou stranu šetřil na pár metrech cesty…

vencour

I tohle se týká dozrávání, rozhodnout, za co budu platit rovnou a co necham lidi udělat jinak. Ještě by bylo fajn mít zhodnocení po letech, zda se rozhodlo dobře.

Ivo

Tak koukám na to, kde to má stát a je to přesně v místě, kde mají hnízda tuším orli. Vždycky, když jsem jel kolem, tak na to řidič upozorňoval. Nejsem ekolog, ale doufám, že ta stavba bude až za těmi stromy.

Jinak k samotné stavbě je to logické a přesně to zapadá do strategie SpaceX. Potřebuji zázemí a taky ubytování pro VIP a další návštěvníky a stejně tak pro budoucí cestující.

Ivo

Jo a ještě něco, pokud bys Petře chtěl fotku toho místa foceno z NASA Causeway tak ji najdu a pošlu.

Zdeněk

Parádní článek. Myslel jsem, že se budou snažit spíš práci centralizovat, ale vypadá to jakoby měly kus výroby tady a kus támhle. Přijde my to už jen logisticky dost náročné. 👷

tatarata

Podobně jako gramatika.

Ivo

Myslím si, že jste nepochopil oč tady jde. Oni potřebuji letěné stupně zpracovávat na místě a nevozit je zbytečně tam a zpátky. To stojí jednak čas a jednak peníze. Místo toho to budou dělat na místě a navíc na to navážou ještě další aktivity, které se jinak řešily externě.