Osobnosti SpaceX #13: Komentátoři živých přenosů

Čas od času si na našem serveru blíže představujeme zaměstnance firmy SpaceX. Ti jsou ponejvíce anonymní a málokdy vystupují na veřejnosti. Výjimku z tohoto nepsaného pravidla tvoří snad jen vrcholný management, jako jsou Elon Musk či Gwynne Shotwell. Přesto se najde jedna oblast, kde můžeme tyto mnohdy neznámé pracovníky zahlédnout takříkajíc v jejich živlu. Jedná se o přímé přenosy startů raket Falcon 9 či Falcon Heavy. Tehdy tito zaměstnanci fungují jako moderátoři startu. Už jsme si z nich řadu představili, ať už šlo o Johna Inspruckera, Kate Tice, Jessicu Jensen či Kevina Brogana a za každou osobností se skrýval zajímavý životní příběh. V posledním článku jsme se podívali pak na velkou skupinu žen, které čas od času fungovaly či dodnes fungují jako komentátorky startů, a proto dnes přišel čas vypořádat se s pánskou částí moderátorského ansámblu. A podobně jako v případě žen budeme postupovat abecedně.

Moderátoři startů SpaceX. Zleva: Brian Mahlstedt, Kate Tice, Mike Hammersley a John Insprucker (Zdroj: Kate Tice)

Michael Andrews

Jako první tak přichází na řadu Michael Andrews. Jako řada jeho kolegů a kolegyň má za sebou univerzitní studium. Nejprve získal v roce 2012 bakalářský titul v oboru mechanického a leteckého inženýrství na University of Florida. Své vzdělání pak dokončil v letech 2017–2018 na Arizona State University ziskem titulu MBA. Po získání bakalářského titulu nastoupil do firmy Lockheed Martin, kde strávil přibližně 5 a půl roku. První dva roky procházel rotačním programem, kdy vystřídal pozice koordinátora výroby, inženýra kvality a logistiky. Až do konce roku 2017 pak pracoval jako vedoucí správy materiálu. Tehdy přešel do SpaceX, kde pracuje na velmi podobných pozicích. Až do června 2021 vykonával své zaměstnání v Los Angeles, ale v létě 2021 se přestěhoval a dnes pracuje v texaském Brownsville. Z pozice manažera správy materiálu se tak přímo podílí na vývoji Starship. Starty raket Falcon 9 komentoval od prosince roku 2018.

Michael Andrews během moderování startu Starlink v1-27 (Zdroj: SpaceX)

Siva Bharadvaj

Další osobou je Siva Bharadvaj. Ač je napohled mladý, má za sebou již zajímavé životní osudy. První jeho stopu jsme zachytili v letech 2003 až 2007 v Kalifornii, kdy chodil na tamní střední školu Valencia High School. Ve studiu pokračoval na University of California v Berkeley, kde v roce 2011 získal bakalářský titul v oboru mechanického inženýrství. Hned poté nastoupil do firmy Boeing, kde pracoval až do srpna 2016. Pracoval zde jako výrobní inženýr, integrační a testovací inženýr a nakonec jako vedoucí inženýr systémového testování. V roce 2016 z Boeingu odešel na Cornellovu univerzitu, kde o rok později získal magisterský titul získal v oboru leteckého inženýrství se zaměřením na dynamiku, řízení a robotiku. Po dokončení studia nastoupil v srpnu 2017 do firmy SpaceX, kde do ledna 2020 pracoval jako integrační a testovací inženýr. Poté přešel na místo inženýra pro vesmírné operace, kde pracuje dodnes. Jeho hlas jsme poprvé mohli zaslechnout při misi Es’hail-2, který spolukomentoval společně s Brianem Mahlstedtem.

Shiva Bharadvaj při komentování mise CRS-20 (Zdroj: NASA)

Ještě na Cornellově univerzitě se spolupodílel na projektu Puppet Plant. Jednalo se o systém, který prostřednictvím měření teploty bytu předával vlastníkům informaci o tom, zda je prostředí bytu pro ně optimální či nikoliv. Předávání těchto informací probíhalo pomocí mechanické rostliny a její barvy, zelená – komfortní, červená, nevhodná.

Mechanická rostlina projektu Puppet Plant v obou barvách

John Federspiel

Po jednom z nových přírůstků do rodiny komentátorů SpaceX přichází ten, který přenosy startů SpaceX komentuje už řadu let. Je jím John Federspiel, přezdívaný J-Fed.

