Zkušební nádrž pro Starship úspěšně otestována, prototypy SN3 a SN4 provedou první suborbitální lety

Pokud jste četli náš nedávný překlad skvělé reportáže z aktivit SpaceX v Boca Chica, asi vás nepřekvapí, že vývoj a výroba Starship zde nadále pokračuje překotným tempem. Testovací nádrž SN2 před pár dny úspěšně prošla zkouškami a plnohodnotný prototyp Starship SN3 už je v pokročilé fázi výroby. Tento exemplář by přitom podle Elona Muska měl konečně vzletět.

Prototyp Starship SN1 na konci února vybuchl během kryogenní zkoušky kvůli špatnému svaru v oblasti „puku“, ke kterému měl být později připojen motor Raptor. SpaceX však poté během pouhého týdne v texaské Boca Chica vyrobilo zkušební kyslíkovou nádrž SN2, která už měla kvalitnější svary. Jejím účelem bylo rychle ověřit, že část lodi, která u SN1 selhala, byla upravena tak, aby se tento scénář znovu neopakoval.

Nádrž SN2 během testování (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

V pátek 6. března byla nádrž SN2 převezena z montážní plochy na nedalekou startovní rampu a během následujících dvou dnů nádrž absolvovala dvě zkoušky, při kterých byla naplněna vodou. Vše proběhlo v pořádku a už v noci z neděle na pondělí následovala kryogenní zkouška s kapalným dusíkem, jehož použití prozradila jasně viditelná námraza na nádrži. Test trval přes 6 hodin a nejspíš při něm došlo k několika tlakovacím cyklům.

Zajímavostí pak je, že k již zmíněnému „puku“ na spodku nádrže byl připojen hydraulický píst, který během testu simuloval nápory a vibrace, který by na puk a nádrž vyvíjel zažehnutý Raptor. Elon Musk později potvrdil, že test byl úspěšný. Zatím však není jasné, jestli tím testování nádrže SN2 končí, nebo jestli je v plánu provést další tlakové zkoušky, tentokrát třeba až do zničení, aby SpaceX zjistilo, jakému náporu dokáží nové svary odolat.

Elon Musk zároveň prozradil, jaký je aktuální plán SpaceX do budoucna. Příští prototyp SN3 by prý už měl podstoupit statický zážeh Raptoru (ten byl původně v plánu už pro SN1) a také s ním mají být provedeny „krátké lety“. Následující exemplář SN4 pak má absolvovat „delší lety“. To by mohlo znamenat, že testy SN3 budou mít blíže spíše k loňským zkušebním letům Starhopperu, a na očekávaný let do výšky 20 kilometrů dojde nejdříve s prototypem SN4.

Předběžný plán testovacích letů se samozřejmě může ještě změnit v závislosti na tom, jak se osvědčí SN3, ale tak jako tak nejspíš nebudeme muset čekat moc dlouho. Musk uvedl, že důležitější než jednotlivé prototypy je navýšení kapacity na výrobu Starship a Raptoru obecně. A přitom už teď výroba v Boca Chica hezky odsýpá. Například zde už byla spatřena spousta dílů pro prototyp SN3 (nová špička, část hlavní nádrže, několik svařených barelů a přistávací nádrž). A jelikož výroba podobného SN1 trvala jen asi měsíc, testování SN3 by pravděpodobně mohlo začít už na přelomu března a dubna.

Elon Musk navíc v pondělí navštívil konferenci Satellite 2020 ve Washingtonu, kde poskytl rozhovor, při kterém také mluvil o Starship. Začátek rozhovoru se mimochodem opozdil o více než 30 minut, což Musk vysvětlil tím, že se zdržel na cestě z Boca Chica, kde v poslední době tráví hodně času.

V rozhovoru nezazněly skoro žádné nové informace, ale Musk zmínil, že SpaceX za 1–2 měsíce nejspíš ve výrobě Starship přejde z nerezové oceli typu 301 na vlastní upravenou slitinu. Na začátku února přitom říkal, že k tomu má dojít „za 6 měsíců“. Jako zajímavost pak Musk dodal, že SpaceX bylo v roce 2018 donuceno k přechodu z uhlíkových kompozitů na ocel spíše okolnostmi, než že by šlo o rozhodnutí, u kterého by si byl Musk tehdy jistý, že je správné. Realita však byla taková, že vývoj a výroba Starship (tehdy nazývané BFR) byly tak drahé a pomalé, že kdyby firma nezvolila jiný materiál, zbankrotovala by.

To, že se nerezová ocel nakonec ukázala jako vhodnější materiál, prý byla spíš šťastná náhoda. Výhody oceli totiž nejsou na první pohled zřejmé. Když se prý například podíváte na tabulku s parametry různých materiálů, kompozity díky své pevnosti a nízké hmotnosti vycházejí jako jasný vítěz. Jenže když se v případě Starship vezmou v potaz další okolnosti a požadavky, není to už tak jednoznačné. Ocel je sice těžká, ale kombinace její vyšší pevnosti při nízkých teplotách, snadné opracovatelnosti, nízké ceny a vysoké tepelné odolnosti, která znamená, že nepotřebujete tak silný tepelný štít, z ní najednou dělá velmi lákavou volbu.

Porovnání jednotlivých verzí rakety ITS/BFR/Starship (Zdroj: Everyday Astronaut)

Musk si také pozvzdechl nad tím, jak kosmický průmysl stagnuje. Sergej Koroljov by prý jen stěží věřil tomu, že v roce 2020 se bude pořád používat raketa Sojuz, která vychází z Koroljovových návrhů z 50. let minulého století. V souvislosti s tím Musk pochválil tým, jenž v posledních letech vyvíjel Crew Dragon, s kterým prý bylo provedeno „šílené množství testů“. Musk dodal, že je to krok správným směrem, ale stále jde jen o loď určenou pro cesty na nízkou oběžnou dráhu a s tím se prý nesmíme spokojit. Dragony a Falcony však jsou podle Muska na konci vývoje, a tak nemá smysl pracovat například na verzi Block 6 pro raketu Falcon. Místo toho se Musk soustředí na Starship, která představuje potřebný revoluční skok v oblasti kosmické techniky.

Starship prý bude navržena tak, aby mohla znovu odstartovat už hodinu po přistání. Cílem je, aby loď mohla být v podstatě hned natankována a opět startovat, podobně jako tomu je u letadel. Mezi lety by měla probíhat maximálně jen nějaká zběžná inspekce. Zajímavostí pak je, že Starship bude muset po každém startu nejspíš 3krát nebo 4krát obletět Zemi, aby se dostala do vhodné pozice pro přistání zpátky u startovní rampy. Ve výsledku by pak mohla Starship startovat zhruba třikrát denně.

Elon Musk ale na závěr rozhovoru varoval, že k inovacím nedochází automaticky a je potřeba na nich pracovat. Obává se, že pokud nedojde ke zrychlení míry inovací, možná se ani sám nedožije trvalých základen na Měsíci a Marsu, po kterých tak touží. Muskovi je 48 let.

Záznam rozhovoru s Elonem Muskem (textový přepis zde):




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
29 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře