Tesla bude mít základní funkce autonomního řízení hotové letos, musela systém od základu přepsat

Před více než rokem představila Tesla na své konferenci výkonný FSD Computer pro plně autonomní řízení a spolu s ním též autonomní taxi službu Tesle Network. Elon Musk tehdy zmínil, že by tato služba mohla být spuštěna v polovině roku 2020, kdy dle původního tvrzení CEO Tesly měla americká automobilka mít vyvinuté autonomní řízení, na které by nemusel aktivně dohlížet člověk (tedy něco mezi čtvrtým a pátým stupněm autonomie). Realita každopádně byla jiná – přestože Tesla vydala několik vylepšení související s funkcemi Navigate on Autopilot (automatické řízení na dálnici) či Autopark (automatické parkování) a zlepšily se reakce na semafory či značky, tak vývoj plně autonomního řízení nabral zpoždění.

FSD Computer navržený společností Tesla (Zdroj: Tesla)

Tesla se nakonec dopracovala k tomu, že se musela pustit do přepsání svého softwaru. Dle Muska se musel tým zabývající se autonomním řízením pustit do přepsání celého software stacku (části softwarových subsystémů, které dohromady tvoří kompletní program), včetně části zodpovědné za rozpoznávání jednotlivých objektů. Cílem bylo, aby se o více situací začala starat neuronová síť a ubylo tak pevných algoritmů určených pro určité situace. Jen pro upřesnění, Musk uvedl, že je kód umělé neuronové sítě psán v Pythonu (s velkým využitím knihovny PyTorch) a poté kvůli rychlosti konvertován do jazyka C/C++.

Andrej Karpathy, jenž je v Tesle zodpovědný za vývoj autonomního řízení, také přiznal, že přístup jeho týmu je komplikovanější než v případě konkurence, dle jeho názoru ale může jít o jedinou cestu, jak opravdu dosáhnout autonomního řízení ve všech případech. Hlavní rozdíl mezi Teslou a například společností Waymo je totiž následující. Podle Karpathyho firmy jako Waymo prvně namapují danou oblast svým vozem a ostatní automobily poté pomocí přesného lidaru ví, kdy a kde mají jak zatočit a kde jsou překážky. Oproti tomu elektromobily Tesly k situacím přistupují a vyhodnocují je, jako kdyby je viděly poprvé – nemají přesně určeno, jak v další zatáčce otočit volantem, a místo toho se přizpůsobují v reálném čase podle aktuální situace. Zjednodušeně lze říct, že Tesla k situacím přistupuje více lidským způsobem, zatímco Waymo využívá předem načtených dat. Na celou Karpathyho prezentaci se můžete podívat na videu níže:

Celkové přepracování softwaru se každopádně nejspíš blíží ke konci, jelikož na začátku června Musk slíbil spoustu nových funkcionalit, které by měly vyjít do 2 až 4 měsíců. Zatím sice není potvrzené, o jaké by šlo, každopádně Musk nové funkcionality zmiňoval v odpovědi na otázku týkající se funkce Reverse Summon. Majitelé Tesel se zakoupeným balíčkem FSD Capability se momentálně mohou těšit z toho, že si je jejich auto schopno samo nalézt na parkovišti a po cestě se vyhýbat překážkám dle potřeby. Tato funkce je nazývaná Summon a více si o ní můžete přečíst v našem loňském článku. V případě Reverse Summon by pak celý proces probíhal opačně – zastavili byste si přímo před obchodem a Tesla by pak sama našla místo k zaparkování. Tesla také dle Muska usilovně pracuje na vylepšení systému pro rozpoznávání značek a semaforů, to by tedy mohlo taky být jedno z blížících se vylepšení.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Novinky ohledně autonomního řízení pak poskytl Elon Musk během své virtuální účasti na letošním šanghajském summitu World Artificial Intelligence Conference (celé video z vystoupení níže). Na ní CEO Tesly vyjádřil důvěru v dosažení páté úrovně autonomního řízení relativně brzy a že jeho automobilka bude mít základní funkcionality pro tuto úroveň hotové do konce letošního roku. Zde je ale třeba si uvědomit, co tím měl Musk na mysli. Osobně si totiž myslím, že tím nechtěl slíbit samořiditelné Tesly za všech situacích již příští rok, jak zmiňují některá větší média. Při použití pojmu „hotové základní funkcionality“ bych se spíš přikláněl k dokončení všech potřebných funkcí pro plnou autonomii, jako je rozpoznávání semaforů a značek, vylepšení jízdy po dálnici či právě dříve zmíněnou funkci najít parkovací místo. Musk sám dříve používal výraz „feature-complete“, pod kterým myslel dosažení situace, kdy je vůz schopný dovézt řidiče například z domova do práce a automaticky zaparkovat, zpočátku by ale stále bylo potřeba na systém dohlížet během jízdy. Něčeho takového bychom se tak mohli ještě letos dočkat, je ovšem otázka, jak se bude Muskovo očekávání lišit od reality.

Dosažení autonomního řízení podle Muska nebrání žádný velký problém, ale zbývá jen vyřešit spousty menších problémů a následně složit celý systém dohromady, aby byla neuronová síť schopna řešit různé nečekané situace. V případě Tesly by ale mělo jít pouze o záležitost na softwarové úrovni, jelikož Musk si je jistý, že současný hardware je dostačující. Tesla sice loni zmínila, že by druhá generace čipu pro FSD Computer měla vyjít v roce 2021, ale z hlediska výkonu je současný čip zatím dostačující a nebyl ještě ani naplno využit. Na FSD Computeru se totiž nachází dva takovéto čipy a výkon druhého bylo potřeba využít poprvé teprve před pár měsíci. Musk očekává, že by současný FSD Computer mohl svého maximálního výkonu dosáhnout až přibližně za rok.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
31 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře