Crew Dragon: Mírný odklad, bezpečnost, znovupoužitelnost a úpravy rampy LC-39A

Vizualizace lodi Crew Dragon (Zdroj: NASA)

Během posledního týdne se objevila řada novinek týkající se nejen premiéry nové kosmické lodi Crew Dragon, ale také budoucích plánů SpaceX ohledně znovupoužitelnosti jednotlivých lodí a dalších potenciálních zákazníků mimo NASA. Zároveň známe podrobnosti o finálních úpravách rampy LC-39A pro lety s posádkou – byl nainstalován systém záchranných košů a chystá se obložení věže ochrannými panely.

Demonstrační mise

Crew Dragon uvidíme poprvé v akci během demonstrační mise DM-1, při které loď bez posádky poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici, kde stráví pár týdnů. Zkušební let byl plánován na listopad 2018, ale Elon Musk během oznámení nového BFR a obletu Měsíce prozradil, že DM-1 sklouzlo do prosince. První let s posádkou, tedy DM-2, se nejspíš také trochu posune, neboť Musk řekl, že místo původního dubna 2019 je plánován na obecnější „2. čtvrtletí”.  Ano, duben také spadá do 2. čtvrtletí, ale kdyby byl stále v plánu, Musk by nejspíš prostě řekl duben. Navíc je datum stejně závislé na tom, jak dopadne DM-1, takže nemá smysl termín moc analyzovat.

Pozitivní zprávu však poskytl Benjamin Reed, manažer SpaceX pro mise s posádkou. Podle něj Dragon určený pro DM-1 momentálně na Floridě podstupuje finální integraci (nejspíš už tedy dorazil hotový trunk z Hawthorne) a oba stupně Falconu 9 jsou testovány v McGregoru. Zároveň už prý bylo naplánováno finální certifikační posouzení NASA první demonstrační mise. Co se týče DM-2, tak vše prý probíhá podle plánu a Crew Dragon pro tuto misi bude dokončen začátkem příštího roku.

Rampa LC-39A

Crew Dragon bude vždy startovat z floridské rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku a rampu je nutné pro tuto loď připravit. V srpnu byla nainstalována nástupní lávka pro astronauty a web NASA Spaceflight nyní poskytl další informace o probíhajících i plánovaných pracích, které je potřeba dokončit nejpozději před misí DM-2.

Rampě dominuje vysoká kovová věž Fixed Service Structure (FSS), která zde v minulosti spolu s otočnou konstrukcí RSS obsluhovala raketoplány. SpaceX však celou RSS během posledního roku postupně demontovalo, takže na rampě zbyla jen věž FSS. Kvůli nástupnímu ramenu pro Crew Dragon byla věž nedávno rozšířena o mezipatro a nově také byl přesunut systém záchranných košů. Ten už v dobách raketoplánů sloužil jako bezpečnostní opatření pro případ problémů na rampě během nástupu posádky. Astronauté a obslužný personál můžou do košů nasednout a na lanech se svézt do bezpečné vzdálenosti od rampy, kde je připraven bunkr. SpaceX tento systém převzalo, ale jelikož se Crew Dragon nachází výše než kabina raketoplánu, bylo nutné koše přesunout výše. Tyto práce už jsou zřejmě hotové.

Dalším krokem přípravy rampy bude obložení kostry věže FSS ochrannými panely. O tom se už dlouho spekulovalo, jelikož v oficiálních renderech rampy byla věž obložena, ale nebylo jasné, jestli nejde jen o umělecký záměr. Sám Elon Musk však nedávno potvrdil, že věž obložena bude. Podle NASA Spaceflight budou panely věž chránit před počasím a také pomůžou snížit množství sazí, které se na věži usazují po startu rakety. Instalace panelů prý bude probíhat ve třech fázích a práce možná začnou už příští týden. První várka panelů se už údajně nachází pod FSS a čeká na instalaci.

Obložená věž FSS na oficiálním renderu Falconu Heavy na rampě LC39-A (Zdroj: SpaceX)

Bezpečnost a budoucnost

Zmíněný Benjamin Reed ze SpaceX se na nedávné konferenci American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) podělil také o informace ohledně bezpečnosti Crew Dragonu a jeho budoucnosti. Agentura NASA při vývoji nových kosmických lodí měří jejich bezpečnost prostřednictvím několika údajů. Kromě rizika během startu a přistání se také měří statistická pravděpodobnost nehody, která by mohla vést k selhání mise (“Loss of Mission”) nebo dokonce ztrátě posádky (“Loss of Crew”). Tyto pravděpodobnosti by neměly překročit určité hranice, které určila NASA. Reed na konferenci prohlásil, že v současnosti to vypadá, že Crew Dragon všechny definované požadavky bezpečnosti splní (stejně jako Starliner od Boeingu). Vše však ještě musí být posouzeno a schváleno ze strany NASA.

Konference AIAA. Zleva: Benjamin Reed ze SpaceX, John Mulholland z Boeingu, Kathy Lueders z NASA (Foto: Grant Anderson)

Další zajímavou informací bylo upřesnění ohledně plánů SpaceX na opakované používání Crew Dragonů. Reed potvrdil, že kontrakt s NASA je nastaven tak, že na každé misi s astronauty poletí nový Crew Dragon. SpaceX však loď po dokončení mise vyloví z moře a jelikož byl Crew Dragon od začátku navržen pro opakované použití, firma podle Reeda plánuje vytvořit “stáj” použitých Dragonů a následně spolupracovat s NASA na tom, aby je bylo možné použít na dalších misích. Naprosto stejným způsobem se vyvíjel program CRS, v jehož rámci SpaceX pro NASA zajišťuje zásobování ISS. Agentura nejdříve požadovala nový nákladní Dragon pro každou misi, ale později svolila k tomu, aby na misích mohly létat i již použité Dragony.

I když ale na misích s astronauty zatím budou létat jen nové Crew Dragony, obecně se předpokládá, že v případě druhé fáze CRS bude kontrakt nastaven jinak. SpaceX pro CRS2 plánuje k zásobování ISS využívat mírně upravené Crew Dragony, přičemž první mise by měla proběhnout v roce 2020. Pokud by ale SpaceX bylo omezeno jen na nové lodě i zde, bylo by to pro firmu velmi drahé a neefektivní. Má se tedy za to, že NASA už od začátku svolí k tomu, aby na těchto zásobovacích misích létaly již použité Dragony, které původně absolvovaly mise s astronauty. SpaceX ani NASA se však k této problematice zatím oficiálně nevyjádřily.

A poslední novinkou od Benjamina Reeda byla jeho poznámka o tom, že Crew Dragon by mohl najít řadu dalších využití: „Myslím, že příležitostí je spousta. Pracujeme na řadě zajímavých možností s rozličnými komerčními partnery.” Reed zmínil jako příklad komerční lety na ISS nebo jinam na nízkou oběžnou dráhu, ale bližší informace nenabídl.

Hlavní zdroje informací: Space News, NASA Spaceflight 




  • Mohlo by se vám líbit...

    7
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Jako obvykle, maličký detail k dokonalosti článku: “Pokud by ale SpaceX bylo omezeno jen na nové lodě i zde, bylo to pro firmu velmi drahé a neefektivní.” 😉

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Chybí tam jedno “by”?

    ales
    Host
    ales

    Spíš tam mělo být “…bude to pro firmu….”

    Kamil
    Host
    Kamil

    To doufám, že nezůstane u jednoho letu Dragona ročně s posádkou, jak chce NASA. A že jich bude startovat aspoň 10 ročně

    horalko
    Host
    horalko

    Obavam sa, ze to nebude take jednoduche zo strany NASA, ta planuje dlho dopredu a nevyzera to, ze by lietali mimo ISS. Co sa tyka inych, platiacich zakaznikov, Elon by sa tym urcite pochvalil. Ale drzme, nielen jemu, palce, nech vidime vela zaujimavych startov a hlavne nech to posuva cele ludstvo dopredu.

    JANSA JAROSLAV
    Host
    JANSA JAROSLAV

    Takže po misi s lidskou posádkou Crew Dragon bude moci s úprvou Crew Dragony jako Cargo s nohami s vědeckými experintama přistávat přímo na KSC. NASA v r. 2015 nabídla plnou spolupráci v kosmickém programu ale když se z garážového snílka Elona stal vážným konkurentem NASA. Který má svůj dlouholetý program a tak nepotřebuje aby jim v tom někdo dělal bxxxx.. Možná docílí aby Staeliner přivezl tu vlajku jako první.