Začátek výroby obří lodi BFR je o krok blíže
Elon Musk zveřejnil fotku obřího výrobního nástroje, který bude sloužit k formování uhlíkového kompozitu během výroby trupu kosmické lodi systému BFR. Průměr by měl být 9 metrů – pro představu velikosti dobře poslouží přistavená Tesla Model 3, která na fotce působí jako angličák.
Podobný nástroj na výrobu kompozitových struktur můžete vidět v akci na tomto videu z výroby trupu Boeingu 787:
Spekuluje se, že nástroj pro BFR se nachází v losangeleském přístavu pod stanem o rozloze 1858 metrů čtverečních, který tam SpaceX v prosinci 2017 vztyčilo. Pozor, jedná se o jiný prostor než nedávno pronajaté pozemky, kde SpaceX plánuje BFR vyrábět (ale je to jen o kousek vedle). Je možné, že tento stan poslouží jako dočasné skladiště techniky do doby, než ji SpaceX bude moci přesunout do vybudované továrny na nových pozemcích. Uživatel D_Dom na fóru NASA Spaceflight na fotce zachytil stan během stavby:
Existence tohoto nástroje je důkazem, že SpaceX to s BFR myslí vážně a základní design už je hotový. Elon Musk i Gwynne Shotwell, dva nejvýše postavení lidé ve SpaceX, nedávno prohlásili, že loď BFR začne provádět první zkušební skoky už někdy během roku 2019 a dosáhne orbity možná už v roce 2020. Pronájem pozemků a výroba či nákup nástrojů potřebných pro konstrukci prvních prototypů BFR značí, že SpaceX je na dobré cestě.
Nezapomínejme také na to, že toto není první komponent marsovské rakety, na kterém SpaceX pracuje. Už několik let probíhá vývoj metanového motoru Raptor a dále je potřeba zmínit obří kompozitovou nádrž na okysličovadlo, kterou SpaceX vyrobilo už v roce 2016 pro tehdy plánovanou raketu ITS. Nádrž byla nakonec roztrhána při jednom z testů, ale SpaceX jistě získalo spoustu cenných dat a zkušeností, které mohou aplikovat při vývoji a výrobě o něco menších nádrží pro BFR.
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Je to tak, kdyby nic jiného tak alespoň dokázal vyprovokovat NASA s ISL a Orionem k činosti a hozenou rukavici konkurenci dopravců jak pro NASA tak pro armádu.
Ono jim ani nic jiného nezbývá, než maknout. Tohle je úplný základ, který potřebují pro BFR. Tímto dokončují kompletaci základních dilu. Poté to budou muset vybavit avionickou elektronikou, aby to mohlo létat a vybavení kabiny se může dělat až během onoho roku testů. Od tohoto dílu po první skoky je dlouhá cesta, a mají podle mě našlápnuto k tomu, aby to v tom příštím roce spustili. FH jsme se přece taky dočkali 🙂
“Existence tohoto nástroje je důkazem, že SpaceX to s BFR myslí vážně” – po FH snad nikdo nepochybuje, že vše okolo BFR je ze strany SpaceX myšleno vážně… pravda, ne vše se možná podaří realizovat, ale nemají sebemenší důvod vydat nějaké prohlášení a přitom ho nemyslet vážně. Obecně je u Muskových firem něco zvláštního, co se vymyká obecným ekonomickým pravidlům. Musk totiž nemá firmy primárně pro zisk, což je jakési nepsané pravidlo ekonomiky. Jeho primární zaměření jde dokonce ještě dál, než je jen snaha něco si dokazovat (což je téměř základní potřeba každého muže a možná i některých žen). Peníze slouží jako prostředek, nikoli cíl jeho snah. Tak to obecně v lidském životě zřejmě i má být, chce-li být člověk člověkem. Ale jakmile se člověk k penězům dostane, je velmi často sveden k tomu, že na to zapomene… Musk si naštěstí stanovil takové cíle (a navíc se mu i daří), že je jakoby očkovaný proti tomuto “onemocnění”… I proto věřím, že za jeho života žádná z jeho firem, pokud on sám nebude chtít, nezkrachuje.
Hezky napsáno. 🙂
Never bet against Elon Musk
Hmmm … mě osobně to spíše evokuje octaweb (tedy v podání BFR jen ne octa, ale 6 = hexaweb) než, že by to mela forma pro nádrž
Z Elonova Instagramu:
“SpaceX main body tool for the BFR interplanetary spaceship”