Administrátor NASA kritizuje SpaceX kvůli zpoždění Crew Dragonu. Oprávněně?

O SpaceX aktuálně psala všechna světová média v souvislosti s přednáškou Elona Muska, během které představil novou podobu potenciálně revoluční rakety Starship. Krátce před začátkem prezentace si však současný administrátor NASA Jim Bridenstine na Twitteru nepřímo postěžoval na nesprávné priority SpaceX. Pokud budeme číst mezi řádky, Bridenstine jakoby naznačoval, že Muskova firma by se neměla věnovat obří raketě Starship určené pro lety na Mars, když se zároveň potýká s akutnějšími odklady ve vývoji a testování lodi Crew Dragon pro NASA. Na kontroverzní tweet pak reagoval sám Elon Musk a také bývalá zastupující administrátorka NASA Lori Garver. Je kritika oprávněná?

Den před Muskovovou prezentací napsal administrátor NASA Jim Bridenstine na svém oficiálním Twitteru, že se také těší na představení prototypu lodi Starship, ale že by NASA chtěla vidět stejné nadšení také v programu komerčních letů posádek (Commercial Crew), který je už roky pozadu za původním plánem. Tato poznámka komunitu docela překvapila, ale administrátor NASA pokračoval v poměrně ostrém duchu i dál.

V rozhovoru pro CNN uvedl, že NASA platí za jedno sedadlo v lodi Sojuz 85 milionů dolarů a rád by tedy připomněl svým partnerům, že by se měli soustředit na správnou věc. Prý si uvědomuje, že řada dodavatelů pro NASA je také pozadu s termíny, ale on chce, aby za zpoždění nesli zodpovědnost. Opřel se též do exploze lodi Crew Dragon – nazval ji katastrofickým selháním a je prý velmi skeptický vůči tvrzení Elona Muska, podle kterého by tato loď mohla letět během 3–4 měsíců. Bridenstine dodal, že únikový systém lodi, který byl po dubnové nehodě upraven, zatím nebyl kvalifikován ani otestován. Zde je nutno připomenout, že oba partneři, tedy NASA a SpaceX, musí považovat loď za připravenou, než bude moci dojít k testu záchrany za letu. Ten je momentálně v plánu na konec roku a dokud nebude úspěšně proveden, nemůže dojít k demonstrační misi DM-2 s dvěma astronauty.

Tisková konference po úspěšném startu demonstrační mise Crew Dragonu v březnu 2019. Zleva: Administrátor NASA Jim Bridenstine, šéf SpaceX Elon Musk, astronaut Bob Behnken (Foto: Emre Kelly)

Elon Musk na Bridenstinovo rýpnutí zareagoval už během své prezentace o Starship. Uvedl, že na prototypu lodi Starship pracuje jen asi 5 % zaměstnanců SpaceX a většina pracovníků se stále věnuje lodím Dragon a raketám Falcon. Při pozdějším rozhovoru pro CNN Musk v tématu pokračoval. Na moderátorčinu zmínku Bridenstinova tweetu vznesl žertem otázku, zda administrátor NASA opravdu mluvil o zpoždění Crew Dragonu a nespletl si to s raketou SLS. Projekt SLS spravuje NASA a už má také několik let zpoždění a překročil původně plánovaný rozpočet o miliardy dolarů. Musk dodal, že hardware pro pilotovanou misi Crew Dragonu je v podstatě připraven a hlavní překážkou je dokončení všemožných vyhodnocení a analýz. Kdyby prý mohl tento proces nějak urychlit, udělal by to.

Elon Musk a administrátor NASA Jim Bridenstine před misí DM-1 (Foto: Jim Bridenstine)

K reakci na nečekaná prohlášení Jima Bridenstina se přidala i Lori Garver, která byla v letech 2009 až 2013 zastupující administrátorkou NASA. Ta připomněla, že skluzy termínů můžou mít různé důvody. Jako příklad uvedla, že financování programu komerční dopravy posádek na ISS nedosahovalo ze strany Kongresu v prvních 5 letech ani poloviny žádaných hodnot. Když prý NASA žádala Kongres v roce 2011 o 5,8 miliardy dolarů pro komerční dopravu na dalších pět let, obdržela jen 2,4 miliardy. Ve stejném období také žádala NASA od Kongresu 11,2 miliardy na vývoj rakety SLS a lodi Orion a místo toho obdržela rovnou 16,3 miliard dolarů. Toto podfinancování celého programu Commercial Crew je podle Lori Garver jeden z důvodů, proč NASA dnes stále platí za místa v lodích Sojuz. Jinými slovy, nepřijde jí fér vinit z odkladů soukromých lodí jen SpaceX nebo Boeing.

Každopádně i přes všechna ostrá slova administrátora situace nejspíš není až tak vyhrocená, jak by se na první pohled zdálo. Dva dny po zmiňovaném rozhovoru pro CNN, napsal Jim Bridenstine na Twitteru další zprávu, ve které uvedl, že měl tento týden telefonický rozhovor s Elonem Muskem, a velice se těší 10. října na návštěvu továrny SpaceX v Kalifornii.

Pokud jde o druhého partnera NASA v programu komerční dopravy posádek, tedy firmu Boeing a její loď Starliner, administrátor NASA uvedl, že tato loď čelí podobným výzvám a její první start je také ještě daleko. Firma United Launch Alliance má sice raketu Atlas V určenou pro první pilotovanou misi lodi Starliner na Mysu Canaveral už od června, ale Boeing nejdříve musí provést test úniku lodi z rampy a poté nepilotovanou demonstrační misi. Únikový test je v plánu na listopad, takže demonstrační mise bez posádky nejspíš proběhne nejdříve na přelomu roku. Crew Dragon svou první demonstrační misi absolvoval už letos březnu.

Přesnější termíny misí Starlineru i Crew Dragonu nejsou zatím k dispozici, protože se čeká, až bude zvolen nový přidružený administrátor NASA pro pilotované lety. V současnosti je tato pozice obsazena jen dočasným přidruženým administrátorem, kterým je Kenneth Dwane Bowersox. Na našem webu mimochodem chystáme v nejbližší době jeho podrobný životopis, jedná se totiž i o bývalého zaměstnance SpaceX.

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

120
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
PetrV
Host
PetrV

Soudruzi vedoucí z NASA jsou političtí vedoucí. Podle toho to vypadá. Úkolem je rozdat peníze na správná místa pro senátory.

Mário
Host
Mário

Bohužiaľ presne takto to tam funguje. Aj to je jeden z dôvodov prečo bol raketoplán taký drahý. Všetci kecali čo musí vedieť a mal by obsahovať a výsledok bol že bol zbytočne komplikovaný. NASA musí robiť vedu a zároveň míňať peniaze tam kde to senátori potrebujú. A výsledok je že je to drahšie a komplikovanejšie. Alebo rozpracuje sa hardvér za milióny príde nová vláda všetko zruší a znova sa začína od nuly. Ale súkromné firmy začínajú pomaly meniť tento systém a v budúcnosti bude NASA iba zákazník ktorý sa snaží ušetriť aby zostalo viac peňazí na čistú vedu.

Robert
Host
Robert

Hrozdne nesympaticky clovek. Kazdopadne som si uvedomil v tomto clanku ze jedna vec je posielat rakety k ISS ale vec uplne ina posielat rakety v ktorych sedi clovek. Nech to vyzera pre spX akokolvek dobre, havaria ludi v crew dragone by zrejme nerozdychali.

Milan
Host
Milan

Nikdo asi nemůžeme za to, jak vypadáme, ale je zajímavé, ze na určitých postech se objevuji lide podobného zevreni. Tohle je takový typický americký politický čuník ;-).

Robert
Host
Robert

Moje nesympatie neboli smerovane na jeho vzhlad(samozrejme) ale na jeho slizke spravanie za jeho rok uradovania ako administrator nasa.

