Projekty Elona Muska v roce 2018 – úspěchy, selhání i skandály

Konec roku vždy vybízí k ohlédnutí za uplynulými 12 měsíci a závěrečnému bilancování. Elon Musk má za sebou rok, který byl plný úspěchů i prvenství, ale také selhání, problémů a nesplněných slibů. Pojďme si rozebrat, co se jeho firmám letos povedlo, a na čem je ještě potřeba zapracovat.

SpaceX

Muskova firma SpaceX je na tom ze všech jeho podniků asi nejlépe a má za sebou veleúspěšný rok. SpaceX má přes 7000 zaměstnanců a letos provedlo rekordních 21 startů (i když jich firma chtěla provést ještě více), čímž došlo k překonání loňského rekordu 18 startů. Všechny starty navíc byly úspěšné (selhání Zumy bylo podle všeho způsobeno poruchou vypouštěcího mechanismu, který si zákazník dodal sám). Na světě letos proběhlo celkem 114 orbitálních startů, tedy nejvíce od roku 1990. Největší podíl na nich má Čína, USA je na druhém místě. SpaceX má na svědomí dvě třetiny všech amerických startů a celkem provedla Muskova firma více startů než Rusko.

Co se týče přistání raketových stupňů, tak ze 14 pokusů o přistání jich bylo úspěšných 12. Přistát se nepodařilo centrálnímu stupni Falconu Heavy a také novému Blocku 5 na misi CRS-16. Ten místo na LZ-1 nouzově přistál do oceánu. Přistání ale bylo měkké a podle Muska je určitá šance, že stupeň bude i přes mořskou koupel použit znovu. Nicméně celková bilance přistání je mírně horší oproti loňsku, kdy bylo všech 14 pokusů úspěšných. Pozitivní událostí však bylo premiérové přistání na nové pevninské plošině Landing Zone 4 v Kalifornii během mise SAOCOM 1A.

Rok 2018 také přinesl několik dalších premiér. Poprvé letěla finální, značně vylepšená varianta raket Falcon zvaná Block 5, která má výhledově umožnit desítky letů jedné rakety. Tak daleko SpaceX ještě není, ale letos se už povedlo s jedním stupněm ve variantě Block 5 provést tři různé starty (dosud SpaceX vždy každou raketu využilo maximálně dvakrát), takže vše je na dobré cestě. Ostatně, celých 57 % letošních misí letělo s již použitým stupněm, což je výrazný nárůst oproti loňským 27 %.

Dalším velkým milníkem byla úspěšná demonstrační mise mnohokrát odložené rakety Falcon Heavy (Elon Musk dokonce chtěl celý projekt několikrát úplně zrušit). Start uchvátil pozornost široké veřejnosti, neboť Musk dostal geniální nápad použít vlastní elektromobil Tesla Roadster s manekýnem Starmanem jako zkušební náklad pro tuto misi. Několikahodinové živé vysílání z orbity Země pak uhranulo fanouškům kosmonautiky i laikům. Vůz byl následně vyslán na oběžnou dráhu kolem Slunce, kde pravděpodobně stráví miliony let. A nakonec je dobře, že Musk Falcon Heavy nezrušil, neboť po demonstrační misi se objevila řada zákazníků, kteří jej chtějí využít pro vynesení vlastních družic. Láká je nízká cena a také schopnost rakety vynést náklad přímo na geostacionární dráhu. Falcon Heavy už je dokonce certifikován americkým letectvem a stihl získat svou první armádní zakázku.

Rok 2018 se také nesl ve znamení snah SpaceX o záchranu aerodynamických krytů, aby je bylo možné používat opakovaně. V únoru byla do akce poprvé nasazena speciálně upravená loď Mr. Steven s rozměrnou sítí, jejímž úkolem je zachytit aerodynamický kryt snášející se na padáku. Během roku 2018 došlo k 5 pokusům o zachycení krytu do sítě, přičemž mezi jednotlivými pokusy loď prováděla nácviky a dostala několik vylepšení včetně výrazně větší sítě, ale bohužel zatím žádný z pokusů zachytit kryt neskončil úspěchem. Několikrát to však bylo opravdu o fous a Elon Musk se po posledním pokusu nechal slyšet, že jelikož kryt do vody přistál měkce a byl rychle vyloven, možná jej přeci jen bude možné použít znovu.

Když jsem před rokem napsal článek o tom, co všechno SpaceX chystá na rok 2018, odhadoval jsem, že letos by mohlo pomalu začít přeorientování inženýrských týmů pryč od raket Falcon směrem k vývoji megarakety BFR. Nakonec jsem nebyl daleko od pravdy. Elon Musk sice ještě na podzim zvažoval divoké plány na znovupoužitelnost horního stupně Falconu 9, ale nedlouho poté prohlásil, že všechno je jinak. Pouhých pár měsíců po zářijovém představení aktualizované verze BFR a projektu dearMoon, v rámci kterého má skupinka umělců v čele s Jusaku Maezawou obletět Měsíc, Musk prozradil, že došlo k velkému průlomu ve vývoji BFR. Firma se podle něj už nebude věnovat vylepšování raket Falcon a místo toho se bude plně soustředit na obřího BFR, které by mohlo jednoho dne dopravit lidstvo na Mars.

Musk posléze vysvětlil, že oním průlomem je rozhodnutí použít jako hlavní materiál nové rakety nerezovou ocel místo původně plánovaných uhlíkových kompozitů. A že to nebyly jen teoretické plány, ukázaly fotky z jižního Texasu, kde SpaceX v těchto dnech staví první hrubý prototyp lodi BFS, kterou Musk nově přejmenoval na Starship. Už na jaře bychom se pak mohli dočkat prvních zkušebních krátkých letů této ocelové lodi vybavené třemi motory Raptor. Ve stejnou dobu pak má začít výroba prvního stupně této rakety s 9metrovým průměrem, který se nově nazývá Super Heavy.

Dalším velkým projektem SpaceX je satelitní konstelace Starlink, která by už za pár let mohla poskytovat rychlý internet po celém světě. Letos došlo u tohoto ambiciózního projektu k několika velkým pokrokům, když telekomunikační úřad FCC firmě udělil dvě povolení opravňující SpaceX k provozování všech 12 000 družic plánované konstelace. Ty je však potřeba všechny vynést a zprovoznit do 9 let. SpaceX tedy potřebuje rozjet výrobu satelitů a začít je dopravovat na nízkou orbitu Země. Firma na tyto účely získala 500 milionů dolarů, přesunula svou satelitní divizi do nové budovy, Musk udělal čistku mezi manažery projektu a v plánu je do půl roku začít vynášet první satelity pro Starlink. Splnění tohoto termínu by mělo být umožněno rozhodnutím začít nejdříve vynášet zjednodušenou verzi těchto satelitů, které poté budou průběžně vylepšovány. Satelity bude na oběžnou dráhu zpočátku dopravovat Falcon 9 a později tuto roli převezme Starship-Super Heavy.

Největší vadou na kráse tohoto úspěšného roku pak je odklad premiéry pilotované kosmické lodi Crew Dragon, která nakonec sklouzla na začátek roku 2019. Nestihlo se ani slibované zkušební vztyčení na rampě.

Tesla

Další na řadě je Muskova společnost Tesla, která kromě elektromobilů vyrábí také bateriová úložiště a solární produkty. Rok 2018 byl pro Teslu jako jízda na horské dráze, přičemž hlavním důvodem byly problémy s výrobou Modelu 3. Ten se začal vyrábět už v červenci 2017, ale i když Musk plánoval do konce roku dosáhnout výrobní kapacity 5000 kusů týdně, firma nakonec vyrobila jen asi 2000 Modelů 3 za celé čtvrté čtvrtletí 2017. Tesla do vysoce automatizované výrobní linky investovala miliardy dolarů, ale ukousla si moc velké sousto, a tak se rok 2018 nesl v duchu návratu k lidské práci a snížení role robotů ve výrobě Modelu 3. Nebyl to však snadný proces, a tak Elon Musk mnohokrát spal přímo v továrně ve Fremontu nebo v nevadské Gigafactory, aby byl po ruce při řešení problémů ve výrobě. Neobvyklým krokem na cestě k vyřešení problematické výroby pak bylo vytvoření dodatečné montážní linky pro Model 3 ve venkovním stanu. Automobilce se pak s vypětím všech sil podařilo dosáhnout výrobní kapacity 5000 kusů Modelu 3 týdně na konci druhého čtvrtletí 2018, tedy o půl roku později, než bylo původně v plánu. Musk pak zpětně označil toto období za to nejobtížnější ve své kariéře a prozradil, že kdyby se nepodařilo vyřešit výrobní problémy, s Teslou by byl konec. Od zániku firmu dělilo jen pár týdnů.

Navýšení výrobní kapacity v druhé polovině roku vedlo k značnému nárůstu obratu a Tesla nakonec ve třetím čtvrtletí všechny překvapila, když poprvé za dva roky vykázala nemalý zisk, přičemž očekává, že bude zisková i v dalších čtvrtletích. Teslu Model 3 si rezervovali stovky tisíc zájemců, takže automobilka vozy prodává rychleji, než je dokáže vyrábět. Například ve třetím čtvrtletí firma zákazníkům doručila dvakrát více vozů než ve čtvrtletí předchozím. A to stačilo k tomu, aby se Model 3 stal v roce 2018 jedním z nejprodávanějších automobilů v USA, přičemž naprosto dominuje svému segmentu luxusních malých a středně velkých osobních vozů. Prodává se několikanásobně více Modelů 3 než Mercedesů třídy C, BMW řady 3 nebo Audi A4. Globálně pak Tesla ve třetím čtvrtletí prodala více aut než Porsche a dvakrát více než Jaguar. A to se Model 3 zatím ještě neprodává v Evropě, Číně, ani na trzích, kde se jezdí na levé straně silnice. Z hlediska obratu pak Model 3 vzhledem ke své relativně vysoké ceně a počtu prodaných kusů s přehledem poráží i populární levné automobily jako Toyota Camry, Honda Civic či Toyota Corolla.

Tesla je z hlediska výroby z nejhoršího venku a automobilce se momentálně daří udržitelně vyrábět zhruba 5000 kusů Modelu 3 týdně a dalších 2000 kusů týdně představují Modely S a X. Takto rychlý nárůst výroby s sebou ale přinesl nové problémy v oblasti logistiky. Dopravci a prodejci nestíhali vozy dostat dostatečně rychle k zákazníkům a zároveň se ukázalo, že síť servisních středisek Tesly je nedostatečná. V druhé polovině roku se tedy firma soustředila na vylepšování a optimalizace logistických procesů – například skoupila několik dopravců a také otevřela vlastní karosárny.

Firma si navíc prošla nemalým skandálem, když americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) na podzim udělila pokutu Tesle i Elonu Muskovi za jeho unáhlené tweety ohledně plánů stáhnout akcie firmy z veřejné burzy. SEC tweety označila za podvod a Tesla v rámci trestu musí zaplatit pokutu 20 milionů dolarů, Musk dalších 20 milionů a zároveň musel na 3 roky odstoupit z pozice předsedy správní rady Tesly, kde jej nahradila Robyn Denholm. Musk však zůstal v roli generálního ředitele (CEO). Ve výsledku se tedy jedná spíše o plácnutí přes prsty.

Teslu navíc kromě SEC vyšetřuje ministerstvo spravedlnosti a FBI (kvůli tweetům a také nařčení ze záměrného lhání o výrobních plánech Modelu 3). Tato kombinace firemních afér a rekordních prodejů elektromobilů měla za následek velké kolísání ceny akcií Tesly na burze. Na začátku roku byla cena na 323 dolarech a v průběhu roku vystoupala až na 387 dolarů a také klesla na 244 dolarů, přičemž nakonec vystoupala na zhruba 333 dolarů. Ve výsledku je tedy na zhruba stejné úrovni jako na začátku roku. Nicméně i tak to z Tesly činí automobilku s třetí nejvyšší hodnotou na světě (po Toyotě a Volkswagenu).

Světové automobilky podle tržní hodnoty (Zdroj: Clean Technica)

Co se týče ostatních projektů Tesly, letošek byl relativně poklidný, neboť firma se soustředila hlavně na Model 3. Za zmínku však stojí hlavně úspěšná divize Tesla Energy, u které sice na jednu stranu došlo k velkým škrtům a propouštění v oblasti prodejů solárních panelů, ale na druhou stranu rapidně roste segment bateriových úložišť Powerwall a Powerpack. Tesla se letos blýskla několika velkými energetickými projekty (především v Austrálii) a o její baterie je ohromný zájem. Limitujícím faktorem je momentálně omezená kapacita výroby baterií v nevadské Gigafactory 1. Tesla zde sice ve spolupráci s Panasonicem neustále optimalizuje a rozšiřuje výrobní linky, ale i tak nestíhá pokrývat poptávku po bateriích kvůli popularitě Modelu 3 a Powerpacků. Tesla při oznámení Gigafactory 1 plánovala dosáhnout roční výrobní kapacity 35 GWh v roce 2020, ale nakonec k tomu má dojít už teď na přelomnu roku, tedy o 1–2 roky dříve.

K velkému vývoji letos také došlo v Číně. Obchodní válka mezi USA a Čínou vedla ke zvýšení dovozních cel u americkýchh vozů, což pro Teslu představovalo výraznou konkurenční nevýhodu, jelikož v Číně nemá vlastní továrnu, a tak zde její vozy stály o 40 % více než jinde. Teslu to tedy dotlačilo k urychlení plánů a již brzy začne v Šanghaji stavět továrnu Gigafactory 3, kde se bude vyrábět především Model 3 pro čínský trh a časem přibude také Model Y. Tesla se těší podpory ze strany čínské vlády, a tak projekt postupuje velmi rychle. V Šanghaji má Tesla zatím jen oplocený pozemek, ale přesto by tu výroba Modelu 3 mohla začít už v druhé polovině roku 2019.

The Boring Company

Muskův nejnovější podnik si dal za cíl výrazně zlevnit a zrychlit stavbu tunelů, které chce využít k zavedení nového způsobu dopravy. The Boring Company byla založena teprve před dvěma lety a většinu této doby firma strávila ražbou zkušebního tunelu v Hawthorne. Firma během ražby získala spoustu zkušeností a dat, které aplikovala při vývoji vlastního razicícho stroje a celkové optimalizaci procesu stavby tunelů. Mílový tunel v Hawthorne byl nedávno dokončen a v polovině prosince byl slavnostně otevřen, i když není v plánu, aby byl v dohledné době přístupný veřejnosti.

Elon Musk v Hawthorne zároveň demonstroval aktualizovanou vizi osobní přepravy, která by v budoucnu využívala mírně upravených elektromobilů, které by se proháněly podobnými tunely pod městy. Jednalo se však o velmi hrubou a údajně poněkud kodrcavou demonstraci, a tak nezbývá než doufat, že nedostatky budou včas vypilovány. Firma má rozpracovano několik různých tunelových projektů – např. v Chicagu či Los Angeles –, které už budou reálně provozovány pro přepravu veřejnosti.

Elon Musk

Elon Musk s jointem během natáčení podcastu Joea Rogana

Osobní život Elona Muska tu probírat nebudu, na to existují jiné weby, ale i tak stojí za to zmínit některé letošní události, které nesouvisejí s žádnou jeho konkrétní firmou. Musk používá pro komunikaci s veřejností Twitter a letos několikrát přešlápl, když na této sociální platformě vedl boje se senzacechtivými novináři, kritiky Tesly a především pak britským potápěčem Vernem Unsworthem. Ten v létě pomáhal během záchrany thajských fotbalistů z jeskyně a když se Musk snažil přispět svou narychlo navrženou miniponorkou, Unsworth řekl, že si ji Musk může strčit, kam slunce nesvítí. Elon jej následně označil za pedofila, za což ho Unsworth později zažaloval. Spor zatím nebyl rozřešen.

Dalším „skandálem” pak bylo Muskovo pití alkoholu a kouření marihuany během natáčení podcastu s Joem Roganem. Musk byl za tento krok kritizován a dokonce to vedlo k vyšetřování bezpečnostní kultury ve SpaceX ze strany NASA. Doufejme tedy, že Musk bude příští rok opatrnější.

To bychom měli k shrnutí toho nejdůležitějšího z letošního roku ve světě Elona Muska (i když jsem určitě na něco zapomněl). Během ledna pak plánuji vydat článek, který představí to hlavní, co Musk a jeho firmy chystají na rok 2019.




  • Mohlo by se vám líbit...

    11
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Damel
    Host
    Damel

    Přeji vše nejlepší a mnoho zdaru všem fanouškům kosmonautiky do roku 2019!
    A děkuji Petrovi Melechinovi a redaktorům za odvedenou práci na tomto skvělém webu a za super články!

    comment image

    PS: Pro pozornější je tam takový “drobný” bonus. 🙂

    Michal Majzner
    Host
    Michal Majzner

    Dekuji moc za skvely projekt a preji vse dobre! Tesim se na souhrn planu do 2019.

    Tthdhn
    Host
    Tthdhn

    Uhrančilo nebo uhranulo? Jinak článek parádní.

    Martin
    Host
    Martin

    ladíme preklepy? 🙂 tak potom aj “protyp” poprosím 🙂 a článok je dobrý, ostatne – ozaj bolo o čom písať 🙂 Elon neustále spestruje naše životy a tešíme sa na ďalší rok nevšedných úspechov 🙂

    HonzaS
    Host
    HonzaS

    Mockrát díky za skvělý souhrn a přeji tobě Petře i všem ostatním redaktorům vše nejlepší do dalšího roku. Za rok 2018 bych přípoj hokejové Hoši děkujem!

    trololo
    Host
    trololo

    “momentálně daří udržitelně vyrábět zhruba 7000 kusů Modelu 3 týdně”. Tato informacia mi pride nepresna. Pokial sa dobre pamatam, tak ju dosiahli iba raz, alebo dva krat (ked sa tym prirodzene pochvalili).
    Podla Bloombergoveho modelu pre trackovanie produkcie za Q4 2018 vyrobili odhadom 61,186 (podla historie maju celkom presnu predpoved) vozidiel model 3 co by predstavovalo v priemere 5k vozidiel stabilne pocas celeho stvrtroka. Ak by od Novembra mali ustalenu produkciu 7k vozidiel, tak by mali za Q4 2018 vyrobit cca 76k vozidiel. Teda udaje o produkcii/predajoch sa dozvieme az z quarterly reportu, ale skor by som sa priklanal k prvej moznosti (nieco malo cez 5k modelov 3 / tyzden).

    Btw. Pekny clanok, vdaka za peknu sumarizaciu.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    O více než 9 % se v úvodu řádné obchodní seance v USA propadají akcie americké společnosti Tesla. Firma v loňském posledním čtvrtletí dodala méně sedanů Model 3, než trhy čekaly. Kromě toho se chystá snížit ceny svých elektroaut v USA.

    Společnost ve čtvrtém čtvrtletí vyrobila 61.394 dostupnějších elektrických aut Model 3 a 63.150 jich dodala. Analytici podle Bloombergu počítali s číslem 63.698.

    Pokud jde o dodávky za celý rok, elektrických sedanů Model 3 bylo dodáno 145.846. Dražších elektrosedanů Model S a elektrických sportovně-užitkových vozů Model X dodala celkem 99.394. Dohromady to je 245.240 dodaných vozidel, tedy skoro stejný počet, kolik firma dodala za všechny předešlé roky, uvedla Tesla ve sdělení americkým regulátorům.

    Kromě toho se Tesla chystá snížit cenu všech tří svých aut o 2000 USD. Snaží se tak pomoci americkým spotřebitelům poté a alespoň částečně pohltit snížení americké federální slevy na daně pro elektrické vozidla. Ta byla ke včerejšímu dni snížena z 7500 USD na polovinu. V průběhu tohoto roku by tato sleva měla být vypuštěna úplně.

    Zdroje: BBG, AP