Čínská Gigafactory 3 je připravená na spuštění výroby, evropská Gigafactory 4 vznikne u Berlína

Tesla během minulého týdne zapůjčila čínským novinářům jedny z prvních Modelů 3, které byly vyrobeny v Gigafactory 3 v Šanghaji. Továrna se tak zřejmě připravuje na spuštění ostré výroby. Ta dle některých čínských zdrojů měla začít 11. listopadu, ale podle Robyn Denholm, předsedkyně Tesly, automobilka stále čeká na obdržení potřebné licence k výrobě a prodeji vozů. Denholm zároveň očekává, že by Tesla měla potřebnou licenci získat do konce tohoto roku. To ale neznamená, že by automobilka nemohla ve své nové továrně Modely 3 vyrábět, což koneckonců momentálně dělá v rámci zkušební produkce. Právě zmínění novináři totiž testovali vozy s čínskými znaky na zadní části vozu, které reprezentují jméno Tesly v čínštině. Dle zdrojů Reuters bude automobilka některé vozy vyrobené ve zkušebním provozu prodávat svým zaměstnancům.

AKTUALIZACE: Zmíněné vládní povolení už nejspíš bylo uděleno. Spuštění velkovýroby by už tedy mělo záviset jen na připravenosti ze strany Tesly.

Pro čínský trh jsou naplánované dodávky na začátek roku 2020 a cena bez balíčku Full Self-Driving Capability je stanovena na v přepočtu 1,1 milionu korun včetně daně a bez případných dotací. Vzhledem k očekávané silné poptávce po čínském Modelu 3 Tesla chystá také rozšíření své servisní a nabíjecí sítě. Z uniklých dokumentů vyplývá, že Tesla více než zdvojnásobí současný počet servisních center z 29 na 63 a navýší počet nabíjecích stanic o 39 % na 362.

Se stavbou své čínské Gigafactory začala Tesla s podporou čínské vlády v lednu tohoto roku a první fáze byla dokončena koncem září, a to včetně instalace výrobních linek a strojů. Americká automobilka tak s velkou rezervou překonala rekord nejrychleji postavené továrny v Číně – doteď byla budova podobné velikosti postavena nejdříve za 17 měsíců. Kromě nejrychlejší stavby má ale Gigafactory 3 další dvě prvenství. Jde o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou plně vlastní zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami. Zákon, který by k tomuto automobilku zavazoval, totiž přestal pro výrobce elektromobilů platit minulý rok. Dalším prvenstvím je velikost investice. Dle čínského zpravodajského serveru Tencent News totiž šlo největší zahraniční investici v Šanghaji.

Pro Teslu je vlastní čínská továrna důležitým krokem k rozšíření svých produktů. Jednak nebude muset být závislá na stále trvající americko-čínské obchodní válce (o jejích důsledcích na prodeje v Číně jsme psali zde), navíc dojde ke snížení nákladů za dovoz vozu a také to automobilce umožní navýšit svojí celkovou výrobní kapacitu. Současná kapacita domovské továrny ve Fremontu totiž pomalu přestává stačit a kolem samotné továrny není moc místa k dalšímu rozšiřování. Gigafactory 3 by tak měla během příštího roku navýšit celkovou produkci Tesly přibližně o 150 tisíc vozů ročně, přičemž místa na rozšiřování je více než dost. Ostatně, továrna zatím má jen asi třetinu finální plánované rozlohy.

Zatím dokončené sekce Gigafactory 3 (Zdroj: Jay in Shanghai)

Momentálně probíhá stavba nových hal, konkrétně jde o část, která bude sloužit k výrobě baterií a jednotlivých modulů. Do budoucna je v plánu též postavení několika budov, jež budou sloužit k výrobě chystaného Modelu Y. Pojďme se ale více zaměřit na baterie, které jsou v případě Gigafactory 3 stále tak trochu záhadou. Web CleanTechnica ohledně tohoto přišel se zajímavou informací, Tesla prý má ve své čínské továrně již připravených asi 7 tisíc bateriových modulů určených pro první Modely 3. Tyto moduly byly vyrobeny Panasonicem v Gigafactory 1, ale měly by být jen provizorním řešením, dokud Tesle nezačne baterie dodávat korejská firma LG Chem.

O plánech této společnosti dodávat baterie pro Teslu jsme informovali již dříve, stejný zdroj tehdy tvrdil, že LG Chem bude dodávat jinou chemii článků, konkrétně technologii NCM811 (LiNiMnCoO2) – tedy tu samou, jakou americká automobilka využívá pro svá bateriová úložiště, jako jsou například Tesla Powerwall. LG Chem by dle tvrzení CleanTechnicy měl začít Tesle dodávat baterie někdy v průběhu prvního kvartálu příštího roku či na začátku toho druhého. Je tak možné, že v tu dobu již bude v Šanghaji dostavená hala pro výrobu modulů. Finální kompletace jednotlivých článků do modulů by tak mohla probíhat v Gigafactory 3. Zdroj CleanTechnicy již dříve pravdivě informoval ohledně plánů Tesly, jeho tvrzení by tedy mohlo být věrohodné.

Kromě LG Chem se hodně mluví též o čínské společnosti Contemporary Amperex Technology, zkráceně CATL. Dle serveru Bloomberg totiž Tesla začátkem tohoto měsíce dosáhla s CATL předběžné dohody o dodávání baterií. Jednání přitom probíhala od března tohoto roku a vyvrcholila v srpnu, kdy se Elon Musk osobně sešel se Zengem Yugunem, předsedou CATL. Zdroje Bloombergu tvrdí, že by dohoda měla být podepsána v půlce příštího roku, stále se toho ale může hodně změnit. Některé zdroje také uvádí, že dohoda s CATL nebude omezena pouze na Gigafactory 3, ale že půjde o globální spolupráci. Tesla se tak zřejmě snaží vymanit ze závislosti na Panasonicu, který měl v minulosti problémy s dodáváním potřebného množství baterií. Panasonic navíc již dříve zmínil, že nestihne vyrábět dostatečné množství baterií pro Modely 3 a Modely Y současně. Tesla tak vzhledem k tomu že určitě nestihne začít vyrábět vlastní a dosud nepředstavené baterie do léta příštího roku, nejspíš potřebuje dalšího dodavatele.

Čínská Gigafactory 3 ale není jedinou novou továrnou, kterou Tesla připravuje. Elon Musk 12. listopadu oznámil, že evropská Gigafactory 4 vznikne v Německu. Konkrétně se má nacházet u Berlína poblíž budovaného letiště Berlín-Braniborsko. Koncem roku 2021 se tu bude vyrábět crossover Model Y, a to včetně baterií a elektrických motorů. Tesla už pro GF4 nabírá zaměstnance.

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

10
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
J R
Host
J R

Musím říct, že je velmi příjemné se dívat na novou továrnu a říkat si, že kousíček z ní je svým způsobem i můj…

Teslanesla
Host
Teslanesla

A jaký kousíček?

Trololo
Host
Trololo

Predpokladám, že počet nakúpených akcií / počet Teslou emitovanych.

J R
Host
J R

Takto vyjádřeno je to děsivě malé číslo, ale já si vždy říkám, že třeba několik těch vrat by mohlo být mých a hned to pak vypadá lépe. 😀

Alfa
Host
Alfa

Možná tak panty vrat budou tvoje, na celá vrata nemáš 🙂

Silhan.J
Host
Silhan.J

extrémě malý 😉

Boss
Host
Boss

Mě by zajimalo jak moc se musi přizpůsobí Čiňské vládě

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Přizpůsobování přijde až se Starlinkem. Zatím Musk přitáhl technologie a prachy, takže mu nechávají volnou ruku.

Martin B
Host
Martin B
J R
Host
J R

Asi nemáte všichni předplatné HN, tak tady je maličký dárek ve formě plného znění článku, který stojí za přečtení:

Pracovat v Tesle bylo extrémně náročné, řekl designér Otto Fabri