Loď Starship bude mít 9 Raptorů a SpaceX plánuje už druhou floridskou rampu pro Starship

V posledních pár dnech se objevila spousta velkých novinek týkajících se vyvíjené lodi Starship a rakety Super Heavy. Vyjasnila se například situace ohledně nedávných zmínek o bankrotu SpaceX a také zkazek o tom, že prototyp Super Heavy B4 nakonec nikam nepoletí. Elon Musk zároveň prozradil, že loď Starship v budoucnu dostane více motorů. Dále se objevila překvapivá informace, že SpaceX už plánuje druhou floridskou rampu pro Starship. Přípravy té první přitom začaly teprve před dvěma týdny.

Super Heavy B4 během přesunu na orbitální vypouštěcí stůl 13. prosince 2021 (Foto: @cnunezimages)

Nedávno jsem psal o tom, že se objevily nepotvrzené zprávy, které tvrdily, že prototyp Super Heavy B4 nakonec poslouží pouze pro pozemní testování. První orbitální start by v takovém případě proběhl až s prototypem B8, který má být pokročilejší než současné exempláře B4 až B7. Nyní se ukazuje, že zprávy byly pravdivé jen napůl. Elon Musk totiž aktuálně potvrdil, že je stále v plánu provést první orbitální start s prototypy Starship S20 a Super Heavy B4. Zároveň ale uvedl, že už příští prototyp Super Heavy bude mít plný počet motorů, konkrétně 33 motorů v nejnovější variantě Raptor 2. A z pozorování ve Starbase víme, že prototypy B4 až B7 jsou uzpůsobeny pouze pro 29 Raptorů současné generace. Z Muskova tweetu tedy lze vyvodit, že již dokončený prototyp B5 a další rozpracované exempláře stejného typu nejspíš budou opravdu přeskočeny. Druhý orbitální start Starship tedy pravděpodobně proběhne až s prototypem B8, který by podle dostupných informací měl být jako první vybaven 33 Raptory. Aktuálně byl například ve Starbase spatřen již třetí tahový puk, který je uzpůsoben pro instalaci 13 středových Raptorů, takže je určen pro Super Heavy s celkem 33 motory. Vypadá však trochu jinak než předchozí dva. Je zrovna tenhle kus určen pro prototyp B8?

První orbitální start Starship je podle Toma Ochinera, viceprezidenta komerčního prodeje ve SpaceX, stále v plánu na leden nebo únor 2022 a Musk aktuálně potvrdil, že bude proveden s prototypy Starship S20 a Super Heavy B4. Loď S20 už prošla v podstatě kompletní sérií zkoušek a i když je možné, že před startem absolvuje ještě další statický zážeh, SpaceX nyní přesunulo svou pozornost na testování rakety B4. Tento 70 metrů vysoký kolos s 29 Raptory byl 13. prosince po dlouhé době přesunut zpět na orbitální vypouštěcí stůl a už 17. prosince proběhla první zkouška nádrží. Při ní byl do rakety čerpán kryogenní dusík z nedaleké orbitální tankovací farmy, aby se ověřila těsnost a odolnost nádrží prototypu. Během testu byla na raketě vidět námraza, ale není jasné, jestli SpaceX už rovnou stihlo vše potřebné, nebo jsou v plánu další kryogenní zkoušky. Později by pak měly následovat zkoušky tankování kyslíku a metanu a nakonec i série statických zážehů motorů Raptor. SpaceX oznámilo silniční uzavírky na celý závěr roku s výjimkou Vánoc a Silvestra, takže některé ze zmíněných zkoušek pravděpodobně uvidíme ještě letos.

Námraza na Super Heavy B4 během kryogenní zkoušky (Zdroj: NASA Spaceflight)

Elon Musk se dále podělil o nové video, které zachycuje test naklápění 9 středových Raptorů RC na Super Heavy B4. Díky tomu bude možné raketu řídit během letu a přistání. Všechny středové motory se pohybují dohromady, což je něco, co Elon Musk avizoval už letos v květnu. Zbylých 20 vnějších Raptorů je ve variantě RB, což znamená, že jsou připevněny k trupu rakety a nejsou vůbec vybaveny systémem pro náklápění. Na videu jsou také docela dobře vidět ochranné kryty kolem horní části středových motorů (ochranu vnějších Raptorů můžete vidět na fotce výše).

Zajímavostí pak je, že vnější motory RB jsou startovány plynem dodávaným pozemní technikou na rampě. Oproti tomu středové motory RC jsou startovány pomocí helia z tlakových nádob, které jsou umístěny na vnější straně rakety (některé jsou zatím stále vidět, ale jiné už byly opatřeny ochrannými aerokryty). Důvodem rozdílů ve způsobu startování je to, že motory RB je potřeba během každé mise zažehnout pouze jednou, zatímco středové motory RC bude nutné během letu nastartovat několikrát kvůli provedení zpětného zážehu a přistání. Díky tomu, že motory RB jsou startovány z nádrží na rampě, není nutné mít na raketě tolik nádob s heliem, což snižuje celkovou hmotnost. Fungování tohoto systému je podrobně popsáno v tomto vláknu na Twitteru.

Fotky vnitřku vypouštěcího stolu ukazují trojici přípojek, které budou zajišťovat startování tří motorů RB na Super Heavy (Foto: Ana Almeida)

Něco podobného mimochodem SpaceX provádí u raket Falcon. Ty potřebují pro zážeh samozápalnou směs TEA-TEB, která je při startu čerpána z nádrží na rampě. Pouze tři středové motory Merlin na prvním stupni pak mají vlastní nádržky s těmito látkami, aby mohly být znovu zažehnuty během letu kvůli návratu a přistání. Vakuový Merlin na druhém stupni pak má dokonce redundantní zápalný systém, jelikož selhání při zážehu by jinak automaticky znamenalo selhání mise.

Zelený záblesk při startech Falconů značí vznícení samozápalné směsi TEA-TEB při zážehu motorů Merlin (Zdroj: SpaceX)

Při první orbitální misi Starship nebude provedena záchrana lodi ani nosiče. I pokud tedy test proběhne perfektně, Starship S20 a Super Heavy B4 přistanou maximálně do oceánu. Před pár týdny se objevila pěkná fanouškovská vizualizace, která znázorňovala, jak by mohla vypadat Starship S20 po přistání do oceánu. Elon Musk na obrázek reagoval s tím, že u prvních orbitálních testů je malá šance, že lodě dokážou přistát v jednom kuse. Už jen dosažení orbity prý bude obrovský úspěch (sám Musk „optimisticky odhaduje 50% šanci dosažení orbity na první pokus“). Nejspíš tedy bude nějakou dobu trvat, než se podaří některé Starship přečkat žhavý návrat atmosférou bez úhony.

Neoficiální vizualizace lodi Starship S20 po přistání do oceánu (Autor: ErcXspace)

Časem pak budou lodě Starship zachytávány mechanickými rameny na startovní rampě, podobně jako tomu má být u raket Super Heavy. Elon Musk před časem zmínil, že první pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí „Mechazilly“ možná proběhne už při druhém orbitálním startu. Momentálně ale není jasné, jestli to stále platí. Jak jsem vysvětloval výše, druhý orbitální test by měl proběhnout s prototypem Super Heavy B8, který bude pokročilejší a bude vybaven 33 Raptory druhé generace. A jelikož jedním z největších bolehlavů SpaceX je momentálně snaha co nejrychleji vyrábět Raptory, nebylo by až tak překvapivé, kdyby se firma pokusila zachránit 33 těchto cenných Raptorů pomocí zachycení Super Heavy už během druhého startu. Mechazilla však ještě není hotová, jelikož SpaceX momentálně pracuje na kolejnicích, po kterých se budou mechanická ramena pohybovat po věži na dokončované orbitální rampě ve Starbase.

