Tesla je počtvrté za sebou v zisku, potvrdila továrnu v Texasu a oznámila plány pro budoucí modely vozů

Tesla během druhého čtvrtletí roku 2020 uvedla do provozu své americké továrny odstavené z důvodu opatření vůči koronaviru a začala tak opět vyrábět ve velkém. I tak se ale kolem měsíce a půl dlouhé přerušení výroby podepsalo na počtu vyrobených vozů. Pokud se tedy podíváme na čísla z výroby, můžeme vidět pokles 20 % v porovnání s minulým kvartálem, meziročně pak šlo pouze o pokles 5 %, je ale třeba zmínit, že tehdy Tesla neměla v provozu továrnu Giga Shanghai. Z hlediska prodejů ovšem výrazný pokles vůči prvnímu čtvrtletí nenastal, v porovnání s očekáváním analytiků jde dokonce hovořit o úspěchu. Konsenzus totiž byl 72 tisíc prodaných vozů, takže prodeje dosahující 90 tisíc elektromobilů byly výrazně nad očekáváním.

I tak ale americká automobilka nepřesvědčila většinu analytiků o své schopnosti dosáhnout zisku a ve většině odhadů jí byla přisuzována mírná ztráta (non-GAAP). Zmiňme například The Wall Street Journal, který očekával ztrátu 0,14 dolarů na akcii či odhady analytiků webu Investing.com, kteří se shodli na ztrátě 0,19 dolarů na akcii. V případě příjmů pak Wall Street odhadoval 5,146 miliardy dolarů, zatímco Investing.com očekával nižší příjem pouze ve výši 5 miliard. I v tomto případě ale Tesla nechala očekávání analytiků za sebou a přišla s dobrými kvartálními výsledky. Automobilka totiž za druhé čtvrtletí letošního roku dosáhla GAAP zisku 0,50 dolarů na akcii a non-GAAP zisku 2,18 dolarů na akcii. Tesla tak poprvé ve své historii dosáhla GAAP ziskového druhého kvartálu a zároveň jde o čtvrté ziskové čtvrtletí v řadě. Tesla má tak otevřenou cestu do indexu S&P 500, jenž zahrnuje akcie 500 největších veřejně obchodovaných podniků v USA. Konečné rozhodnutí o zařazení Tesly každopádně bude záležet na příslušné komisi. Pokud porovnáme data s předchozím kvartálem, tak u GAAP zisku došlo k růstu o 525 %, u non-GAAP o 91 %. Meziroční srovnání provést nelze, jelikož ve druhém kvartálu 2019 byla Tesla ve ztrátě.

Tesla zaznamenala na rozdíl od ostatních automobilek v první polovině roku 2020 meziroční nárůst prodejů (Zdroj: Tesla)

V minulém čtvrtletí měly velký podíl na ziskovost „emisní kredity“, které Tesla prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují své emisní limity. Prodej kreditů tentokrát ještě o něco narostl, konkrétně o 21 % na 428 milionů dolarů. Bez prodeje těchto povolenek by ani tentokrát Tesla GAAP zisku nedosáhla, dostala by se ovšem na nízký non-GAAP zisk. Z dlouhodobého hlediska je sice model získávání financí prostřednictvím povolenek neudržitelný, momentálně ale Tesle poskytuje peníze, které může dále investovat do rozvoje infrastruktury a stavby továren a zároveň se přitom udržet v zisku.

Finanční výsledky ale nejsou pouze zisk na akcii, pojďme se tedy podívat i na další ukazatele. Celkový příjem za druhý kvartál činil 6,036 miliard dolarů, na čemž se automobilová divize podílela 5,179 miliardami dolarů. V porovnání s minulým kvartálem jde o téměř totožné hodnoty lišící se pouze v jednotkách procent. Meziročně jde každopádně o pokles, se kterým se dalo počítat vzhledem k nižším prodejům způsobeným již zmíněným zavřením továren. Tesle dále narostly příjmy z aktivit energetické divize, naopak došlo k poklesu u servisů a dalších oddělení, což je opět vzhledem k pandemii koronaviru pochopitelné. Hrubá marže automobilové divize se stále drží na stabilních 25,4 % (minulý kvartál byla 25,5 %), celková hrubá marže mírně vzrostla na 21 %. Tesle se též podařilo lépe optimalizovat provoz a došlo tak k navýšení provozní marže z 4,7 % na 5,4 %. Zlepšení v optimalizaci je dobře vidět na meziročním srovnání provozní marže, ta totiž loni touhle dobou byla dokonce záporná. Se zlepšením marží přišel i vyšší zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA), jenž je teď o 27 % vyšší než v případě minulého kvartálu a dokonce o 111 % vyšší při meziročním srovnání.

Vývoj ceny akcií Tesly v posledních dnech (Zdroj: Google)

Dalším důležitým faktorem je free cash flow, tedy peněžní tok. Ten měla Tesla v minulém čtvrtletí záporný, tentokrát se ovšem opět vrátila do pozitivních čísel, za druhý kvartál totiž generovala peněžní tok 418 milionů dolarů. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 8,615 miliard dolarů. Akcie Tesly v premarketu na výsledky reagovaly růstem o téměř 5 % a dostaly se na hodnotu 1668 dolarů, avšak následně opět o něco klesly. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Giga továrny

Elon Musk si konferenční hovor k finančním výsledkům vybral jako skvělou příležitost pro ohlášení místa určeného pro další americkou Giga továrnu. Konečné rozhodnutí padlo pro Austin ve státě Texas, čímž CEO Tesly potvrdil dlouho trvající spekulace, o kterých jsme vás dříve informovali. Jedná se prý o dosud největší pozemek, který autmobilka získala. Tesla dle Muska chce v Giga Texas (Musk nepoužívá označení Giga Austin) vyrábět Cybertrucky, tahače Tesla Semi pro celou USA a též Modely 3 a Y pro východní polovinu Severní Ameriky. Pro západní polovinu budou tyto vozy vyráběné v Tesla Factory ve Fremontu, kde zároveň bude probíhat výroba Modelů S a X pro světový trh. V budoucnu je také podle Muska možné, že Fremont obstará výrobu dlouho očekávaného sportovního Roadsteru. Musk na konferenci také poděkoval zástupcům města Tulsa v Oklahomě. Tato lokalita byla dlouhou dobu jedním z horkých kandidátů pro novou továrnu a CEO Tesly zmínil, že ji automobilka bude silně zvažovat pro nějakou jinou budoucí expanzi.

Nová generace elektromobilu Tesla Roadster (Foto: Tesla)

V případě Giga Shanghai Tesla pokračuje ve snaze se osamostatnit a nespoléhat se tolik na dodavatelské řetězce. Na začátku roku bylo do továrny podle Muska dováženo kolem 60 % materiálu, přičemž toto číslo by se mělo závěrem roku snížit na pouhých 20 %. Současná roční výroba v čínské továrně odpovídá 200 tisícům vozům, Kirkhorn ovšem zmínil, že to stále není maximální možná kapacita. V případě Giga Berlin se pak celkem očekávaně chystá lokální výroba baterií, pravděpodobně přímo v továrně, Musk k tomu ale nechtěl nic víc prozradit. Podrobnosti se pravděpodobně dozvíme na Tesla Battery Day, který je plánovaný na 22. září.

Giga Shanghai v červenci 2020. V popředí jsou haly pro Model Y, v pozadí sekce pro Model 3 (Zdroj: Tesla)

Diskuse se rozběhla též o „Alien Dreadnought“, což je Muskův koncept plně automatizované továrny. O něco takového se Tesla pokoušela ve Fremontu při výrobě Modelu 3, tehdy si ovšem naběhla a neefektivita celé výroby málem automobilku zničila. Jisté prvky se ale postupně snaží do svých nových továren implementovat, něco se dostalo do Giga Shanghai a Giga Berlin by měla výrobu posunout ještě na další úroveň. Drew Baglino, jenž má v Tesle na starosti vývoj pohonných jednotek, baterií a energetických produktů, k tomu dodal, že s Alien Dreadnought nesouvisí pouze automatizace, ale i snižování potřebných dílů a úkonů. Velký pokrok lze v tomto ohledu vidět u Modelu Y, kde se například zadní část karoserie skládá převážně ze dvou velkých hliníkových odlitků, které jsou dohromady spojené třetím menším odlitkem. V případě Giga Berlin se spekuluje, že by Tesla používala pouze jediný odlitek pro celou zadní část karoserie. Záměr vyrábět Model Y pouze s jedním odlitkem zadní části karoserie zmínil i Musk, mluvil o tom ale v souvislosti s továrnou ve Fremontu. Momentálně tam prý probíhá instalace stroje pro tyto účely.

Lis pro výrobu komponentů Modelu Y v Giga Shanghai (Foto: Tesla)

Autonomní řízení

Nedávno jsme vás informovali o tom, že Tesla kvůli dosažení autonomního řízení dokončuje přepisování softwaru a podle Muska by měly být základní funkcionality hotové do konce letošního roku. Sám CEO Tesly průběžně zkouší vývojovou verzi softwaru ve svém voze a uvedl, že je nyní téměř schopen dojet ze svého domu do práce bez nutnosti do řízení zasáhnout. Znovu tedy zopakoval své přesvědčení o dokončení autonomního řízení ještě letos. Půjde však jen o schopnost vozu vykonat všechny potřebné úkony, stále bude nutný dohled řidiče.

Vozový park

Sportovní elektromobil Tesla Roadster II a tahač Tesla Semi patří k dlouhodobě odkládaným produktům americké automobilky. Důvodem mnoha odkladů byla mimo jiné potřeba věnovat se optimalizaci výroby Modelu 3 či třeba nedostatek baterií, kterých je hlavně pro Semi potřeba velké množství. Teď to ale vypadá, že se i tyto projekty hýbou dopředu. Musk totiž zmínil, že Tesla bude do 12 až 18 měsíců mít Cybertruck, Semi a Roadster. Posledních dvou zmíněných vozů bychom se tak měli dočkat nejpozději příští rok. Prvních několik tahačů Semi bude dle Kirkhorna Tesla využívat pro vlastní potřeby a až pozdější kusy půjdou k zákazníkům. Tesla tím mimo jiné chce otestovat vysokou spolehlivost, se kterou u tahače počítá.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Musk také opět zmínil, že je rozumné předpokládat, že Tesla v budoucnu bude vyrábět nějaký menší kompaktní elektromobil (nabízí se hatchback pro evropský trh) a větší vůz pro více pasažérů. V souvislosti s ním dříve Musk zmiňoval nějaké MPV, ale za problém tehdy považoval baterie, kterých by bylo potřeba velké množství.

Koncept hatchbacku Tesla (Zdroj: Tesla)

Tesla Energy

Během druhého kvartálu došlo k poklesu nainstalovaných solárních produktů o 23 % na 27 MW, meziročně jde o 7% pokles. Tesla nedávno změnila cenovou politiku u solárních panelů a dle Muska je teď produkt jeho firmy o 30 % levnější než americký průměr. Firma však ve druhém čtvrtletí ztrojnásobila počet instalací solárních střech ve srovnání s předchozím kvartálem. Prodeje bateriových úložišť energie vzrostly o 61 %, Tesla nainstalovala celkovou kapacitu 419 MWh. Svůj podíl na tom má i nedávno na trh uvedený Megapack, což je baterie s kapacitou až 3 MWh. Jeho výroba se dokonce již ve druhém čtvrtletí stala zisková. Vedení Tesly vidí ve své energetické divizi velký potenciál a z dlouhodobého hlediska počítá, že bude stejně veliká jako automobilové oddělení.

Postupně dochází též k přidávání nových nabíjecích stanic Supercharger, ve druhém kvartálu se Tesle podařilo překročit hranici 2 tisíc stanic a 18 tisíc konektorů. V porovnání s předchozím čtvrtletí jde o 6% nárůst.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
41 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře