The Boring Company otevřela svůj první tunel a představila vizi do budoucna

Společnost The Boring Company Elona Muska téměř přesně dva roky od svého založení slavnostně otevřela svůj první podzemní tunel. Ten je něco málo přes jednu míli dlouhý (1,8 km) a začíná v Hawthorne u centrály SpaceX. Tunel je však pouze experimentální a posloužil hlavně jako demonstrace technologií, které Boring Company připravuje v rámci větší vize přepravního systému Loop. Oproti původním plánům ale došlo k různým změnám – společnost například dříve hovořila o přepravě na takzvaných elektrických saních. Na nich naložený automobil by byl automaticky přepraven na místo určení. Na podobném principu měly fungovat také elektrobusy, které by přepravovaly až šestnáct osob. Od těchto plánů The Boring Company následně ustoupila a během slavnostního otevření tunelu Musk představil aktualizovanou vizi přepravy využívající mírně upravené elektromobily.

Elektromobily budou vybaveny dodatečnými vodícími kolečky ukrytými v podvozku, jejichž úkolem je směrovat vůz tunelem tak, aby nenarazil do betonových stěn. Musk toto demonstroval na Modelu X automobilky Tesla, tato úprava je ale dle něj jednoduše proveditelná i u elektromobilů jiných značek. Cena takové úpravy by se měla pohybovat kolem 5 000 korun. Bude pravděpodobně též možnost vodící kolečka nainstalovat do již prodaných vozů. Majitelé vozů s jiným než elektrickým pohonem systém společnosti využívat moci nebudou. Důvodem je nutnost dosažení rychlosti 240 km/h a její udržení. Zároveň budou potřeba alespoň základní prvky autonomního řízení, aby vozidlo mohlo samostatně brzdit a akcelerovat podle potřeby.

Detail vodících koleček na Tesle Model X (Foto: Teslarati)

Animace vysouvání vodících koleček (Zdroj: The Boring Company)

Minimální rychlost a nutnost autonomních technologií každopádně zužuje výběr možných automobilek, v současnosti je schopna tyto podmínky splnit pouze Tesla. Tunelový systém však budou moci i lidé, kteří Teslu nemají. Tunely by měly mít určité množství autonomních vozidel veřejné dopravy, které by kolovaly mezi různými stanicemi. Cena za jednu jízdu by dle Muska mohla být kolem jednoho dolaru (necelých 23 korun), ale zatím nejde o finalizovanou věc.

Samotná demonstrační jízda probíhala mnohem pomaleji, než je v plánu do budoucna, přibližně kolem 70 km/h. Musk ale řekl, že v tunelu zkoušeli i jízdu rychlostí 160 km/h. Při demonstrační jízdě se zároveň objevovalo různé kodrcání, což dle společnosti souvisí s experimenty s betonovými profily, po nichž auta jezdí. The Boring Company totiž testuje, jak je vyrábět a instalovat co nejrychleji a nejefektivněji. Poté dle Muska přijdou na řadu povrchové úpravy materiálu, které by měly zajistit hladkou jízdu. Před demonstrací však na to nezbyl čas. Tyto menší problémy jsou pochopitelné vzhledem k tomu, že The Boring Company doteď neměla v daném oboru žádné velké zkušenosti a že celý tunel sloužil jako možnost k nabrání dostatku poznatků na zefektivnění ražby.

Zlevnění ražby

Způsob stavby tunelů The Boring Company zatím není nijak inovativní. Použitý stroj Godot je běžný razicí stroj, který předtím, než jej společnost koupila, hloubil odpadní stoky v San Franciscu. Díky zmenšení průměru tunelu na 4,25 metrů (standard je 8,4 metrů na jeden jízdní pruh) se ražení tunelu zefektivnilo, zlevnilo a zrychlilo. Kompletní výstavba mílového tunelu včetně veškeré techniky a zařízení tak firmu vyšla přibližně na 10 milionů dolarů. Ražení klasického velkého tunelu přitom může přijít až na jednu miliardu dolarů za míli. Elon Musk řekl reportérům:

Pro mě to byl moment osvícení. Pomyslel jsem si: ,Tahle věc bude fungovat zatraceně dobře.’

Další důležitou složkou zlevnění ražení tunelů je využití vytěžené rubaniny. Náklady na její odvoz můžou dosahovat až 15 % celkové ceny tunelu. Zaměstnanci The Boring Company však přišli na to, jak z materiálu vyrobit cihly připomínající LEGO kostky. Díky tomu je společnost schopna vyrobené cihly prodávat, inkasovat za ně zisk a tím pádem snížit náklady na stavbu tunelu. Cena jedné cihly by dle Muska mohla být pouhých 10 amerických centů, v přepočtu tedy něco kolem 2–3 korun. Musk má též v plánu cihly nabízet zdarma pro projekty levného veřejného bydlení. Společnost už dokonce má připravený obchod, kde bude cihly prodávat. Stavební bloky jsou přitom dle Muska pevnější než běžně užívané cementové. Jejich použitelnost firma demonstrovala na předváděcí jízdě tunelem; u jednoho z jeho výjezdů postavila z cihel pozorovací věž s hlídkujícím francouzským rytířem, který urážel kolemjdoucí. Jedná se o narážku na scénku komediální skupiny Monty Python.

Prostor pro inovace

Získané poznatky z ražby tunelu v Hawthorne značně pomohly společnosti ve vývoji druhé a třetí generace razicích strojů. Razicí stroj Godot byl nedávno z tunelu celý vytažen na povrch (což je normálně poměrně neobvyklé, části stroje se mnohdy nechávají v podzemí) a The Boring Company pracuje na jeho nástupci Line-Storm. Připravený by měl být za pár měsíců a firma ukázala první obrázky. Hlavními změnami by měly být vyšší příkon a upravený razicí štít, který rychleji odvádí vznikající rubaninu. Po něm by měla následovat třetí generace, stroj nazvaný Prufrock. Ten by měl být až patnáctkrát rychlejší než současné stroje a funkční by mohl být příští rok.

Společnost do budoucna plánuje masivní zrychlení ražení. Současné stroje jsou až čtrnáctkrát pomalejší než šnek, cílem The Boring Company je se jeho rychlosti minimálně vyrovnat. Maskotem firmy je tedy šnek Gary žijící v ananasu, jež svým rychlým pohybem motivuje zaměstnance. Jedná se už o šestého Garyho, jelikož, jak Musk poznamenal: „Šneci nežijí moc dlouho.”

Šnek Gary na svém trůnu během slavnostního otevření tunelu (Foto: Tom Cross)

V plánu do budoucna je mimo jiné též modifikace designu razicího štítu či automatický systém vztyčování betonových vyztužovacích segmentů. Největší zdržení při ražbě ale způsobuje veškerá logistika kolem: napájení, odstraňování rubaniny atd. The Boring Company kvůli tomu dolovala pouze 10 minut z každé hodinu a zbylý čas musela strávit nad dříve zmíněnými věcmi.

Právě v tomto vidí Musk velký prostor pro zlepšení rychlosti. Vyvinutí automatizovaného systému, jenž by se staral o všechny věci kolem rovnou během ražby, je hlavní krok k dosažení rychlosti šneka. Dle Muska by tento systém měl být připraven „relativně brzy“.

Budoucí projekty

Prvním tunelem určený pro veřejné použití by měl být projekt v Chicagu. Ten, jak Musk nedávno prozradil na Twitteru, bude ražen strojem Line-Storm. Dva rychlostní tunely by měly spojovat letiště O’Hare International Airport (terminály 1–3) s oblastí Block 37 v Chicagu. Délka jednoho tunelu by se tak měla pohybovat kolem 18 mil (29 km). Tento projekt původně počítal s využitím autonomních elektrických mikrobusů pro až 16 pasažérů, ale je možné, že nakonec bude fungovat stejným způsobem, který Musk demonstroval v Hawthorne. Tedy že přepravu budou zajišťovat upravené elektromobily, které se budou  tunelem pohybovat autonomně vysokou rychlostí.

Dalším plánovaným projektem je Dugout Loop v Los Angeles. Ten bude sloužit jako alternativní způsob přepravy na baseballový stadion Dodgers v době, kdy na něm budou probíhat sportovní či kulturní akce. V plánu je také 56 km dlouhá trasa spojující Washington D.C. a Maryland. Všechny tyto projekty se momentálně nacházají ve fázi provádění studií ekologického dopadu.

Elektrický mikrobus na cestě na chicagské letiště (Zdroj: The Boring Company)

O budoucí práci The Boring Company rozhodně nemá nouzi, dle CEO Steva Davise společnost dostává 5 až 20 nabídek a žádostí týdně ze strany různých obcí a investorů. Společnost je prý také v první fázi konstrukce Hyperloopu na americkém východním pobřeží. Rozdíl mezi Hyperloopem a Loopem je značný. Hyperloop je určen k přepravě mezi městy či státy prostřednictvím speciálních přepravních kabin v tunelech s odčerpaným vzduchem kvůli snížení aerodynamického odporu rychlostí přes 1000 km/h, zatímco Loop je určen spíše pro rychlé přemísťování v rámci měst rychlostí 240 km/h.

Hyperloop je něco jiného než Loop, i když může využívat stejné tunely

Kromě tunelů pro přepravu osob se The Boring Company chce zaměřit také na takzvané kolektory. To jsou tunely určené pro uložení kabelových rozvodů, telekomunikačních sítí či vodovodních potrubí.

Dalším cílem pro společnost je demonstrovat propustnost tunelu při vysoké rychlosti. Podle Muska chce firma tunelem prohnat ekvivalent 4 tisíc vozidel rychlostí 240 km/h během jedné hodiny, přičemž by mělo jít o vozidla všech druhů (včetně hromadné dopravy), tak jako tomu je na normální silnici. K dosažení takových hodnot bude potřeba zcela autonomní řízení všech vozidel a možná i vzájemná komunikaci mezi nimi, neboť auta budou muset mít při jízdě jen velmi malé rozestupy a v takové situaci je pro člověka nemožné dostatečně rychle reagovat na potřebu upravit rychlost jízdy.

Zdroje: Electrek, Teslarati, Ars Technica, The Verge




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
42 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře