Loď Starship bude mít 9 Raptorů a SpaceX plánuje už druhou floridskou rampu pro Starship

V posledních pár dnech se objevila spousta velkých novinek týkajících se vyvíjené lodi Starship a rakety Super Heavy. Vyjasnila se například situace ohledně nedávných zmínek o bankrotu SpaceX a také zkazek o tom, že prototyp Super Heavy B4 nakonec nikam nepoletí. Elon Musk zároveň prozradil, že loď Starship v budoucnu dostane více motorů. Dále se objevila překvapivá informace, že SpaceX už plánuje druhou floridskou rampu pro Starship. Přípravy té první přitom začaly teprve před dvěma týdny.

Super Heavy B4 během přesunu na orbitální vypouštěcí stůl 13. prosince 2021 (Foto: @cnunezimages)

Nedávno jsem psal o tom, že se objevily nepotvrzené zprávy, které tvrdily, že prototyp Super Heavy B4 nakonec poslouží pouze pro pozemní testování. První orbitální start by v takovém případě proběhl až s prototypem B8, který má být pokročilejší než současné exempláře B4 až B7. Nyní se ukazuje, že zprávy byly pravdivé jen napůl. Elon Musk totiž aktuálně potvrdil, že je stále v plánu provést první orbitální start s prototypy Starship S20 a Super Heavy B4. Zároveň ale uvedl, že už příští prototyp Super Heavy bude mít plný počet motorů, konkrétně 33 motorů v nejnovější variantě Raptor 2. A z pozorování ve Starbase víme, že prototypy B4 až B7 jsou uzpůsobeny pouze pro 29 Raptorů současné generace. Z Muskova tweetu tedy lze vyvodit, že již dokončený prototyp B5 a další rozpracované exempláře stejného typu nejspíš budou opravdu přeskočeny. Druhý orbitální start Starship tedy pravděpodobně proběhne až s prototypem B8, který by podle dostupných informací měl být jako první vybaven 33 Raptory. Aktuálně byl například ve Starbase spatřen již třetí tahový puk, který je uzpůsoben pro instalaci 13 středových Raptorů, takže je určen pro Super Heavy s celkem 33 motory. Vypadá však trochu jinak než předchozí dva. Je zrovna tenhle kus určen pro prototyp B8?

První orbitální start Starship je podle Toma Ochinera, viceprezidenta komerčního prodeje ve SpaceX, stále v plánu na leden nebo únor 2022 a Musk aktuálně potvrdil, že bude proveden s prototypy Starship S20 a Super Heavy B4. Loď S20 už prošla v podstatě kompletní sérií zkoušek a i když je možné, že před startem absolvuje ještě další statický zážeh, SpaceX nyní přesunulo svou pozornost na testování rakety B4. Tento 70 metrů vysoký kolos s 29 Raptory byl 13. prosince po dlouhé době přesunut zpět na orbitální vypouštěcí stůl a už 17. prosince proběhla první zkouška nádrží. Při ní byl do rakety čerpán kryogenní dusík z nedaleké orbitální tankovací farmy, aby se ověřila těsnost a odolnost nádrží prototypu. Během testu byla na raketě vidět námraza, ale není jasné, jestli SpaceX už rovnou stihlo vše potřebné, nebo jsou v plánu další kryogenní zkoušky. Později by pak měly následovat zkoušky tankování kyslíku a metanu a nakonec i série statických zážehů motorů Raptor. SpaceX oznámilo silniční uzavírky na celý závěr roku s výjimkou Vánoc a Silvestra, takže některé ze zmíněných zkoušek pravděpodobně uvidíme ještě letos.

Námraza na Super Heavy B4 během kryogenní zkoušky (Zdroj: NASA Spaceflight)

Elon Musk se dále podělil o nové video, které zachycuje test naklápění 9 středových Raptorů RC na Super Heavy B4. Díky tomu bude možné raketu řídit během letu a přistání. Všechny středové motory se pohybují dohromady, což je něco, co Elon Musk avizoval už letos v květnu. Zbylých 20 vnějších Raptorů je ve variantě RB, což znamená, že jsou připevněny k trupu rakety a nejsou vůbec vybaveny systémem pro náklápění. Na videu jsou také docela dobře vidět ochranné kryty kolem horní části středových motorů (ochranu vnějších Raptorů můžete vidět na fotce výše).

Zajímavostí pak je, že vnější motory RB jsou startovány plynem dodávaným pozemní technikou na rampě. Oproti tomu středové motory RC jsou startovány pomocí helia z tlakových nádob, které jsou umístěny na vnější straně rakety (některé jsou zatím stále vidět, ale jiné už byly opatřeny ochrannými aerokryty). Důvodem rozdílů ve způsobu startování je to, že motory RB je potřeba během každé mise zažehnout pouze jednou, zatímco středové motory RC bude nutné během letu nastartovat několikrát kvůli provedení zpětného zážehu a přistání. Díky tomu, že motory RB jsou startovány z nádrží na rampě, není nutné mít na raketě tolik nádob s heliem, což snižuje celkovou hmotnost. Fungování tohoto systému je podrobně popsáno v tomto vláknu na Twitteru.

Fotky vnitřku vypouštěcího stolu ukazují trojici přípojek, které budou zajišťovat startování tří motorů RB na Super Heavy (Foto: Ana Almeida)

Něco podobného mimochodem SpaceX provádí u raket Falcon. Ty potřebují pro zážeh samozápalnou směs TEA-TEB, která je při startu čerpána z nádrží na rampě. Pouze tři středové motory Merlin na prvním stupni pak mají vlastní nádržky s těmito látkami, aby mohly být znovu zažehnuty během letu kvůli návratu a přistání. Vakuový Merlin na druhém stupni pak má dokonce redundantní zápalný systém, jelikož selhání při zážehu by jinak automaticky znamenalo selhání mise.

Zelený záblesk při startech Falconů značí vznícení samozápalné směsi TEA-TEB při zážehu motorů Merlin (Zdroj: SpaceX)

Při první orbitální misi Starship nebude provedena záchrana lodi ani nosiče. I pokud tedy test proběhne perfektně, Starship S20 a Super Heavy B4 přistanou maximálně do oceánu. Před pár týdny se objevila pěkná fanouškovská vizualizace, která znázorňovala, jak by mohla vypadat Starship S20 po přistání do oceánu. Elon Musk na obrázek reagoval s tím, že u prvních orbitálních testů je malá šance, že lodě dokážou přistát v jednom kuse. Už jen dosažení orbity prý bude obrovský úspěch (sám Musk „optimisticky odhaduje 50% šanci dosažení orbity na první pokus“). Nejspíš tedy bude nějakou dobu trvat, než se podaří některé Starship přečkat žhavý návrat atmosférou bez úhony.

Neoficiální vizualizace lodi Starship S20 po přistání do oceánu (Autor: ErcXspace)

Časem pak budou lodě Starship zachytávány mechanickými rameny na startovní rampě, podobně jako tomu má být u raket Super Heavy. Elon Musk před časem zmínil, že první pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí „Mechazilly“ možná proběhne už při druhém orbitálním startu. Momentálně ale není jasné, jestli to stále platí. Jak jsem vysvětloval výše, druhý orbitální test by měl proběhnout s prototypem Super Heavy B8, který bude pokročilejší a bude vybaven 33 Raptory druhé generace. A jelikož jedním z největších bolehlavů SpaceX je momentálně snaha co nejrychleji vyrábět Raptory, nebylo by až tak překvapivé, kdyby se firma pokusila zachránit 33 těchto cenných Raptorů pomocí zachycení Super Heavy už během druhého startu. Mechazilla však ještě není hotová, jelikož SpaceX momentálně pracuje na kolejnicích, po kterých se budou mechanická ramena pohybovat po věži na dokončované orbitální rampě ve Starbase.

Elon Musk také aktuálně upřesnil pár věcí kolem motoru Raptor. Například potvrdil, že současné motory, které jsou nainstalované na Super Heavy B4, mají každý tah 185 tun. Zároveň prozradil, že aktuálně začíná výroba novějšího Raptoru 2, který bude mít tah přes 230 tun. Tyto motory se zatím nejspíš vyrábějí jen v menším počtu v centrále SpaceX v Hawthorne, ale brzy by měla být dokončena nová továrna v McGregoru. Tam bude probíhat velkovýroba motorů RB a RC druhé generace, zatímco v Hawthorne zůstane pouze výroba vakuových Raptorů a různých experimentálních a vývojových kusů.

Továrna na výrobu Raptorů v McGregoru během stavby v listopadu 2021 (Zdroj: Gary Blair / NASA Spaceflight)

Elon také uvedl na pravou míru, jak myslel nechvalně proslulý email, ve kterém uvedl, že pokud se nepodaří vyřešit problémy s výrobou Raptorů, SpaceX hrozí bankrot. V rozhovoru pro časopis TIME totiž Musk upřesnil, že bankrot sice může v nejhorším možném případě nastat, ale není to pravděpodobné. Účelem emailem podle Muska bylo připomenout zaměstnancům, že musejí zůstat draví a nesmějí usnout na vavřínech.

A že SpaceX opravdu nehodlá usnout na vavřínech naznačují i další novinky. Elon Musk totiž aktuálně prohlásil, že loď Starship čekají velké změny. Budoucí verze by totiž měla mít celkem 9 Raptorů. Tři budou atmosférické (RC) jako dnes, ale vakuových bude celkem 6 místo současných 3. V souvislosti s tím budou také prodlouženy nádrže, aby loď měla k dispozici více pohonných látek. Loď tedy zřejmě bude ve výsledku vyšší než současných 50 metrů. Nejedná se o úplné překvapení, protože možnost přidání dalších 3 Raptorů Musk naznačoval už v červenci. Jak by mohlo vypadat rozmístění 9 Raptorů na Starship, ukazuje následující neoficiální vizualizace. Přidání tří vakuových Raptorů by pak znamenalo, že v motorové sekci už nebude možné vozit dodatečný náklad, což bylo původně plánováno.

Neoficiální představa lodi Starship s devíti Raptory (Autor: @TheDenks)

Elon Musk bohužel neprozradil, kdy budou tyto úpravy implementovány. Proslýchá se, že prototyp Starship S24 má obsahovat výraznější změny oproti současným exemplářům S20 až S23. Je tedy teoreticky možné, že právě tento prototyp jako první dostane 9 Raptorů. Další změnou u tohoto exempláře by teoreticky mohla být nová špička, která je vyrobena z menšího počtu dílů. Prozatím jsme viděli jen jeden exemplář této modernizované špičky, ale ten údajně byl jen zkušební a není určen pro lety. Upraveny by také mohly být přední klapky, které podle Elona Muska budou trochu menší a jinak umístěné.

Zkušební exemplář modernizované špičky pro loď Starship (Foto: Starship Gazer)

Otázkou zůstává, který prototyp lodi Starship poletí na druhém orbitálním startu spolu se Super Heavy B8. Nabízí se především exemplář S21, který bude již brzy dokončen a je už opatřen kompletním tepelným štítem. Super Heavy B8 a Raptor 2 ale jsou teprve v rané fázi výroby, takže může trvat dlouho, než bude připraven nosič pro druhý orbitální start. Proto bych se nedivil, kdyby SpaceX nakonec usoudilo, že prototyp Starship S21 je moc zastaralý a místo toho přeskočí rovnou k pokročilejšímu exempláři S24, z něhož byl zatím spatřen jen jeden vyrobený díl. Loď S21 by pak nejspíš byla vyřazena stejně jako nedávno dokončený prototyp Super Heavy B5, který byl přemístěn na stejné místo, kde stojí vyřazené prototypy Starship SN15 a SN16.

Zkompletovaná Super Heavy B5 vedle vyřazených prototypů Starship SN15 a SN16 (Foto: RGV Aerial Photography)

Velké plány SpaceX se ale neomezují jen na základnu Starbase v jižním Texasu. Před dvěma týdny jste se u nás mohli dočíst o tom, že firma oficiálně začala budovat novou orbitální rampu pro Starship ve floridském komplexu LC-39A. Odsud SpaceX momentálně provádí starty Falconu 9 a Falconu Heavy, ale rampa bude rozšířena také pro potřeby Starship a Super Heavy. Elon Musk aktuálně uvedl, že rampa by snad mohla být připravena už během příštího léta, ale myslím, že to je jen další z mnoha přehnaně optimistických odhadů, kterými je Elon proslulý.

Neoficiální představa budoucí podoby komplexu LC-39A s rampou pro Starship a zařízení pro vertikální integraci Falconů (Autor: ErcXspace)

Nyní se navíc ukázalo, že SpaceX už plánuje také druhou floridskou rampu pro Starship! NASA potvrdila, že na základě žádosti SpaceX začíná pracovat na environmentální studii, která by umožnila vytvoření a využívání nové rampy LC-49 v Kennedyho kosmickém středisku (KSC) na Floridě. SpaceX by ji využívalo pro starty Starship a Super Heavy. Rampa LC-49 zatím neexistuje, šlo by tedy o zcela nové zařízení vybudované od nuly. Oblast budoucí rampy LC-49 se nachází jen pár kilometrů od LC-39B, odkud budou startovat rakety SLS. O dalších pár kilometrů dál leží již zmíněný komplex LC-39A, který SpaceX pronajímá od NASA od roku 2014 pro starty Falconů.

Mapka Kennedyho kosmického střediska ukazuje umístění plánované rampy LC-49 (Zdroj: NASA)

Zároveň SpaceX údajně plánuje rozšířit svůj existující areál na Roberts Road v KSC pro potřeby aktivit kolem Starship. Dnes tam probíhá repasování a skladování prvních stupňů Falconů mezi starty, ale je možné, že zde SpaceX plánuje v budoucnu vyrábět Starship a Super Heavy. Firma prý také jedná s NASA o potenciálním využívání prostorů v obří hale VAB, kde se v současnosti montují rakety SLS. Část budovy je ale k dispozici pro případné jiné účely.

SpaceX tedy evidentně věří v budoucnost Starship, což mimo jiné potvrzují informace o tom, že firma už tuto obří raketu nabízí zákazníkům a několik z nich si už objednalo její start. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell navíc už skoro před rokem uvedla, že některé novější komerční kontrakty jsou nastavené jinak než dříve. SpaceX díky tomu může v budoucnu rozhodnout podle vlastního uvážení, zda vynese družici pro zákazníka raketou Falcon, nebo pomocí Starship. SpaceX už také jedná s pojišťovnami ohledně podmínek pojištění budoucích startů Starship. Tom Ochinero ze SpaceX k tomu dodal, že první starty této nové rakety ponesou družice Starlink, díky čemuž bude možné postupně prokázat určitou míru bezpečnosti. Tím se sníží úroveň vnímaného rizika pojišťovnami a spolu s tím klesne i cena pojištění pro komerční zákazníky.

Oficiální obrázek způsobu vypuštění družice z nákladového prostoru Starship (Zdroj: SpaceX)

Starship bude nejdříve vynášet náklady jen na oběžnou dráhu Země, ale v budoucna zamíří také na Měsíc a Mars. Elon Musk v aktuálním rozhovoru uvedl, že první oblet Starship kolem Měsíce by mohl přijít v roce 2023. Není však jasné, jestli myslí oblet s posádkou, nebo bez. Každopádně na rok 2023 je už delší dobu plánována mise dearMoon, při které by skupinka turistů strávila necelý týden ve Starship a obletěla přitom Měsíc. Misi si zaplatil japonský miliardář Jusaku Maezawa, který je mimochodem zrovna teď na Mezinárodní kosmické stanici, kam jej dopravila ruská loď Sojuz v rámci dvoutýdenního turistického pobytu. Přistání Starship na Marsu pak Elon Musk očekává do pěti let, ale opět není jasné, jestli mluví o přistání s lidskou posádkou nebo bez. Musk však nedávno oznámil, že na přelomu roku uspořádá prezentaci o pokrocích ve vývoji Starship a budoucích plánech SpaceX, tak doufejme, že se při ní dozvíme mnoho nového a zároveň se některé věci vyjasní.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
prochzde

Nevím, jestli to nějak pomůže v diskuzi jaké plyny, ale do Starbase dorazila 19.12.2021 jedna cisterna s LN2 k Orbital Tank Farm, druhá cisterna s LN2 k Suborbital Tank Farm. Třetí cisterna přivezla helium.

Ivo Janáček

Cisterna hélia? Tak to bych platit nechtěl. 🙂

prochzde

Podle mě to platil Elon a ten s tím nemá problém …

Jiří Hadač

Ta Starship ve vodě je úžasná. 🙂

prochzde

No alespoň jedna pozitivní informace o raptorech2:
SpaceX Raptor 2 Engine Test in McGregor, Texas 15.12.2021 a 18.12.2021
https://www.youtube.com/watch?v=IpHSTf9bq-Y
https://www.youtube.com/watch?v=dCiEhBxTn7s
Podle naznačených Elonových rozhodnutí po startu s20 a B4 nepokračovat v testech (letech) s raptory 1.generace to s raptory 2.generace asi nebude vývojově tak špatné. Možná dalším limitujícím faktorem bude jen pět startů ze Starbase a rok bude dlouhý, takže Elon předpokládá, že se výroba rozeběhne (navíc sám Elon tvrdil, že výroba raptorů 2.generace mám být podstatně jednodušší).

lukas

kolko x sa bude musiet otocit tanker ,aby natsnkoval ten kolos

Tom H.

To predĺženie nádrží v Starship bude na úkor nákladového priestoru? Zdá sa, že Starship bude podstatne ťažší, booster zostane v pôvodne plánovaných parametroch?

Bigbaz

Řekl bych že spíše celou loď prodlouží. Vzhledem k vyššímu počtu Raptorů na Super Heavy, které ještě navíc mají vyšší tah než dosud, tak budou moci vynášet boosterem i težší loď na stejnou dráhu jako při současné konfiguraci.

Tom H.

Potom bude potrebovať viac paliva aj Super Heavy.

TomG

To není tak docela pravda,jednoduše řečeno,si trochu víc práce odbude horní stupeň.A taky si tím krokem dlážděj cestu k obitalnímu tankeru.

Petr

Jak píše TomG, tak to není úplně nutné. Celkově dává raketová rovnice a dělení rakety na stupně spoustu možností a přináší to i nutnost dělat kompromisy. Např. více (a navíc silnějších) motoru na SH by při stejně těžké raketě (při startu tedy zejména hmotnost paliva) vede k vyššímu poměru tahu k hmotnosti, což znamená vyšší zrychlení a tedy i menší gravitační ztráty. Krátce před vypnutím motorů SH (spálení prakticky veškerého paliva v SH) bude tedy také k dispozici větší tah a může se stát, že zrychlení už bude natolik velké, že by museli motory škrtit, aby nedošlo k překročení limitů daných konstrukcí rakety a vlastnostmi nákladu (např. posádky :-)). To přiškrcení ale není “zadarmo”, zase to zvyšuje gravitační ztráty. Může být tedy výhodnější zkrátit dobu činnosti prvního stupně a nechat víc práce na druhém (zvlášť, když ten druhý stupeň má více motorů a tedy vyšší tah a může si vzít více paliva). Je tedy dokonce klidně možné, že prodlouží Starship a zkrátí Superheavy, takže celková výška rakety (=množství paliva) zůstane stejná.
My jsme jen v roli pozorovatelů, neznáme přesné parametry, ale jisté je, že toto budou mít propočítané pečlivě :-).

PetrV

Za poslední rok na B+S došlo k tolika změnám, že je to velmi pravděpodobné. Jde ale i o věž a čerpání paliva do S včetně kleští. Mají omezený dosah. Zároveň dulezité je těžiště celého B+S a pak B a S. Nechtěl bych to propočítávat.

Petr

Jsem si jist, že ti, kteří to počítají, to nedělají z donucení 🙂

PetrV

To zajisté ne.

PetrV
Josif

Jak je to se startováním Raptoru, lze teoreticky využít i jiný plyn, než helium? (S ohledem na jeho omezené množství a plánované stovky startů SH s desítkami motorů… 🙂)

PetrV

B5 má na schématu od Brendana podlouhlou nádrž uvnitř kyslíkové…https://twitter.com/_brendan_lewis/status/1464476433351254020?t=0mxfDH9Kzh7WDXUjwRAlLw&s=19
Může to být ono?

PetrV

U B4 to nevidím, B4 tedy nebude brzdit?

Invc

Brzdit bude / může – s použitím zbytku ve “velké”nádrži.

Oddělená přistávací nádrž – má některé výhody (kromě zjevných, jako je třeba stabilní umístění kapaliny) – například potřebuješ mnohem méně plynu na udržení provozního tlaku.

Petr Šída

Heliové nádrže jsou ty vnější COPV u spodku stupně

PetrV

To ano, bavíme se o jejich náhradě kyslikem nebo metanem.

Petr Šída

A proč se potom ptáte na účel tě nádrže uvnitř? Na základě toho vám odpovídám, kde heliové nádrže najdete. Najdete je i na B5, kde je i ta vnitřní.

PetrV

Protože nemám jistotu. Ani PetrM to jistě neví. Je potřeba číst celé vlákno.

Samo

Dá sa použiť prakticky hociaký plyn, hélia sa len dá napchať vo forme plynu do rovnakého počtu COPV viac ako Dusíku teda by potreboavali viac COPV ak by turbíny roztáčali Dusíkom. V čom je ten problém Dusíku napríklad je že bude pri veľmi rýchlom vypúšťaní chladnúť a kondenzovať omnoho viac ako Hélium ktoré ma bod varu -268,9 sa dá veľmi stlačiť a nebude pri roztáčaní turbín kondenzovať a pľuť na lopatky turbíny tekutý či dokonca pevné skupenstvo ako to bude pri veľmi veľkej expanzii bude robiť dusík a teda musí byť viac trysiek a viac ťažšieho plynu.

PetrV

Díky. Neon se nedá použít?

Invc

Neon je víc než 50x dražší než helium.

kevin

Ptal se někdo na cenu? 🙂

Petr

Přímo ne, ale celé vlákno je o tom, že helium je po technické stránce vyhovující (nízká teplota varu, nehořlavost, netečnost, nekorozivnost, …), jediným vážným nedostatkem je cena, takže náhrada za dražší plyn nedává smysl, byť čistě po technické stránce by byl neon asi v pohodě (nevím o vlastnosti, která by jej z tohoto použití diskvalifikovala, byť připouštím, že nejsem odborníkem na vlastnosti inertních plynů :-)).

PetrV

Ono moc možností není. Nevím jak by fungovala směs dusik, argon. Nebo kyslik, argon.

Olejový.lojza

tahový puk” je zajímavý termín. Osobně bych ho viděl spíš na tlačný puk.

Ano, můžeme polemizovat o jednom z překladů slova thrust (vedle kupř. “vbodnout”) coby “tah rakety”, nicméně reálně na startující raketě nebude namáháno tahem snad vůbec nic s výjimkou lopatek na čerpadlech.

Jen pokládám k zamyšlení. Díky za článek. Novinek spousta!

Petr

Zajímavá úvaha – sranda je, že člověk má pojmy “tah motoru” popř. celé rakety tak zafixované, že si vůbec neuvědomuje, že je to pitomost, protože motory raketu netáhnou, ale tlačí. Na druhé straně “tlak motoru” by bylo zase hodně matoucí, protože se často mluví/píše o tlaku ve spalovací komoře, což s “tahem motoru” nijak nesouvisí. Takže se asi budeme muset smířit s tím, že je to ustálené spojení :-).

Adam Ř

Myslím, že lepší slovo než tlak (který by podle mě měl být v Pascalech) by bylo tlač.

Zdeněk

Terminus technicus “tah motoru” je významově zcela správný, ačkoliv v dnešní době se to již jaksi nezdá… Je nutné si uvědomit, že tento výraz se vztahuje daleko do začátků doby páry. Hnací jednotka, třeba kůň; vůl; osel, následně nahrazovaná parní pohonnou jednotkou obecně vykonávala práci tak, že povoz či stroj kupředu táhla, nIkoliv tlačila. Byla totiž vždy umístěna v předu stroje či jiných samohybů. Protože průmyslová revoluce započala v Anglii, máme zde i zdrojový význam “thrust”následně významově převzatý na kontinentu. Může se to nelíbit, může se s tím jakkoliv polemizovat, ale je to zkrátka vše co se stím dá dělat. Jako původní, a stále používaný technický termín je zcela správný, ač z pohledu raketové techniky to tak úplně neodpovídá:)

daevid

Prikladám preklad slova podľa slovníka. Podla mňa je to v poriadku a v tomto prípade pasuje vcelku dobre napríklad preklad náraz alebo nápor.
Jedná sa o relatívny výraz, záleží z akého pohľadu sa na tento “ťah” pozeráme, keďže v tomto prípade sa pravdepodobne odvodzovalo od “thrust” motoru.

Thrust – výpad, sotiť, náraz, nápor, zaraziť, strčiť, ťah, tlak, hádzať sa, vrhať sa, pozapichovať, zabodnúť, zastoknúť, premknúť

PetrK

Nejde o překlad. Jde o logický rozpor ustáleného výrazu a skutečného popisu jevu. Přesně jak píše JR s hromosvodem.
Za mne mám raději ustálené výrazy, protože ty změněné, ač správné, jsou zvláštní …

Kamil

To místo na rampu 49. Není to ta samá lokalita, kde měla být rampa 39C?

PetrV

Je. Je tam teď bažina.

Jiří Hadač

Ja bych spis rekl, ze ta bazina tam porad jeste je.

iLuba

Parádní článek

Jirka

Jo akorat co se tyce SS a SH je to dohad na dohad…

TomG

O tom to ale je,lidi to baví.Sice se občas taky divím,kdo s jakou teorii přijde,která se ukáže jako lichá. Ale co už,význam toho to projektu bych přirovnal době kdy lidi poprvé slezli ze stromu.Taky se jim občas povedl nějaký ten přešlap….