Tesla má za sebou první ziskový rok, představila modernizované verze Modelu S a Modelu X

Do roku 2020 Tesla vstupovala se stabilizovanou výrobou, dobrými finančními výhledy a velkými plány do budoucna. Loňský rok měl ale trochu jiné plány a na jeho začátku prakticky celý svět ochromila pandemie koronaviru, která donutila automobilky včetně Tesly na přelomu prvního a druhého čtvrtletí uzavřít svoje továrny. I přes tuto obrovskou nepříjemnost se ale americké automobilce podařilo loni prodat celkem 500 tisíc elektromobilů, čímž dosáhla spodního cíle daného na začátku roku 2020. Jen za poslední čtvrtletí loňského roku dokázala Tesla vyrobit a následně prodat 180 tisíc elektromobilů, čímž překonala všechny své dosavadní rekordy.

V důsledku toho panovala poměrně optimistická očekávání týkající se čtvrtletních finančních výsledků, analytici serveru Investing.com se shodovali na non-GAAP zisku kolem 1 dolaru na akcii, finanční zpravodajství CNN Business zase uvádělo zisk 0,92 dolaru na akcii. V případě celkových příjmů pak odhady Tesle přisuzovaly částku kolem 10,27 miliard dolarů. V minulosti bývaly odhady analytiků v případě Tesly často příliš konzervativní a automobilka je tak obvykle bezpečně překonávala. Tentokrát ovšem experti očekávali o něco lepší zisky, než jaké nakonec Tesla vykázala. Americká automobilka uzavřela poslední kvartál roku se ziskem 0,8 dolarů na akcii, což je o 0,04 dolarů více než v případě předchozího čtvrtletí, meziroční nárůst poté činí 95 %. Pokud budeme brát zisk podle všeobecně uznávaných účetních principů (GAAP), pak si Tesla přišla na 0,24 dolarů na akcii. To je o 0,03 dolarů na akcii méně než tomu bylo ve třetím kvartálu, meziročně zisk stoupl o 118 %. Jednalo se však o šestý ziskový kvartál v řadě a úplně první ziskový rok.

 

Analytici sice nedokázali správně odhadnout hodnotu zisku, téměř přesně se ale trefili v případě celkových příjmů. Ty za čtvrtý kvartál činily 10,74 miliard dolarů. To je v historii Tesly rekordní hodnota, jde o 2 miliardy více než ve třetím kvartálu, v meziročním porovnávání pak je nárůst dokonce o více než 3 miliardy. Na příjmech se z většiny podílela automotive divize firmy, která generovala 9,3 miliard dolarů, z čehož 400 milionů tvořily emisní kredity, které Tesla prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují potřebné emisní limity. To ovšem přináší otázku, proč se velký nárůst příjmů nepromítl do zisků na akcii, zvlášť když kapitálové náklady zůstaly v porovnání s předchozím čtvrtletím téměř stejné. Důvod je třeba hledat v maržích, které tentokrát zaznamenaly poměrně výrazný pokles. Hrubá marže automobilové divize meziročně sice narostla o 157 bazických bodů (setiny procentních bodů), byla ovšem nejnižší v celém loňském roce. Podobně tomu bylo u provozní marže či u marže zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA).

Na snížení hrubých marží měly vliv primárně dvě věci. Tesla investovala do modernizace výrobních linek pro nové Modely S a X, pro efektivnější výrobu Modelu Y a uvedla do Modelu 3 tepelné čerpadlo. Dále byla logistika a cena práce ovlivněna nestabilitou dodavatelského řetězce kvůli koronavirové krizi. Tesla každopádně generovala kladný free cash flow, tedy peněžní tok, konkrétně šlo o 1,8 miliardy dolarů. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 19,384 miliard dolarů.

Celkově za rok 2020 dosáhla Tesla non-GAAP zisku 2,45 miliard dolarů, při přepočtu na jednu akcii to vychází na 2,23 dolarů. V případě GAAP zisku jsou hodnoty pochopitelně nižší, jde o 721 milionů dolarů, respektive o 0,63 dolarů na akcii. Za uplynulý rok si také Tesla vytvořila pohodlný finanční polštář, hodnota kapitálu narostla z 6 miliard na již zmiňovaných 19 miliard dolarů. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Vozový park

Největší novinkou představenou na konferenčním hovoru bylo uvedení modernizovaných vozů Tesla Model X a Tesla Model S do prodeje. Hlavní designovou změnou v exteriéru je u Modelu S výměna klasické střechy za panoramatickou, mnohem větších úprav se ale dočkal interiér. Došlo totiž k jeho kompletní proměně. Tesla u obou vozů odebrala na výšku postavený dotykový displej a místo něj použila po vzoru Modelů 3 a Y displej na šířku. Konkrétně jde o 17palcovou obrazovku, kterou Tesla nazývá „filmovým displejem“ a má rozlišení 2200 x 1300 pixelů. Kromě centrálního displeje ale oba vozy disponují ještě palubním displejem a dalším displejem na středovém panelu pro pasažéry vzadu. Velkou zajímavostí je nový volant, který se hodně podobá tomu z druhého Roadsteru. Není ale jasné, kde všude se takto budou Modely S a X prodávat, tento typ volantu totiž může mít problém projít evropskou homologací.

První vozy ve variantách Long Range a Plaid mají být americkým zákazníkům doručeny ještě v prvním čtvrtletí letošního roku (v ČR v září), varianta Plaid+ s dojezdem až 832 km je plánována na závěr letošního roku v obou regionech. Předpokládám, že verze Plaid+ už bude vybavena novými bateriovými články Tesly, zatímco ostatní budou ještě nějakou dobu používat starší typy. Musk na konferenci například potvrdil, že modernizovaný Model S pořád používá baterie typu 18650, které jsou ale samozřejmě technologicky mnohem lepší než před mnoha lety, kdy je Tesla začala používat. Více podrobností o novém Modelu S a X si povíme později v samostatném článku.

Řeč přišla také na vývoj Cybertrucku, jehož vstup na trh je plánován na závěr letošního roku. Podle Muska vývojový tým téměř dokončil veškeré technické záležitosti a už nedochází ke změnám designu či plánované konstrukce vozu. V blízké době chce Tesla začít objednávat stroje potřebné k výrobě Cybertrucku, přičemž opět bude překonávat rekordy. Už u Tesly Model Y používala automobilka pro výrobu karoserie největší licí stroj na světě, zařízení potřebné pro výrobu Cybertrucku ovšem tohoto rekordmana překoná. Konkrétně bude pro výrobu zadní části karoserie potřeba licí stroj s hmotností 8000 tun. Pro porovnání, u výroby Modelu Y se podle Muska používá největší stroj tohoto typu na světě s hmotností 6000 tun.

Do budoucna Tesla kromě již avizovaného malého elektromobilu plánuje vyvinout též elektrickou dodávku. Současnou limitací je ale tolikrát zmiňovaný nedostatek baterií, který také stojí za zpožděním výroby tahače Tesla Semi. Podle Muska by Tesla mohla bez problému začít s výrobou svého tahače už dnes, ale neměla by pro něj dostatečné množství baterií. Těch bude Semi používat přibližně pětkrát více než běžný osobní vůz. Musk zmínil, že situace se změní, až bude Tesla schopná vyrábět dostatek vlastních baterií. K tomu má dojít ještě letos, jelikož první dodávky tahače Semi jsou podle Tesly v plánu na rok 2021.

Autonomní řízení

Na minulém konferenčním hovoru Musk uvedl, že Tesla zváží možnost převést balíček FSD Capability s autonomními funkcemi ze starého vozu do nového (třeba za menší poplatek). Při koupi nového vozu by tak nebyla nutnost znovu zakupovat čím dál tím dražší balíček, jelikož by byl převeden. Tentokrát ale Musk přiznal, že nejde o něco, co by Tesla zvažovala. To může být nepříjemná zpráva pro majitele, kteří by svoji Teslu chtějí vyměnit za novější model a museli by tak znovu platit za čím dál tím dražší balíček FSD. Na druhou stranu ale Musk zmínil, že výkupní cena za vůz s FSD Capability je vyšší než bez něj. V příštím nebo přespříštím měsíci navíc Tesla plánuje začít nabízet FSD ve formě měsíčního předplatného, což by měla být vhodná alternativa pro lidi, kteří si balíček nechtějí kupovat za plnou cenu.

Asistenční systém Tesla Autopilot (Zdroj: Tesla)

Musk na konferenci zmínil, že je vzhledem k pokroku, který tým kolem Autopilotu dělá, přesvědčený, že Tesla dokáže plně autonomního řízení dosáhnout ještě během letošního roku. Výzvou je podle něj zajištění dostatečné bezpečnosti, přičemž cílem je, aby Autopilot byl spolehlivější než člověk o 100–200 %. Klíčem k dosažení těchto hodnot pak je dostatek dat, jež Tesla získává ze svých prodaných vozů vybavených hardwarem pro autonomní řízení.

Do budoucna je také automobilka otevřená nabízet svůj tréninkový superpočítač Dojo, který momentálně vyvíjí, dalším společnostem a automobilkám. Podle Muska pravděpodobně půjde o nejvýkonnější systém pro trénování neuronových sítí, dávalo by tedy smysl ho nabídnout pro širší využití. Zároveň je ve hře nabízení softwaru Tesly, jako je Autopilot či systém Autobidder od energetické divize, třetím stranám. Podle Muska už proběhly nějaké předběžné diskuse s potenciálními zájemci.

První FSD Computer navržený společností Tesla (Zdroj: Tesla)

Při představení FSD Computeru pro autonomní řízení v dubnu roku 2019 bylo zmíněno, že v Tesle již pracují na druhé generaci čipu, jež by mohla být představena někdy za dva roky a měla by poskytnout až třikrát větší výkon. Tento vývoj stále probíhá a je na dobré cestě, momentálně ale nejde o prioritu, jelikož současný software zatím ani nevyužívá plných schopností současného čipu. Zároveň by přechod na druhou generaci vyžadoval několik dalších vylepšení, jako jsou například kamery s lepším rozlišením. Tesla se tak nechce nechat rozptylovat od toho momentálně nejdůležitějšího – vývoje softwaru pro autonomní řízení.

Tesla Energy

Během posledního kvartálu loňského roku se Tesle podařilo nainstalovat 1584 MWh úložišť energie, což je dvojnásobný nárůst v porovnání s předchozím čtvrtletím a téměř trojnásobné zlepšení v meziročním porovnání. Solárních střešních panelů a tašek pak Tesla nainstalovala 89 MWh, což je opět překonání předchozího kvartálu i toho z roku 2019. Podle Elona Muska se na prodejích solárních panelů v předchozích letech negativně podepsaly problémy spojené s výrobou Modelu 3, kdy Tesla téměř veškeré zdroje přesměrovala na výrobu tohoto elektromobilu. Kvůli tomu došlo k výraznému zpomalení rozvoje automobilky v oblasti solární energie, Musk ale věří, že nebude trvat dlouho, než se Tesla na trhu stane lídrem.

Dům se solární střechou (Foto: Tesla)

Podle Zacha Kirkhorna bylo důležité dosáhnout dostatečně nízké výrobní ceny, která by umožnila nabízet solární produkty za cenu lepší, než má konkurence. Finanční ředitel Tesly zmínil, že se automobilce v průběhu loňského roku podařilo dostat výrobní cenu na požadovanou hodnotu a tak dosáhnout tohoto milníku. Musk za jednu z dalších velký priorit považuje dosáhnutí lepší integrace mezi stacionárními bateriovými úložišti Tesly a jejími solárními produkty.

V případě vlastních bateriových článků typu 4680 Tesla narazila na několik očekávaných technických potíží při navyšování produkce na zkušební lince ve Fremontu, všechny se ale zatím podařilo vyřešit a postupně tak dochází k navyšování výrobní kapacity. Drew Baglino, jenž má v Tesle na starosti vývoj pohonných jednotek, baterií a energetických produktů, uvedl, že má firma zajištěný potřebný materiál k dosažení plné produkce během letošního roku. Výroba vlastních baterií má kromě fremontské továrny probíhat také v Giga Berlin a Giga Texas, Tesla plánuje v roce 2022 dosáhnout celkové výrobní kapacity 100 GWh ročně.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře