Elonovinky #81: Poslední let Starhopperu

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.

Experimentální stroj Starhopper má za sebou druhý a poslední neupoutaný let. Tentokrát vyletěl do výšky 150 metrů a poté přistál na nedaleké betonové plošině. Dnes se dozvíte, jak přesně let probíhal a jak bude pokračovat testování kosmické lodi Starship, když jde Starhopper do důchodu.

Tip: Podrobněji jsme o tomto tématu psali v nedávném článku.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš Kratochvíl

Ja jsem porad na vazkach, zda motor Raptor fungoval pri skoku nominalne, ci nikoliv. Jde o situaci pri pristani. Zmenu barvy plamene jsem ze zacatku povazoval za chybu, pravdepodobne v kyslikovem okruhu motoru. Pak jsem si rikal, ze je to v pohode, protoze Hopper se dostal tam, kam chtel, nezahodil to. A pak zase pochybnosi diky letajici COPV a totalne placatym deformacnim tlumicum na nohou Hopperu. Je mozne, ze Raptor byl v dobe pristani sekundy od selhani?
I kdyby ano, porad jsou s Raptorem ve fazi vyvoje a rekl bych, ze probiha intenzivni ladeni. Tak hura na orbitalni prototypy!

Tomáš Kratochvíl

Ano, diky take jsem se zucastnil.

Jirka4000

Foto z Nasaspaceflight –
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=47120.1300
ukazuje, že se něco nestandartního s Raptorem dělo (utrhané dráty trčící zpod Hopperu). Navíc jej tentokrát demontovali za plachtou, skrytě, aby jej nikdo neviděl. Ale je to vývoj, není to nic co by jej zásadně ovlivňovalo, jen problém, který bude vyřešen.

Damel

Takhle vznikají různé konspirace…

Během přistávání byl tah motoru snižován současným přiškrcováním přívodu methanu i kyslíku, přičemž rychlost přiškrcování kyslíku byla rychlejší. A to zcela plánovaně. Díky tomu byl v plameni přebytek atomů uhlíku, které emitovaly v oranžové části VIS spektra.

COPV odletěla díky třem součinným okolnostem: tvrdost nárazu při přistání (nic extrémního, ale dostatečného), přistání jen na jednu nohu (ne na všechny tři současně), poddimenzované uchycení COPV (možná spočítané na prázdnou nádobu, ale to fabuluji).

Tlumiče na nohou nebyly po přistání totálně placaté, takové vyjádření lze snadno vyvrátit fotografiemi i z uvedeného odkazu. Jeden (na noze, která měla kontakt se zemí jako první) vydlábl kus betonu a schoval se ve vzniklém výmolu. Další dva tlumiče skončily ve stavu, jak bylo naplánováno.

Dráty jsou z okruhu bimetalických teplotních čidel (ta jsou na nich stále patrná), kdy pravděpodobně při dosednutí došlo k selhání uchycení a kontaktu se spalinami, které je ožehly a rozervaly. Žádná ztráta, cena minimální, údaje po přistání tak jako tak už jen marginální.

Nic nestandardního (nešlo o manipulaci se standartou) se s motorem Raptor nedělo. Odmontování probíhalo pod plachtou z důvodu zvýšené rychlosti větru, který zdvíhal písek. Ten samozřejmě v odmontovávaném motoru nechtěli. Plachtu museli před větrem ukotvit betonovými bloky, viditelnými na fotografii. Takže nic, co by bylo děláno, aby nikdo něco neviděl. Prosím nekonspirujte.

ret

Takhle vznikají různé konspirace… nazorne nam to predviedol damel 🙂

a ako sa vysvetli ohen vedla motora ktory tam bol jasne viditelny. aj to je uplne standardne? no to bude kopec srandy ak standardne po par desiatkach sekund a to ani nie na plny vykon raptory zacnu horiet

PetrK

A já si myslel, že raketový motor má hořet … ;-P

ret

niekto si len myslel, ale ja VIEM, ze nema horiet motor, ale ma horiet v spalovacej komore motora 🙂
https://imgur.com/a/TjJd6XR

Tomáš Kratochvíl

Prosím nepleťte si pojmy s dojmy. Zkuste si trochu zažít definici konspirační teorie. Já osobně takové teorie nesnáším, proto vás můžu ubezpečit, že tady v diskuzi žádné nepadly. O tom bych věděl, pač by mě to zvedlo ze židle. Tady se normálně diskutuje o tom, zda let probíhal nominálně či nikoliv.
Z analýzy videa a krásných detailních snímků – díky za odkaz výše – je zřejmé, že určitá selhání se projevila a tady bych to nebagatelizoval tím, že odpadlo pár čidel. Možná ne přímo na motoru, ale určitě v prostoru nad tryskou, kde byl jasný venting nějakého plynu, který později hořel plamenem. Rozervané části nějaké vzpěry a vytrhané kabely v tom místě potvrzují anomálii. Právě tam byla možná umístěna ta COPV.
Mám z vašeho příspěvku pocit, že vydáváte svoje dojmy za jasná fakta. Odkud čerpáte informace o bezchybném fungování motoru, přistání na jednu nohu, škrcení Raptoru?
Samozřejmě pokud bych byl v kůži Spacex, tak bych se s ničím takovým nechlubil, takže předpokládám, že informace budou i nadále kusé, něco více se dozvíme až po nějaké době. Let byl navenek samozřejmě úspěch, nás zajímá také co se dělo pod povrchem…