Lady s Teslou: Pozitiva a negativa po 15 tisících km s Modelem 3

Než jsem měla elektroauto, dívala jsem se na elektromobilisty krapet podezřívavě. Sledovala jsem zkušenosti majitelů, a když jsem nakonec vybrala Teslu, neměla jsem iluze o tom, že by to auto bylo dokonalé. Aktuálně máme najeto 15 000 kilometrů a v tomto článku se dozvíte, jestli Model 3 splnil naše očekávání a jaké má mouchy. A také jaké úpravy jsme na něm udělali, jak dopadl servis a jak se vyvinula některá témata z minulých dílů.

Jsem si vědoma, že vlastník má tendenci věc vychvalovat a přehlížet nedostatky. Nebudu nic lakovat na růžovo, ale hned na začátku musím varovat, že jezdit Teslou může být návykové. Náš spalovák už půl roku smutně kouká, protože i na dálkové cesty po Evropě bereme radši elektro. Ano, i přesto, že Tesla má poloviční dojezd. Jak to? Prostě proto, že se v ní jezdí pohodlněji, rychleji, levněji, tišeji a k tomu bez smradu a vibrací, a ten dojezd není taková překážka, jak si lidi myslí. To se snažím vysvětlit i těm, kteří na potkání hned hlásí mantru „Teslu bych si nikdy nekoupil, když na ní neuměj ani slícovat plechy”. Protože jsou vlastnosti klíčové a méně klíčové, a pro mě jako řidiče jsou podstatnější jiné věci.

Tesla Model 3 s obalem

Jaké vidím klíčové klady a zápory

Tesla určitě není auto pro ty, kdo chtějí, aby se chovalo a ovládalo jako jejich starý spalovák. Pokud do této kategorie patříte, nemá smysl číst dál. Už jenom to, že na palubce je jen velký displej a kolem nic. Žádná jiná tlačítka ani kapličku s budíky tam nenajdete. A překvapivě mi to vůbec nevadí. Rychle jsem si zvykla, a naopak mi to dneska přijde jednodušší – jedno místo na koukání, stejné místo na ovládání. Teda pokud máte v kapse pořád tlačítkový telefon, tak si Teslu určitě nepořizujte. Ale pokud s dotykovými obrazovkami běžně existujete, nevidím problém. Samozřejmě to má své neduhy, ty popíšu níž, ale není to úplně rozhodující věc.

Takže co vidím jako podstatné? Když pominu tichou jízdu, o které jsem psala v jednom z předchozích dílů, tak řídit Model 3 Dual Motor je prostě labůžo. Nemusím furt kvedlat pákou a šlapat varhany. K tomu neskutečná živost, ohromná síla a hladkost řízení. Polechtáte pedál a musíte brzdit, protože si vzpomenete, že existujou nějaké zákonné rychlostní limity. Na rovné silnici má člověk pocit, že letí jak pták. Občas okolní řidiči mají snahu s mojí Teslou závodit, burácejíce s podřazenou trojkou v oblaku dýmu, zatímco já mám pedál tak na třetině výkonu. Akorát na rozbité české okresce musím jezdit pomalejc. Pokud bych totiž měla na tom autě jednu věc změnit, tak je to tvrdost podvozku. Je to holt polosporťák a kdo jste zvyklí na vzduchové tlumiče, vězte, že s Modelem 3 se seznámíte s každou dírou na silnici. I z tohoto důvodu máme obuty 18″ kola, která jsou měkčí než 20″.

Brzdění rekuperací pak vede k velmi návykovému „jednopedálovému” řízení. Rekuperace je u Tesly tak silná, že z 95 % vůbec standardní brzdu nepoužívám. Jiná EV to umí taky, ale slaběji a nefunguje to až do zastavení. Mívají pod volantem také tzv. pádla na regulaci rekuperace, ale v Tesle je práce s „plynovým” pedálem tak intuitivní, že mi to přijde zbytečné. Akorát když je baterie nabitá na 100 % nebo příliš studená, přijde překvápko „jéé, ono to nebrzdí” (energie nemá kam rekuperovat).

Jako druhou nejpodstatnější vlastnost Tesly vnímám, že to auto je vlastně počítač napojený na internet. Běžný spalovák je už napořád takový, jak jste ho koupili. U Tesly koupíte auto, které díky aktualizacím za 10 let může být o dost jiné auto. A nejde jen o to, co je na displeji, ale o celé chování (pominu-li samořízení, tak v minulosti se po aktualizaci dokonce zvýšila kapacita baterie či rychlost dobíjení). Člověk se každých pár týdnů dočká skvělých nových funkcí, ale taky musí akceptovat, co vývojáři změní. Na druhou stranu díky ovládání přes displej má člověk možnost si auto v mnoha ohledech nastavit sobě na míru. Ve svém profilu mám kromě polohy sedačky a volantu třeba jiné chování auta než manžel (např. on jezdí s režimem Chill, já Standard, máme jinak nastaveny limity u Autopilota, klimatizaci atd.). V profilu ale chybí zatím třeba Spotify účet, takže když si chci přehrát svoji hudbu, musím se prohrabovat playlisty ostatních uživatelů auta.

Klasické auto nemá šanci nacpat na tlačítka všechny funkce, které lze dát na displej

Návod má skoro 300 stran, a tak není v mých silách popsat, co všechno to umí, ale vypíchnu to nejdůležitější. Žebříček nejužitečnějších funkcí u mě vyhrává dálkové udržování klimatu. Jdete v parném létě do obchodu? Po návratu se nemusíte péct jako kuře, protože Tesla až 4 hodiny udrží nastavený chládek (v zimě naopak teplíčko). Proto mi ani nechybí vyhřívaný volant, protože si v mobilní aplikaci před odjezdem z pohodlí domova nastavím předehřev/klimatizaci a usedám pak rovnou do příjemné teploty interiéru, ať je venku jakkoli. Zároveň mi ale obecně klimatizace přijde jako nejslabší článek toho auta, protože nelze nastavit každý výdech zvlášť, s automatikou je těžší vyladit tepelný komfort, a tak jsem ji radši přepla na manuál.

Na dálkové cesty je bezkonkurenční Autopilot. Tesla nabízí ke koupi tři úrovně – základní Autopilot (máme my), rozšířený Enhanced Autopilot a plně autonomní řízení (FSD – Full Self Driving). Systém je zatím určen primárně na dálnice, ale už teď můžu říct, že při dálkových cestách odřídí i 90 % jízdy a člověk tak není unavený. Zapínám ho i mimo dálnice tam, kde už ze zkušenosti vím, že to zvládne.

Obecně Model 3 působí na první setkání jako malé auto. Jak jsem se ale přesvědčila hned první den při orašplování disku pravého předního kola o obrubník, je to proto, že to auto je velmi nízké a klame tělem. Jinak to žádný drobeček není a délkou a šířkou je srovnatelný se Superbem nebo Enyaqem. Díky nízkému posezu se ale někomu do něj špatně nastupuje a může to být eliminační kritérium při rozhodování o koupi (s mojí výškou to ale neřeším).

Srovnání velikostí Tesla modelů (Zdroj: Tesla / Carscoops.com)

Co dalšího je prima

Nejsem fajnšmekr, ale podle všech má Model 3 bezkonkurenční zvukový systém. Samozřejmostí jsou couvací kamery, samozatmavovací zrcátka a všemožní asistenti. Díky čidlům zatížení sedáků ví řidič při rozjezdu o nepřipoutaných pasažérech. Zato asistent hlídající vybočení ze silnice je na českých okreskách občas na zabití (protivně ječí, když se vyhýbám na úzké silnici protijedoucímu autu) a vypnout se dá bohužel jen pro aktuální jízdu.

Prima je, že místo klíčů od auta stačí mít u sebe jen mobil a auto to po příchodu přes Bluetooth samo pozná a odemkne se (musím ale často mobil rozsvítit, což snad nějaká aktualizace spraví). Auto se zase pak samo zamkne, když od něj odejdu. Trošku mě štve, že když k autu přijde dřív manžel, i když pak za volant sedám já, tak si auto nastaví jeho profil – holt poznat můj zadek v sedačce ta umělá inteligence ještě neumí.

Data z auta jde taky vyčítat na dálku a zobrazit různé grafy a statistiky např. přes TeslaMate. Akorát když pojedete za milenkou, tak nejen, že manželka vidí na mobilu polohu auta, ale pak v TeslaMate i jak dlouho jste u ní byli. 😉

TeslaMate – grafy a statistiky

Samozřejmostí je ovládání funkcí auta v aplikaci z mobilu (nabíjení a jeho limit, otevření/zavření auta, ovládání oken, klimatizace, otevírání kufru, atd.). Znám i případ, kdy majitel na dálku ze zahraničí otevřel a „nastartoval” auto, aby ho jiný mohl přeparkovat. Zapnutí klaksonu na dálku z aplikace pak pomůže, pokud jste na velkém parkovišti zapomněli polohu svého auta. Můžete také auto někomu půjčit a v aplikaci omezit maximální rychlost nebo mu dokonce „klíčky” pak na dálku „sebrat”. Kdo má rozšířenou verzi Autopilota, může díky funkci Summon dokonce mobilem auto řídit na dálku, obdobně jako autíčko na dálkové ovládání (EU nám to bohužel ale omezila na 6 metrů, takže se to hodí akorát tak k zajíždění do úzké garáže).

Mobilní aplikace Tesla

Některé funkce obvyklé na tlačítkách, jde u Tesly řešit jednodušeji pomocí hlasového ovládání. Asi nejznámější je povel „Mrzne mi prdel”, který zapne vyhřívání sedaček. Já často využívám propojení kalendáře s navigací. V kalendáři mám pracovní schůzky s adresou, a když sednu v daný čas odjezdu do auta, Tesla sama zahájí navigaci do cíle. Nebo lze adresu z mobilu poslat do auta pomocí sdílení přímo z Google Maps. No a když chci domů, řeknu „navigate home” a jedeme. No dobře, tak ještě pár let potrvá, než mě to odveze úplně samo, ale i zahájení navigace hlasem je příjemné.

Pokud má člověk zakoupenu Premium Connectivity, dá se i za jízdy použít webový prohlížeč nebo při parkování na displeji sledovat třeba YouTube, Netflix nebo Twitch (což když zjistí puberťáci, tak začnou milovat zastávky a z auta je nevykopete). Kromě toho jsou k dispozici hry a různé ptákoviny jako prdící polštářek, což zas ocení menší děti.

Oproti infotainmentu u elektroaut VW/Škoda je displej rychlý a přehledný. Kromě nastavování parametrů a ovládání auta lze zobrazit třeba kamery. Model 3 jich má několik, které snímají za jízdy okolí a záznam se ukládá na USB disk. Takzvaný Sentry mód se pak dá zapnout po odchodu od auta, a hlídá a zaznamená každé nebezpečné přiblížení. To má ale dvě nevýhody. V rušném městě je za hodinu třeba 20 záznamů a žere to trošku baterii. Ale zas se to někdy vyplatí – jako když známému nabourali auto a ujeli, nebo moje Tesla nahrála sražení motorkáře. Pobavil mě jeden záznam z podzemních garáží, který nahrál manažera v obleku, jak se schován vedle mého auta svlékl skoro do naha, neb se převlíkal do sportovního.

Tesly pomocí kamer zaznamenávají jízdu i hlídají okolí při stání

Jedna z kritizovaných vlastností Modelu 3 je kufr, protože je to sedan a vstup do kufru je užší. Takže ano, ledničku tam nenacpu. Objemem kufr ale klame, protože je protažen dovnitř a celkový kufrový prostor je opravdu velký – má velký prostor pod podlážkou a nezapomeňme na frunk (přední kufr). V kufru ale chybí jakékoli úchytky nebo třeba 12V zásuvka.

Důležité ale taky je, co nevidíme. Podle renomovaného kanálu Munro Live, kde rozebrali Teslu Model 3 a Y do posledního šroubku, je největší rozdíl oproti konkurenčním elektromobilům v naprosto unikátních technologiích schovaných pod kapotou (ať už jde o baterie, elektromotory, či systémy chlazení/topení). Pro Autopilota si Tesla dokonce vyvinula vlastní čipy. Sám šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess potvrdil, že Tesla je v mnohém o hodně napřed.  Díky „vertikální integraci” má Tesla i výhodu jednoho řídícího systému, zatímco tradiční automobilky musí v jednom autě sladit stovky komponent od subdodavatelů.

Unikátní technologie – baterie, motory, Octovalve (Zdroj: Munro Live)

Zatímco běžné automobilky představí nový model třeba jednou za 5 let, Tesla dělá „continous improvement”, tedy neustálé drobné zlepšování – každý čtvrtrok vyjedou z výrobních linek auta s desítkami drobných i větších vylepšení. Oproti starším Modelům 3 má třeba naše verze 2021 mimo jiné navíc tepelné čerpadlo (a tedy menší spotřebu v zimě), bezdrátovou nabíječku na mobil a také elektricky ovládaný zadní kufr.

No a prima jsou také nízké provozní náklady (0,40 Kč na km) a výhody, jako je parkování v Praze zdarma i na modrých zónách, a nebo ježdění bez dálniční známky.

Co musí člověk skousnout

Software. Dlužno říci, že konkurence je na tom asi 10x hůř, ale i tak má Tesla co zlepšovat. Navigace a mapa za mě nepatří k těm nejlepším a radši používám Waze. Bohužel Tesla nepodporuje Apple Car ani Android Auto, takže mám vlevo držák na mobil a k němu jsem si nechala pod palubkou dovést nabíjecí kabel. Navigace Tesly občas naviguje zbytečně složitě, a neumí ani zadat více zastávek po cestě (tato funkce ale má brzy přibýt). Umí ale dobře naplánovat zastávky na nabíjení na Superchargerech a dá se na to spolehnout.

Držák na mobil kvůli Waze

I když český manuál k dispozici je, na podporu našeho rodného jazyka přímo na displeji zatím čekáme. Bohužel ani nejde hlasově zadávat české adresy ani česká jména. Což jsem dočasně obešla vložením anglického slova do jména nejčastějších kontaktů, a funguje to skvěle. Slabým místem softwaru je totiž právě hledání v kontaktech (resp. jeho nemožnost) a malá písmenka při listování v seznamu jmen. Tesla na tom zjevně pracuje, protože zrovna po minulé aktualizaci se už změnily „oblíbené” kontakty z titěrného seznamu na velké dlaždice. V celé té aplikaci by to ale vůbec chtělo všechny ty ikony zvětšit, protože za jízdy po hrbolaté cestě se na ně špatně trefuje, a některé ovládací prvky jsou zbytečně dole nebo napravo dál od řidiče. Také uzavření vnitřniho okruhu cirkulace vzduchu bych brala na jedno píchnutí prstem.

Nepotěší ani automatické stěrače. Tlačítko na páčce na volantu samozřejmě stírání vyvolá, ale automatika občas stírá, když nemá a jindy zas nestírá, když má. A chtělo by to nastavení cyklovače na páčce na volantu (je na displeji). Nespolehlivá je i automatika dálkových světel, takže ji mám vypnutou úplně.

Co jsem doteď úplně nestrávila, je vnitřní kamera, která může snímat řidiče. V USA už auto i reaguje varováním, když řidič nedává pozor (v EU zatím není funkční, ale je to jen otázka času a prý to bude v budoucnu povinné u všech aut). Každý nechť si také sám zhodnotí užitečnost systému eCall, který při nehodě zavolá záchranku/policii (v EU povinné pro všechna nová auta).

No a je to prostě jen software, takže občas vyskočí nějaké chybové hlášení (nejčastěji chyba eCall, když chybí připojení na internet) nebo je potřeba auto resetovat (stalo se nám 2x). Dobrou zprávou ale je, že do Modelu 3 by mělo být snad brzy přeneseno vylepšené uživatelské rozhraní z Modelu S Plaid. Pak půjde vybrané funkce dát na hlavní obrazovku nebo přesouvat panely.

Pověstné mizerné slícování dílů karoserie u svého auta nevidím (někdo zblízka možná ano). Slícování a kvalita interiéru je perfektní. Zato lak auta je nepochybně problematický. Po jedné zimě dokáže práh vypadat jako kropenatá slepice a některým se semtam i odlupuje. Dle manuálu se ani nesmí jezdit do kartáčové myčky. Tady bude velká výhoda Tesel z Gigafactory Berlin, které budou už mít lak evropských standardů. Abychom tedy lak ochránili, koupili jsme zástěrky za kola, které snižují obouchávání karoserie kamínky, a nechali jsme auto obalit. Barevná fólie ale nechrání úplně, a tak části jsou podlepené PPF fólií (přední kapota, nárazník, blatníky, zpětná zrcátka, prahy a ložná hrana kufru). Cena 40 tisíc bez DPH. Beru jako lepší koupit Teslu bílou a polepit, než dát stejnou sumu za červenou příplatkovou barvu mizerné kvality. Až budeme auto prodávat, fólii sundáme, lak bude bez poskvrny a peníze se nám doufám vrátí. A navíc jsem si mohla zvolit vysněnou barvu.

Auto jsme obalili do fólie KPMF Red Black Iridescent a částečně PPF

Nutno také akceptovat, že podvozek sedí opravdu nízko nad silnicí, takže na některé nájezdy nebo parkování jednou stranou auta na chodníku můžu zapomenout. A kdo je zvyklý na otvor v zadním prostředním opěradle, kudy se třeba u škodovek dají prostrčit lyže, tak tady má smůlu.

A ještě jedna věc mi vadí. Tesla potichu začala do Evropy dodávat auta s horší baterií, než dodává zákazníkům v USA. Záměrně nikde neuvádí ani neslibuje kapacitu baterie, jen dojezd dle WLTP. Ale baterie v mém Modelu 3 jsou od LG a mají horší nabíjecí křivku než ty americké od Panasonicu.

Jsou lidi, kteří jsou s Teslou hodně nespokojení? Moc jich není, ale co jsem měla možnost pozorovat, tak své Tesly prodávají ti, kteří buď měli smůlu na opravdu nekvalitní kusy nebo se nesžili s jednoduchostí interiéru a chybí jim vzhled a funkce luxusnějších aut. Mně interiér naprosto vyhovuje, mám ráda jednoduchost a funkční eleganci.

Interiér je vskutku futuristicko-minimalistický

Jak bylo v servisu

„Víte, proč Tesláci nedělají srazy? Protože se potkávají v servisu.” No něco na tom může být. Je to ale zjevně kus od kusu, protože je docela dost těch, co se dušují, že najeli 200 tis. km bez problémů. Ale naopak znám případ, kdy se na dodaném kusu hned našlo asi 10 závad. Naše Tesla měla při předání v Polsku problém se zavíráním kufru, což v Praze pak promptně vyměnili. Po cca 5 tisících km začalo vzadu něco klepat. V servisu utáhli povolené šrouby u tlumičů a bylo vyřešeno. Zatím neopravená závada je u stěračů, resp. ostřikovačů na nich (jak jsem už zmiňovala v druhém díle o dovozu z Polska). Podle servisu se to týká všech Modelů 3 2021 a slíbili, že do zimy bude k dispozici oprava, tak uvidíme. Beru to tak, že když má člověk nemocné dítě, taky ho dovede k doktorovi a není to důvod k jeho utopení.

Jinak to auto šlape jak hodinky, nikde nic nevrže, ani v interiéru ani jinde, a veškerá technika, elektronika i motorika funguje perfektně, jak má. A musím říct, že všichni v pražském servisu jsou milí, ochotní a vstřícní. Bohužel servisní síť v ČR tvoří ale právě jen ten jeden centrální servis u Prahy. Do vzdálenějších koutů republiky ale zas přijede až domů mobilní servis. No a některé věci umí prý technici pořešit v autě na dálku přes internet.

Bílý interiér, skleněná střecha a další poznatky

Časté otázky jsou také na bílý interiér. Litujeme? Ne. Byla to skvělá volba. Opticky ten prostor tak zvětší a projasní, že je pokaždé radost do něj sedat. A překvapivě se mi ta bílá jakokůže (ve skutečnosti polyuretan) udržuje líp než běžné látkové potahy.  Stačí sedačku čas od času setřít vlhčeným ubrouskem na dětské prdelky (vyčištění blátivých stop od psa cca 10 ks). Džíny zanechávají jemné modré stopy, ale zatím se je vždy daří odstranit. Bojím se snad jen časem žloutnutí vlivem UV záření.

Panoramatická skleněná střecha taky přispívá k pocitu prostornosti, a pohled na oblohu je krása, ale jako řidič ji nevidím. Vyšší osoby v horkém počasí prý cítí na hlavu teplo, a tak ve velkých vedrech tam dáváme stínítka.

Pocit prostoru díky skleněné panoramatické střeše ocení pasažéři

Někteří kritizují trošku zvláštní ovládání vnějších klik. No není to nejergonomičtější, ale člověk se to naučí a už to nevnímám. Všem ale musím naopak vysvětlovat, jak se dostat z auta ven, protože na dveřích hledají páčku a ono je tam tlačítko (teda skrytá páčka tam je, ale jen pro nouzové otevření).

Starší Modely 3 měly problém s hlukem v kabině. Model 3 2021 má už lepší odhlučnění a dvojitá skla u řidiče a spolujezdce, tak to nijak nevnímám.

U sedaček (které mimochodem Tesla také sama vyvinula) se mi na tom polyuretanovému potahu občas potí zadek. A někteří kritizují špatné boční vedení. To mi nepřijde, a naopak oceňuji, že jsou pohodlné a měkké. Jela jsem i 15hodinovou cestu bez bolestí páteře či osezeného zadku. Zadní sedačky mají ale sedáky nízké, vyšší osoby málo místa nad hlavou, a prý je tam i víc cítit to drncání na rozbité silnici. Ale jinak je tam na sezení místa překvapivě hodně.

Vzadu je nižší strop, ale místa dost a přední sedačky mají černá záda proti okopání od dětí

Nejen, že Model 3 nemá kapličku, nemá ani HUD (Head Up Display), který už u lepších nových aut bývá standardem. Dle Muska je to schválně. HUD mi nechybí, ale možná by se hodil. Dále někteří zmiňovali, že u Modelu 3 je špatný výhled ze zadního okna. Překvapilo mě, že mi to nijak nevadí ani neomezuje (vynahradí to couvací kamera). Stejně tak kolečková tlačítka na volantu mi naprosto vyhovují.

Součástí výbavy může být i tažné zařízení (nemáme) a lze dokoupit střešní nosiče (máme).

Shrnuto, podtrženo, náš Model 3 nám dělá každý den radost, a do spalováku se nám už sedat nechce. Základní fungování toho auta je skvělé a ty drobnosti ke zlepšení často ve standardním autě ani nemají svůj ekvivalent. Snad se mi podařilo ukázat, že toho skvělého, co to auto umí, je mnohem víc a podstatnějšího než toho, co člověk musí překousnout. A možná pak pochopíte, proč je Model 3 nejprodávanějším elektroautem na světě a třeba za letošní červen druhým nejprodávanějším autem Evropy i včetně spalováků.

Střípky z předchozích dílů

Finální fakturu jsme od Tesly dodnes neobdrželi, na urgence už nereaguje ani polská Tesla ani EMEA support. Zato mi ale konečně převedli v systému auto z polské Tesly do české, takže se mi už nezobrazují údaje v polštině a ceny ve zlotých, ale jiní takové štěstí zatím neměli.

Proces u ČEZu trval několik měsíců, ale konečně máme levný noční proud pro elektromobily za cenu 2,50 Kč za kWh. Auto má tedy nastaveno, že se začne samo nabíjet kolem 23:00, většinou skončí v 1:00, a ráno tak vyjíždím vždy „s plnou”. Pořád tedy běžně nabíjíme jen do 65 % a osvědčilo se nám to.

Možná jste překvapeni, že jsem se víc nerozepsala o Autopilotovi, samořízení a nabíjení na dálkových cestách. Tak někdy příště, jo?

Pokud jste dočetli až sem, asi vás Tesla Model 3 docela zajímá. Mám pocit, že nejvíc odpůrců elektromobility je mezi těmi, kteří v tom nikdy nejeli a čerpají své znalosti pouze z bulvárních článků. Tak pokud máte zájem se zdarma svézt a vyptat se mě, na co je libo, dejte mi vědět přes formulář zde. Jednou za čas někoho ze zájemců vyberu a třeba mu udělám radost.

Předchozí díly seriálu Lady s Teslou:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
61 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
EvzenJ

Myslel jsem, ze po tech komentarich pod prvnim clankem to s psanim zabalite, ale nestalo se tak a jsem rad, ze stale prispivate.
Mam rad vase nestranne clanky – jsou na nich videt slasti a strasti majitelu EV. Diky za ne.
PS – ten lak a (ne)myti v mycce jsou sila.

Ivo Janáček

Nestranné? Skutečně máte ten pocit? Já tedy ne.

Teslichard

Ty už si došiel tak ďaleko že tvoje “nestranné” pocity tu už nikoho nezaujímajú. Ale kľudne sa nám môžeš zveriť, čo nebolo na tomto článku nestranného.

Peppa

Super!

Martin

Už jsem se taky bál, že jste se na to kvůli komentářům vykašlala. Jsem rád, že tu od Vás vidím další článek

Krys

Katy moc díky za parádní článek. Velmi s Vámi souhlasím v těch pocitovych věcech, které nejdou příliš dobře popsat, ale musí se zažít.
Sám jezdím hybridem cca rok a zjišťuji, že mě začíná otravovat vždy, když vyjedu baterií a nastartuje se spalovak. Ten rozdíl v pocitu z jízdy je prostě diametrální. Dnes bych si bez problémů dokázal představit mít čisté Elektro 😉

BTW. Ta barva fólie je pecka! 🙂

Naposledy upraveno před 12 dny uživatelem Krys
atlas

Velmi pekny clanok.
Inak mne sa aj preto ze robia veci inak tesla paci.
Akurat si nemyslim ze vsetky tie vychytavky a zaujimavosti maju nieco spolocne s tym ze je to eauto, ale je to prave o tom ze tesla robi veci inak ako zavedene automobilky.
Teslu s benzinovym motorom by som bral hned:)

atlas

Neprisla. Tesla nie je o tom ze je eauto(nie je prve a ani posledne), je prave o tom ostatnom(autopilot, aktualizacia sw(neznasam ze bezne automobilky vydaju auto a potom pomaly 8 rokov ziadny novy sw), somarinky co tam pchaju, snaha o pekny, jednoduchy a funkcny dizajn(po velmi velmi dlhom case pekne americke auto, a nielen jeden model, ale cela ponuka), obcas sice s hlupymi efektnymi drobnostami ktore nie su az tak prakticke ale bavia, a ine aj v clanku spomenute veci.
Spalovak s automatom moze v klude mat vsetko to iste, akurat teda v predu nebude mat kufor ale motor:).
A samozrejme rekuperacia nebude(ak to nebude hybrid), na vykurovanie aj chladenie su systemy aj pre spalovaky, akurat teda su zlozitejsie a takmer vzdy priplatkove.
Vsak si skus napr id3, a to je nuda na kolesach:)

Michal Schwarz

Ta zmiňovaná dvoupedálovost automatu je ale čistě softwarová záležitost. Resp. nic (kromě toho, že by o takovou funkci asi nebyl zájem) nebrání tomu, aby něco takového řídící jednotka uměla. Prostě by při ubrání plynu začala naopak dávkovat brzdy.

U automatu tomu opravdu nic nebrání. Rozumím, že to může být bráno jako výhoda Tesly, když tohle ovládání někomu vyhovuje. Není to ale výhoda EV jako takových.

Každopádně díky za zajímavý postřeh, začetl jsem se díky tomu aspoň do vlákna “Tesla one pedal driving” na redditu 🙂

kevin

Řidiči burácejíc? Myslím, že ten přechodník bude trochu jinak.

kevin

Mimochodem nemohu si pomoci, ale floskuli o “ježdění bez smradu” snad vymysleli ti, kdo naposledy řídili avii. Vždyť už ani jedničková oktavie nebyla prakticky cítit, o těch nynějších už nemluvě.

Teslichard

taký tunel je parádna libovka, bolo by skvelé ak by sa dalo v Teslách nastaviť automatické zapínanie vnútornej cirkulácie v mestách alebo v tuneloch.

Pavel Riedl

Spalovák smrdí a ani nemusí jezdit. Já kvůli tomu daroval sekačku i s poloprázdným kanystrem. Teď se ještě dokopat v garáži vymalovat, protože očouzený kolo na stěně vypadá blbě, byť smrad už za ty dva roky vyvětral.

diwalt

Téměř nejsou cítit tak maximálně zahřáté moderní benzíňáky (i když i tom by se dalo polemizovat), ale nafťáky smrdí furt všechny. Už z toho sice nepadaj brikety jak z té avie, ale ten současný kyselý smrad z AdBlue není zas o tolik lepší. A fakt se nemůžu dočkat na zimní rozjezdy, kdy půlka lidí v ulici nastartuje auto a jde škrábat skla. To je děs, bez ohledu na benzín či naftu.

A ač mi třeba staré benzíňáky vlastně voní (protože to je spouštěč úžasných vzpomínek) a k nafťákům s nevykuchaným DPF jsem hodně tolerantní i s jejich kyselým AdBlue, tak na dobu, kdy všechno tohle z ulic zmizí, se strašně moc těším. Ideálně hned, kdyby to šlo (ale bez toho, aby to někdo vynucoval a zakazoval). Spaliny fakt nepatří do míst, kde žijí lidé. I ten “výfuk v elektrárně” je v tomhle mnohem lepší, protože ta se jednak dají řešit emise na jednom místě a velmi efektivně, jednak už samotná výška komínu zaručuje, že emise člověk nevdechuje ve velkém. Časem bychom prostě ty tekuté dinosaury a zkamenělé plavuně pálit prostě neměli. Maximálně tak dinosauří prdy a nejlépe ve Starship 🙂

Ivo Janáček

Nechci se vám tady moc plést do ód na elektromobily, ale když už píšete o něčem, čemu asi nerozumíte, tak si nejdříve zkuste udělat malý průzkum na netu a zjistíte, že AdBlue se jaksi nekamarádí s kyselým smradem. AdBlue je právě to, proč už tam ten kyselý smrad není.

diwalt

Zkuste si to nastudovat, než začnete poučovat.

