Rychlozprávy #17: Premiéra Blocku 5, nové zařízení pro Crew Dragon, srovnání Falconu Heavy, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte o premiéře Blocku 5, opravách robota, novém zařízení pro Crew Dragon a uvidíte pěkné fotky a videa z nedávných misí a také vývozu Falconu Heavy na rampu.

SpaceX způsobilo bouračku

Nedávný start Iridium-4 zapříčinil minimálně jednu autonehodu. Byla způsobena nepozorností řidiče, který byl rozptýlen obrazy, jenž raketa na nebi vyčarovala, a nevšiml si tak zpomalujících aut na dálnici před ním. Nehodu zaznamenal kolemjedoucí řidič na svou kameru (ke srážce dojde v čase 1:14).

Polární starty z Canaveralu

Noviny Florida Today informovaly o tom, že letectvo zvažuje otevření nového střeleckého koridoru na Mysu Canaveral pro polární orbity. Jelikož rakety nesmějí přelétat přes osídlené oblasti, americké mise mířící na polární orbity obvykle startují z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii. Z Canaveralu se dnes startuje převážně na rovníkové dráhy. Starty na polární dráhy byly zakázany v roce 1960 poté, co stupeň rakety Thor dopadl na území Kuby a údajně zabil krávu.

Letectvo však nedávno provedlo 8měsíční analýzu této problematiky a došlo k závěru, že starty jižním směrem by měly být proveditelné. Podmínkou však je, aby raketa disponovala autonomním sebedestrukčním systémem. Rakety Falcon 9 a Falcon Heavy jsou zatím jediné, které s tímto systémem v současnosti létají, ale chystané rakety firmem jako ULA nebo Blue Origin jej budou mít také.

Přesné parametry nového koridoru letectvo nezveřejnilo, ani se zatím nechystá žádný start, který by jej využil. Tato změna by však mohla časem vést k tomu, že firmy by teoreticky mohly v zájmu ušetření peněz přestat provozovat rampy na západním pobřeží a všechny starty provádět z Canaveralu.

Nová budova pro Crew Dragon

SpaceX si od letectva pronajalo zařízení na Mysu Canaveral, ve kterém bude připravovat lodě Crew Dragon před pilotovanými lety na Mezinárodní vesmírnou stanici. Informovala o tom Florida Today.

Zařízení se nachází na CCAFS v Oblasti 59, kde se v minulosti připravovaly satelity pro konstelaci GPS. První Crew Dragon by prý do tohoto zařízení mohl dorazit v létě. Odpovídalo by to současným plánům provést první demonstrační misi této nové lodě v srpnu 2018.

SpaceX zároveň staví novou budovu pro zpracování použitých Dragonů po jejich návratu z vesmíru. Zařízení se bude nacházet u LZ-1 na místě, kde měla původně být třetí přistávací plošina.

Kosmická loď Crew Dragon (Zdroj: SpaceX)

Testování nového krytu

V září jsem informoval o tom, že SpaceX provádí testování nového typu aerodynamického krytu. Nyní se objevily další informace potvrzující, že testování pokračuje. Některé zkoušky už proběhly (např. oddělení krytů ve vakuové komoře) a další probíhají nebo jsou plánovány na následující týdny (vibrační a akustické testy). Spekuluje se, že nový kryt bude obsahovat vylepšení, která pomůžou s jeho znovupoužitelností.

Opravy robota

Na Facebooku se objevila aktuální fotka z oprav speciálního robota SpaceX, který usnadňuje zajištění prvního stupně Falconu po přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You. Robotovi se přezdívá OctaGrabber nebo také Roomba a poprvé jsme jej viděli v akci při misi BulgariaSat-1. Následně byl však poničen při požáru během mise SES-11. Na snímku stojí za zmínku především připravené nové pásy.

Robot během oprav v přístavu Port Canaveral začátkem ledna 2018 (Foto: Mark Cyzio)

Zajímavosti ze startu Zumy

Nedávná mise Zuma sice nejspíš selhala, ale alespoň dala vzniknout těmto dvěma povedeným kouskům. Vlevo vidíte úryvek z amatérského videa, které zachycuje obrazce vzniklé interakcí spalin motorů prvního a druhého stupně.

Vpravo je pak dechberoucí fotka Johna Krause pořízená s dlouhou expozicí, na které jsou dobře vidět všechny fáze letu a také přistávací manévr prvního stupně. Pro snazší pochopení jsem přidal popisky. Původní neupravenou fotku najdete zde. Podrobnější informace o jednotlivých zážezích najdete ve starším článku Proč SpaceX někdy přistává na moři a jindy na pevnině.

Start a přistání mise Zuma v jedné fotce (Autor: John Kraus)

Premiéra Blocku 5

Premiéra finální varianty Falconu 9 zvané Block 5 se nezadržitelně blíží. Podle nepotvrzených informací na Redditu ponese první exemplář spodního stupně tohoto typu sériové číslo 46 a již velmi brzy by měl být odeslán na testování do McGregoru. Zatím není jisté, pro kterou misi bude stupeň určen, ale nabízí se Iridium-6, o které víme, že poletí na Blocku 5 a start je předběžně plánován na duben. Časově by to tedy zhruba odpovídalo. Hlavní výhodou Blocku 5 má být jeho velmi snadná znovupoužitelnost – SpaceX usiluje o až 10 letů s minimálními úpravami mezi starty.

Poslední dva nové stupně varianty Block 4 by pak podle mého odhadu mohly letět na misích Hispasat a TESS.

Srovnání Falconu Heavy s dalšími raketami

SpaceX nedávno zveřejnilo pěkné fotky a videa z vývozu a vztyčení prvního Falconu Heavy. Fanoušci následně vytvořili vizuální srovnání s ostatními raketami.

První srovnání jsem vytvořil já primárně kvůli znázornění proměny rampy LC-39A po odstranění Rotating Service Structure. Zároveň však dobře poslouží pro hrubé srovnání velikosti Falconu Heavy a raketoplánu.

Rampa LC-39A v dobách raketoplánu a dnes (Autor: Petr Melechin)

Dále tu máme srovnání Falconu Heavy se Saturnem V, který vynesl lidi na Měsíc a je stále nejsilnější raketou v dějinách. Zde máte ještě variantu s dalšími raketami, ale ta není moc přesná, neboť obsahuje špatný model Falconu 9 (moc vysoký) a také SLS ve variantě Block 2, která je o dost vyšší než klasické SLS a hlavně dost možná nikdy nepoletí.

Články z minulého týdne

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

Ono to srovnání se Saturnem taky není úplně přesné, protože ten sedí na motorech, ale Falcon je na stolici takže o něco výše.

Filip

To srovnání je přesné, protože Saturn má odpovídající velikost vůči FH a je jedno jestli sedí na motorech nebo jestli je 5 m vysoko, dokud jsou správné rozměry…

Vlada

Souvisí nedávná zpráva o změně termínů prvních letů crew dragonu nějak s nasazením bloku 5, nebo jsou příčiny jiné?

Dušan Majer

NASA navíc pro SpaceX (i Boeing) vyhlásila několik dodatečných úkolů (milestones). Jejich splnění bude taky chvíli trvat.

Zdeněk

Rychlozprávy mám rád a vždy se na ně těším. Spousta novinek a zajimavích informací. Na Spacenews – jsou dnešní max. včerejší informace o DragonuV2 a důvodům odkladů, ale z angličtiny umím jen pár slov.

Vlada

No je tam mimo jiné konstatováno, že pokud se nepodaří dostatečně vysvětlit výbuch Amos6, bude SpaceX nuceno k alternativnímu provedení tlakové nádoby bez použití kompozitních materiálu. Což si vyžádá i změnu podpůrných konstrukcí vzhledem k nárůstu hmotnosti. To by byla asi celkem vážná komplikace a ukazuje to na to, že odklad startů Crew Dragonu může nakonec souviset s problémem certifikace nosné rakety.

Ivo

Článek jsem nečetl, ale pokud se nepletu, tak kauza Amosu byla dávno vysvětlena a navíc byla změněna i technologie výroby COP, pokud we nepletu.

Vlada

Vysvětlena s určitou mírou pravděpodobnosti, ale ne natolik aby uspokojila NASA.

Kamil

Takže si pořád myslíte, že Zuma selhala? I když ji NORAD dal číslo 2018-001A a nevede u ní, že zanikla?

Roman L.

Podle posledních zpráv se Zuma oddělila, ale nefunguje, takže jsou asi tyto možnosti:
1) Zuma je na orbitě, nefunguje, ale i jako mrtvé těleso má číslo, což je běžné
2) Zuma není na orbitě, shořela, ale nějakou dobu na orbitě byla, a tedy získala číslo
3) Zuma je na orbitě, funguje, ale někdo nechce, aby se o tom vědělo

Jirka Hadač

Tohle asi nerozseknem, v současnosti každá možnost může být pravdivá. A NORAD určitě víc informací neposkytne. Už jen z povahy mise.
Pokud ji někdo bude pozorovat, odpadne možnost č.2, pokud zachytí vysílání, odpadne možnost č. 1. Ale víc informaci asi získat nepůjde.

Svačimír

Pořád mě zaráží, že se nikde nemluví (neuvažuje) o možnosti “stealth”. Když to zvládnou u vrtulníků, proč by to nezvládli u družice. Ať si všichni hledači družic třeba zavaří okuláry …

Ivo

Já jsem na toto upozorňoval již u diskuze pod Zumou a čím víc o tom přemýšlím, tím víc mi to dává smysl.

Tomáš

Tato technologie by ve vesmíru byla mnohem náročnější než na zemi. Vyspělejší armády jsou schopny “neviditelná” letadla a jiné objekty celkem dobře detekovat (odraz od jiných radarů, vlastní vysílání letadla, tepelná stopa). Ve vesmíru do toho navíc přichází pozorování ze vsech stran a zákryty pozadí. Něco jako promítání pozadí na družici nepřichází v úvahu, neboť družice neví odkud je pozorována. Šance udržet aktivní družici utajenou po delší dobu je prakticky nulová.

Jakubv

Už se to psalo o víkendu na kosmonautix.cz, že to může být pokračování mise Misty, která byla se stealth technologií a pravděpodobně se otáčela tak, aby se zakrývala před sluncem a nebyla vidět. Pokud Zuma funguje podobně, tak se bude hledat těžko….

Damel

Hezké čtení o stealth technologiích ve vesmíru je zde:
https://fas.org/spp/military/program/track/stealth.pdf

zdenek

Zdroj informací o Spacex , by mohl být TESLAFAN.cz

Jirka Hadač

Šéfredaktor nedávno někoho hledal pro Teslu, pohledem čtenáře se nabízí krásná symbióza, oni budou doporučovat SX, vy Teslu 🙂 Mimochodem, mě zajímají hlavně rakety, nic proti Elonovi a jeho dalším podnikům.