Administrátor NASA kritizuje SpaceX kvůli zpoždění Crew Dragonu. Oprávněně?

O SpaceX aktuálně psala všechna světová média v souvislosti s přednáškou Elona Muska, během které představil novou podobu potenciálně revoluční rakety Starship. Krátce před začátkem prezentace si však současný administrátor NASA Jim Bridenstine na Twitteru nepřímo postěžoval na nesprávné priority SpaceX. Pokud budeme číst mezi řádky, Bridenstine jakoby naznačoval, že Muskova firma by se neměla věnovat obří raketě Starship určené pro lety na Mars, když se zároveň potýká s akutnějšími odklady ve vývoji a testování lodi Crew Dragon pro NASA. Na kontroverzní tweet pak reagoval sám Elon Musk a také bývalá zastupující administrátorka NASA Lori Garver. Je kritika oprávněná?

Den před Muskovovou prezentací napsal administrátor NASA Jim Bridenstine na svém oficiálním Twitteru, že se také těší na představení prototypu lodi Starship, ale že by NASA chtěla vidět stejné nadšení také v programu komerčních letů posádek (Commercial Crew), který je už roky pozadu za původním plánem. Tato poznámka komunitu docela překvapila, ale administrátor NASA pokračoval v poměrně ostrém duchu i dál.

V rozhovoru pro CNN uvedl, že NASA platí za jedno sedadlo v lodi Sojuz 85 milionů dolarů a rád by tedy připomněl svým partnerům, že by se měli soustředit na správnou věc. Prý si uvědomuje, že řada dodavatelů pro NASA je také pozadu s termíny, ale on chce, aby za zpoždění nesli zodpovědnost. Opřel se též do exploze lodi Crew Dragon – nazval ji katastrofickým selháním a je prý velmi skeptický vůči tvrzení Elona Muska, podle kterého by tato loď mohla letět během 3–4 měsíců. Bridenstine dodal, že únikový systém lodi, který byl po dubnové nehodě upraven, zatím nebyl kvalifikován ani otestován. Zde je nutno připomenout, že oba partneři, tedy NASA a SpaceX, musí považovat loď za připravenou, než bude moci dojít k testu záchrany za letu. Ten je momentálně v plánu na konec roku a dokud nebude úspěšně proveden, nemůže dojít k demonstrační misi DM-2 s dvěma astronauty.

Tisková konference po úspěšném startu demonstrační mise Crew Dragonu v březnu 2019. Zleva: Administrátor NASA Jim Bridenstine, šéf SpaceX Elon Musk, astronaut Bob Behnken (Foto: Emre Kelly)

Elon Musk na Bridenstinovo rýpnutí zareagoval už během své prezentace o Starship. Uvedl, že na prototypu lodi Starship pracuje jen asi 5 % zaměstnanců SpaceX a většina pracovníků se stále věnuje lodím Dragon a raketám Falcon. Při pozdějším rozhovoru pro CNN Musk v tématu pokračoval. Na moderátorčinu zmínku Bridenstinova tweetu vznesl žertem otázku, zda administrátor NASA opravdu mluvil o zpoždění Crew Dragonu a nespletl si to s raketou SLS. Projekt SLS spravuje NASA a už má také několik let zpoždění a překročil původně plánovaný rozpočet o miliardy dolarů. Musk dodal, že hardware pro pilotovanou misi Crew Dragonu je v podstatě připraven a hlavní překážkou je dokončení všemožných vyhodnocení a analýz. Kdyby prý mohl tento proces nějak urychlit, udělal by to.

Elon Musk a administrátor NASA Jim Bridenstine před misí DM-1 (Foto: Jim Bridenstine)

K reakci na nečekaná prohlášení Jima Bridenstina se přidala i Lori Garver, která byla v letech 2009 až 2013 zastupující administrátorkou NASA. Ta připomněla, že skluzy termínů můžou mít různé důvody. Jako příklad uvedla, že financování programu komerční dopravy posádek na ISS nedosahovalo ze strany Kongresu v prvních 5 letech ani poloviny žádaných hodnot. Když prý NASA žádala Kongres v roce 2011 o 5,8 miliardy dolarů pro komerční dopravu na dalších pět let, obdržela jen 2,4 miliardy. Ve stejném období také žádala NASA od Kongresu 11,2 miliardy na vývoj rakety SLS a lodi Orion a místo toho obdržela rovnou 16,3 miliard dolarů. Toto podfinancování celého programu Commercial Crew je podle Lori Garver jeden z důvodů, proč NASA dnes stále platí za místa v lodích Sojuz. Jinými slovy, nepřijde jí fér vinit z odkladů soukromých lodí jen SpaceX nebo Boeing.

Každopádně i přes všechna ostrá slova administrátora situace nejspíš není až tak vyhrocená, jak by se na první pohled zdálo. Dva dny po zmiňovaném rozhovoru pro CNN, napsal Jim Bridenstine na Twitteru další zprávu, ve které uvedl, že měl tento týden telefonický rozhovor s Elonem Muskem, a velice se těší 10. října na návštěvu továrny SpaceX v Kalifornii.

Pokud jde o druhého partnera NASA v programu komerční dopravy posádek, tedy firmu Boeing a její loď Starliner, administrátor NASA uvedl, že tato loď čelí podobným výzvám a její první start je také ještě daleko. Firma United Launch Alliance má sice raketu Atlas V určenou pro první pilotovanou misi lodi Starliner na Mysu Canaveral už od června, ale Boeing nejdříve musí provést test úniku lodi z rampy a poté nepilotovanou demonstrační misi. Únikový test je v plánu na listopad, takže demonstrační mise bez posádky nejspíš proběhne nejdříve na přelomu roku. Crew Dragon svou první demonstrační misi absolvoval už letos březnu.

Přesnější termíny misí Starlineru i Crew Dragonu nejsou zatím k dispozici, protože se čeká, až bude zvolen nový přidružený administrátor NASA pro pilotované lety. V současnosti je tato pozice obsazena jen dočasným přidruženým administrátorem, kterým je Kenneth Dwane Bowersox. Na našem webu mimochodem chystáme v nejbližší době jeho podrobný životopis, jedná se totiž i o bývalého zaměstnance SpaceX.

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
120 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře