Tesla kvůli koronaviru zavřela továrny, místo výroby aut zdarma rozváží ventilátory do nemocnic

Tesla 24. března uzavřela své továrny ve Fremontu a v Buffalu a o pár dní později podobný osud potkal třetí americkou továrnu Giga Nevada, kde se Tesla rozhodla snížit počet pracovníků o 75 %. V Giga Nevada svoji výrobu dočasně přerušila firma Panasonic, jež pro Teslu vyrábí bateriové články do elektromobilů. Důvod všech zmíněných omezení a uzavírek asi není nutno dlouze rozebírat, jde o opatření přijatá ve snaze zpomalit šíření onemocnění COVID-19 způsobovaného koronavirem SARS-CoV-2. Nákaza se bohužel nevyhnula ani zaměstnancům Tesly, ke konci března automobilka oznámila dva nakažené pracovníky z Giga Nevada a další dva nakažené zaměstnance, kteří ale poslední dva týdny pracovali z domova.

V minulém článku o následcích koronaviru pro Teslu jsme zmiňovali, že je Elon Musk v kontaktu se starostou města New York City a že v případě potřeby je Tesla schopná v Giga New York provádět výrobu plicních ventilátorů potřebných k udržování životních funkcí pacientů ve vážnějším stavu. Musk později na Twitteru uvedl, že Tesla začala s dodáváním ventilátorů, na kterých spolupracuje s firmou Medtronic, newyorským nemocnicím. Ta veškerou potřebnou dokumentaci k výrobě ventilátoru poskytla zdarma na svých stránkách. Kromě toho automobilka pomáhá s doručováním plicních ventilátorů od firmy ResMed.

40 ventilátorů věnovaných newyorské nemocnici společností Tesla (Foto: @NYCHealthSystem)

Dle CEO Tesly tak nejvíce přispívá právě zajišťováním potřebné logistiky a dohlížením na to, aby se ventilátory dostaly přesně tam, kde jsou zrovna potřeba. Problémem je totiž prý spousta ventilátorů ležících v různých skladech, které se mimo jiné kvůli problémům s logistikou a papírováním nedaří distribuovat. Dalším důvodem nedostatku ventilátorů je dle Muska panika související s koronavirem,  kvůli které dochází k hromadění ventilátorů. Tesla tak sama nějaké ventilátory kupuje a pak je distribuuje do potřebných míst. Kromě USA bude Tesla ventilátory zdarma doručovat také do ostatních koutů světa, k čemuž plánuje využívat svou logistickou síť původně určenou pro rozvoz elektromobilů a náhradních dílů.

Dodávka mobilního servisu Tesly, jehož vozy společnost využívá při rozvozu ventilátorů (Zdroj: Electrek)

Tesla se i přes těžkou situaci snaží v maximální možné míře poskytovat služby svým zákazníkům, stále tak například udržuje v provozu síť nabíjecích stanic Supercharger. I u nich ale muselo dojít k omezením, a to ve Španělsku, kde jsou momentálně kvůli vládním opatřením některé nabíjecí stanice zavřené. Jde ale jen o ty stanice, které se nacházejí u hotelů či jiných ubytovacích zařízení, ostatní Superchargery by měly fungovat jako za normálního stavu. Zároveň Tesla předává zákazníkům vozy, které před uzavřením továren stihla vyrobit. Dodání vozu probíhá co nejvíce bezkontaktní metodou, kdy je zákazník předem požádán, aby se podíval na videa popisující jednotlivé funkce elektromobilu, zatímco při normálním předání by mu vše vysvětlil zaměstnanec Tesly, který by s ním vůz prošel. Dále proběhne podepsání smlouvy novým dříve nepoužívaným perem a pracovník Tesly vzdáleně odemkne vůz a přidá ho novému majiteli do jeho mobilní aplikace.

Zároveň americká firma plánuje nucenou pauzu využít na údržbu a vylepšení výrobních linek a na další práce v okolí továrny Tesla Factory – automobilka totiž stále může využívat určitý počet zaměstnanců právě na údržbu či například na zajištění zabezpečení továrny. Dle zdrojů Electreku také chce Tesla ve Fremontu postavit montážní stan podobný tomu, který jí před dvěma lety pomohl navýšit produkci Modelu 3 na potřebnou hodnotu. Tentokrát ale nepůjde o výrobní linku pro zmíněný sedan, ale provizorní budova by měla sloužit pro Model Y. Tesla tak chce být připravená, aby při znovuotevření továren mohla co nejrychleji dostat výrobu tohoto crossoveru na potřebnou úroveň.

Stan s montážní linkou GA4 v červnu 2018 (Foto: Nhat V. Meyer/Bay Area News Group)

Přestože by Tesla z hlediska financí měla být na nadcházející měsíce dobře připravena, lze počítat s tím, že se automobilka v budoucnu nevyhne nutnosti seškrtat náklady, s čímž může souviset i propouštění zaměstnanců. Tomu se ale zatím snaží vyhnout a tak pouze poslala některé své zaměstnance na překážky (nucenou dovolenou), počítá ale s tím, že po odeznění opatření kvůli koronaviru se zvedne poptávka a zaměstnanci ze servisních a prodejních středisek budou opět potřeba v počtech jako před vypuknutím pandemie. Koronavirová krize a na ní navazující možná ekonomická krize s sebou nejspíš přinese pokles prodejů, ten by ale Tesla měla pocítit až další čtvrtletí.

Analytici totiž původně počítali, že by Tesla měla doručit za první čtvrtletí letošního roku 93 tisíc vozů, což by byl meziroční nárůst o 33 %. Nejenom, že se automobilce tento cíl nejspíš povede splnit, ale zároveň je pravděpodobné, že i přes nucenou odstávku výroby by jej měla být schopná výrazněji překonat. Dle InsideEVs totiž americká automobilka do 10. března stihla vyrobit kolem 80 500 elektromobilů. Roční výrobní kapacita Fremontu činí 490 tisíc vozů, což je více než 9 tisíc kusů týdně. Do 24. března tak automobilka pravděpodobně stihla vyrobit 98 tisíc vozů, k čemuž následně ještě můžeme připočítat výrobní kapacitu Giga Shanghai, která by momentálně měla činit 3 tisíce vozů týdně. Tesla zde musela po znovuotevření zavést různá opatření, která popisuje následující video:

Za předpokladu, že jsou čísla od InsideEVs správná, by tak pro Teslu i přes uzavření výroby na poslední kvartální týden neměl být problém překonat 100 tisíc vyrobených vozů. Je otázka, jak na tom budou prodeje, ty by ale neměly být o moc nižší než výroba, jelikož u Modelu 3 stále platí, že je větší poptávka než nabídka. Výkyvy by tak mohly způsobit akorát Modely X a S. Přesná čísla bychom se měli dozvědět v nejbližších dnech.

Zatím je brzy na nějaké odhady do druhého kvartálu, vše bude záležet na tom, jak dlouho budou muset zůstat zavřené továrny. Pokud ale současné zpomalení a v některých případech téměř zastavení ekonomiky vyústí v ekonomickou krizi, tak lze do budoucna počítat s dlouhodobějším poklesem poptávky, jejíž velikost ale opět jde jen těžko odhadnout.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondřej

Hlavně ať nám kvůli té mediální masáži nezavřou SpaceX fabriky. To by byl vrchol bezohlednosti. :/

Silhan.J

Díky bohu za zavřené hospody a přerušené sportovní utkání. Teď už sice nejsou Češi nejlepší trenéři, odborníci na pivní řeči a politologové na světě, ale jsou nelepší virologové, vědci a bezpečnostní experti. Kdyby celý svět poslouchal Ondřeje z elonx tak je dávno po krizi. Ale ty hlupáci raději poslouchají doktory a vědce jen proto že jsou mnohem chytřejší než Ondřej.

Kotlopou

Mohli bychom se prosím jako civilizace dohodnout, že tenhle argument přestaneme používat? Jsou situace, kdy z “oficiálních” míst zaznívají nesmysly a člověk nemusí být odborník, aby na to přišel. Tím neříkám, že to platí zrovna tady.

Silhan.J

Od Muska často přichází blbosti a když na to někdo upozorní tak se na něj lidi hned sesypou takže nevím v čem je problém

Kotlopou

Právě jste to řekl. I na tohle se ta námitka vztahuje.

Ondřej

Co se týká vesmíru, je mnohem důležitější, než se trápit tímto. Na Marsu zemře mnoho lidí na různé komplikace, které tam nastanou, ale přesto tam lidi pošleme.
Budu se těšit na Váš další urážející komentář. Třeba se zeptáte co dělám a proč můžu mluvit o něčem takovém.

PS: Pokud budou lidi poslouchat vědce a doktory místo médií, bude to lepší.

Silhan.J

Že na Marsu budou umírat lidé je jasné. Obzvlášť pokud to bude podle Muskova plánu, ale úmrtí na Marsu s tímto nemá žádnou souvislost. Mluvit můžeš o čem chceš máme svobodu slova a co děláš mě ani trochu nezajímá.

Ondřej

Takže máš jen silné řeči, protože v TV neběží fotbal a nemůžeš jej komentovat. 🙂 Díky za informaci, rozumím.

Silhan.J

To je zajímavá dedukce, ale já fotbal vůbec nesleduji.

Nemilá odrůda

Na překážky prý musel i Aries Merritt.