Aerodynamické kryty z mise Arabsat 6A budou použity znovu, i když přistály ve vodě. Půjde Mr. Steven do důchodu?

Během páteční mise Arabsat 6A byly zachráněny obě poloviny aerodynamického krytu a i když nepřistály do sítě a byly jen vyloveny z vody, podle Elona Muska jsou neponičené a poletí ještě letos znovu. Půjde o první znovupoužití krytů vůbec. Proč je možné použít znovu kryty, které přišly do kontaktu s mořskou vodou, když to dříve nešlo? Vysvětlením by mohl být vylepšený typ krytu. A pokud je možné opakovaně používat kryty vylovené z vody, potřebuje SpaceX vůbec ještě loď Mr. Steven a její síť?

SpaceX na projektu záchrany aerodynamických krytů pracuje už pár let – poprvé byl zmíněn už v roce 2015 a první důkaz, že na něm reálně pracují, přišel v roce 2016. První úspěchy s přistáním krytu do vody během mise SES-10 v březnu 2017 naplnily Elona Muska optimismem, který následně prohlásil, že k prvnímu znovupoužití krytu dojde do konce roku. Od té doby uplynuly dva roky a zatím žádný kryt neletěl více než jednou. SpaceX už více než rok používá loď Mr. Steven, která je vybavena sítí, do které mají kryty přistávat, ale to se však zatím ani jednou nepovedlo. Firma se také potýkala s problémy se zamotáváním padáků. V únoru 2019 pak byla loď Mr. Steven poškozena a zatím stále nedostala novou síť. Vypadalo to tedy, že znovupoužití krytů se v dohledné době nedočkáme.

Jenže pak přišel start Falconu Heavy s družicí Arabsat 6A. Vzhledem k tomu, že Mr. Steven je stále bez sítě, před tímto startem se mělo za to, že k záchraně krytů opět nedojde. Nakonec však byly vyslány lodě GO Searcher a GO Navigator, které sice nejsou vybaveny sítí jako Mr. Steven, ale kryty mohou po přistání alespoň vylovit z vody. Kryty na padácích nakonec přistály do vody a poté byly vytaženy na palubu. Elon Musk se následně na Twitteru podělil o fotky se slovy, že kryty nejsou poškozeny a že budou ještě letos použity znovu. Na otázku, zda to bude úplně první znovupoužití krytů, odpověděl „Ano“.

Konkrétně prý kryty poletí na misi se satelity SpaceX pro konstelaci Starlink. Jedna taková mise je momentálně plánována už na květen, ale nejspíš letos nebude jediná, takže Musk může mít na mysli nějakou pozdější. Skutečnost, že k prvnímu znovupoužití krytů dojde na interní misi SpaceX, není dvakrát překvapivé. Již použitý kryt může představovat zvýšené riziko (například může selhat odhození krytu), a tak je rozumnější tomuto neznámému riziku nevystavovat platícího zákazníka.

Muskův tweet zároveň nejspíš znamená, že kryty z loňské mise SSO-A, které také byly takto vyloveny z vody, nakonec znovu nepoletí, i když Musk tehdy říkal, že by možná mohly být použity znovu. Nabízí se tedy otázka, proč tyto kryty použít nešlo, ale ty z mise Arabsat 6A poletí znovu. Vysvětlením by mohl být vylepšený typ krytu. Na misi Arabsat 6A totiž letěl kryt, který byl trochu odlišný od většiny předchozích. Na špičce měl kryt dodatečnou tepelnou ochranu, kterou jsme předtím mohli vidět také při misích GPSIII-SV01 a Nusantara Satu. Jenže u těchto dvou misí se SpaceX z různých důvodů nepokusilo kryty zachránit, a tak nemohly být použity znovu. Vylovené kryty z mise Arabsat 6A jsou tedy první zachráněnou sadou krytů tohoto nového typu.

Nyní se trochu vrátíme v čase a podíváme se na historii aerodynamických krytů SpaceX. Firma dosud používala minimálně dvě různé verze aerodynamického krytu. Starý typ nebyl optimalizovaný pro přistání a znovupoužití, a tak SpaceX vyvinulo vylepšený kryt přezdívaný „kryt 2.0“, který měl premiéru v únoru 2018 při misi Paz. Kryt 2.0 má podle Elona Muska mírně větší průměr a obsahuje různá vylepšení, primárně kvůli znovupoužitelnosti (například na rozdíl od starého typu jsou přistávacím hardwarem vybaveny obě jeho poloviny). SpaceX však mělo ještě několik krytů starého typu v zásobě, a tak jsme se s nimi setkávali i po premiéře vylepšeného krytu. Starý kryt letěl zatím naposledy na lednové misi Iridium-8.

Jak už jsem zmínil, na loňské misi GPSIII-SV01 poprvé letěl aerodynamický kryt, který se lišil od obou předchozích verzí – na špičce měl jasně viditelnou tepelnou ochranou. Tehdy ale nebylo jasné, jestli se jedná o jednorázovou změnu nutnou jen pro danou misi, nebo nějaké trvalé vylepšení krytu, které uvidíme na všech budoucích misích. Tuto tepelnou ochranu na špičce nakonec měly kryty na zatím všech následujících misí kromě Iridium-8, na které letěl úplně starý typ krytu, jak jsem zmiňoval výše.

Start Falconu Heavy s vylepšeným krytem při misi Arabsat 6A (Foto: SpaceX)

Není však jasné, jestli nové kryty s tmavou špičkou jsou vlastně jen obyčejné kryty 2.0 a jediným rozdílem je přidaná tepelná ochrana, nebo jestli se jedná o úplně nový typ krytu, který obsahuje ještě nějaká další vylepšení. Pokud jde o nový typ – nazývejme jej třeba kryt 3.0 –, mohlo by to vysvětlovat, proč je možné kryty z mise Arabsat 6A použít znovu i po přistání do vody, i když to u mnoha dřívějších takto vylovených krytů možné nebylo.

Teorii krytu 3.0 také nahrává rok staré prohlášení šéfa belgické společnosti Recticel, o kterém jsem tehdy na ElonX psal. Recticel pro SpaceX vyrábí akustické destičky z jakési pěnové gumy, které se nacházejí na vnitřní straně aerodynamických krytů a chrání náklad před vibracemi a akustickými vlivy během startu. CEO této společnosti Olivier Chapelle prohlásil, že firma pro SpaceX vyvíjí nový typ těchto destiček, které budou odpuzovat vodu. A jelikož zpráva vyšla v květnu 2018, tedy několik měsíců po premiéře krytu 2.0 při misi Paz, tyto vylepšené destičky musely být určeny pro nějakou budoucí verzi krytu.

Detail černých akustických destiček během mise TESS. Jedná se o kryt 2.0. (Foto: NASA)

Nabízí se tedy možnost, že kromě tepelné ochrany na špičce disponuje kryt 3.0 také akustickými destičkami s hydrofobní úpravou (a potenciálně dalšími vylepšeními, o kterých zatím nevíme). Díky tomu by kryt mohl být odolnější vůči kontaktu s jinak velice škodlivou mořskou vodu. To by mohlo vysvětlovat, proč si je Musk tak jistý, že kryty z mise Arabsat 6A bude možné použít znovu, i když nejspíš ještě ani neprošly nějakou důkladnější inspekcí. Upozorňuji však, že kryt 3.0 je zatím jen mou spekulací.

Mr. Steven se sítí pro přistání aerodynamických krytů (Foto: SpaceX)

Nicméně, ať už jde o nový typ krytu, nebo jen kryt 2.0 s přidanou tepelnou ochranou, co vlastně znovupoužití vylovených krytů znamená pro loď Mr. Steven a projekt chytání krytů do sítě? Řada lidí bere Muskovo oznámení o znovupoužití krytů z mise Arabsat 6A jako potvrzení toho, že SpaceX úplně skončí se snahami chytat kryty do sítě. Podle nich přece není potřeba řešit nějakou síť, pokud je možné použít kryty znovu i po přistání do vody.  Osobně se s tímhle závěrem neztotožňuji, protože nebere v potaz několik důležitých věcí:

  • I pokud je kryty možné použít znovu po kontaktu s vodou, stále hrozí riziko, že kryt bude poškozen při přistání do vln nebo při vylovení. U sítě tato rizika odpadají.
  • Je dost možné, že kvůli kontaktu krytu s vodou je pak jeho příprava na další misi náročnější a dražší než v případě přistání do sítě. Může být potřeba dodatečné čištění, opravy či dokonce výměna některých dílů za nové.
  • Ať už bude kryt přistávat do sítě nebo do vody, je k tomu potřeba nějaká loď. Přistávání do vody tedy SpaceX žádné peníze neušetří a není důvod, aby se přítomná loď rovnou nesnažila kryt chytnout do sítě.

Z těchto důvodů si myslím, že přistávání do sítě je stále lepší variantou, a tak bude SpaceX pokračovat v pokusech o zachycení krytů lodí Mr. Steven. Avšak je dobrou zprávou, že i když se pokus o přistání do sítě nezdaří a kryt přistane vedle lodi, SpaceX má možnost tyto kryty potenciálně použít také (i když o něco obtížněji a jen za předpokladu, že nebudou poničeny při dopadu).

Pro zevrubnější informace o problematice záchrany aerodynamických krytů navštivte souhrnný článek.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radomir Vysocky

Skvela zprava o znovupouziti aerokrytu pane Melechine. At uz bude SX “repasovat” kryty timto zpusobem, nebo se bude nadale pokouset zachranit kryty zachytem do site, nebo oba zpusoby kombinovat, momentalne neni az tak dulezite. Jako dulezity vnimam fakt, ze ke znovupouziti poprve skutecne dojde. Ty financni a casove uspory, ktere prijdou, SX zcela jiste velmi efektivne vyuzije. Znovupouziti krytu sice neni informace na palcove tituly v mediich, pro firmu je to ale velmi dulezity krok. Dekuji za vyborny clanek.

Ivo Janáček

Musím smeknout, skvěle napsaný článek s pěknými teoriemi. Nezbývá než si počkat až prosáknou další informace.

Štěpán

jsem rád že přibyl počet zobrazení článku 🙂

jirka4000

Mr. Steven je schopen chytit jen jednu půlku aerodynamického krytu. O tom, co bude s druhou nepadla nikde zmínka. Takže se jeví pravděpodobnější, že myšlenka chytání krytů do sítě, která by vyžadovala 2 Mr. Steveny bude opuštěna.

Martin

Přesně tak. Nebudou chytat 2 kryty do sítě, když nemají ověřenou technologii. Druhou loď se sítí mohou pořídit, až když to budou mít zmáknuté.
Do té doby by to bylo plýtvání.

Anonymous

Mr. Steven a za co jako bude ten důchod dostávat? :DD