Rychlozprávy #23: První Block 5, BFR, úpravy LC-39A, selhání Zumy, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

S Rychlozprávami mi opět pomohl Pavel Vantuch, za což mu znovu děkuji. V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte, kde se nachází první Block 5, kde bude nově přistávat Dragon, kdo může za selhání Zumy, jaké jsou plány na úpravy rampy LC-39A, a také si prohlédnete Falcon 9 pěkně zblízka.

Novinky z tiskové konference TESS

Hans Koenigsmann ze SpaceX během tiskové konference k misi TESS potvrdil, že první stupeň typu Block 5, který je určen pro misi Bangabandhu‑1, už je na Canaveralu. Zároveň prozradil, že testování tohoto prvního stupně v McGregoru bylo kratší než v předchozích případech prvotního testování nového Blocku. Stupeň byl pár dní předtím vyfocen při příjezdu na Canaveral:

První exemplář Blocku 5 po příjezdu na Mys Canaveral (Foto: Moon Express)

Dále jsme se dozvěděli zajímavou informaci, že u misí s delším startovním oknem je Falcon 9 schopen přerušení odpočtu po začátku tankování paliva, aniž by bylo nutné provést odčerpání a restartování celého odpočtu. Jakmile ale začne tankování kyslíku, přerušení odpočtu znamená, že před dalším pokusem o start musí nejdříve proběhnout zdlouhavé odčerpání pohonných hmot a resetování odpočtu.

Poslední zajímavost se týkala mise TESS. První stupeň při ní provede přistání na OCISLY, i když je schopen přistání na LZ-1, protože je tento způsob šetrnější. Plán je totiž takový, že daný stupeň bude použit znovu na misi CRS-15. NASA to však ještě oficiálně neodsouhlasila. Mise CRS-15 je plánována na konec června, takže by se jednalo o zatím nejrychlejší znovupoužití prvního stupně (ještě rychlejší než v případě mise Iridium-6/GRACE-FO).

Větší BFR v novém videu

V nedávném článku o novinkách od Gwynne Shotwell jsem zmiňoval, že prezidentka SpaceX na konferenci TED ukázala aktualizovanou verzi staršího videa o ITS. Video stále není k dispozici volně ke zhlédnutí, ale nyní se objevilo pár screenshotů.

Video nově obsahuje zmenšenou raketu BFR, která je navíc mírně odlišná od konceptu, který Musk ukázal loni v Austrálii. Vypadá to, že loď má jinak řešené nohy a zároveň nové video obsahuje dvě verze lodi – tanker a variantu pro přepravu lidí.

Elon Musk navíc na Twitteru naznačil, že raketa BFR nakonec bude ještě o trochu větší, než jak jsme ji viděli na loňské prezentaci, kde byla raketa představena. Tam měla na výšku 106 metrů.

Příčina selhání Zumy

Podle článku ve Wall Street Journalu dva samostatné týmy vyšetřovatelů došly k předběžnému závěru, že příčinou selhání lednové mise Zuma byl problém s vypouštěcím adaptérem, který byl modifikován firmou Northrop Grumman kvůli snížení vibrací. Družice v hodnotě 3,5 miliardy dolarů se kvůli problému s modifikovaným adaptérem neoddělila od druhého stupně a skončila v Indickém oceánu. Ze strany SpaceX tedy bylo vše v pořádku, což ostatně její zástupci tvrdí už od začátku.

RSS je pryč

Otočná konstrukce RSS (Rotating Service Structure) na rampě LC-39A je už v podstatě zcela odmontovaná. Na druhé fotce vidíte celou konstrukci tak, jak vypadala v éře raketoplánů.

V následujících měsících technici začnou s úpravou systému záchranných košů pro evakuaci lidí, který byl používán i u raketoplánů. Falcon 9 je vyšší, takže systém bude přemístěn na vrchol věže. Na podzim pak má být nainstalováno nástupní rameno pro posádku Crew Dragonu. Instalace je plánována na období mezi demonstračními misemi DM-1 a DM-2.

Mimochodem, na misi DM-1 poletí první stupeň č. 51. Raketa pro misi DM-2 už je také ve výrobě a v současnosti probíhá svařování jejích nádrží.

Rampa LC-39A začátkem dubna 2018 (Foto: jaclyng / Instagram)

Rampa LC-39A v době raketoplánů (Foto: NASA)

Nové místo pro přistání Dragonu

SpaceX usiluje o povolení od FAA přistávat a vylovovat až šest (Crew) Dragonů ročně v Mexickém zálivu. Jedná se o oblast o poloměru 10 km a sloužila by pro přistání u misí startujících z nově budované rampy v Texasu a také jako záložní oblast pro starty z Floridy. Dragony v současné době přistávají v Tichém oceánu a nedávno byla společnosti schválena také nová oblast v Atlantském oceánu.

Dragon po návratu z ISS, těsně před přistáním v Pacifiku (Foto: SpaceX)

Porovnání kormidel

Fotograf serveru Teslarati Tom Cross uveřejňuje téměř každý pátek (sám to nazývá „Hardware Friday“) zajímavé detaily raket Falcon 9. Naposledy se takto podělil o srovnání hliníkových roštových kormidel a postupně nastupujících kormidel z titanu. Na první pohled je rozdíl ve velikosti, navíc hliníková kormidla vyžadují ochranný tepelný nátěr, který u titanu postrádá smysl. Novým typem kormidel budou disponovat všechny rakety typu Block 5 (včetně Falconu Heavy).

Falcon 9 v detailu

Fotograf Brady Kenniston (NASA Spaceflight) uveřejnil na první pohled běžnou fotografii Falconu 9 před startem mise CRS-14. Neobvyklá je však tím, že jde o kompozici několika snímků a výsledkem je foto v rozlišení 245 megapixelů! Originál si můžete nazvětšovat zde.

Falcon 9 před misí CRS-14 (Foto: Brady Kenniston)

Vyplavená špička Dragonu

Ve francouzské Bretani byla před pár dny nalezena aerodynamická špička lodi Dragon z mise CRS-11, kterou vyplavilo moře. Odhození této špičky můžete běžně zahlédnout v živém přenosu. Zajímavostí je, že Crew Dragon má tuto špičku na kloubu, takže je znovupoužitelná. Další fotky najdete v tomto albu.

Články z minulých týdnů

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
P. Roth

Super shrnutí, doufám, že mi taky někdy spadne na zahradu kus Dragonu.

Jirka Hadač

Viz Intelsat 708 a pokud používají ADMH/N2O4, tak je to tragédie na druhou. Zaplať pánbů za RP-1 a kapalný kyslík 02. Přikládám odkaz na jeden kosmotýdeník. http://www.kosmonautix.cz/2016/02/kosmotydenik-177-dil-1-2-7-2-2016/

Jiři Martinec

Humus ten ADMH snad se už za pár let bude používat pouze na korekce drah v satelitech a orientace kos. lodí…..

Ivo

Doporučuji Čínu nejdříve navštívit, protože pak teprve člověk pochopí. Bohužel musím uznat, že jsou před námi a navíc se vzdalují. Tedy pokud jde o ekonomiku. Až je z toho člověku smutno, kam to EU dopracovala. 🙁

RiMr

…tak nevím… HPD na hlavu je u nás cca 25 tisíc dolarů (mimochodem cca jako RUsko) a v té Vaší zázračné Číně 15 tisíc dolarů na hlavu… velmi zhruba… a třeba USA 56 tisíc…

Ivo

Pokud si myslíte, že HDP je všeříkající údaj, tak vám to vyvracet nebudu. Bohužel reálně jsme skutečně hodně za nimi.

Jiří Hadač

Připomíná mi to jedno vyprávění jednoho klučiny o ceste Teslou kolem světa. Myslím že uváděl, že nejlepší servis měl po cestě v Číně, jestli se nepletu.

Ivo

To je klidně možné, jezdí jich tam skutečně hodně, nejvíce asi v Hongkongu, ale tam už je z ekologických důvodů zařízli.