Očekávejte odklady Crew Dragonu kvůli hardwarovým anomáliím a Muskově kouření marihuany

Elon Musk s jointem během natáčení podcastu Joea Rogana

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell před pár týdny prohlásila, že první exemplář kosmické lodi Crew Dragon bude připraven na svou demonstrační misi už v prosinci. Do konce roku by dokonce mělo proběhnout zkušební vztyčení rakety i s Dragonem na rampě, přičemž podle nově oznámených termínů agenturou NASA je start demonstrační mise DM-1 oficiálně plánován na 8. ledna 2019. Všechny tyhle informace dohromady vytvářejí pozitivní obrázek ohledně připravenosti všech zúčastněných na tuto misi, že? Jenže nakonec to nejspíš tak růžové nebude.

Administrátor NASA Jim Bridenstine totiž aktuálně prohlásil, že je velmi malá šance, že se první demonstrační mise v lednu stihne a pravděpodobnější je nějaký jarní termín. A aby toho nebylo málo, Bridenstine se rozhodl vyhlásit zevrubnou prověrku bezpečnosti a pracovní kultury ve společnostech SpaceX a Boeing vyvolanou Muskovým pitím alkoholu a kouřením marihuany během nedávného natáčení podcastu Joea Rogana.

Bridenstine údajně vyhlásil bezpečnostní prověrku na vlastní popud a jejím cílem má být zajistit, aby společnosti SpaceX i Boeing nebyly náchylné k nehodám, které by mohly vést ke smrti astronautů, způsobené nedostatečně bezpečným pracovním prostředím, stresem, přepracováním apod. Administrátor NASA prý podobnou prověrkou plánoval už delší dobu, ale Muskovo veřejné kouření marihuany v NASA vyvolalo obavy a bylo pomyslnou poslední kapkou. Podle Williama Gerstenmaiera, šéfa pilotovaných letů v NASA, prověrka začne příští rok a bude velmi podrobná. Bude prověřovat cokoli, co by mohlo mít dopad na bezpečnost. Proběhnou například rozhovory se stovkami zaměstnanců na různých pozicích a pracovištích.

Oficiální vizualizace Falconu 9 s lodí Crew Dragon (Zdroj: NASA)

Někteří kritizují vyhlášení prověrky ze strany NASA jako poněkud pokrytecké a spíše politicky motivované. Agentura se totiž ohání tím, jak moc dbá na bezpečnost svých astronautů, ale na druhou stranu pro jejich přepravu na ISS momentálně spoléhá na ruské rakety Sojuz, u jejíchž posledních dvou pilotovaných letů na ISS došlo k vážným problémům. U mise MS-09 byla v lodi Sojuz nalezena vyvrtaná díra, která způsobila snížení tlaku na ISS, a poté v říjnu došlo k selhání rakety Sojuz během mise MS-10, což vedlo k nouzovému přerušení letu před dosažením orbity. Obě nehody se naštěstí obešly bez ztrát na životech, ale je trochu absurdní, že NASA nemá problém s tím, aby její astronauti letěli na Sojuzu jen 2 měsíce po říjnové nehodě, ale na druhou stranu stále hledá nové a nové důvody, proč odložit mise lodí Crew Dragon a Starliner s odvoláváním se na bezpečnost.

Není jasné, co bezpečnostní prověrka bude znamenat pro harmonogram letů nových lodí Crew Dragon a Starliner, ale dají se očekávat odklady. Možná právě proto Jim Bridenstine před pár dny prohlásil, že je jen velmi malá šance, že mise DM-1 stihne svůj oficiálně oznámený lednový start a nejspíš sklouzne do jara. Důvodem jsou prý potíže s několika komponenty včetně přistávacích padáků (mohlo by se jednat o blíže neurčené problémy, o kterých jsme informovali v říjnu). Ke startu však podle Bridenstinea “určitě dojde v první polovině roku 2019” a stále očekává první pilotované mise do konce příštího roku.

O anomáliích při testování padáků se mluvilo už dříve, ale údajně nešlo o nic kritického, a tak SpaceX nejspíš počítalo s tím, že dostane pro DM-1 výjimku a do startu DM-2 s posádkou už bude vše vyřešeno. Ale teď to vypadá, že NASA chce radši DM-1 odložit, aby mohly být potřebné úpravy provedeny už na této misi a ta tak co nejvíce odpovídala konfiguraci Crew Dragonu, který poletí na DM-2.

Test padákového systému Crew Dragonu v březnu 2018 (Foto: NASA)

Kromě padáků pak víme také o nedořešených problémech u motorů Merlin v nové variantě Block 5. U prvních dvou kusů se v létě začalo provádět kvalifikační testování a po rozebrání byly odhaleny určité hardwarové anomálie, které by mohly být potenciálně nebezpečné. SpaceX tedy přišlo s úpravami, které by tyto anomálie vyřešily a NASA odsouhlasila nový kvalifikační plán. Zatímco SpaceX pracovalo na tomto problému, firma navrhla krátkodobé řešení, které bylo shledáno dostatečně bezpečným, aby motory mohly letět na nepilotované misi DM-1.

Moje vlastní spekulace je, že NASA si možná nakonec rozmyslela možnost provedení DM-1 s motory, u nichž je problém vyřešen jen dočasně, nebo třeba SpaceX trvá příprava permanentní nápravy zjištěných nedostatků o něco déle, a to spolu s problematickými padáky vedlo k rozhodnutí odložit DM-1 do doby, než se všechno vyřeší. NASA tedy asi chce, aby DM-1 v podstatě 100% reprezentovala finální konfiguraci Falconu 9 a Crew Dragonu, na které poletí první posádka, a nestačí ji třeba 98% podobnost.

Zkrátka, demonstrační mise Crew Dragonu jsou sice stále oficiálně plánovány na leden a červen 2019, ale je velmi pravděpodobné, že dojde k několikaměsíčním odkladům.

Zdroje: Washington Post, Ars Technica, Florida Today




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
44 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře