Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

V dnešním dílu se podíváme na první reálný projekt Muskovy společnosti The Boring Company. Ta totiž vyhrála vyběrové řízení na vybudování tunelu a dopravního systému Loop mezi chicagským letištěm a centrem města. Doprava tunelem pomocí elektrických kabin od Tesly bude několikanásobně rychlejší a také levnější a pohodlnější než třeba taxíky. Projekt má vyjít na miliardu dolarů a hotový by mohl být do 3 let. Někteří experti si však myslí, že cenový odhad je nerealistický.

Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel v Chicagu:

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

12
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Ivo
Host
Ivo

No tak uvidíme jak jim to bude vrtat a potom jak jim to bude fungovat. Docela jsem zvědavý jaká E konstanta zde nastane.

HonzaS
Host
HonzaS

Super, díky za zajímavé informace! Jsem zvědavý, jaké pokročilé technologie při stavbě použije. Jinak povolení na takový projekt za 3-4 měsíce? Za tu dobu se snad nedá udělat ani studie, projekt, projednání atd., natož vyřídit to s úřady. Tak by mě zajímalo, na základě jak podrobné studie úřady v USA povolují stavby.

Ivo
Host
Ivo

Tak ono je potřeba si uvědomit, že není všude eurosocialismus jako u nás. Jsou státy, kde se hledí na skutečné zájmy lidí a neupřednostňují se zájmy úředníků a ekoteroristických organizaci. Je pravda, že u nás by tento projekt celkově trval odhadem tak 10 – 20 let.

Zdeněk
Host
Zdeněk

V Česku? Jen studie studují tak 7 let + soudní tahanice ☺, tak toho by SME se u nás nedožili. 😂. Jinak super .

Jiří Konečný
Host
Jiří Konečný

Proč přepravovat pasažéry v tak malých skupinkách? A není kapacita 2000 osob / hodinu pro přepravu na letiště O´Hare trochu málo? Vždyť to jsou pasažéři jen pro cca 4 Jumbo jety…

Nebylo by lepší v těch tunelech provozovat klasickou rychlodráhu? Jeden příměstský rychlovlak pojme cca 500 – 1000 osob a vlaky mohou jezdit s následným mezidobím 2 – 3 minuty, takže pak vychází kapacita 10 000 – 30 000 osob za hodinu (v jednom směru).

Elonovi jinak fandím, ale tohle vypadá na pěkný úlet. Technický i finanční.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Jen pár údajů. O´Hare International Airport je 6. nejvytíženější letiště na světě. Udává se, že ním projde cca 80 M lidí za rok. Sem si to spočítal, dělá to provoz cca 9000 lidí/h. Po sem jsou to fakta. Zatím to vypadá, že máš pravdu
Teď pár odhadů. Jen mě tak napadá, že pasažér je jak ten, kdo přiletí, tak ten, kdo odletí. Tj. budu-li předpokládat, že se město nenafukuje, tak to bude až na vyjímečné akce spíš tak, že je počet odchozích-příchozích vyrovnaný. Čili odhadem zhruba půlka odlétá, půlka přiléta. A najednou to dělá 4500ks/h jedním směrem, čili, pořád to sice nepokryje, ale najednou už to vypadá, že to je dost slušné, skoro 45%. A je možné, že on nemá pokrýt současnou kapacitu, ale zvládnout odhadovaný nárůst pasažérů a pak to už nemusí rovněž být tak zlé, protože už teď někdo/něco musí pasažéry převážet. A on poskytne alternativu.

Ivo
Host
Ivo

Ty ks/h mě rozesmály, ale jinak ne všichni přece potřebují do centra, spousta lidí pojede jinam, pojedou auty, taxíky. Bral bych to jako jednu z možností jako třeba Shanghai, kde jezdí jak metro, tak Maglev.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Z principu ta doprava musí probíhat takto, odváží se jedním směrem, od letiště k městu a pak se postupně paprskovitě začne šířit do stran, ale ta velká akumulace lidi (ks, abys měl dobrou náladu :D) se rozmělní. Jak když jedeš vlakem z jednoho konce republiky na druhou, nejdřív na Prahu, po cestě se to nahustí a pak v Praze zase rozmělní. Tady se shodnem, možnost – alternativa.
Jinak připojím vlastní zkušenost, na JFK v NY máš několik možností dopravy – autobus, metro, taxík, nejlevnější bylo metro, ale často se lidi báli tím jezdit, ale 1,5$ byla fakt hezká cena. A svezlo tě 30km. A postupně vysazovalo lidi. Ale výběr byl na pasažérovi.
Poslední poznámka, tu jsem zapomněl pod příspěvek Jirky Konečného napsat. Rozhodně si myslím, že ten počet osob/h, to konkrétní číslo si nevymyslel Elon. Budu li na něco takového vypisovat konkurs, tohle bude určitě jedna z podmínek, jakou kapacitu má pokrýt nový projekt.

Jiří Konečný
Host
Jiří Konečný

Všechno se ukáže časem. Elon Musk je po všech stránkách velice zajímavý člověk, který má potenciál změnit svět. Je pracovitý, inteligentní, kreativní a dokáže riskovat až na samé hranici možného (technicky i finančně). Dobře snáší dlouhodobý stres. Peníze vnímá hlavně jako prostředek k uskutečnění svých ušlechtilých cílů, nikoliv jako cíl. A rozhodně to není jen nějaký mluvka, ale dokáže své nápady vesměs úspěšně realizovat – byť se zpožděním. SpaceX, zdá se, šlape jak švýcarské hodinky. Tesla vyrábí skvělá auta, jenom to trochu drhne s produkcí M3. No, a u Boring Company se teprve uvidí…