Invc
Host
Invc

Mno ono se to tak sice může jevit, ale zas tak zlé to není… on je ve velmi nezáviděníhodném postavení. Musí nějak vyjít se senátem, protože ten mu dává peníze. A pokud nebude se senátem za dobře – tak má po penězích.

Ten tweet byl více méně čistá politika… nebo přesněji čistý úplatek politikům. Má co žehlit …

Ricardo
Host
Ricardo

Taxpayers. V USA funguje zodpovědnost státu k daňovým poplatníkům. Všichni se musí zodpovídat veřejnosti. NASA jako zákazník SpaceX má právo požadovat za peníze lidí produkt. Proto jsou tam kde jsou. Ono ti senátoři jsou taky odvolatelní, takže si sakra dávají bacha aby ty peníze nerozkradli.

Když Bárta vyvěsil na D1 cedule, “zde staví nekvalitně Skanska”, tak ho mafie zrušila na dvě doby i s celou stranou. To by si lidi v USA nikdy nenechali líbit. A proto bude ČR chudá východoevropská země i za 100let. Proto Izrael, který má polovinu obyvatel je daleko před námi, přestože začali před 70 lety z nuly v poušti.

kayle
Host
kayle

No to je pravda, ale zas na druhej strane, ak by nedali peniaze, firma povie že zatvára časť/celý závod a samozrejme prepustí ľudí, pretože nemá zákazku, A keď to bude niekoľko stoviek ľudí či nebodaj v tisícoch, tak to tiež politikom nepridá na popularite.

A keď už sme pri ten nezodpovednosti. NASA mala Boeingu vyplatiť “award fees” (neviem ako to správne preložiť, ale boli to odmeny za načas dodané služby/tovar) aj keď sa termíny posúvali.
V rokoch 2014-2018 im takto zaplatili cez 270 miliónov $.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Zloděj volá “Chyťte zloděje:!” 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Hmm, je zvláštní kolik lidí nepochopilo co jsem tím myslel. 2/3 lidí si asi myslí, že jsem označil oba subjekty jako zloděje a pouze jedna třetina pochopila, že jde o to, že NASA má na svědomí SLS s obrovským zpožděním a desítky miliard nákladů a přitom si jejich administrátor stěžuje na podstatně kratší zpoždění u SpaceX.

yamato
Host
yamato

ak sa nemylim, Boeing nebude robit in-flight abort. Nahradi ho vypoctami a analyzami. Velice by ma zaujimalo, ci by taky vypocet a analyza odhalili exploziu kabiny s tak kurioznym dovodom, ako postihla SpaceX. Inak povedane, som za skutocne testy, radsej nech to vybuchuje bez posadky na palube 😊

daevid
Host
daevid

“Ptal se, proč firma představuje obří raketu Starship určenou pro lety na Mars, když se zároveň potýká s několikaletým zpožděním ve vývoji a testování lodi Crew Dragon? “

Táto časť v prvom odstavci je hodne zavádzajúca, Taká otázka myslím vôbec nikde nepadla.

Petr Melechin
Admin

Máte pravdu, bylo to myšleno jako vysvětlení toho, co Bridenstine tím tweetem naznačoval, ale nenapsal jsem to šikovně (Jirka tam tuhle větu původně neměl). Upravím to.

realista
Host
realista

Nemohu si pomoci, ale fakt, že skoro desetiletí je ISS je zcela závislá na ruských sojuzech je už dosti trapné. Nedivím se proto, když si představitel NASA neodpustí rýpnutí.

