Námořní flotila SpaceX se rozrůstá o nové lodě Bob a Doug, které budou plnit hned několik různých funkcí

S novinkami ve flotile se v poslední době doslova roztrhl pytel. Přibyla nová plošina ASOG pro přistávaní stupňů raket Falcon 9 a Falcon Heavy a ke změnám došlo také v oblasti záchytu aerodynamických krytů. Ale to samozřejmě není vše, na další novinky se podíváme právě v dnešním článku. Pokusíme se shrnout to nejpodstatnější, co se v uplynulých týdnech a dnech událo kolem flotily SpaceX.

Tou asi vůbec nejzásadnější novinkou je rozšíření flotily o dvě nová plavidla Bob a Doug. Fanoušci SpaceX jistě vědí, že to jsou také přezdívky prvních astronautů kosmické lodě Crew Dragon, po kterých je společnost pojmenovala, ale co jsou tyto lodě zač? K čemu je společnost využije a potřebuje vůbec SpaceX další lodě? Na poslední otázku odpovím jako první. Ano, rozhodně ano. Jak jistě dobře víte, tak v minulosti společnost řešila záchranu aerodynamických krytů za pomocí dvou lodí s obří sítí. Jenže dvojice GO Ms. Tree a GO Ms. Chief tento rok flotilu definitivně opustila, protože se postupem času ukázalo, že mnohem efektivnější je lovit kryty z vody. Na toto téma u nás v minulosti vyšel článek, a proto jen připomenu, že kryty se postupně vylepšovaly do té míry, že kratší pobyt ve vodě neznamená pro opakované použití větší problém. Díky praxi se tedy podařilo zjistit, že je mnohem efektivnější kryty lovit z vody, než do sítí, které mnohdy kryt poškodily během pokusu o záchranu.

Lodě Ms. Chief a Ms. Tree po návratu z mise Starlink v1-8 (Foto: Ken Kremer)

Už v minulosti ovšem SpaceX krom zmíněných plavidel využilo pro lov krytů z vody doprovodná plavidla GO Searcher a GO Navigator. Bylo však jasné, že ty na lov krytů stačit nebudou, protože primárně plnily ve flotile funkci vylovení Dragonu po přistání. Bylo tedy nutné najít odlišné řešení. Společnost si pronajala specializované plavidlo Shelia Bordelon, jehož předností byl samostatný jeřáb a dostatečně prostorná paluba. Už tehdy se spekulovalo, že toto úzce zaměřené plavidlo s robotickou ponorkou je pouze dočasné řešení, a také bylo. Na dvě mise pak SpaceX použila podobné plavidlo HOS Briarwood, které bylo využito po Shelia Bordelon. U obou misí se podařilo úspěšně vylovit obě poloviny krytu, ale loď následně opustila flotilu SpaceX.

HOS Briarwood v přístavu Port Canaveral během působení ve flotile SpaceX (Foto: Stephen Marr)

Už tou dobou se však v loděnici v Louisianě rýsovalo trvalé řešení, jen o tom ještě nikdo nevěděl. Poprvé v historii si totiž SpaceX skutečně koupilo dvě nové lodě, místo aby si je jen pronajalo. Ve stejné loděnici Bollinger, kde byly prováděny práce na nové přistávací plošině ASOG, probíhala od května tohoto roku taktéž úprava a renovace nové dvojice lodí určených pro záchranu aerodynamických krytů. Původně jde o zásobovací plavidla Ingrid (nyní Doug) a Ella G (nyní Bob), která vlastnila firma Edison Chouest Offshore. Obě lodě byly vyrobeny v roce 2009 a mají identické rozměry. Vycházejí tedy ze stejné konstrukce. Sesterských plavidel vycházejících ze stejné série, včetně dvou jmenovaných, je celkem devět. Pojďme se tedy podívat na základní parametry.

  • Délka: 84,73 m
  • Šířka: 18,29 m
  • Ponor: 4 m
  • Maximální rychlost: 9 uzlů (průměrná 8 uzlů)
  • Max. nosnost: 4827 DWT
  • Video ze spuštění do vody

Spouštění lodě Ingrid na vodu v prosinci roku 2009. Ta byla později předělána na loď Doug pro SpaceX. (Foto: Peter Dieter Jansen)

Pokud se na obě lodě dnes podíváme, tak je jasné, že došlo k úpravám. Směrem k zádi se nachází rozkládací jeřáb velmi podobný tomu, který měla loď Shelia Bordelon. Dále jsou k vidění na palubě nová postranní čela (vytvářejí jakousi dodatečnou plošinu) a samozřejmě odlišný nátěr, který je nyní v barvách SpaceX. Podle vybavení je jasné, že primárním úkolem bude záchrana aerodynamických krytu. K tomu poslouží onen velký jeřáb v zadní části. Podle dostupných informací se ale zdá, že loď bude schopná také vléct přistávací plošiny, pokud to bude třeba. Na palubě se totiž prý nachází velký vlečný naviják. Navíc má Doug sloužit také jako podpůrné plavidlo a nejspíš tedy nahradí stávající loď GO Quest, která je ve flotile SpaceX už od roku 2014.

Loď Doug předělaná pro potřeby SpaceX. Patrný je jeřáb v zadní časti a za povšimnutí stojí i rozpracovaná loď Bob vlevo s ještě nedodělanou plošinou za můstkem. (Zdroj: @SpaceOffshore)

V současnosti je Doug již na cestě na Port Canaveral a jeho připlutí se očekává v úterý 31. srpna. Na cestě ho ale potkalo velmi špatné počasí způsobené hurikánem Ida, tak snad plavbu přečkal bez úhony.

Loď Doug před cestou na Mys Canaveral. Stojící auta opodál krásně demonstrují velikost lodě. (Zdroj: @ed_guidry)

Druhá loď Bob zatím zůstává v loděnici v Louisianě, kterou podle předpovědi zasáhl hurikán Ida. Velká většina lodí tuto oblast už opustila, ale Bob zůstal na místě. Což svědčí o tom, že loď zatím není dokončena. Ida zasáhla území z neděle na pondělí a zanechala za sebou pěknou paseku. Zda je loď úplně v pořádku, zatím není jisté. Na videu je Bob vidět přímo před velkým oranžovým plavidlem.

Dalším přírůstkem ve flotile SpaceX je loď Adele Elise, která se nachází na opačném pobřeží a bude tedy sloužit jako podpora pro starty z kalifornské Vandenbergovy základny. Loď nemá na palubě jeřáb a tak se zdá, že lovení krytů z této oblasti alespoň prozatím pokryje stávající plavidlo NRC Quest a Adele Elise nejspíš poslouží jako doprovodné plavidlo pro přistávací plošinu OCISLY. Adele Elise je taktéž typ zásobovací lodě a současným majitelem je Gulf Offshore Logistics LLC. Základní specifikace:

  • Délka: 68,6 m
  • Šířka: 14,6 m
  • Ponor: 4 m
  • Max. rychlost: 8,2 uzlů (průměrná 6,9 uzlů)
  • Max. nosnost: 1962 t DWT
  • Kompletní specifikace lodi

Tato loď nebyla doposud využita při žádné misi. Je o něco hůře vybavená než její kolegyně ve flotile, protože podle parametrů disponuje pouze systémem DP-1 (Dynamic Positioning). To je počítačem řízený systém, který automaticky udržuje polohu a směr plavidla pomocí vlastního pohonu. Ostatní lodě, které SpaceX využívá, mají DP-2. První využití této lodi bude s největší pravděpodobnosti v rámci příští polární mise Starlink, která bude v následujících týdnech startovat z Vandenbergova kosmodromu.

Loď Adele Elise (Foto: Alex Ralph)

To je z přírůstků do flotily vše, ale poslední událostí, na kterou se podíváme v tomto článku, je cesta plošiny Of Course I Still Love You (OCISLY) do Mexika. Předpokládalo se, že tato plošina po přesunu přes Panamský průplav zamíří do svého nového přístavu v Long Beach a tam zůstane. Jenže plošina se tam ani moc neohřála a poté zamířila do Mexika do loděnice Ensenada. Zde asi došlo k blíže neurčené údržbě. Spekulovalo se o instalaci nových propelerů. Ovšem z loděnice vyjela plošina se starým pozičním systémem a jedinou viditelnou změnou je nový nátěr. Plošina již před pár dny dorazila zpět do přístavu v Long Beach a nyní je u mola SpaceX zvaného Pier T. Zde zřejmě bude vyčkávat na příští start SpaceX z kalifornské Vandenbergovy základny. Ten zatím nemá jasné datum, ale už víme, že půjde o misi Starlink.

Detail na plošinu OCISLY během cesty Panamským průplavem na palubě lodi Mighty Servant 1(Foto: Fundación Ayudinga)

To je prozatím vše z novinek ve flotile SpaceX. Zanedlouho ale vydáme také článek o tom, jak se vedlo nové plošině A Shortfall of Gravitas při její úplně první misi a co SpaceX chystá pro plošinu Just Read the Instructions. Flotila SpaceX v průběhu let prochází postupnou evolucí a věřím, že není ještě ani zdaleka u konce.

Karel Zvoník



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
25 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hark

Díky moc za článek! Port Fourchon vypadá děsivě. Držím palce Bobovi a Dougovi.

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Hark
DanBlack

Nové přírustky mi přijdou dost pomalé – GO Searcher / GO Navigator zvládají 22uzlů…
GO Ms.Tree / GO Ms.Chief jsou ještě rychlejší, v data sheetu maj maximálku 32uzlů (ale Bob a Dough mají 10x větší výtlak).

DanBlack

Rychlosti GO Searcher a GO Navigator jsem okoukal z Wiki. 0:-)
IMHO budou reálné – výkon motorů mají dost vysoký a rozměry dostatečně malé…

Karel Zvoník

Problém Wiki je, že krom úžasných informací jsou tam mnohdy i pěkné nesmysly. Řada lidí automaticky předpokládá, že vše co tam je pravda. Bohužel často se stává, že tomu tak není. Kdo sleduje flotilu SpaceX, tak ví, že ty lodě neplují víc než 10-11 uzlů.

Karel Zvoník

Ale vím kde bude chyba. V převodu jednotek, protože cca 12 uzlů je 22 km/h 🙂👍

Jiný Honza

Taky se mi zdají extrémně pomalé. Na místo ty lodě pojedou 2-3 dny, celkově je to výlet minimálně na týden. A na lovení dvou lehoučkých krytů jsou celkem velké.
Jsem zvědavý, co se z toho ještě vyklube.

atlas

Nechapem uplne zmysel tej ohrady co je v strede lode, to je naco? Tam pojdu kryty, a vysoka ohrada sluzi na to aby ich vietor neodvial ci ako?

Karel Zvoník

Přiznám se, že význam mi zatím také uniká. Nicméně je jasné, že díky tomu mají další menší palubu nad hlavní palubou. Uvidíme časem.

Mr. G

Dakujem za paradny prehlad 🙂

Je to v podstate podobna konstrukcia ako maju lode na lovenie Dragonov. Mozno ich planuju ako univerzalne plavidlo a v sucasnosti prenajimane lode zrusia. Tahanie plosin, lovenie krytov, lovenie Dragonov a CD, ….
Vacsia paluba viac krytov – dve tesne po sebe startujuce misie, usetri sa cesta hore dole.

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Mr. G
Karel Zvoník

Je to možné. Heliport mě také napadl, ale je tam i zábradlí a vypadá to zatím trochu jinak, než u lodí co ten heliport mají. Věřím, že nám čas ukáže k čemu to mají. 🙂

Invc

Chvíli sem nad tím heliportem uvažoval (níže) … ale pak sem se víc kouknul na fotku (a jiné fotky) a vypadá to, že tam docela překáží i ten jeřáb zezadu (takže vrtulník by musel přistávat do díry mezi nástavbu vepředu a jeřáb zezadu).

Možná nějaké vodítko poskytnou ty kolejnice vlevo a vpravo od 4 okna nástavby na levoboku. (Na pravoboku nejsou).

Mr G

Pekna fotka, ktora porovnava velkost “pristresku” a heliportu.
https://pbs.twimg.com/media/E-HzlICWUAgxfMs?format=jpg&name=large
Pristresok je ale natrety obycajnou bielou farbou a spravne pripomienky k zabradliu, z tej fotky je vidiet, ze je pravdepodobne pevne.

Ak by SX pouzivala lode aj na lovenie krytov, mozu dat dorobit heliport ako ma Hos Brairwood.
Uvidime casom, akych zmien sa nove lode dockaju 🙂

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Mr G
Invc

Vejde se tam doprostřed nahoru vrtulník?

Martin

Vaše články miluju, už se moc těším na další. A díky za tento

Karel Zvoník

Děkuji mnohokrát. Takový komentář vždy potěší.

Milan

Díky moc za článek. Kdybych nechtěl být astronautem, chtěl bych být námořníkem 😉

tonda

Děkuji autorovi za výborný a přehledný článek!Zhltal jsem ho na posezení.I Tvůj inkvizitor je velmi spokojený!

Karel Zvoník

Tak to jsem rád Tondo a děkuji. Už jsem se bál, že tam někde jsou zase nějací Kací(y)ři. 😃

Jan

Blbý dotaz a na čem a čím vytáhnou a povezou starship a Superbooster. To jsou pořádné kusance. Nebo zapnou Motor který bude nad vodou a dojede do přístavu sama? To bylo myšleno jako vtip i když u muska člověk nikdy neví.

MilAN

Obě půjdou ke dnu

Jiří Hadač

Měl bych otázku Karle, při křtení lodi se rozbíjí šampáňo anebo něco dobrého o loď. A když se loď jen překřtí, tak se níc takového nedělá?
Jinak hezké, přehledné, stručné, tak se mi to líbí 🙂

Karel Zvoník

V první řadě děkuji za pochvalu. No kří se hlavně první spuštění na vodu. Při změně jména tedy není podobný ceremoniál běžný, ale stává se pokud je loď významně upravená, že proběhne ceremoniál též.