Elon Musk také aktuálně upřesnil pár věcí kolem motoru Raptor. Například potvrdil, že současné motory, které jsou nainstalované na Super Heavy B4, mají každý tah 185 tun. Zároveň prozradil, že aktuálně začíná výroba novějšího Raptoru 2, který bude mít tah přes 230 tun. Tyto motory se zatím nejspíš vyrábějí jen v menším počtu v centrále SpaceX v Hawthorne, ale brzy by měla být dokončena nová továrna v McGregoru. Tam bude probíhat velkovýroba motorů RB a RC druhé generace, zatímco v Hawthorne zůstane pouze výroba vakuových Raptorů a různých experimentálních a vývojových kusů.

Továrna na výrobu Raptorů v McGregoru během stavby v listopadu 2021 (Zdroj: Gary Blair / NASA Spaceflight)

Elon také uvedl na pravou míru, jak myslel nechvalně proslulý email, ve kterém uvedl, že pokud se nepodaří vyřešit problémy s výrobou Raptorů, SpaceX hrozí bankrot. V rozhovoru pro časopis TIME totiž Musk upřesnil, že bankrot sice může v nejhorším možném případě nastat, ale není to pravděpodobné. Účelem emailem podle Muska bylo připomenout zaměstnancům, že musejí zůstat draví a nesmějí usnout na vavřínech.

A že SpaceX opravdu nehodlá usnout na vavřínech naznačují i další novinky. Elon Musk totiž aktuálně prohlásil, že loď Starship čekají velké změny. Budoucí verze by totiž měla mít celkem 9 Raptorů. Tři budou atmosférické (RC) jako dnes, ale vakuových bude celkem 6 místo současných 3. V souvislosti s tím budou také prodlouženy nádrže, aby loď měla k dispozici více pohonných látek. Loď tedy zřejmě bude ve výsledku vyšší než současných 50 metrů. Nejedná se o úplné překvapení, protože možnost přidání dalších 3 Raptorů Musk naznačoval už v červenci. Jak by mohlo vypadat rozmístění 9 Raptorů na Starship, ukazuje následující neoficiální vizualizace. Přidání tří vakuových Raptorů by pak znamenalo, že v motorové sekci už nebude možné vozit dodatečný náklad, což bylo původně plánováno.

Neoficiální představa lodi Starship s devíti Raptory (Autor: @TheDenks)

Elon Musk bohužel neprozradil, kdy budou tyto úpravy implementovány. Proslýchá se, že prototyp Starship S24 má obsahovat výraznější změny oproti současným exemplářům S20 až S23. Je tedy teoreticky možné, že právě tento prototyp jako první dostane 9 Raptorů. Další změnou u tohoto exempláře by teoreticky mohla být nová špička, která je vyrobena z menšího počtu dílů. Prozatím jsme viděli jen jeden exemplář této modernizované špičky, ale ten údajně byl jen zkušební a není určen pro lety. Upraveny by také mohly být přední klapky, které podle Elona Muska budou trochu menší a jinak umístěné.

Zkušební exemplář modernizované špičky pro loď Starship (Foto: Starship Gazer)

Otázkou zůstává, který prototyp lodi Starship poletí na druhém orbitálním startu spolu se Super Heavy B8. Nabízí se především exemplář S21, který bude již brzy dokončen a je už opatřen kompletním tepelným štítem. Super Heavy B8 a Raptor 2 ale jsou teprve v rané fázi výroby, takže může trvat dlouho, než bude připraven nosič pro druhý orbitální start. Proto bych se nedivil, kdyby SpaceX nakonec usoudilo, že prototyp Starship S21 je moc zastaralý a místo toho přeskočí rovnou k pokročilejšímu exempláři S24, z něhož byl zatím spatřen jen jeden vyrobený díl. Loď S21 by pak nejspíš byla vyřazena stejně jako nedávno dokončený prototyp Super Heavy B5, který byl přemístěn na stejné místo, kde stojí vyřazené prototypy Starship SN15 a SN16.

Zkompletovaná Super Heavy B5 vedle vyřazených prototypů Starship SN15 a SN16 (Foto: RGV Aerial Photography)

Velké plány SpaceX se ale neomezují jen na základnu Starbase v jižním Texasu. Před dvěma týdny jste se u nás mohli dočíst o tom, že firma oficiálně začala budovat novou orbitální rampu pro Starship ve floridském komplexu LC-39A. Odsud SpaceX momentálně provádí starty Falconu 9 a Falconu Heavy, ale rampa bude rozšířena také pro potřeby Starship a Super Heavy. Elon Musk aktuálně uvedl, že rampa by snad mohla být připravena už během příštího léta, ale myslím, že to je jen další z mnoha přehnaně optimistických odhadů, kterými je Elon proslulý.

Neoficiální představa budoucí podoby komplexu LC-39A s rampou pro Starship a zařízení pro vertikální integraci Falconů (Autor: ErcXspace)

Nyní se navíc ukázalo, že SpaceX už plánuje také druhou floridskou rampu pro Starship! NASA potvrdila, že na základě žádosti SpaceX začíná pracovat na environmentální studii, která by umožnila vytvoření a využívání nové rampy LC-49 v Kennedyho kosmickém středisku (KSC) na Floridě. SpaceX by ji využívalo pro starty Starship a Super Heavy. Rampa LC-49 zatím neexistuje, šlo by tedy o zcela nové zařízení vybudované od nuly. Oblast budoucí rampy LC-49 se nachází jen pár kilometrů od LC-39B, odkud budou startovat rakety SLS. O dalších pár kilometrů dál leží již zmíněný komplex LC-39A, který SpaceX pronajímá od NASA od roku 2014 pro starty Falconů.

Mapka Kennedyho kosmického střediska ukazuje umístění plánované rampy LC-49 (Zdroj: NASA)

Zároveň SpaceX údajně plánuje rozšířit svůj existující areál na Roberts Road v KSC pro potřeby aktivit kolem Starship. Dnes tam probíhá repasování a skladování prvních stupňů Falconů mezi starty, ale je možné, že zde SpaceX plánuje v budoucnu vyrábět Starship a Super Heavy. Firma prý také jedná s NASA o potenciálním využívání prostorů v obří hale VAB, kde se v současnosti montují rakety SLS. Část budovy je ale k dispozici pro případné jiné účely.

SpaceX tedy evidentně věří v budoucnost Starship, což mimo jiné potvrzují informace o tom, že firma už tuto obří raketu nabízí zákazníkům a několik z nich si už objednalo její start. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell navíc už skoro před rokem uvedla, že některé novější komerční kontrakty jsou nastavené jinak než dříve. SpaceX díky tomu může v budoucnu rozhodnout podle vlastního uvážení, zda vynese družici pro zákazníka raketou Falcon, nebo pomocí Starship. SpaceX už také jedná s pojišťovnami ohledně podmínek pojištění budoucích startů Starship. Tom Ochinero ze SpaceX k tomu dodal, že první starty této nové rakety ponesou družice Starlink, díky čemuž bude možné postupně prokázat určitou míru bezpečnosti. Tím se sníží úroveň vnímaného rizika pojišťovnami a spolu s tím klesne i cena pojištění pro komerční zákazníky.

Oficiální obrázek způsobu vypuštění družice z nákladového prostoru Starship (Zdroj: SpaceX)

Starship bude nejdříve vynášet náklady jen na oběžnou dráhu Země, ale v budoucna zamíří také na Měsíc a Mars. Elon Musk v aktuálním rozhovoru uvedl, že první oblet Starship kolem Měsíce by mohl přijít v roce 2023. Není však jasné, jestli myslí oblet s posádkou, nebo bez. Každopádně na rok 2023 je už delší dobu plánována mise dearMoon, při které by skupinka turistů strávila necelý týden ve Starship a obletěla přitom Měsíc. Misi si zaplatil japonský miliardář Jusaku Maezawa, který je mimochodem zrovna teď na Mezinárodní kosmické stanici, kam jej dopravila ruská loď Sojuz v rámci dvoutýdenního turistického pobytu. Přistání Starship na Marsu pak Elon Musk očekává do pěti let, ale opět není jasné, jestli mluví o přistání s lidskou posádkou nebo bez. Musk však nedávno oznámil, že na přelomu roku uspořádá prezentaci o pokrocích ve vývoji Starship a budoucích plánech SpaceX, tak doufejme, že se při ní dozvíme mnoho nového a zároveň se některé věci vyjasní.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře