10. testovací let Starship

Informace Webkamery Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: 2025
  • Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
  • Loď: Starship S37?
  • Nosič: Super Heavy B16
  • Cílová dráha: Suborbitální
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Simulované přistání do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Zachycení Mechazillou nebo simulované přistání do vody

Podrobnosti a zajímavosti

  • Další start kompletní sestavy lodi Starship (výška 52 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5300 tun, z čehož 4900 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1500 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Čtvrtý testovací let byl téměř kompletně úspěšný, neboť nosič Super Heavy poprvé kontrolovaně přistál do Mexického zálivu a loď Starship pak poprvé přečkala návrat atmosférou (i když s poškozením, kvůli kterému přistála v oceánu o pár kilometrů jinde, než bylo v plánu). Pátý testovací let už byl kompletně úspěšný, neboť loď Starship dokázala díky vylepšenému tepelnému štítu přečkat návrat atmosférou v lepším stavu a pak přistála přesně na cílovém místě. Navíc proběhl první pokus o zachycení nosiče Super Heavy pomocí Mechazilly zpět na rampě a rovnou byl úspěšný. Během šestého testovacího letu došlo k prvnímu restartu Raptoru během volného letu lodi kosmickým prostorem. Loď navíc měla snížený počet destiček tepelného štítu, ale přesto provedla přesné simulované přistání do vody. Zachycení Super Heavy však bylo odvoláno kvůli ztrátě komunikace mezi věží a raketou, a tak došlo pouze k přistání na vodní hladině. Při sedmém testovacím letu poprvé startovala loď Starship druhé generace. Bohužel selhala ještě před dosažením cílové dráhy z důvodu úniků pohonných látek. Nosič Super Heavy však byl opět úspěšně zachycen Mechazillou, navíc poprvé letěl s již použitým Raptorem. Při osmé testovací misi SpaceX chtělo zopakovat předchozí neúspěšný let, ale loď opět selhala před dosažením cílové dráhy. Nosič Super Heavy byl úspěšně zachycen Mechazillou. Během devátého letu se loď Starship druhé generace poprvé dostala na cílovou dráhu, avšak poté došlo ke ztrátě tlaku v nádržích a loď vstoupila do atmosféry neřízeně, načež byla zničena. Nosič Super Heavy byl poprvé již použitý a otestoval experimentální návratový profil, avšak následně vybuchl nad Mexickým zálivem po zahájení přistávacího zážehu.
  • Plán této testovací mise by měl být podobný té předchozí. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, provede návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu, poté odhodí prstenec pro hot staging a pak se pokusí buď o zachycení Mechazillou, nebo o simulované přistání ve vodách Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží. Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy a během letu kosmickým prostorem otestovat opětovný zážeh Raptoru a také první vypuštění maket družic Starlink. Necelou hodinu po startu loď vstoupí do atmosféry, kde bude prověřen vylepšený tepelný štít a aerodynamické řízení lodi. Pokud loď průlet atmosférou přežije, pokusí se provést také opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu. Hlavním cílem tét mise nejspíš bude ozkoušet správné fungování druhé generace lodi Starship.
  • Na této misi nejpsíš poletí dosud nejpokročilejší prototypy Starship S37 a Super Heavy B16. Původně měla letět Starship S36, ale ta byla zničena během testování před startem.
  • Starship:
    • Starship S37 je další prototyp lodi druhé generace. Oproti předchozí generaci je loď o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže (ale zato o něco menší nákladový prostor). Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ. Novinkou pak jsou funkční úchytu pro zachycení lodi Mechazillou. Během této mise však pokus o záchyt ještě neproběhne. Loď navíc nejspíš dostala nějaká vylepšení, která SpaceX zavedlo na základě poznatků z předchozích neúspěšných testovacích letů lodi druhé generace. Loď je nadále vybavena třemi atmosférickými Raptory a také třemi vakuovými.
    • Výroba S37 byla dokončena během jara 2025 a na konci května téhož roku loď absolvovala kryogenní testování.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B16 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp je podobný svým předchůdcům, ale nejspíš obsahuje nějaká vylepšení.
    • Výroba B16 byla dokončena na začátku roku 2025 a prototyp v březnu téhož roku absolvoval kryogenní testování. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů. Statický zážeh všech motorů byl proveden 6. června 2025.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
    • Po provedení přistávacího zážehu (nejdříve s 13 motory a později jen se třemi) proběhne další pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí ramen Mechazilly. Pokud však předtím systémy detekují problém s raketou či rampou, nosič pouze dosedne do vod Mexického zálivu.
  • Vývoj data startu: 2025 → 30. června 2025 → 2025

Webkamery

NSF-Starbase

NSF-McGregor

NSF-Florida

Nerdle

Plex

Rover

Rover 2.0

Rocket Ranch

Lab

Sentinel

Sapphire

Související články

Fotky

Super Heavy B16

Starship S36

Mise

Videa

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Statický zážeh Super Heavy B16:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mirek

Nebo to predelaji na nuklearni pohon a vybuchy nebudou.

Luděk

Prosím oprostěte se od rádoby chytrých pseudopolitických komentářů. Nikdo nic nevíte, tak s tím neotravujte tento web.

Radek V.

Takže bude nutné napsat nový článek. Starship 36 vybouchla při testu, tudíž nikam nepoletí. Budou muset dokončit Starship 37, to půjde rychle. Rampa pro testy bude hodně poničená (požár trval přes hodinu), takže bych to viděl na výrazný skluz v dalších testech a úpravách. V září možná další pokus o start, pokud nepůjde dělat statické testy někde jinde.

Zdenek

Už aby letěly. Nemůžu se dočkat.😃

Josef

No, aby dřív neletěl Elon Musk z USA do Jihoafrické republiky… Řada členů MAGA mu už vyhrožovala, že ho vyhostí jako ilegálního imigranta 🙂. Dokonce se objevují nápady o znárodnění SpaceX v případě ohrožení národní bezpečnosti. Byla to reakce na Muskovy příspěvky o ukončení letů Dragonů pro NASA. Konflikt mezi Trumpem a Muskem může mít ještě dost zápletek… Klid teď rozhodně nebude.

hulvath

Jen aby to nebylo jen divadlo pro verejnost s tim konfliktem. Co kdyz Trump nechce aby bylo na jeho triku oficialne ze utne podporu Zelenskeho, ktery ho ocividne se.e ? Starlink je kriticka vec pro spojeni a preziti ukacek. Tak se zinscenuje konflikt, aby Musk jakoze z hecu to vypnul za sebe…

Lusyen

Prosím Vás nebuďte naivný. Tá hádka bola len divadielko, ktoré presne splnilo účel. Akcie padli. onedlho príde divadielko so zmierením a akcie pôjdu hore, medzitým si novinári pokrochkali blahom a jednotlivci zarobili na akciách majland čiže presne ciel splnený

Josef
Naposledy upraveno před 21 dny uživatelem Josef