Dva zachráněné stupně a nový robot se vracejí do přístavu
O víkendu proběhly dva starty v rychlém sledu, při kterých oba první stupně přistály na rozdílných přistávacích plošinách na moři. Logisticky to vyšlo tak, že se obě plošiny vrací do přístavu krátce po sobě. Podívejme se, co se děje v přístavech Port of Los Angeles a Port Canaveral během zpracování stupňů z misí BulgariaSat-1 a Iridium-2.
Iridium-2
Mise Iridium-2 sice startovala o 50 hodin později než mise BulgariaSat-1, ale vzhledem k tomu, že raketa měla pro přistání k dispozici více paliva, mohla si dovolit provést zpětný zážeh, čímž se zkrátila dopadová vzdálenost a plošině Just Read The Instructions tedy stačilo čekat zhruba 300 km od kalifornského pobřeží. Oproti tomu při misích bez zpětného zážehu se plošina obvykle nachází ve vzdálenosti více než 600 km od pobřeží. Tudíž i přes pozdější start plošina JRTI dorazila do přístavu Port of Los Angeles už v době, kdy plošina OCISLY ještě byla na cestě, neboť ta se vracela z dvojnásobné vzdálenosti.
Plošina s drahocenným nákladem dorazila do přístavu ve středu večer našeho času a následně byl stupeň během pár hodin jeřábem přesunut na pevninu, kde absolvuje demontáž přistávacích nohou a poté sklopení na transportér.
Aktuální informace o dění v přístavu najdete na profilu mise. Zároveň přikládám galerii těch nejlepších fotek a pokud se objeví další, přidám je k ostatním:
BulgariaSat-1
Během mise BulgariaSat-1 se do vesmíru podíval první stupeň, který letos v lednu už jednu misi absolvoval. Následně se mu opět podařilo přistát na mořské plošině (i když jiné než v lednu) a stal se tak teprve druhou raketou v historii, která dvakrát odstartovala a dvakrát přistála (prvenství v tomto ohledu patří misi SES-10).
Autonomní mořská plošina Of Course I Still Love You čekala více než 600 kilometrů od pobřeží, jelikož raketa mířila na náročnou orbitu (GTO) a neproběhl tedy zpětný zážeh v zájmu šetření paliva. To také mělo za následek náročné přistání a podle Elona Muska stupeň dosedl dost tvrdě a málem došlo ke zlomení nohou. Stupeň je podle prvních fotek značně nakloněný, podobně jako třeba stupeň z mise Thaicom-8. Možná právě kvůli tomu pak zajištění stupně k palubě bylo komplikovanější bež obvykle a plošina se vydala na cestu do přístavu až několik dní po přistání stupně. Druhým důvodem by mohlo být, že jak potvrzují fotky z přístavu, při této misi byl poprvé použit speciální robot, který usnadňuje zajištění stupně k palubě!
Plošina OCISLY se stupněm z mise BulgariaSat-1 by měla do přístavu Port Canaveral dorazit během čtvrtečního odpoledne. Aktuální informace budu poskytovat zde:
Související články, které by vás mohly zajímat:
- Autonomní mořské plošiny (ASDS)
- Mise BulgariaSat-1
- Mise Iridium-2
- Jak probíhá zpracování stupně v přístavu (SES-10)
- Proč SpaceX někdy přistává na moři a jindy na pevnině?
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
Fotka stupně od BulgariaSat připlouvajícího do přístavu ke mě zamířila jako tapeta 😀
Já normálně lituju, že sem o tom chvíli taky přemýšlel, mám tam přítelkyni 🙂 (čerstvě zamilovaný) 🙂
Ja mám už dokonca takú tradíciu každý Falcon skončí na tapete mobilu a notebooku 😁 teraz sa po víkende museli podeliť 😂
Zaujimalo by ma, ako funguje ten podvozkovy system pretoze ked F9 ma 4bodovy podvozok tak pri deformacii jednej nohy nemoze byt stabilny. To znamena ze ostatne nohy musia mat rezervu aby vyrovnaly 4bodovu podstavu, co mi ale v pripade pouzitia deformacnych tlmicov moc nejde do hlavy. Vie o tom niekto nieco viac?
Tak ty motory posunují těžiště hodně nízko, plus ta noha není zlikvidovaná, nebo zasunutá, jen zdeformovaná. Ale jako asi to taky možná měl dost nahnuté, ale to se asi nikdy nedozvíme, leda by někdo udělal analýzu podrobnější. To víš, know how, soukromý majetek, nemá povinnost nic zdůvodňovat a vysvětlovat. Leda by měl sdílnou náladu po startu FH, tak se možná Elon podělí.
Nic složitého bych v podvozkovém systému Falconu nehledal. Falcon 9 snese poměrně veliký náklon, než se převrhne. Když je vzpěra jedné nohy stlačená a tedy nejsou všechny 4 nohy planární, prostě se na té vůli může houpat. Když přistál F9 Thaicom-8, technici jen podložili protější nohu “destičkama”. Dobře to jde vidět například zde http://i.imgur.com/90geSFD.jpg
A protože ten z Thaicom-8 má znovu letět (tuším že FH), tak opravdu to bude jak říkal Elon. Jen vymění nohy + pár blbinek dalších a šups znova nahoru. Supr.