Tesla se chystá nabízet autonomní řízení ve formě předplatného, přepsání softwaru nabralo menší zpoždění

Všechny nově vyrobené vozy Tesla mají již od minulého roku v sobě instalovaný veškerý hardware potřebný pro autonomní řízení (do takové míry, do jaké je přístupné), k jeho aktivování je ale třeba si zakoupit balíček Full Self-Driving Capability (dále jen FSD Capability). Ten momentálně na našem trhu vyjde na 200 tisíc korun a umožňuje některé autonomní funkce, jako například automatické řízení na dálnici (Navigate on Autopilot a Auto Lane Change), samostatné zaparkování (Autopark), umožňuje zaparkovanému vozidlu, aby si majitele našlo samo na parkovišti (Smart Summon) a také zvládá rozpoznávat dopravní značky a semafory a upozorňovat na ně.

Jde každopádně o investici, kterou se spoustě lidem nemusí chtít podstoupit, můžou například zmíněné funkce považovat za zbytečné. Mimo jiné i kvůli těmto lidem začala Tesla v čele s Elonem Muskem zvažovat umožnění pořízení FSD Capability balíčku ve formě měsíčního předplatného. Tím by tak spousta lidí dostala možnost si funkce vyzkoušet a mohlo by je to následně nalákat k jeho koupi. Uvedení možnosti předplatit si autonomní řízení by mělo nastat ještě někdy v průběhu letošního roku a na Redditu se již uživateli Callump01 podařilo pomocí „reverzního inženýrství“ zjistit, že v mobilní aplikaci Tesly již je kolonka pro předplatné připravená. Teoreticky však může jít o předplatné související například se sítí Superchargerů či jinou službou, stejně tak může být fotka falešná. Pokud ovšem Tesla chce předplatné začít nabízet ještě v průběhu letošního roku, tak by dávalo smysl, že by na to aplikace byla připravená již teď.

Mobilní aplikace Tesly je připravená na předplatné balíčku FSD Capability (Zdroj: /u/Callump01)

Zatím není jasné, za kolik a ani na jak dlouho bude Tesla předplatné nabízet, dle Muska by každopádně mělo být stále výhodnější si FSD Cabality balíček zakoupit jako jednorázovou investici. Předplatné tak bude cílit spíš na zákazníky, kteří si ho chtějí vyzkoušet, úspěšné by také mohlo být u Tesel nabízených na leasing.

Tesla také nově představila k FSD Capability balíčku jeho levnější alternativu, kterou nazvala Enhanced Autopilot. Pokud si myslíte, že je vám tento název povědomý, tak se nepletete, jelikož Tesla tento balíček již dříve nabízela. Tehdy ale samozřejmě toho neuměl tolik, co teď. Momentálně se za Enhanced Autopilot skrývají funkce Navigate on Autopilot, Auto Lane Change, Autopark a Summon, tedy téměř vše dostupné též v FSD Capability. V něm je navíc jen rozpoznávání značek a semaforů a „brzy“ má přibýt též autonomní řízení ve městě (tuto funkci ale Tesla slibovala na rok 2019).

Funkce obsažené v příplatkových balíčcích pro Autopilot (Zdroj: Electrek / Tesla)

Enhanced Autopilot není viditelný v konfigurátoru při koupi nového vozu, je dostupný pouze majitelům Tesly bez FSD Capability, které vyjde na 4 tisíce dolarů. Následné vylepšení na FSD Capability pak vyjde na dalších 5 tisíc dolarů, což ve výsledku bude o 1 tisíc dolarů dražší, než kdyby byl nejvyšší balíček zakoupen přímo. Možnost zakoupení Enhanced Autopilot je navíc časově omezená, dle Tesly mají majitelé vozů čas pouze do konce září, do konfigurátoru se tedy levnější varianta Autopilotu vůbec nedostane. Jde tedy nejspíš jen o snahu dostat Autopilot k více lidem, kteří si následně mohou připlatit i za plný balíček. Zároveň to pro Teslu bude představovat snadný zdroj dodatečných příjmů před vykázáním finančních výsledků za třetí čtvrtletí.

Vraťme se na závěr ještě k našemu staršímu článku, kde jsme zmiňovali, že Tesla byla donucena celý systém Autopilotu od základu přepsat. Cílem přepsání bylo, aby se o více situací začala starat neuronová síť a ubylo tak pevných algoritmů určených pro určité situace. Vypadá to, že přepsání kódu nabralo přibližně měsíční zpoždění. Nově totiž Musk na oznámil, že během dvou až čtyř týdnů by mělo proběhnout testování v beta fázi, kdy nový software dostane malá skupinka lidí z firmy, po dalších čtyřech až šesti týdnech půjde systém do veřejného testování, tedy k majitelům Tesel, kteří mají tuto možnost povolenou, a ke všem uživatelům by se přepsaný Autopilot měl dostat v půlce prosince. Pravděpodobně tak dojde i k oddálení zveřejnění funkce Reverse Summon, což je opak klasického Summon – zastavili byste si přímo před obchodem a Tesla by pak sama našla místo k zaparkování. Elon Musk používá vývojovou verzi přepsaného Autopilotu ve svém osobním autě a její schopnosti si letos v červnu pochvaloval:

Už se to skoro dostalo do bodu, kdy dojedu z domova až do práce bez jediného zásahu, a to i přes jízdu v rozličných situacích nebo na úsecích, kde se předělává vozovka. Proto pevně věřím, že Autopilot bude mít hotové všechny potřebné funkce pro autonomní řízení do konce roku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
88 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře