SpaceX plánuje v KSC vybudovat obří areál pro zpracování stupňů a řízení startů
SpaceX očekává v následujících letech zvýšení počtu startů, a tak hodlá v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) postavit rozlehlý nový areál pro své potřeby. Ten by obsahoval zařízení pro skladování a zpracování použitých stupňů a aerodynamických krytů, dále zbrusu nové středisko pro řízení startů a také expozici historicky významných Falconů a Dragonů. Jako první o novém areálu informoval web Florida Today, který objevil studii ekologických dopadů tohoto projektu.
SpaceX v KSC a okolí momentálně provozuje rampy LC-39A a SLC-40, dále přistávací areál Landing Zone 1 a také pronajímá několik hangárů, kde skladuje a renovuje první stupně raket Falcon. Podle nové ekologické studie (PDF ke stažení) však SpaceX odhaduje až 10 startů Falconu Heavy a 63 přistání raketových stupňů ročně (9 trojitých přistání Falconu Heavy a 54 přistání Falconu 9). Na to kapacita současných zařízení firmy v KSC a na Canaveralu jednoduše nebude stačit. SpaceX tedy hodlá postavit hned několik budov nedaleko návštěvnického komplexu Kennedyho vesmírného střediska (odkaz na Google Maps).
Nejvýraznějším prvkem tohoto areálu o rozloze 27 hektarů bude jednoznačně nové středisko pro řízení startů a přistání. To bude mít výšku až 92 metrů a bude “architektonicky výrazné”. Zařízení bude mít rozlohu přibližně 2973 m2 a bude obsahovat řídící středisko, serverovnu, zasedací místnosti, dočasné ubytování a kanceláře pro zákazníky, vyhlídku, parkoviště pro 200 aut a další prvky.
Neméně důležitou částí nového komplexu bude také hangár pro zpracování a skladování raketových stupňů a aerodynamických krytů. Ten bude mít rozlohu 12 356 m2 s maximální výškou 31 m. Zhruba dvě třetiny budou vyhrazeny pro zpracování stupňů a jedna třetina bude určena pro zpracování krytů. SpaceX však také zvažuje stavbu dvou samostatných zařízení pro každý z těchto účelů. V budoucnu by také mohlo vzniknout zařízení pro vyřazování vysloužilých raket z provozu a analýzu hardwaru (maximální rozloha 2973 m2). V případě potřeby je pak možné v budoucnu rozšířit skladové prostory až do maximální rozlohy 9290 m2.
Dalším zajímavým prvkem nového areálu bude “raketová zahrada”, kde SpaceX plánuje vystavit historicky významné Falcony a Dragony. Prostor pojme hned několik exponátů, které mohou být vystaveny horizontálně i vertikálně.
Areál by také obsahoval kancelář ochranky o rozloze 232 m2 a rozhlehlé zařízení (26 013 m2) pro technickou infrastrukturu (voda, elektřina, plyn apod.). Dále by tu mohlo vzniknout parkoviště až pro 300 vozidel.
Součástí projektu je také vylepšení příjezdových cest na dvouproudové silnice. Zajímavostí je dodatek SpaceX, že až vyvine novou raketu, silnice může být rozšířena na 4proudovou. Firma tedy v návrhu evidentně počítá také s BFR. Stejně tak dokument zmiňuje, že v budoucnu může kvůli zvýšenému počtu startů nebo nové raketě dojít k rozšíření celého areálu. Firma však prý zatím nemá konkrétní plány.

Plán využití silničních komunikací mezi jednotlivými zařízeními SpaceX na Mysu Canaveral (Zdroj: NASA)
Jak vidíte, SpaceX má seriózní plány v budoucnu zvyšovat kadenci startů z Canaveralu. Nemalý podíl na tom bude mít nutnost v následujících letech vynést tisícovky satelitů internetové konstelace Starlink, která bude vyžadovat desítky startů Falconu 9. To potvrzuje také tato zmínka v dokumentu: “SpaceX plánuje vynést více než 4000 satelitů, přičemž většina z nich poletí z ramp LC-39A a SLC-40.”
Aby bylo možné provést takové množství startů v rozumném čase a relativně levně, SpaceX potřebuje zdokonalit celý proces startu, přistání, kontroly/renovace stupně, přípravy na další start a opětovného letu. Block 5 je důležitým dílkem této skládačky rapidní znovupoužitelnosti, ale SpaceX také potřebuje dobře navrženou logistiku a provozní procesy. Nemluvě o tom, že s nimi musí zvládnout držet krok letectvo, které má na starosti obsluhu kosmodromu a asistuje při každém startu. SpaceX má v tomto ohledu velkou výhodu díky tomu, že rakety Falcon zatím jako jediné používají pokročilý autonomní destrukční systém, což výrazně snižuje nároky na obsluhu kosmodromu a umožňuje vyšší kadenci startů.
Za zmínku stojí také související projekty SpaceX v této oblasti. Firma například na nedaleké CCAFS renovuje Oblast 59, kterou si už v minulosti pronajalo od letectva, a bude zde zpracovávat Crew Dragony. SpaceX si navíc v dubnu 2017 na 5 let pronajalo komplex budov v nedalekém přístavu Port Canaveral, který hodlá přetvořit v zařízení pro zpracování a skladování použitých raketových stupňů. Od té doby jsme však o projektu nic neslyšeli a není jasné, kdy bude zařízení zprovozněno a jak zapadá do celkové vize SpaceX. Je možné, že tento komplex bude pro potřeby zpracování a skladování stupňů na nějaký čas postačovat, ale se zvyšující se kadencí startů bude potřeba vyšší kapacita, kterou zajistí právě nový areál v KSC.
Ve výsledku pak může zpracování stupňů, které přistanou na pevnině, probíhat v KSC a v přístavu se budou zpracovávat primárně ty stupně, které přivezou plošiny Of Course I Still Love You a budoucí A Shortfall of Gravitas. OCISLY momentálně kotví jen o pár set metrů vedle od komplexu pro zpracování stupňů, ale vedení Port Canaveralu buduje nové přístaviště pro snazší vykládku a zpracování stupně po příjezdu.

Zachráněný stupeň je v přístavu Port Canaveral vykládán z OCISLY. Uprostřed horní části fotky je vidět komplex budov a pozemek, který SpaceX pronajímá od dubna 2017.
Nicméně celý projekt nového areálu v KSC ještě není schválený, ani nejsou k dispozici informace o harmonogramu stavby a termínu plánovaného dokončení. Studie ekologických dopadů však nezjistila žádné problémy, takže projektu snad v realizaci nebude nic bránit.