Tesla

Elonovinky #93: Design Cybertrucku od Tesly dělí veřejnost na dva tábory

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Elon Musk minulý týden představil dlouho očekávaný elektrický pick-up nazvaný Tesla Cybertruck. Futuristický design se liší od všech současných pickupů a rozdělil veřejnost na dva tábory. Jeden ho miluje a druhý nenávidí. Vozu však nelze upřít velmi dobré parametry a zajímavá technická řešení. Tesla navíc Cybertruck nabízí za překvapivě nízkou cenu. Předobjednalo si ho už přes čtvrt milionu lidí. Jak se líbí vám?

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]

[/showhide]

Zobrazit komentáře

  • Mě se taky subjektivně líbí, ale zároveň chápu, že tohle někdo považuje za úlet vč. dalších komentářů. Někdo má rád rád novátorský přístup a jedinečnost a jiný dosavadní škatulky a trendy. Všeho s mírou.

  • Slyšel jsem, ze tvar ma auto takove, protoze se nerez blbe lisuje. Proto zvolili takové tvary. Co je na tom pravdy?

    • Každopádně kosmetický design CT je z větší části podřízen skutečnosti, že samonosná karoserie a panely, dveře a tak, jsou vyrobeny ze za studena válcované nerezi tloušťky kolem 3mm. To mimo jiné znamená, že je prakticky vyloučeno lisovat tento materiál do forem z získání komplexních ploch. Proto ty ohyby panelů pouze v jednom směru.

  • Mimochodem u crashtestů, pokud je to i kvůli tvaru a materiálu relativně pevnější skořepina, by nemělo dojít ke skoro netknutí. Přece jen to chce nějaké deformační zóny, resp. deformovatelnost pro pohlcení kinetické energie. Jinak by to o to více odskákala posádka.
    Jedině to udělat už zcela dle Demolition Mana a při srážce skořepina zůstane víceméně bez defektu, ale vnitřek se vyplní měkčí ochrannou pěnou, která rychle vytuhne. Pak by se z toho lidi klubali jak kuře z vajíčka ven. :O

    • Upozorňuji, že můj příspěvek je ve formě nadsázky. Příště za něj napíšu "kappa" aby i mladší pochopili.

    • Pěna neřeší problém přetížení v čase.

      Ty potřebuješ, aby se zpomalení rozložilo, do co nejdelší doby. V současné době to máš rozloženo mezi deformaci auta (zpomalení celé soustavy) a pás+airbag (zpomalení člověka vůči soustavě). Pokud ubereš deformaci auta... tak to vše zůstane jen na pásech / airbagu ...

      • V situaci srážky je to velice plastická deformace. Neplatí tedy zákon zachování kinetické energie ale energie celkové. Pokud uvažujeme nějakou budoucí Scf-fi pěnu z filmu, teoreticky by mohla být schopna rychlé expanze, a poté nám neznámým způsobem přeměnit velkou část kinetické energie na energii jiného typu, např. vyzařováním v elektromagnetickém spektru.
        S normální pěnou by to moc nefungovalo, jak jste poznamenal. Pěna má však výhodu v tom, že pasažéra obalí a nedovolí žádným létajícím střepům někoho zranit, nehledě k létajícím rukám oněch lidí při srážce. Pomiňme fakt jak se v tom samozřejmě dýchá. Za mě to nebyl špatný nápad k předvedení ve filmu.
        U skutečného Cybertrucku je těžko říct, jak je složité zavedení potřebných deformačních zón, přecejenom kastle z takto silného materiálu je nová věc, trochu takový polotank. Věřím ale, že to v Tesle zvládli a vymysleli nějaký teslovsky chytrý způsob řešení bezpečnosti, Elon vždycky mířil na max. bezpečnost a v případě CT to bude stejné.

  • Má právě takový tvar kvůli pevnosti, ne pro líbivost. S takovým tvarem je auto pevnější, jednodušší na výrobu a potřebuje méně materiálu, proto stojí podobně jako model 3 ikdyž je mnohem větší. Těším se na crash testy 😃

  • Já to auto miluju 😃 konečně někdo má koule udělat něco jinýho, výroba bude za dva roky a do tý doby si lidi zvyknou jako na palubní desku modelu 3.

  • Jestli jsem Elona někdy obdivoval tak po tomhle výtvoru bych řekl, že se musel zbláznit.

    • Není to poprvé, co se Elon zbláznil, a čas mu vždycky dal za pravdu.

      • To máš vlastně pravdu. No ja ale nejsem ani příznivcem elektromobilu a za současného stavu věci bych si takové auto nikdy nepořídil.
        Elona obdivuji spíše kvůli SpaceX, protože mám rád kosmonautiku a velmi se o ni zajímám.

  • Design Cybertrucku od Tesly dělí veřejnost na dva tábory. Pěkně blbý nadpis, odpovídající dnešní snaze novinářů rozdělovat společnost a vyhrocovat vztahy. Naprosto ignoruje mlčící většinu, které je třeba v tomto případu Cybertruck úplně ukradený. Příště bych byl při volbě titulku rozvážnější a nesklouzával do černobílých pohledů na věc. Ničemu dobrému to nepřispívá. A já považuji kosmonautiku za obrovsky přínosnou.

    • Já bych na vašem místě nebyl tak příkrý. Nadpis je krátký a výstižný, navíc po pravdě trefný. Ta vaše mlčící většina, to je jako co? Koho to nezajímá, ten to nejspíš nebude ani číst, ne? Je to jako zajímat se o to, koho by volili ti, co zásadně nechodí k volbám.

  • Díky Petrovi Melechinovi za takovouto výzvu k další diskuzi o Cybertrucku. Já jsem od prvních chvil prezentace z celého projektu Cybertrucku nadšený. Předváděcí akce byla jaksi ukotvena stylizací sci-fi punku, ve venkovních prostorách byly vystaveny rekvizity vozidel z původního Blade Runnera a dalších. Pro návštěvníky události bylo rozhodně na co koukat, navíc se pak mohli svézt ve funkčním prototypu. Pro mě "láska na první pohled", pro spoustu dalších "až" na ten druhý. Je vtipné sledovat hordy youtuberů, kterak po představení začaly překotně postovat svoje videa, aby každý předvedl ten svůj názor. Ještě vtipnější je pozorovat ty samé lidi, jak po pár dnech ve velké většině přehodnocují své tvrzení, drbou se na hlavě, že se jim to auto líbí víc a víc a vlastně ani nevědí proč.
    Na mě od začátku působil design Cybertrucku osvobozujícím dojmem a také jsem úplně netušil proč, až za mě na odpověď přišel další youtuber. Jedná se o stereotyp představení nových modelů aut napříč téměř všemi automobilkami. Ty, na nějakém vybraném autosalonu představí svůj nový model. Obvykle jsou to krásná, stylová řešení, člověk by to hned koupil. Avšak, zrada. To, co vám představí, vy jako zákazník nikdy nedostanete. To pod to rovnou můžou napsat: Takto bychom dodávali náš nový model, kdybychom měli "koule". Jediné koule v automobilovém průmyslu má teď Tesla, takže sorry, necháme vás slintat nad koncepčními vozy, a pak vám dodáme stejně ostudně nudný design, neustále dokola opakované variace ocucaného bonbonu, vše zase zpátky podle půlstoletí starých norem a samozřejmě zpětná zrcátka. V poslední době mě takto velice zklamal elektrický koncept od Hondy. Na autosalonu pecka, sériovka zapadne v tuctu. Je to frustrující.
    Proto je ten Cybertruck pro mě tak osvobozující. Je to koncept, v mnoha ohledech správně šílený, který opravdu bude jezdit po silnicích. Díky, Elone je to jako bys mě dostal ze Shawshanku. Je dobře, že typ lidí, kteří si přejí, aby se vzhled do produkční verze jaksi zcivilněl, evidentně nebyl do designového týmu přizván, a zůslali jim jen ty internetové diskuze.
    Zpátky k tomu představení. Byla to skvělá show, navíc sled událostí s okny auta ji pro historii učinil ještě zajímavější. Když nic jiného - Cybertruck vypadal jako po jízdě z MadMaxe. Samozřejmě se vyrojilo spoustu vtipů na téma rozbíjení oken - a to je v pořádku. Co v pořádku není, jsou hlasy žvanilů typu: jak je to možné, amatéři, fail, apod. Evidentně nikdo nemá vlastní zkušenost s podobnými předváděčkami, ať už pro veřejnost nebo třeba pro vašeho šéfa. A věřte mi, ačkoliv máte vše krásně připraveno a zařízení předtím 100x fungovalo, v ten nejnevhodnější okamžik něco selže. Prostě Murphy. Bude zajímavé zjistit, v čem byl problém, neboť zkušební tabule vydržela slušnou kinetickou energii ocelové koule padající ze 3-4m. Komentáře na Franze a jeho kladivo mě také dost baví. Ty lidi, co to píšou evidentně nikdy takové kladivo ani nepotěžkali, natož aby se s ním rozmáchli. Někdy si zkuste, co takové 5kg kladivo s metrovou násadou dokáže, a kolik síly je třeba na takové urychlení, jaké on předvedl.
    Každopádně kosmetický design CT je z větší části podřízen skutečnosti, že samonosná karoserie a panely, dveře a tak, jsou vyrobeny ze za studena válcované nerezi tloušťky kolem 3mm. To mimo jiné znamená, že je prakticky vyloučeno lisovat tento materiál do forem z získání komplexních ploch. Proto ty ohyby panelů pouze v jednom směru. Pracuji většinou s hliníkovými slitinami, proto když se mi do ruky dostane 3mm nerez, je to pro mě jak mramor. Takováhle nerezka je nezničitelný a evidentně neprůstřelný materiál, který nekoroduje, vy.... Takže se na ten design dá svým způsobem dívat jako na znouzecnost. Pro mě to však na atraktivitě a funkčnosti nic neubírá. Absence barvy je pro tento typ auta výhoda, no tvrdit, že odteď jsou barvy zastaralá technologie, to je hovadina. Zejména mladší ročníky zřejmě vědí mnohem více o výrobě telefonů a notebooků, než automobilovém průmyslu a je to na jejich komentářích znát.
    U kosmetického designu se ještě zastavím, neboť nedávno představili svůj pohled na věc Rivian a Ford. Rivian má pěkný powertrain, no trapné kopírování LandRoveru je opravdu trapné, co dodat. A Ford? Ta profanace Mustangu? To si jako dělají srandu, tuhle ikonu spojovat s tímhle tuctovým donekonečna opakovaným designem SUV? A jako že Teslu stopro nenávidí, nemají vlastní nápady, proto jim nezbylo nic jiného, než je kopírovat interiérem ala Model3, který je navíc kontroverzní i u příznivců značky. O to víc si vážím toho, co Elon předvedl v projektu CT. A jestli říkal, že podle něj je to nejlepší auto v historii značky, já se pod to podepíšu. Co mě trochu mrzí, a je to jediná výtka v prezentaci CT, je ten trapný test s Fordem F-150. Tesla nedělá reklamu, tak si tady chtěli nějak ulevit nebo co. Vypovídací hodnota testu nulová, spíše se jednalo o píchnutí do vosího hnízda - to by si měli napříště rozhodně odpustit. Podobné testy mají sice tradici, nicméně liší se v důležitých detailech.
    Každopádně jsou pro mě při hodnocení CT mnohem důležitější věci, než vzhled. Celkově je design velice chytrý, propracovaný do detailů a hlavně velice funkční. Žádný truck na trhu nemá vše v jednom a již v základní výbavě, na rozdíl od CT. Přední uzamykatelný kufr, zadní uzamykatelná ložní plocha pomocí žaluzie, která je tak pevná, že na ní můžete stát, boční úschovné prostory. Auto reprezentuje vysokokapacitní zdroj energie, vzduch.kompresor a zásuvku 220V. Takže v případě blackoutu může napájet celý barák. A tak dále a tak dále.....O technických parametrech by se dalo mluvit dlouho.
    Všechny Elonovy firmy, Teslu nevyjímaje, se liší od ostatních tím, že nabízejí budoucnost již dnes. Trochu podezřívám Elona, že to nemá z vlastní hlavy, ale viděl to napsané na nějakém zapomenutém transparentu při návštěvě SSSR. Na rozdíl od rusů, to však Elon dotáhl od utopických snů do reality. A za to jsem mu neskonale vděčný.

    • Evidentně, to vy pane a Vaše zdroje musia vedieť najlepšie, kto aké kladivo držal 😃 Taky ma bavíte.

      • Oko není slepé, oko vidí. V tomto případě americkou 10ti librovou palici.

        • No až na to, že každá rána byla úplně jiná a to je na tom trapné.

          • "Úplně jiná" je velmi silný výraz, pro naší situaci. Musíte brát v úvahu, že se jednalo o demonstraci. Pokud chcete přesné rány, ty vám poskytne kontrolovaný experiment za jasných podmínek. Nicméně vemte si, že ačkoliv by to bylo možné (a drahé) předvést, atraktivita bude asi jinde. Navíc tím ani náhodou neutišíte chytráky, kteří to budou vyvracet za všech okolností.

          • Ano a proto je první rána maximální silou a ještě hranou a druhá jen tak lehce, aby se neřeklo a pěkně naplocho. Pokud to nevidíte, pak jste správný fanoušek Tesly. Normální člověk to vidí hned po prvním shlédnutí. Pokud takto berete demonstraci, pak se není o čem bavit.

          • Tak bavit se mi o tom kladivu uz rozhodne nechce. Mel bych vsak pro Vas sazku. Vsadim se, ze z 10 pokusu budete schopen takovou palici trefit pekne naplocho visici plech ani jednou. Ze vsech moznych uhlu je totiz jenom jeden spravny (dal bych vam moznost omylu pul stupne od osy). Chyba muze nastat ve dvou rovinach rotace nastroje + vse co vyprodukuji vase ruce. Kontrola vyskedku vysokorychlostni kamerou. Kazdemu "normalnimu" cloveku bylo nejspis jasne, ze je to nahrane. Ja jsem tam spis videl, jak ta palice tancuje pri kazdem uderu tim, ze ani Franz neni schopen presne kontrolovat jeji pohyb.

          • Ano, bylo to nahrané, v tom se shodneme, bohužel už se neshodneme v tom, že to je jasné každému. Ale o tom asi nemá smysl diskutovat.

    • Chybička se vloudila...

      "a zůslali jim jen ty internetové diskuze."

      diskuze zůstaly

      • a namísto " lisovat tento materiál do forem z získání komplexních ploch" bych dal "k ziskani komplexních" a taky Rusákům bych dal velké R i když je vůbec nemusím ;-)

        • Ano, máte pravdu v obou případech. Jsou to Rusáci a ne rusové.

Sdílet

Aktuální články

Neuralink zveřejnil shrnutí dosavadního průběhu klinické studie PRIME

Neuralink na svém blogu zveřejnil příspěvek, ve kterém shrnuje aktuality kolem své první klinické studie.…

12. 5. 2024

SpaceX představilo nový skafandr pro výstupy do volného prostoru, bude poprvé použit na misi Polaris Dawn

Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé…

11. 5. 2024

První uživatel neurálního rozhraní Neuralinku zveřejnil své další plány, chce být o dost otevřenější

Noland Arbaugh, první lidský uživatel neurálního rozhraní Neuralinku, se nedávno na X podělil o své…

6. 5. 2024

Starlink si na paluby lodí instalují další námořní společnosti a dokonce i velký rival Elona Muska

Řady uživatelů sítě Starlink se stále rozrůstají a my se dnes vrátíme na mořskou hladinu.…

5. 5. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (6. díl)

V dalším dílu nepravidelného cyklu shrnujeme krátké zprávy související s Neuralinkem. Elon Musk v rozhovoru…

4. 5. 2024

AKTUALIZOVÁNO: Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX?

Raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Dnes se proto podívame na místa, kde…

1. 5. 2024