Ten mezi léty 1996 až 2006 studoval na Detroit Country Day School. Poté nastoupil v roce 2006 na University of Michigan, kde až do roku 2011 studoval mechanické inženýrství. V roce 2007 také absolvoval stáž u Boeingu, kde se zabýval fotovoltaickými články. Mezi lety 2006–2008 se stal v univerzitním týmu vedoucím konstruktérem Solar Car Teamu. O rok později už v rámci tohoto týmu povýšil na pozici Engineering Director. Proto není moc překvapivé, že následující léto strávil na stáži u firmy Tesla.

John Federspiel v roce 2009 (Zdroj: University of Michigan)

Ihned po skončení studia nastoupil v červenci 2011 do společnosti SpaceX na pozici inženýra mechanického designu. V roce 2014 povýšil a následující 4 roky pracoval jako vedoucí inženýr mechanického designu. Další dva roky fungoval jako manažer výroby lodi Dragon a od února roku 2020 pracuje jako ředitel výroby družic Starlink.

John Federspiel jako komentátor mise JCSAT-14 (Zdroj: SpaceX)

Zkusíme se ještě na moment vrátit do jeho studentských let a podívat se na malinko podrobněji na Solar Car Team. Je to projekt University of Michigan (UM) a to od roku 1989. Z logiky věci se průběhem let mění jeho členové. Celkem je v týmu 150–200 lidí, převážně studentů, z toho asi 20 se účastní závodů a 3 jsou řidiči. Design jejich solárního vozidla v době, kdy v něm působil John Federspiel, vypadal tak, jak je možno vidět na obrázku. Členové univerzitního týmu se s ním v roce 2007 zúčastnili World Solar Challenge a skončili na sedmém místě. O dva roky později už dosáhli na bronzový stupínek, a to s průměrnou rychlostí 90 km/h. John Federspiel byl jedním z těch, kteří tehdy cestovali s týmem UM do Austrálie, kde se závod konal.

Solární vozidlo Continuum týmu University of Michigan v roce 2008 (Zdroj: Fnazeeri / Wikipedia)

Tým Michiganské univerzity se se svým vozem účastní také národní verze této soutěže – American Solar Challenge. Rok před příchodem Johna Federspiela, v roce 2005, v této soutěži skončili třetí. O tři roky později už skončili na prvním místě. A od tohoto vítězství zůstal tým UM neporažený až do roku 2018, kdy neobhájil své vítězství z let 2010, 2012, 2014, 2016. S tímto vozem potom v roce 2010, v době, kdy už byl John Federspiel na stáži ve firmě Tesla, dosáhl tým UM rychlosti přes 169 km/h. Jak vypadá design současného vozidla tohoto týmu, samozřejmě najdete na stránkách týmu.

Michael Hammersley

Následující tři komentátoři mají jedno společné, do jednoho se jedná dnes již o bývalé zaměstnance SpaceX. Tím prvním je Michael Hammersley. Ten nejprve v roce 2007 absolvoval střední školu Harker School, aby poté nastoupil na vysokou školu, kde získal nejdříve bakalářský titul na Stanford University v oboru nauky o materiálech a inženýrství, a to mezi léty 2007–2011. Magisterský titul získal o rok později v tomtéž oboru. Už na škole byl asistentem ve výzkumu (2008–2010). V létě 2011 pracoval v Číně, kde vytvářel anglicky psané brožurky, tisková oznámení, instalační manuály, firemní a technické prezentace pro firmu Astronergy, která vyrábí solární panely.

Michael Hammersley během moderování mise Iridium-5 (Zdroj: SpaceX)

Po získání titulu v roce 2012 nastoupil do firmy Tactus Technology jako materiálový inženýr. Zde se zabýval vícevrstevnými elastomery pro dotykové obrazovky s tlačítky, které vystupují z povrchu. A konečně v roce 2015 ho najdeme již jako čerstvého zaměstnance SpaceX na pozici materiálového inženýra a také jako inženýra analýzy poruch (EEE Failure Analysis Engineer). V srpnu 2018 ze SpaceX odešel. Dnes pracuje ve firmě Cruise, která se zabývá vývojem autonomních vozidel.

Brian Mahlstedt

Získal v roce 2010 bakalářský titul na Berkeley v oboru mechanického inženýrství. Už během studia pracoval jako výzkumný pracovník v Centru pro informační technologie. Mezi jinými zde vyvíjel hardware a software pro autonomní charakterizaci materiálových vzorků. V roce 2010 také získal Jarretovu cenu za projekt Robotic Canfield Joint. Po získání titulu se rozhodl pokračovat na Stanfordu (2011–2012), kde získal magisterský titul v oboru aeronautika a astronautika. A hned po skončení studia začal pracovat ve SpaceX na pozici softwarového inženýra. Pracoval zde 7 let až do konce roku 2019. Tehdy společnost opustil a přešel do investiční firmy Citadel, kde nastoupil jako vedoucí softwarový inženýr.

Brian Mahlstedt při demonstrační misi Falconu Heavy (Zdroj: SpaceX)

Po startu demonstrační mise Falconu Heavy v roce 2018 vyšly v řadě médií články o tom, jak moc vyčníval mezi všemi komentátory a jak řadě diváků a divaček učaroval. Dostal při této příležitosti přezdívku Space Bae.

Tom Praderio

Posledním z trojice bývalých zaměstnanců je Tom Praderio, který získal bakalářský titul v květnu 2012 na Rochester Institute of Technology, v oboru elektrického a elektronického inženýrství. O rok později, v květnu 2013, už nastoupil do SpaceX, kde se jako technik věnoval návrhům integrovaných obvodů. V červnu 2019 firmu SpaceX opustil.

Tom Praderio během komentování mise Jason-3 (Zdroj: SpaceX)

Andy Tran

Poslední moderátor, kterého v dnešním seznamu zmíníme, je Andy Tran. Tento inženýr SpaceX má japonské kořeny a v roce 2011 získal bakalářský titul na Michican State University v oboru zemědělského a biosystémového inženýrství. Po ukončení studia pracoval přibližně 4 roky v potravinářské firmě General Mills. Prvních dva a půl roku procházel rotačním programem a zbylý rok a půl už pracoval jako vedoucí výroby. Během práce ve firmě se zabýval implementováním principů štíhlé výroby a dařilo se mu každého čtvrt roku zvyšovat produktivitu o 15 %.

Andy Tran během moderování mise CRS-23 (Zdroj: SpaceX)

S těmito pracovními zkušenostmi se rozhodl v srpnu 2015 přejít do firmy IMI Precision Engineering, která funguje jako jeden ze subdodavatelů v automobilovém průmyslu. Zde však vydržel pouhých 8 měsíců na pozici vedoucího výrobní jednotky a už v dubnu 2016 nastoupil do SpaceX jako vedoucí výroby avioniky. Zdá se to poměrně neobvyklé, že člověk, který vystudoval zemědělství a několik měsíců pracoval v automobilním průmyslu, se zabývá výrobou raket. Snad ale nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že principy řízení výroby jsou natolik univerzální, že je možné je aplikovat v rozličných odvětvích.

Závěr

Tolik tedy k jednotlivým moderátorům, kteří nám zprostředkovávají přímé přenosy startů raket své společnosti. Podobně jako v případě minulého článku budu i po tom dnešním doufat, že od příštích startů už nebudou tváře moderátorů jen anonymní obličeje a vy si budete moci za každou z osobností vybavit kratší či delší životní osud.

Při této příležitosti bych rád přidal jeden krátký videovtip, kterého se dopustili moderátoři SpaceX při startu Echostar 23. Vtip už v březnu 2017 zmínil Petr Melechin v ohlédnutí za touto misí, ale toto je dobrá příležitost jej znovu připomenout.

Raketa měla původně startovat 14. března, což je Den pí. Nakonec startovala o dva později, ale moderátoři nás přesto neochudili o svůj povedený vtípek, který naráží na stejnou anglickou výslovnost pie (koláč) a této matematické konstanty.

Ale toto není jediná vtipná situace, kterou moderátoři SpaceX prováděli. Při přenosu startu mise CRS-9 neváhali zparodovat šílenství, které se před pár lety zmocnilo celého světa a uživatelů mobilních telefonů. No, snad si pamatujete Pokémon Go.

Chtěl bych na tomto místě upřímně říct, že délka profilu jednotlivých moderátorů se odvíjela od množství informací, které se mi podařilo o dotyčné osobně nalézt. V některých případech je tedy profil bohatší a obsáhlejší, jindy je tomu bohužel naopak. Krátkost některých profilů není tedy způsobena snahou ony osobnosti jakkoliv podceňovat, je to pouze následek nedostatku dostupných informací.

Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře