Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

V dnešním dílu se podíváme na první reálný projekt Muskovy společnosti The Boring Company. Ta totiž vyhrála vyběrové řízení na vybudování tunelu a dopravního systému Loop mezi chicagským letištěm a centrem města. Doprava tunelem pomocí elektrických kabin od Tesly bude několikanásobně rychlejší a také levnější a pohodlnější než třeba taxíky. Projekt má vyjít na miliardu dolarů a hotový by mohl být do 3 let. Někteří experti si však myslí, že cenový odhad je nerealistický.

Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel v Chicagu:

Předchozí epizody Elonovinek:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

No tak uvidíme jak jim to bude vrtat a potom jak jim to bude fungovat. Docela jsem zvědavý jaká E konstanta zde nastane.

HonzaS

Super, díky za zajímavé informace! Jsem zvědavý, jaké pokročilé technologie při stavbě použije. Jinak povolení na takový projekt za 3-4 měsíce? Za tu dobu se snad nedá udělat ani studie, projekt, projednání atd., natož vyřídit to s úřady. Tak by mě zajímalo, na základě jak podrobné studie úřady v USA povolují stavby.

Ivo

Tak ono je potřeba si uvědomit, že není všude eurosocialismus jako u nás. Jsou státy, kde se hledí na skutečné zájmy lidí a neupřednostňují se zájmy úředníků a ekoteroristických organizaci. Je pravda, že u nás by tento projekt celkově trval odhadem tak 10 – 20 let.

Zdeněk

V Česku? Jen studie studují tak 7 let + soudní tahanice ☺, tak toho by SME se u nás nedožili. 😂. Jinak super .

Jiří Konečný

Proč přepravovat pasažéry v tak malých skupinkách? A není kapacita 2000 osob / hodinu pro přepravu na letiště O´Hare trochu málo? Vždyť to jsou pasažéři jen pro cca 4 Jumbo jety…

Nebylo by lepší v těch tunelech provozovat klasickou rychlodráhu? Jeden příměstský rychlovlak pojme cca 500 – 1000 osob a vlaky mohou jezdit s následným mezidobím 2 – 3 minuty, takže pak vychází kapacita 10 000 – 30 000 osob za hodinu (v jednom směru).

Elonovi jinak fandím, ale tohle vypadá na pěkný úlet. Technický i finanční.

Jiří Hadač

Jen pár údajů. O´Hare International Airport je 6. nejvytíženější letiště na světě. Udává se, že ním projde cca 80 M lidí za rok. Sem si to spočítal, dělá to provoz cca 9000 lidí/h. Po sem jsou to fakta. Zatím to vypadá, že máš pravdu
Teď pár odhadů. Jen mě tak napadá, že pasažér je jak ten, kdo přiletí, tak ten, kdo odletí. Tj. budu-li předpokládat, že se město nenafukuje, tak to bude až na vyjímečné akce spíš tak, že je počet odchozích-příchozích vyrovnaný. Čili odhadem zhruba půlka odlétá, půlka přiléta. A najednou to dělá 4500ks/h jedním směrem, čili, pořád to sice nepokryje, ale najednou už to vypadá, že to je dost slušné, skoro 45%. A je možné, že on nemá pokrýt současnou kapacitu, ale zvládnout odhadovaný nárůst pasažérů a pak to už nemusí rovněž být tak zlé, protože už teď někdo/něco musí pasažéry převážet. A on poskytne alternativu.

Ivo

Ty ks/h mě rozesmály, ale jinak ne všichni přece potřebují do centra, spousta lidí pojede jinam, pojedou auty, taxíky. Bral bych to jako jednu z možností jako třeba Shanghai, kde jezdí jak metro, tak Maglev.

Ivo

Ano, ale zase na druhou stranu velká část těch lidí pojede ve špičce a nikoliv třeba v noci.

Jiří Hadač

Z principu ta doprava musí probíhat takto, odváží se jedním směrem, od letiště k městu a pak se postupně paprskovitě začne šířit do stran, ale ta velká akumulace lidi (ks, abys měl dobrou náladu :D) se rozmělní. Jak když jedeš vlakem z jednoho konce republiky na druhou, nejdřív na Prahu, po cestě se to nahustí a pak v Praze zase rozmělní. Tady se shodnem, možnost – alternativa.
Jinak připojím vlastní zkušenost, na JFK v NY máš několik možností dopravy – autobus, metro, taxík, nejlevnější bylo metro, ale často se lidi báli tím jezdit, ale 1,5$ byla fakt hezká cena. A svezlo tě 30km. A postupně vysazovalo lidi. Ale výběr byl na pasažérovi.
Poslední poznámka, tu jsem zapomněl pod příspěvek Jirky Konečného napsat. Rozhodně si myslím, že ten počet osob/h, to konkrétní číslo si nevymyslel Elon. Budu li na něco takového vypisovat konkurs, tohle bude určitě jedna z podmínek, jakou kapacitu má pokrýt nový projekt.

Jiří Konečný

Všechno se ukáže časem. Elon Musk je po všech stránkách velice zajímavý člověk, který má potenciál změnit svět. Je pracovitý, inteligentní, kreativní a dokáže riskovat až na samé hranici možného (technicky i finančně). Dobře snáší dlouhodobý stres. Peníze vnímá hlavně jako prostředek k uskutečnění svých ušlechtilých cílů, nikoliv jako cíl. A rozhodně to není jen nějaký mluvka, ale dokáže své nápady vesměs úspěšně realizovat – byť se zpožděním. SpaceX, zdá se, šlape jak švýcarské hodinky. Tesla vyrábí skvělá auta, jenom to trochu drhne s produkcí M3. No, a u Boring Company se teprve uvidí…