Let Starship SN10
SN10 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, která má v budoucnu umožnit levné lety do vesmíru. Předchozí prototyp SN8 v prosinci 2020 provedl testovací let do výšky 12 km, který splnil většinu vytyčených cílů, ale přistání se nakonec nezdařilo. Následující prototyp SN9 vzlétl začátkem února do výšky 10 km, ale také se mu nepodařilo přistát. Další na řadě byl tedy prototyp SN10. V tomto článku najdete nejaktuálnější informace o testování, přípravách a samotném letu tohoto prototypu.
» Přeskočit na videa a aktuální informace «
Starship SN10 je nejnovější dokončený prototyp kosmické lodi Starship, který se od svého předchůdce nejspíš liší jen minimálně. Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více. Prototyp pohání tři motory Raptor spalující směs metanu a kyslíku. Starship je však jen druhý stupeň větší orbitální rakety, kterou bude tvořit navíc ještě 72 metrů vysoký nosič Super Heavy s až 28 Raptory.
Výroba nádrží prototypu Starship SN10 začala v září 2020 v montážním areálu v Boca Chica v jižním Texasu. V prosinci 2020 pak proběhla kompletace aerodynamické špičky a ta byla připojena k nádržím 2. ledna 2021. Ocasní řídicí plochy byly nainstalovány v polovině ledna a 29. ledna byl prototyp přepraven na nedalekou startovní rampu. V té době se zde nacházela také Starship SN9, jejíž start do výšky 10 km zdrželo vyřízení povolení úřadu FAA. Bylo to vůbec poprvé, kdy byly na rampě dva plnohodnotné prototypy Starship najednou.
Během února proběhlo pozemní testování SN10, které zahrnovalo tlakové zkoušky s dusíkem a dva statické zážehy motorů Raptor. Testovací let do výšky 10 km nakonec proběhl 4. 3. v 00:13 SEČ a moc se nelišil od letů prototypů SN8 a SN9. Hlavním rozdílem bylo, že před přistáním byly tentokrát zažehnuty všechny tři Raptory pro případ, že by některý z nich selhal. Tato sekvence zvyšuje šanci, že se podaří zažehnout alespoň dva motory a nebude se opakovat selhání Starship SN9, kde se jeden Raptor nepodařilo nastartovat. V případě Starship SN10 nakonec všechny Raptory naběhly v pořádku a po otočení lodi do svislé polohy se dva motory plánovaně vypnuly, takže závěrečná část přistání proběhla s jedním motorem.
Přistání bylo částečně úspěšné, neboť Starship po dosednutí zůstala ve vertikální poloze. Přistání ale bylo poněkud tvrdší, částečně protože některé z nohou se po vyklopení nezajistily. Loď tedy neměla dostatečnou schopnost utlumit náraz při dosednutí. Zřejmě došlo k poškození lodi a úniku metanu, což vedlo k výbuchu prototypu nedlouho po přistání. Shrnutí událostí najdete v tomto článku.
- Instalace aerodynamické špičky na prototyp Starship SN10 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)
- Letecký snímek dokončené Starship SN10 v montážní hale (Foto: RGV Aerial Photography)
- Prototyp Starship SN10 během přepravy na rampu (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)
- Detail vzorku destiček tepelného štítu na Starship SN10 (Foto: Jack Beyer / NASA Spaceflight)
- Detail aerodynamické špičky Starship SN10 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)
- Starship SN10 na rampě (Foto: RGV Aerial Photography)
- Starship SN10 před startem (Foto: SpaceX)
- Let Starship SN10 (Foto: Jack Beyer)
Videa a záznamy přenosů
SpaceX
Trevor Mahlmann
Austin Barnard
NASA Spaceflight
Cosmic Perspective
RGV
Everyday Astronaut
LabPadre
Kosmonautix.cz
Aktuální informace
Pozor, pokud se vám nezobrazují nové zprávy, zkuste manuálně aktualizovat stránku.
Mnohem více informací o Starship a Super Heavy najdete v našem velmi podrobném článku Vše o Starship.
- Elonovinky #215: Druhá fáze budování satelitní konstelace Starlink už je z půlky hotová - 25. 5. 2022
- SpaceX je velmi flexibilní, dokáže pro zákazníky na poslední chvíli změnit rampu nebo přidat neplánovaný start - 24. 5. 2022
- Rozhovor s Petrem Melechinem o Muskově nákupu Twitteru a dalších tématech - 23. 5. 2022