Zlevní Starship lety do vesmíru, nebo nesplní očekávání stejně jako raketoplán?

SpaceX už řadu let vyvíjí potenciálně revoluční raketu Starship, která má umožnit levné cesty na zemskou orbitu, Měsíc i Mars. Díky kompletní a snadné znovupoužitelnosti mají být lety Starship několikanásobně levnější než starty současných raket. Něco podobného ale sliboval raketoplán agentury NASA v 80. letech. Realita však nakonec ukázala, že jeden let raketoplánu byl ve výsledku dražší než let klasické rakety na jedno použití. Čeká Starship podobný osud, nebo se Elonu Muskovi podaří problém rozlousknout? A nebude to na úkor bezpečnosti? To se dozvíte z nově přeloženého videa z kanálu Primal Space.

Tip: Podobnému tématu se věnovalo dříve přeložené video od Everyday Astronauta.

Poznámka k překladu: Video vzniklo ještě předtím, než byla raketa BFR přejmenována na Starship. Autor zároveň zmiňuje PICA-X pro tepelný štít BFR. To je velice zajímavý materiál, který SpaceX používá na svých lodích Dragon, avšak tepelný štít Starship nakonec bude řešen jinak. Zatím není úplně jasné jak přesně, ale měli bychom se to dozvědět příští týden z prezentace Elona Muska.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

1. Space X není start up z garáže
2. Pracuje pro ni velké množství odborníků se zkušenostmi z NASA a dalších firem. Tím získali veliké know how.
3. NASA a armáda jim jde na ruku- používají KSC a Vandenberg
4. Oproti vodíku je metan levný ale opravdu levný plyn na získání a hlavně skladování. Celá technologie je jednodušší. Navíc není tak výbušný.
5. Většina váhy paliva rakety je stejně kyslík
6. Na rozdíl od NASA, Boeingu mají pružnější a rychlejší řešení obtíží
7. Nejsou pod takovým drobnohledem politiků a veřejnosti jako NASA potažmo Boeing
8. Pokud se podaří bezpečně několikanásobně létat a přistát s SH, půjdou do suborbitálních letů, který budou jako adrenalinový i cestovní zážitek pro lidi. Tak je obrovský potenciál, kdo mohl říci, svezl jsem se raketou přes půl světa a hodinu.
9. Starlink je technologie, kterou podle mne chce hlavně armáda USA a Space X tam má obrovský zdroj financí. Podle mne Space X dělá jen křoví
10. NASA , pokud Boeing bude dál přešlapovat na místě, prohlásí za vítěze programu COTS Space X- nic jiného jim nezbyde a podpora Space X se zdvojnásobí.
11. NASA dá k dispozici přípravu astronautů. Otázka je, zdali mají kapacitu na předletovou přípravu 100 cestujících na let k Měsíci a k Marsu
12.Rozhodně SH/SS je koncept, který má šanci zlevnit lety jak suborbitální (nikdo zatím neprovozuje), tak na orbit či dále.
13. Mají v čele tahouna, který má svou vizi, jen aby to finančně ustál

Zdeněk

No doufám, že se jim to podaří.

Jan Jančura

Můj názor je, že dnes a po několik let na tu otázku nebudeme znát odpověď.
Pro SH/SS hovoří to, že:
– to má v rukou jedna společnost, která si sama rozhodne o cíli, cestě a prostředcích,
– pružnost v rozhodování a řízení, tím zlevnění vývoje a urychlení vývoje a výroby,
– údajná úplná znovupoužitelnost celé SH/SS,
– není nutná přítomnost obsluhy na palubě Starshipu v případě vynášení nákladů, tím úspora hmotnosti a nákladů,
– technologický pokrok a zkušenosti od doby vývoje raketoplánu,
– plánovaná, ale neprokázaná nízká náročnost na údržbu jednodušších motorů a bezúdržbová tepelná ochrana SH/SS,
Proti:
– více společností má více zkušeností a vědomostí,
– omezené technologické a finanční zdroje,
– velké množství paliva a odvozeně technologie pro návrat jednotlivých stupňů – Saturn V při nosnosti 120-140 t měl startovní hmotnost 3000 t, SH/SS má mít nosnost 100 tun, tedy při cca stejné nosnosti o 2000 tun navíc. Pro zajímavost těch 2000 tun činí startovní hmotnost celkového komplexu raketoplánu,
– i když se uvádí, že náklady na údržbu motorů Raptor mají být minimální (což prozatím není prokázáno), tak i ta minimální údržba u celkem 41 motorů může být nakonec vyšší než u těch 3 resp. 5 motorů raketoplánu. Náročnost na údržbu tepelné ochranou SH/SS nemůže dnes ani odhadnout, poněvadž o tom nic nevíme.
Takže srovnáváme ověřené údaje o raketoplánu s vizemi Muska, které se často zásadně mění. Správnou odpověď dostaneme po cca desetiletém provozu SH/SS – pokud se tak ještě bude jmenovat a bude existovat.

Vladimír Todt

Jak známe SpaceX, tak SH/SS budou postupně různě vylepšovat/upravovat, takže předpokládám něco jako blok 1, 2 apod. Dělali to tak zatím vždy.
Tedy rané verze budou z tohoto pohledu horší, pozdější verze třeba dosáhnout aktuálních předpokladů.

V_A

Tak s raptorem nebude tolik práce jako s RS-25. Teď už jenom vyřešit tu “drobnost” jménem tepelný štít.

Akuhtr

No snad už ji mají vyřešenou. Teď někdy by se měl Musk chlubyt tak doufám že se něco dozvíme.