PetrK
Host
PetrK

Rýpání neodpovídá postavení ani způsobu komunikace vrcholného představitele NASA. Navíc, když si je velmi dobře vědom, že za zpoždění programu nemůže dodavatel. K odvrácení pozornosti od debaklu jménem SLS si měl vybrat jinou formu, příležitost i osobu. Musk ho setřel s grácií. Bridestine prostě dostal, co si zasloužil.

ret
Host
ret

a kto moze zas oneskorenie? nejake problemy s peniazmi boli aj na strane nasa resp. kongresu, ale svoj podiel a to riadne velky, vacsi ako nasa maju boeing a spacex

Jaro Pudelka
Host
Jaro Pudelka

Prosím vás, vy už prestaňte trepať totálne sprostosti. Lebo veľmi pripomínate nick Peter, ktorý dostal ban.

akuhtr
Host
akuhtr

On dostal ban? Jsem si říkal kde je, že se tu z mého pohledu zlepšila kvalita diskuse.

yamato
Host
yamato

takze Boeing a SpaceX mali dodrzat harmonogram, ale za polovicne peniaze? To tvrdis?

Mates
Host
Mates

Holt malinko střízlivější pohled na celý ten cirkus kolem.
Jinak včera vyšla zpráva týkající se loňské kauzy kolem záchranné akce v Thajsku. Tam se Musk snažil prosadit, aby se při záchraně skupiny dětí ze zaplavené jeskyně použila jeho miniponorka. Záchranáři to však odmítli jako nevhodný prostředek a marketingový tah. Musk následně obvinil šéfa záchranářů z pedofilie, který ho za to zažaloval. Musk se později omluvil. Teď ale vyšlo najevo, že si zároveň najal již dříve odsouzeného podvodníka, aby na záchranáře vyhrabal nějakou špínu…
Při vědomí toho, že byl Musk už také obžalován z podvodů s akciemi by mě zajímalo, jak na to nahlíží pravověrný fanoušek.
To je prostě náš Elon, geniální inženýr, vizionář…?

Lukáš
Host
Lukáš

Vyšlo najevo………….Zdroj?

Invc
Host
Invc
Tom
Host
Tom

Tahle informace je lživá. Ta minipinorka byla vždy jenom určená jako plán B. Navíc spousta záchranářů ji chválila. Jeden z nich ji veřejně v médiích označil jako “stříbrné dildo, které si má Musk strčit do prd*”. A toho Musk označil jako “pedo”. Na což se vzápětí omluvil.

Ta informace o najímání někoho na vyhrabávání špíny pochází z bulváru. Žádný jiný zdroj neexistuje.

Takže prosím trochu soudnosti. A méně urážek.

Invc
Host
Invc

1) Nějak si neuvědomuji, že bych v tom svém jednoslovném příspěvku někoho soudil / urazil.
2) Nějak bych si nedovolil označit Arstechnica za “bulvár”…
3) Možná by sis měl ten odkaz přečíst… skutečně pořádně. Ano něco pochází z “bulváru” … pokud za bulvár považuješ Buzzfeed:

BuzzFeed News received a 2016 National Magazine Award in the category of Public Interest. Other awards won by BuzzFeed journalists include 2014 and 2016 National Press Foundation awards, 2015 Sidney Award, 2017 British Journalism Award, and 2018 George Polk Award. Additionally, Buzzfeed News staff were finalists for the 2017 and 2018 Pulitzer Prizes in International Reporting, and 2016 and 2018 Online Journalism Awards. Buzzfeed News was a finalist for the 2018 Goldsmith Prize for Investigative Reporting and is a member of the White House press corps.

kayle
Host
kayle
PetrK
Host
PetrK

…všecno vyjmenované, řekl bych, ale především: jenom člověk 🙂

Invc
Host
Invc

Mno možná by se to dalo napsat tak, aby to nebylo úplně zavádějící…

Například, že Musk si nevědomky najal podvodníka (naletěl podvodníkovi)…který ho oslovil jako majitel investigativní firmy s tím, že ten dotyčný má kostlivce ve skříni (měl si vzít manželku v jejích 12 letech … a pár dalších věcí.

Martin B
Host
Martin B

Takhle informace pochází z bulváru.

Invc
Host
Invc

A vyjádření Muskových právníků … je bulvár?

Tady máš přímo odkaz na jeho vyjádření:

https://www.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.cacd.723137/gov.uscourts.cacd.723137.58.0_3.pdf

(Jinak – to všechno jsou staré zprávy, o kterých se ví už více než půl roku – v současné době je nová jen ta informace, že ten investigator – byl ve skutečnosti už dříve odsouzený podvodník… nic víc nic míň).

Tom
Host
Tom

+1

ret
Host
ret

ako sa da niekoho nevedomky najat?
clovek co riadi firmu ktora ma miliardove zakazky od armady a od nasa sa zapodieva tym ako znicit reputaciu cloveka ktory si dovolil kritizovat jeden z jeho blaznivych uletov?

nenajal si niekoho aj na zdiskreditovanie bridenstina? ktovie mozno sa aj taketo nieco casom prevali 🙂

Eremyy
Host
Eremyy

Samotny fakt, ze si najal kohokoliv na to, aby mu nasel spinu na cloveka, ktery mu oponuje v technickych otazkach znamena, ze ho zajima provest utok ad hominem a to ho v mych ocich pasuje na kretena v jednani s lidmi.

To, ze ten nekdo byl podvodnik je jenom pravni kvalifikace (a nebo taky pravni klicka – to se nedozvime).

Je potreba se smirit s tim, ze Elon Musk neni andel shury, ale zcela normalni clovek, kteremu neco jde a neco ani trosku. Jako nam vsem, jenom v jine kombinaci.

Eremyy
Host
Eremyy

Ta miniponorka byla nesmysl na prvni pohled libovolneho cloveka, ktery byl nekdy v jeskyni mimo oficialni prohlidkovou trasu se schudky a zabradlicky. Ale to bych mu nevycital – misto toho, aby zjistoval, jak presne jeskyne vypada nechal narychlo udelat ponorku, protoze ty dva dny navic by mohly znamenat neci smrt.

Ale nasledujici utok ad hominem na zachranare, ktery zcela logicky napsal, ze ta ponorka se neda pouzit, mi prijde fakt nechutny. Holt i Elon je jenom clovek. Neco mu jde (SpaceX, Tesla, hnad vyvoj dopredu) a v necem se chova jako kreten.

Porad lepsi, nez aby byli vsichni slusni, potichu a zcela nekreativni.

Invc
Host
Invc

no on ten za záchranář to neřekl přesně takhle..v TV rozhovoru řekl něco ve stylu, že si to EM má strčit tam, kde to bolí…

viz to vyjádření k soudu …

Vendelin
Host
Vendelin

Jim by si měl nejdříve zamést před vlastním prahem 😀😀

jregent
Host
jregent

Na mě to působí jako tweet do kongersu-senátu a států ohrožených zamrznutím SLS ve dvacátých letech,
pokud bude StarShip v plně crew certifikovaém provozu.

S Elonem mezi očima může být porozumění, že dokud bude jen nákladní Starship,
nejsou ohroženy crewed SLS mise (1x za rok).

Lobbystům za SLS jde o udržení SLS za půli 20. let, neboď pořád je před nějakými volbani 🙂
Elonovi jde o nákladní StarShip, pro první půli 20 let.

Několika-denní oblet Měsíce s japoncem a pár umělci ještě SLS neohrozí.
IMHO

Jiří Lacina
Host
Jiří Lacina

Ta kritika ze strany administrátora NASA mi přijde poněkud nesmyslná. SpaceX není financováno pouze NASA má i jiné zdroje příjmů – stejně jako Boeing. Proč tedy administrátor nekritizuje Boeing že si klidně dělá na svých letadlech a neupřednostňuje práci pro NASA. Boeing dostal stejné či spíše větší peníze než Spacex a také není hotov. Kdyby byl a SpaceX nikoliv pak bych to chápal jako oprávněnou výtku – za daných okolností to považuji za drzost.

jregent
Host
jregent

AD “Proč tedy administrátor nekritizuje Boeing”
Protože je v politické vířivce? 🙂

Vedra
Host
Vedra

Protože by zase musel jít do kongresu líbat nohy senátora Shelbyho.

https://www.youtube.com/watch?v=dKksVsuhtso

Zdeněk
Host
Zdeněk

Souhlasím.