Starship S20 a Super Heavy B4 mají být hotové do týdne, práce ve Starbase nabraly neskutečné obrátky

Elon Musk chce mít do týdne na rampě hotové orbitální prototypy Starship S20 a Super Heavy B4. Přípravy rampy a prototypů pro první orbitální test tedy pokračují zběsilým tempem a jen v posledních dnech byla dokončena integrační věž, převezen vypouštěcí stůl a několik nádrží, dorazil asi tucet Raptorů, na aerodynamickou špičku pro S20 je instalována tepelná ochrana a Super Heavy B4 dostala první roštové kormidlo.

Aktivita ve Starbase snad nikdy nebyla nízká, ale v posledních dnech a týdnech nabrala ještě vyšší obrátky. Elon Musk totiž údajně dal svým pracovníkům za úkol dokončit výrobu prototypů pro první orbitální start a dostat je na rampu nejpozději 5. srpna. Do Texasu kvůli tomu dokonce byly převeleny stovky pracovníků z Hawthorne a hotely poblíž Starbase tak praskají ve švech. Pro přepravu pracovníků do Starbase byly mimochodem využity také soukromé tryskáče Elona Muska a SpaceX. Jen během posledního týdne pak značně pokročily přípravy orbitální rampy i prototypů Starship S20 a Super Heavy B4, které mají absolvovat první orbitální test.

Startovní rampa

Klíčovým prvkem celé skládačky je nová orbitální rampa. Bez ní by nebylo možné provést start Super Heavy s plným počtem motorů. Stavba této rampy začala před více než rokem a momentálně už je z velké části hotová. Pomalu, ale jistě se tedy dostává do stavu, kdy bude schopná obsloužit první orbitální start. Ve středu 28. července byl například nainstalován nejspíš již poslední segment obří integrační věže, která tak dosáhla výšky kolem 143 metrů. Věž bude zajišťovat připojování Starship k Super Heavy a také kompletní podporu rakety před startem. Časem pak přibude také systém pro zachytávání přistávajících nosičů Super Heavy a také rameno umožňující nástup budoucích posádek do Starship.

Druhý důležitým prvkem rampy je vypouštěcí stůl, na kterém bude raketa při startu stát. Pilíře, na kterých bude stůl umístěn, jsou hotové už nějakou dobu, ale přípravy stolu samotného trvaly déle a probíhaly v nedalekém montážním areálu. Stůl obsahuje například sadu držáků, které budou přidržovat raketu a během startu se uvolní až pár sekund po zážehu motorů. Stůl byl převezen na orbitální rampu 28. července a jeho instalace na pilíře se očekává v následujících dnech.

Poslední a neméně důležitou částí rampy je takzvaná farma, která zajišťuje skladování pohonných a dalších látek, jako jsou metan, kyslík, dusík či voda, jejich udržování na potřebných teplotách a také jejich tankování do rakety při startu či testování. Součástí farmy jsou všemožná potrubí nebo třeba tepelné výměníky, ale nejviditelnějším prvkem jsou obrovské nádrže, ve kterých jsou zmíněné látky uchovávány v dostatečném množství. SpaceX si tyto nádrže vyrábí svépomocí, a to podobnými metodami, kterými jsou vyráběny nádrže pro Starship. Většina nádrží už byla převezena na rampu a zbytek už byl vyroben nebo je vyráběn.

Stav jednotlivých prototypů Starship a Super Heavy k 31. červenci 2021. GSE jsou stacionární nádrže pro skladování pohonných a dalších látek na orbitální rampě. (Autor: Brendan Lewis)

Orbitální prototypy

Rampa tedy možná bude již brzy provozuschopná, ale bez hotové rakety je jaksi k ničemu. SpaceX proto už řadu týdnů pilně pracuje na výrobě prototypů kosmické lodi a rakety pro první orbitální start. Loď Starship S20 se vyrábí zhruba od března a nyní je výroba všech komponentů hotová a zbývá je jen spojit do jednoho celku. Starship S20 bude jako první vybavena kompletní tepelnou ochranou, šesti motory Raptory nebo třeba systémem pro oddělení od rakety Super Heavy. Pod kapotou ale jistě bude spousta dalších menších i větších změn ve srovnání s jejím předchůdcem, Starship SN15, která byla zatím posledním prototypem, jenž absolvoval testovací let.

Nádrže Starship S20 s tepelnou ochranou (Foto: Starship Gazer)

Ve Starbase byly v posledních týdnech spatřeny různé díly pro Starship S20, které byly částečně nebo zcela pokryty keramickými destičkami tepelného štítu. Tato tepelná ochrana se poprvé nachází například na aerodynamické špičce nebo na řídicích klapkách. Mezi keramickými destičkami a ocelovou lodí pak je ještě bílý podkladový materiál. Na fotkách hlavních nádrží je také vidět, že tepelný štít v některých místech částečně zasahuje výše, přesně jak Elon Musk před časem avizoval. Důvodem je očekávané přetékání žhavé plazmy kolem klapek během návratu lodi do atmosféry.

Velmi rychle pokračuje také výroba téměř 70 metrů vysoké rakety Super Heavy B4, která pomůže vyslat Starship S20 na oběžnou dráhu. První díly B4 byly spatřeny teprve na začátku července a i když od té doby ještě neuplynul ani měsíc, výroba se už chýlí ke konci. Elon Musk tedy nepřeháněl, když říkal, že výroba B4 bude rychlejší díky mnoha vylepšením na základě ponaučení z předchozích dvou prototypů, jejichž výroba zabrala zhruba 6 měsíců. Metanová i kyslíková nádrž B4 se zdají být hotové a začala už také instalace roštových kormidel, která budou raketu řídit během návratu a přistání. Na první pohled připomínají kormidla z raket Falcon, ale ve skutečnosti se hodně liší. Kormidla na Super Heavy jsou větší, jsou vyrobena z oceli místo titanu a jsou jinak rozmístěna. Elon Musk navíc prozradil, že kormidla nejsou sklápěcí, na rozdíl od těch na Falconech tedy budou vždy „trčet“ kolmo k trupu.

Zdaleka nejkomplikovanějším prvkem Super Heavy je však motorová sekce, která bude v případě B4 obsahovat celkem 29 Raptorů. Ty budou mimochodem přečuhovat přibližně 3 metry pod raketu. Oproti tomu ve Starship jsou motory zcela schované v takzvané sukni kvůli ochraně během horkého návratu do atmosféry. Elon Musk se podělil o fotku útrob vyráběné rakety Super Heavy B4, která hezky ilustruje složitost motorové sekce. Podle Muska přitom jde zatím pouze o primární palivové rozvody a součástí systému budou také sekundární potrubí a spousta drátů. A právě z těchto sekundárních struktur má Musk největší obavy.

Pohled do motorové sekce Super Heavy B4 (Foto: Elon Musk)

Motory Raptor

Starship S20 i Super Heavy B4 ale budou po dokončení potřebovat také motory Raptor, které je budou pohánět na cestě do kosmického prostoru. Starship bude vybavena třemi atmosférickými motory RC, které jsou schopny naklápění kvůli směrování lodi během letu, a vůbec poprvé také třemi vakuovými motory RVac. Ty mají výrazně rozměrnější trysku kvůli vyšší efektivitě ve vakuu, jsou umístěny po obvodu lodi a nejsou schopny náklonu.

První vyrobený vakuový RVac (vpravo) a srovnání velikosti s atmosférickou variantou RC (Foto: SpaceX)

Super Heavy ve finální podobě bude mít celkem 33 Raptorů, ale prototyp B4 jich prozatím dostane jen 29. Půjde o atmosférické Raptory, z nichž 9 bude ve variantě RC a 20 ve variantě RB. V jádru jde o stejné motory a liší se jen tím, že varianta RB není vybavena hydraulikou pro naklápění motoru během letu. Řízení tedy bude zajišťovat 9 motorů RC umístěných uprostřed rakety a schopných vektorizace tahu. Do Starbase v posledních týdnech dorazily asi dva tucty Raptorů pro orbitální misi ve variantách RC i RB a také všechny tři vakuové motory RVac.

Různé motory Raptor pro první orbitální start Starship a Super Heavy (Foto: Elon Musk)

Zajímavostí je, že SpaceX aktuálně oslavilo výrobu již 100. Raptoru. Konkrétně šlo o exemplář RB16. Výroba Raptorů v posledních měsících značně zrychlila, což bylo podle Elona Muska možné díky aktuálnímu „Raptoru verze 2.0“ se značně zjednodušenou konstrukcí. Výroba těchto motorů je tedy značně jednodušší a tudíž levnější a rychlejší, ale přesto jsou schopny výrazně vyššího tahu. První generace Raptoru měla tah kolem 185 tun, zatímco druhá generace dosahuje tahu kolem 230 tun. Dlouhodobým cílem pak podle Elona Muska je dosáhnout výrobních nákladů na úrovni pouhých 1000 dolarů za tunu tahu. V takovém případě by výroba jednoho Raptoru vyšla na méně než 250 tisíc dolarů. Pro srovnání, motor RS-25, který pohání raketu SLS, stojí NASA zhruba 100 milionů dolarů za kus a agentura doufá, že se časem podaří cenu srazit na 50 milionů. I v takovém případě by ale Raptor byl asi 200krát levnější a navíc by byl znovupoužitelný, zatímco motory na SLS vždy poletí jen jednou.

Pracovníci SpaceX se 100. vyrobeným Raptorem (Foto: SpaceX)

Orbitální let

Jak vidíte, přípravy všech prvků, které jsou potřeba pro první skoro-orbitální start Starship, pokračují překotným tempem. Kdy tedy můžeme tento start očekávat? Na to bohužel nelze snadno odpovědět. Je ale v podstatě jisté, že během srpna budou Starship S20 a Super Heavy B4 přesunuty na rampu, kde můžou projít samostatným pozemním testováním. Poté bych očekával testy spojování rakety a lodě pomocí integrační věže a nakonec také tankování a zážehy kompletní sestavy Starship a Super Heavy na orbitální rampě. I když ale bude tohle všechno hotové, SpaceX nemůže odstartovat, dokud neobdrží licenci od Federální letecké správy (FAA). Momentálně ale není jasné, kdy a za jakých podmínek FAA licenci udělí. Je možné, že Elon Musk se snaží uspíšit dokončení orbitálních prototypů, aby mohl co nejdříve ukázat, že raketa je hotová. Může pak argumentovat, že orbitální start už zdržuje pouze FAA, a tím možná celý proces popohnat.

Neoficiální představa kompletní rakety Starship na orbitální rampě (Autor: ErcXspace)

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Matěj Soukup

Mě spíš zajímá jestli vydrží tepelný štít. Co se stane když při startu odpadne pár destiček jako u testovacích letů, nebude to problém nebo Starship nepřežije návrat do atmosféry.

Jonason185

Jak to bude s jeřábem na integrační věži? Má být/nemá být? Pokud se nemýlím, žádné díly se zatím neobjevily. To tam budou SS+SH skládat Liebherrem?

viktor

z pocatku urcite..pro prvni starty nebude potreba,alespon dokud tam budou Liebherry

PetrV

Vše se buduje. Jsou fotky z realizace, videa modelů atd. Otázka je, zdali se to dá nazvat jako klasický jeřáb, pochopil jsem, že to bude jak jeřáb, tak rameno na zachycení boosterů, držák komplet starship a bude patrně i vkládat náklad do Shipu. Jeden s bočními vraty jsem už někde viděl.

Fyzicky se bude jednat o kleště s funkcí jeřábu, protože budou jezdit po věži nahoru dolů.

V něčem se můžu mýlit.
Chodím na diskuse na nasaspaceflight.com a koukám.

Petr Šida

Je to tak. A díly jsou již na kosmodromu, spousta trubkových příhradových konstrukci.

viktor

bohuzel neni..ty “kleste” nemohou slouzit k vyzvednuti ship na booster na to by byly nizko i v nejvyssi casti veze..na to tam bude jeste jerab nahore na “strese”

Jonason185

Přesně tak. Ty díly jsou k zásobovacímu ramenu a k zachytávání, tedy dle současných spekulací. O pevném jeřábu na vrcholu věže se s mým podivem vůbec nepíše. Ale uvidíme, co z těch součástí vznikne.

Badman

Skutečně budou kormidla trčet vždy? Tak jsem to nikde explicitně neviděl.

Adam Ř

No přece tak, že jsou zasouvací 😛 🤪

PetrV

Buď otočná a nebo spíš booster nenabere nahoru velkou rychlost do 15 km. Pak to v řídké atm. rozpálí.
Začátek letu u sn15 byl pomalejší jako když setris studený motor.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
Badman

Může jít o přechodné řešení pro úvodní lety.

Badman
Vladimír Todt

Kdyby to nebyl tak drahý, tak by bylo asi nejlepší na plochu pod startovacím stolem přidělat silné pláty z niobu se zabudovanými vodními chrliči.

PetrV

Dle mne drahé a nejisté. Spíš později sam. prelet obou stupňů na plošinu. Ideální zkouška. Voda se neošoupe….:-)

Kamil

Problémem při testovacích letech byly odlétávající kousky betonu z plochy pod rampou? Jak tohle budou řešit s 29 Raptory? Pod rampou bude peklo….

Martin

No ale to byl problem u suborbital launch pad, navic jen asi u prototypu S8, u dalších už to problém nebyl. Předpokládám, že u orbital launch pad bude na to připravena

Jirka

Vzhledem k tomu ze takhle velky tah jeste nebyl prakticky vyzkousen historicky, tak je rampa kdyz uz pripravena pouze teoreticky. Az testovani ukaze pokud je skutecne pripravena.

Martin

Tak já předpokládám, že tam nejsou blbci a že i na základě zkušeností z testování suoborbitálních prototypů, si nějak spočítali, kolik toho rampa snese a že je podle toho postavena. Samozřejmě, že první zážeh ukáže, jestli budou potřeba další úpravy

PetrV

Beton je složitá věc a tlak plynů jej rozbíjí. Je ale levnější než ocel. Navíc podloží…

Pavel Šafář

Orbitální je i dost vyšší, ne? To trochu rozptýlí spaliny.

PetrV

Ví se, že to bude masakr raketou. Tlak plynů bude obrovský a možná to žb desku rozbije. Nemyslím, že by to zničilo samotnou stolici a věž. Vodní clona pomůže.

Mikee

Roštová kormidla nejdou sklopit? To je překvápko. Při startu by to mělo působit celkem odpor ne???

Tom

Předpokládám, že jdou natočit o 90°

Vojtěch

Pokud se natočí o 90°, tak možná budou mít větší povrch, než v základní poloze

Mirek

Povrch možná, aerodynamický odpor určitě ne.

Matěj Soukup

O 90° otočit nejdou, nemělo by to pro Spacex žádný význam, přes roštová kormidla musí proudit vzduch v úhlu 90° jsou k ničemu. A předpokládám že kdyby se naklopily, bylo by to ještě horší než takhle rovně.

otaznick

Řekl bych, že uchycení kormidel na hřídeli místo na kloubu je vynucené únosností konstrukce pro úspěšný zpětný záchyt. O něco větší odpor při startu je nic oproti masivním přistávacím nohám, které byly vypuštěny.

Adam Ř

Zachytávat se nebude za roštová kormidla, ale za speciální tyče kousek pod nima.
Sklápění tam není kvůli zjednodušování (best part is no part), čímž se ušetří peníze, čas, hmotnost i potenciální selhání.

Jirka

Mate info k te informaci? Nikde jsem ji nezaznamenal.

Ricardo

Při vzletu rakety jsou relativně nízké rychlosti, rychlost zvuku raketa dosahuje až ve výšce kolem 12km a tam je odpor vzduchu zlomek toho co je u povrchu. Ty kormidla tedy nemají velký odpor. Proto dopravní letadla létají nad 10km. Navíc MaxQ je kolem 15km a pak už aerodynamický vliv klesá k nule.
.
Spíš bych se bál o aerodynamické těžiště. Aero plochy před těžištěm vyvolávají nestabilitu, proto mají letadla výškovky a směrovky vzadu. Asi to mají nějak pošéfované oproti F9. Aktivní řízení dokáže tuhle nestabilitu eliminovat viz moderní stíhačky s jejich kachními plochami které jsou záměrně navržené jako nestabilní pro vyšší manévrovatelnost. Letuschopné je to jen proto, že fly by wire elektronika to dokáže zastabilizovat. Tohle pro Muska implementovat pro rakety by určitě nebyl problém.

PetrV

Máš pravdu, hlavně úkolem boosteru je vynést ship nad atmosféru. Na 1 kr. To musí udělat ship.

Ricardo

Ještě mne napadlo že ty roštová kormidla můžou používat ke zmírnění ohybových účinků větru na trup rakety. Viz omezení rychlosti větru v horních vrstvách atmosféry aby to raketu nezlomilo vejpůl. Ty roštové kormidla můžou hodně vykompenzovat protože jsou téměř v polovině výšky rakety kde je ohybové namáhání trupu největší.

PetrV

To by ale musela být po celém obvodu. Mne napadlo, proč jich není 8 menších a jsou 4 a ještě asymetricky?

Ricardo

Stejně jako u letadla potřebuješ ovládat horizontálu a vertikálu, tedy stačí 4 jako u F9. Navíc rotaci rakety uděláš opačnou výchylkou roštů tak jako křidélka u letadla. Tím máš všechny 3 rotace a plnou ovladatelnost.
.
Teoreticky stačí 3 kormidla po 120 stupních, ale je to složitější na výpočet ovládání. Stejně tak ti stačí jen 3 přistávací nohy. Proto Jan Hus má 3 přistávací nohy a 3 kormidla.

otaznick

Díky za info, asi máte na mysli ten hák co je vidět na snímku napravo od kormidla. Přesto se mi zdá dost malý a podle mě počítají s tím, že se jim nejdřív bude dařit zachytávat za kormidla a tak nechtějí nechávat nic náhodě. Zajímavé je i žebrování trupu, který bude v místě zachytávaní hodně namáhaný.

PetrV

Tento booster přistane do moře, nemyslím, že by tam měli železo navíc.

PetrV

Tak je to pro přepravu, ale na zachycení kleštěma mi to připadá malé.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52398.0;attach=2050094;image

PetrV

Je možné, že v tomto místě budou kleště držet raketu při plnění. To bude dobrodružství.

Rosetau

SpaceX buduje tu rampu na vlastní triko. Studie o posouzení kosmodromu na životní prostředí sice proběhla a byla schválena ale to se týkalo Falconu9, který měl v Boca Chica startovat než proběhla změna. Pokud jim to neschválí tak jim ta celá rampa bude k ničemu.

Petr Groh

Toho se nebojím.
Na Starship má velký zájem armáda a ta si (v krajním případě) s nepružným úřadem nějak poradí.

Času není nazbyt, čínská televize nedávno prezentovala projekt, který se Starshipu nápadně podobá.

gendi

Dovedete si představit tu jízdu, když by se do vesmíru vypravily dva konkurenční Starshipy, Muskův a čínský? To by byly dostihy, vedle kterých by 60. léta rázem vypadala jako nuda.

PetrV

Spíš číňani zaplatí výrobu starshipu a poletí s ním jako partneři. Vidí, co to stojí. Rusové dtto a dle mne projektu fandí.

PetrV

Je uvaha prohlásit starbase za státní kosmodrom pro vojenský zájem a pak by všichni úřední simlove sklapli. Uvidime.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=52656.0

A nebo tobude Big Falcon. 5o by bylo nejkouzelnejsi…

PetrV

Bude starbase prohlášena za vojenský kosmodrom?

gendi

Díky za zajímavý optimistický článek, ze kterého jsou ale, aspoň podle mne, nejzajímavější dva údaje:
Motor RS-25 za 100 milionů
Motor Raptor za 250 tisíc
Jestli něco vystihuje srovnání SHS a SLS (nikoliv jejich soupeření, protože SLS pro SHS prostě soupeřem není, ať už si o tom myslí kdo chce co chce), tak jsou to tahle dvě čísla.

Invc

Ta cena za jeden RS-25 je ve skutečnosti ještě podstřelená…

NASA sice má smlouvu na 18motorů za 100M/kus… jenže v tom není započtena 1G USD , kterou NASA zaplatila za “restart” produkce a 6 motorů. Takže v tuto chvíli je účet 3,5G USD za 24 motorů (cca 145M USD za kus).

Pokud jde o myšlenku, že by časem spadla cena na 50M … tak to je taková ta možnost, na kterou moc nemůže dojít… 24 motorů je na 6 startů. Vzhledem k tomu, že výroba 1SLS momentálně trvá zhruba 3 roky a moc se jich aktuálně nevyrábí… tak ty nasmlouvané motory vydrží na hodně dlouho…

gendi

Díky za opravu. Myslím že lze vsadit boty na to, že víc než 6 SLS nikdy vyrobeno nebude, takže ta finální suma 145M za 1 motor bude konečná (pokud se k tomu ještě nepřilepí nějaké ty vícenáklady). Dost hrozné. Jo, takhle se vydělávají prachy. Výnosnější je snad už jen Pfizrajt…

3,14ranha

Tak vzhledem k tomu že už třetí exemplář je v celkem pokročilé fázi výroby a do konce roku má NASA podepsat smlouvu na dalších 6 kusů tak bych se být vámi nevsázel o větší částky. 😀

A jinak samozřejmě lze debatovat zda RS-25 jsou vhodné motory pro centrální stupeň, ale u prověřených a spolehlivých hydrolox motorů, navržených jako reusable se nelze divit téměř jakékoli ceně. RS-25 jsou dodnes technologický majstrštyk.

Libor

Promiňte, ale SLS těch motorů přece potřebuje 7x méně. Pořád je to rozdíl samozřejmě

Username

SLS sice potřebuje těch motorů 7 krát méně ale taky potřebuje srb ,2 stupeň(4 jiné motory) ,….
a stejně to bude po 49 startech (vím že SLS jich tolik nedá) přesně naopak :D.

3,14ranha

Výroba SLS běží kadencí cca 1 kus ročně. Teoretická kapacita výrobní linky je ještě dvakrát vyšší. Vzhledem k tomu že Gateway je mezinárodní podnik a kosmonauti tam poletí v Orionech tak je SLS v podstatě nutnost. Starship není alternativa protože svou konstrukční a letovou filosofií má řádově horší bezpečnostní koeficient.

Mimochodem – u lodi Orion už je ve výrobě třetí letový exemplář a servisní modul už v evropě vyrábí taky třetí letový exemplář a letos na jaře byly u Airbusu zadána výroba součástek dlouhodobé povahy pro exempláře 4 až 6.

Rychlost výroby skoro určitě nebude brzda pilotovaných letů SLS+Orion.

PetrV

Do prostoru starship se vejde orion s 3 stupněm ještě tam strcite starlinky.

Jirka

Pekne,
jinak SH muze vektorovat tah pomoci ruzneho tahu raproru ve vnejsim kruhu. Neni to tak ucine jako gimbal, ale je to mozne.

Proužek

Taková situace nenastane. Při přistání vnější kruh 20 motorů vůbec nebude v činnosti. Můj názor.

Jirka

Nerikam, ze nastane, ale je tam moznost. Napriklad pri vzletu.

Proužek

Při vzletu jedou motory na maximu účinnosti a nebudou ji obětovat pro něco, co lze zajistit jinak. Ale OK, “čistě” teoreticky je to možnost. Elonovi bych ale kvůli tomu nevolal.

páter sojový kapitán Federico

Nechci být jízlivý, ale jakékoli tvrzení založené na “mém názoru” je zcela irelevantní a bylo by dobré se vystříhat jeho proklamací.

Snad “myslím, že to, protože tamto”, nikoli však “zcela jistě tohleto, můj názor”

Adam Ř

Pozor, to není to samé jako gimbal – směr síly vždy vede přímo nahoru, byť někde jinde než normálně uprostřed.
I kdybyste měl spoustu RB motorů, tak raketou neotočite kolem svislé osy, aniž byste ji celou naklápěl

Jirka

Co? Motor se směrem tahu který neprotíná CG vytváří moment a tudíž povede k rotaci. Jen jsem chtěl poukázat na skutečnost, že gimbal motoru není jediná možnost.

Adam Ř

Já chtěl říct, že dva motory ≠ motor s (jednoosým) gimbalem.

J@rda

Super článek a shrnutí, moc díky. Jeden se v tom začíná ztrácet jak do toho šlapou, den to nesledovat a člověk je úplně mimo 😉

Jozef

Keby len deň. 🙂 Už dvíhajú vypúšťací stôl. Majú také tempo, že článok je zastaralý pár hodín po napísaní…

Ricardo

SpaceX jsou amatéři. My v ČR dokážeme vyvést každý den miliardu Kč zisku do zahraničí. Ale prej za pár let už bude hotová rekonstrukce D1. Po 30 letech. Škoda že komouši stavěli D1 na zelené louce 7 let 😀
.
Obávám se že Musk bude kempit na Marsu dřív než se stihne dokončit D1 nebo centrální nákup hajzlpapíru. ČR je takovej skanzen že to není možný 😀

Badman

Můžeš táhnout jinam. Určitě už všude rozpřahujou náruče.

Ricardo

Takhle se chovali komouši, že neumožnili návrat příliš schopným lidem. Zabít nebo zlikvidovat je kvůli renomé v zahraničí nemohli. Je vidět že tady je to v čr pořád samej komouš.
.
Mě fascinuje jedna věc: proč neschopní komouši si chodí číst na web o Muskovi. Nestačí vám chodit na weby o Putinovi a Džugašvilim s radami jak zůstat sto let za opicema?

gendi

Já ti nerozumím. Na jedné straně říkáš, že komouši stavěli D1 7 let (což je pravda, přesněji řečeno za těch 7 let ji postavili z Prahy přes Brno až do Blavy), dál říkáš (i v tom máš pravdu), že se dneska jenom flikují její opravy, o rozšíření o další pruh nemůže být řeč, nemluvě o dokončení paralelně probíhajícího tahu Hradec Králové – Olomouc, který by D1 odlehčil, a pak si stěžuješ, že si neschopní komouši čtou o Muskovi. Ujasni mi, kdo je tedy podle tvé logiky (jež s tou sokratovskou a aristotelskou zjevně nemá nic společného), vlastně neschopný?
Musk, který se ozlomkrk žene na Mars, komouši, kteří za 7 let postavili dálnici Praha – Bratislava, anebo vlády posledních tří desetiletí? Nějak se v tom ztrácím…

PetrV

Ricardo, kde máš raketu Jan Hus? Já naši chrabrou army zatím nepřesvědčil.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem PetrV
Ricardo

Hele, jako inženýr jsem dělal projekty pro vládní agenturu EPA v USA. Opravdu si myslíš že by se někdo s IQ větším jak Forest Gump pouštěl do vývoje rakety v ČR jakožto zemi plné nenávistných komoušů a vládou plné STBáků?
.
Leda zahájit vývoj a koncept prodat Číňanům za pár stovek mega 😀

PetrV

Proč ne? Komunisté se prý stěhují z Mexika a rozhodli se udělat skrytou revoluci….:-)

Ricardo

Nevím jestli jsi byl někdy v Texasu, ale tam si každý na občanku může koupit kulovnici s optikou nebo takovou AR15, tam se komouši nechytnou nikdy už z pricipu. Dobře je to vidět ve filmu Americký Sniper od Clinta Eastwooda. Není náhoda že Musk přesouvá firmy do Texasu ze socialistické Kalifornie. Jediný kdo pořád prudí je FAA, což je federální úřad mimo Texas (něco jako byrokrati EU).

3,14ranha

To je od něj ovšem pěkně nevděčné 😀 . Když Kalifornští byrokrati zakazují fosilní auta a všemožně podporují prodeje mimo jiné i Tesel, tak jsou to kladní hrdinové… a když potom chtějí na všechen ten zelený socialismus někde vybrat penízky tak jsou to fuj záporáci… 😀

FAA mimo jiné potřebuje kvůli testům v Boca Chica uzavírat letecký prostor nad danou oblastí. Hustá letecká doprava nad USA se s tou evropskou vůbec nedá srovnat. Ale myslím že to víte a jen tak hloupě kecáte.

PetrV

Letový prostor starbase je na hranici s mexikem na periferii a je to jen o procedurach. Navíc kadence letů bude 20 ročně? Koukněte na mapu omezení prostoru v Evropě a zjistíte, že starbase je v pralese…