AdBlue, tedy vodný roztok močoviny, se vstřikuje do proudu spalin, aby to omezilo oxidy dusíky na výstupu. Princip spočívá v tom, že močovina se rozkládá na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek dále reaguje s NOx za vzniku dusíku a vody. Problém je, že dávkování močoviny není nikdy přesně tak, aby se spotřebovaly všechny molekuly čpavku i NOx, to ani není technicky možné. Je to tedy nastavené s větším důrazem na likvidaci NOx, proto se pracuje vždy s přebytkem močoviny, potažmo čpavku. Nezreagovaný čpavek pak uniká výfukem a vzhledem k tomu, že na čpavek naše čichové buňky reagují velmi citlivě, výsledkem je nezaměnitelný kyselý smrad.

Nemáte zač.

Naposledy upraveno před 10 dny uživatelem diwalt
Ivo Janáček

Důležité je říci, proč se oxidu dusíku věnuje v emisních normách tolik pozornosti. Problém je ten, že velmi rychle reaguje se vzdušnou vlhkostí (zejména oxid dusnatý a dusičitý) a vytvářejí kyselinu dusitou a dusičnou. To je ten kyselý zápach charakteristický pro starší naftové motory. Oxid dusnatý reaguje se vzdušným kyslíkem a vytváří O3, což je ozon. A ten nám už škodí.”

https://www.autojournal.cz/adblue-pomaha-ale-starne-a-nesmite-ho-zcela-vycerpat_/

Není zač.

diwalt

A nevadí, že ten proces je na světle a při běžné teplotě přesně opačný? Tedy že kyselina dusičná se naopak rozkládá na oxidy dusíku? Ta kyselina je nestálá. Kyselina dusitá pak ještě více, ta se rozkládá prakticky okamžitě.

Ten článek je chemický nesmysl. Ano, malé množství kyseliny dusičné a dusité při spalování z oxidů dusíku vzniká díky vysokým teplotám spalin, ale obě se velmi rychle při ochlazení rozkládají na podstatně stabilnější oxid dusičitý. Ve velmi malém množství může vznikat čpavek, ale je to hluboko pod úrovní, kdy je cítit.

Co se týká zápachu, pak nízké koncentrace kyseliny dusičné jsou bez zápachu, vyšší koncentrace je velmi štiplavá, ale to je už moment, kdy to je zdraví nebezpečné. Štiplavost je důsledek poleptání sliznice a podráždění nervových zakončení, reálně to není žádný zápach.

Naopak čpavek je cítit i ve velmi malých koncentracích, je výrazně kyselý a od zhruba 5 až 10 ppm už působí štiplavě (bezpečná koncentrace je do 500 ppm).

Fakt si běžte aspoň popovídat s nějakým chemikem, nespoléhejte na informace z automagazínů. Jsou tam fyzikální a chemické nesmysly až příliš často.

Kdybyste totéž tvrdil o oxidech síry, tak s tím budu souhlasit. Ty skutečně ochotně reagují se vzdušnou vlhkostí na stabilní kyselinu sírovou, což byl hlavní důvod kyselých dešťů v severních Čechách. Nicméně kyselina sírová je zcela bez zápachu, takže ani ta by nemohla za kyselý smrad nafty a naštěstí je dnešní nafta od sirných příměsí vyčištěna.

Osobně neznám nikoho, kdo by někdy řekl, že spálená nafta je cítit kysele. Tohle tvrzení vidím poprvé u vás a v odkazovaném článku a vzhledem k tomu, že zdůvodnění je chemický nonsens, dovolím si tomu nevěřit. Tím spíš, když vím, jak je kyselina dusičná reálně cítit (vůbec, dokud není nebezpečná koncentrace).

Mám ale obavu, že tohle stejně nebudete vnímat a stále si pojedete svoje nesmysly. Koneckonců nebude to poprvé, mnohokrát vám zde spousta lidí vyvrátila vaše tvrzení, ale vy jste se s tímtéž vrátil po pár týdnech znovu (naposledy jsem si toho všiml u vašich tvrzení o využívání map při FSD).

Ivo Janáček

Tak jo, tak já tedy půjdu reklamovat auto, protože nesmrdí kysele a mělo by, takže mě prodejce oklamal a nedali mi tam SCR. Naopak nechápu jak je možné, že staré vraky SCR mají, protože to je z nich cítit.

Rum Tuzemsky

Nevymysleli. Spalovaky fakt smrdi. Zacaly mi smrdet asi tak 3 mesice pote, co jsem zacal jezdit vyhradne elektromobilem.

Nevadi mi to, nemam s tim problem, ale velmi me takove zkusenost prekvapila, protoze jsem do te doby jezdil Trabanty, Wartburgy a parkrat Barkasem, takze by me v zivote nenapadlo, ze mi nekdy budou ctyrtaktni spalovaky smrdet.

Naposledy upraveno před 11 dny uživatelem Rum Tuzemsky
roll

Pořád lepší smog, nežli snob

Rum Tuzemsky

Pokud tim snobem myslite me, tak jste nepochopil to, co jsem svym prispevkem minil. Zasadne jezdim tim nejlevnejsim, co sezenu a mam rad elektremobily.

Pote, co jsem za par desitek tisic poridil vrak elektromobilu z roku 1990, vyvaril v nem diry, vyhodil plesnive potahy ze sedacek a vymenil temer mrtve louhove baterie za LiION, jsem zjistil, ze uz me nicim jinym jezdit nebavi. Takze jsem prodal Trabanta a sesrotoval Wartburga (kteremu uz skoro chybela podlaha a pred dalsi technickou by potreboval tak tri tydny pece se svareckou) a od te doby jezdim na elektriku.

No a po dvou dekadach jezdeni dvoutakty jsem fakt neocekaval, ze nekdy zaziju subjektivni pocit, ze mi smrdi spalovaci motor. Dneska citim auta, svoji ctyrtaktni benzinovou cetralu i sousedovu benzinovou sekacku pul hodiny pote, co dosekal. Takze ano, spalovaky smrdi, ale jsme na ne tak zvykli, ze to bezne nevnimame.

Netrapi me to a nechci nikomu spalovaky zakazovat, naopak obcas vozim centralu v kufru, protoze nabijeni v tehle republice je priserny chaos vyzadujici kartu, chip, nebo registraci k desitkam poskytovately nabijecek a tim se fakt zabyvat neminim.

Teslichard

Bluetooth samo pozná a odemkne se (musím ale často mobil rozsvítit, což snad nějaká aktualizace spraví).

Ak máš Android, skús povoliť v nastaveniach appky prístup k BT počas celej doby, nie len keď sa appka používa (rozsvieti sa telefón a napozadí sa spustí appka).
Nám to v práci s prístupmi cez telefón skrz BT pomohlo.

Meh

Presne tak, nechte si ten bluetooth zapnuty idealne porad a pak jeste chvili, neb bez toho ty zero-click exploity proste nemohou dost dobre fungovat, viz. treba:
https://google.github.io/security-research/pocs/linux/bleedingtooth/writeup.html
Samozrejme, aktualizace do toho na chvili hodi vidle, ale netreba se prilis stressovat, vyrobce telefonu vam ji s pravdepodobnosti blizici se jistote stejne nedoda. Radeji ten kram rovnou zahodte a kupte si novy, s novyma chybama o kterych se jeste nevi, ty jsou desivejsi.

Ani s jabkem smutnit nemusite, firmware bluetooth controlleru bezi na nejakem vesmes standardnim CM3, vydumpovat se z kontrolleru da vc. firmware patchu, a je diravy jak reseto, takze utoky na L2 jsou v pohode i tam, viz treba:
https://media.ccc.de/v/35c3-9498-dissecting_broadcom_bluetooth
Ma to tu vyhodu, ze lze na tom bluetooth controlleru pustit nejaky kod bez toho, aby o tom uzivatel vedel, no, a ten kod muze delat to co utocnik chce.

No, a to se vyplati, ne ? 🙁

Teslichard

Díky podobným článkom som sa rozhodol pre TMY z GigaBerlin až sa im výroba poriadne rozbehne a vychytajú sa pôrodné bolesti výroby. TM3 mi nevyhovuje kvôli mojej výške skoro 2 metre, ale ešte si ju určite skúsim no neverím že mi bude vyhovovať nastupovanie a vystupovanie z toho na prvý pohľad prcka.

Teslichard

Videl som na Prahe 10 fungl nové TM3 zrejme už z Číny a prišlo mi to nízke ako Citrón C4 ktorý mám teraz a dáva mi zabrať sa doňho dostať, preto preferujem SUV.
Dojazd mi stačí a či to je menej lenivé alebo nie mi je úplne jedno, keďže budem prechádzať z ICE do BEV hahaha.
A Ďakujem, už len počkať na Giga Berlín a na výstupy s novou batériou.

Martin B

Bohužel ta cena je značně nepříjemná.

Rezza

Cena v Česku je fakt extrémně špatná, takže jedině dovoz – v Rakousku je TMY jen o něco málo dražší než TM3 a i po odečtení jejich dotací je o nějakých 150k levnější.

Huny

Jsem zvedavy, co se stane s tim lakem po x letech, pri sloupavani folie. Aby to neslo i s nim, pokud je tak “nekvalitni”. Cas ukaze.

Huny

A jaka je takova zivotnost folie? Slysel jsem, ze laku posbtik prave nedela dobre to lepidlo. Kdo vi.

No at tesla slouzi, to je hlavni 🙂 supr kara!

Invc

Sundavali jsme firemni polep z auta po cca 6 letech (trochu vybledl – ale na laku nic.. predtim to jezdilo nejake 3 roky bez polepu).

Docela prudký kontrast mezi vybydleným vnitřkem a “near mint” lakem.

Naposledy upraveno před 10 dny uživatelem Invc
LZ.

Buďme rádi že žijeme v roce 2020 kde je na autě největší problém lak. Na škodě 120 a Deloreanu se často nedalo ani nastartovat.
A zkuste si po pouhém měsíci parkováni před domem nastartovat jakýkoli pár let starý spalovák.

Já se spíše těším až si i prodavačka v supermárketu bude moct dovolit auto bez “standartních” paliv. Škoda že se roku 2220 nedožiju.