Další prototyp Starship byl zničen při kryogenní zkoušce, Elon Musk prozradil příčinu (AKTUALIZOVÁNO)

Prototyp Starship SN3 před zahájením testování (Foto: Elon Musk)

Spodní polovina prototypu Starship SN3 byla 29. března převezena na startovní rampu u texaské vesničky Boca Chica, o čemž jsme tehdy informovali v podrobném článku. Zde měl nejnovější prototyp největší kosmické lodi v historii absolvovat řadu zkoušek, které by završil krátký let. Bohužel už při druhém tankovacím testu s dusíkem došlo ke zničení prototypu. Co o situaci zatím víme a co se bude dít dál?

Pokud se v těch mnoha prototypech Starship, které SpaceX vyrobilo, už trochu ztrácíte, tady máte krátký přehled pro připomenutí:

  • Začátkem roku 2019 byl v Boca Chica vyroben technologický demonstrátor Starhopper, který měl otestovat základní výrobní metody a některé klíčové technologie pro vyvíjenou loď Starship. Vzhledově ani konstrukčně neměl se Starship moc společného (například měl stěny s tloušťkou 12 mm, zatímco u Starship mají jen 4 mm). Během jara a léta 2019 Starhopper podstoupil několik tankovacích testů, zkušebních zážehů a nakonec dva krátké lety. Experimentální stroj poté šel do důchodu a SpaceX získané zkušenosti uplatnilo při výrobě prvních prototypů plnohodnotné lodi Starship.
  • Prototyp Mk1 byl dokončen v Boca Chica na podzim 2019 a byl zničen při tlakové zkoušce v listopadu 2019 kvůli špatnému svaru.
  • Prototyp Mk2 byl vyroben v areálu SpaceX v Cocoa na Floridě, avšak zastaral ještě předtím, než mohl být otestován. Mk2 tam stále stojí, ale SpaceX na Floridě momentálně žádný vývoj Starship neprovádí.
  • SpaceX následně vyrobilo a otestovalo několik zkušebních nádrží, aby ověřilo, že jsou schopny odolat potřebnému tlaku. Na začátku roku 2020 pak Elon Musk představil nový systém značení prototypů Starship spolu se zahájením výroby exempláře SN1. Ten selhal při tankovací zkoušce s kryogenním dusíkem na konci února 2020 kvůli špatně řešenému „puku“ v motorové sekci lodi.
  • SpaceX poté vyrobilo zmenšenou testovací nádrž SN2, která měla ověřit odolnost nového puku s upravenou konstrukcí. Zkouška byla úspěšná.
  • Prototyp SN3 byl dokončen na konci března 2020. Tím jsme se dostali do současnosti, kdy SpaceX na začátku dubna zahájilo testovací program, který měl zahrnovat tankovací zkoušky s dusíkem, poté statický zážeh se třemi motory Raptory a nakonec krátký let do výšky 150 metrů.

Pro účely testovacího letu byl prototyp vybaven novým typem přistávacích nohou. Elon Musk potvrdil, že fanouškovská animace níže, která znázorňuje potenciální způsob fungování nohou, je velmi blízko realitě. Jedná se prý o verzi 0.9 a budoucí nohy mají být delší, budou mít větší rozpětí a hlavně budou schopny kompenzovat nerovnosti povrchu. To se bude hodit především při prvotních přistáních na Měsíci či Marsu, než tam budou postaveny rovné plošiny. Budoucí prototyp SN4 však podle Muska ještě bude mít stávající typ nohou (i když by měly být o něco delší než ty na SN3). A větší rozpětí prý budou potřebovat také nohy na nosné raketě Super Heavy.

Další zajímavostí je, že na fotkách SN3 bylo možné vidět pár zkušebních keramických destiček tepelného štítu. Z jejich umístění na motorové sekci nejspíš vyplývá, že účelem bylo otestovat jejich odolnost vůči vibracím z Raptorů. Podobným způsobem SpaceX destičky testovalo během loňských letů Starhopperu.

Zkušební vzorek keramických destiček tepelného štítu na prototypu Starship SN3 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

První plánovaný test SN3 spočíval v naplnění nádrží plynným dusíkem o pokojové teplotě. Zkouška proběhla 2. dubna kolem 18:00 SELČ a podle Elona Muska byla úspěšná. O pouhých šest hodin později se na kyslíkové nádrži prototypu začala objevovat námraza, což značilo, že SpaceX přešlo do druhé fáze testování spočívající v tankování kapalného dusíku s kryogenní teplotou. Asi hodinu poté však byl test přerušen kvůli netěsnícím ventilům.

Prototyp Starship SN3 po dokončení zkoušky s plynným dusíkem (Zdroj: LabPadre)

SpaceX poté vyřešilo problém s ventily a kryogenní test pokračoval v pátek ráno našeho času, kdy bylo možné opět sledovat přibývající námrazu na prototypu. Tentokrát však byla kapalným dusíkem plněna horní nádrž, která by normálně obsahovala metan. Bohužel kolem 9:00 SELČ se prototyp náhle zhroutil a byl zničen.

AKTUALIZACE: Elon Musk v neděli vysvětlil, že selhání SN3 nezpůsobil špatný návrh rakety nebo výrobní vada, nýbrž chyba konfigurace testu. V kyslíkové nádrži byl moc nízký tlak na to, aby byla zachována stabilita s vysokou hmotností metanové nádrže. Loď je kvůli tomu vybavena záložními ventily pro kontrolu tlaku, ale je to nový systém a v tomto případě prý Starship prostě dostala nesprávný příkaz. Musk se navíc podělil o fotku tří Raptorů v Boca Chica. Nejspíš to jsou ty, které měly být nainstalovány na SN3.

Tři motory Raptor v Boca Chica v dubnu 2020 (Foto: Elon Musk)

Objevilo se několik teorií o tom, co se mohlo stát, ale sám se do spekulování pouštět nebudu, nicméně vy máte k dispozici diskuzi pod článkem. Pokud by příčinou selhání opravdu byla nějaká chyba při testování nebo třeba vadný ventil, byla by to dobrá zpráva. Rozhodně by šlo o lepší variantu, než kdyby byl problém ve špatném návrhu lodi nebo byla na vině nějaká výrobní vada. Tak či onak, SpaceX se ze selhání poučí a získané zkušenosti aplikuje na příští prototyp SN4, který už je ve výrobě.

Trosky prototypu Starship SN3 den po selhání při kryogenní zkoušce (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

V Boca Chica už byl spatřen nový vršek další nádrže, řada nových „barelů“ pro trup lodi a dále pokračuje příprava aerodynamické špičky. U ní však stejně jako u přistávacích nádrží není jasné, jestli je vůbec určená pro SN4 nebo nějaký jiný prototyp. SN4 totiž měl původně absolvovat delší lety, k čemuž by potřeboval špičku, řídicí plochy a přistávací nádrže, ale po selhání SN3 nejspíš dojde ke změně plánů. SN4 tedy pravděpodobně provede jen krátké lety, které měl původně absolvovat prototyp SN3.

Výroba Starship SN3 zabrala jen asi měsíc, takže lze předpokládat, že nový prototyp SN4 by mohl být připraven na testování zhruba koncem dubna nebo začátkem května. Nezbývá než doufat, že zkoušky se konečně dostanou dále než ke kryogennímu testu, který se stal osudným všem předchozím prototypům. Pokud SN4 přežije tankovací zkoušky i statický zážeh motorů Raptor, během května bychom se mohli dočkat také úplně prvního letu Starship. Držme palce!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
108 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře