SpaceX

Elonovinky #97: Výroba prototypů Starship pokračuje i po nehodě

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Loni v listopadu byl první prototyp kosmické lodi Starship zničen při tlakové zkoušce. Tehdy nebylo jasné, jak moc to zdrží další plány SpaceX, ale nyní se ukazuje, že vývoj a výroba dalších exemplářů Starship pokračuje dále. V Texasu už teď probíhá montáž vylepšeného prototypu s označením SN1 a výroba SN2 má začít ještě v lednu. Pokračuje také výroba motorů Raptor.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]

[/showhide]

Zobrazit komentáře

  • Natlakování zkušební nádrže až na limit již proběhlo, povolila při tlaku cca 7 bar.

    Tlak potřebný při provozu = nominální tlak Elon uvádí 6 bar. Nejsem odborník na tlakové nádoby, běžně se však ověřují jejich vlastnosti při 1.5x vyšším tlaku a to samozřejmě ještě musí mít rezervu do selhání. Mám tedy za to, že by ta nádrž měla vydržet alespoň 10bar, klidně i 12bar. Faktor 1.4 při selhání nádrže mě přijde málo, navíc při letu se nádrž mnohem více namáhá, než statickým testem.

    https://twitter.com/elonmusk/status/1215719463913345024

  • Moc nechápu jak je to vůbec možné že se ty plechy tak kroutí, to se bude celá raketa vlnit jako želé? :D

    • U té testovací nádrže se kroutil hodně vrchlík s prstencem, když to nasadili a svařili tak je to strukturálně pevnější a váha materiálu se rovnoměrně rozložila do toho podstavce . Až tam bude palivo bude větší nápor na stěny nádrže ale díky natlakování bude stěna pevnější proti axiálnímu a radiálnímu zatížení.

    • Kroutí se to proto, jak s tím zacházejí. Naštěstí si to mohou u toho nerezu dovolit. Na hotové raketě se nic kroutit nebude, maximálně to bude trochu zvlněné. Při natlakování nádrží se tomu vrásky vyrovnají a bude z toho krásná loď.

  • Jsou k dispozici informace o tloušce ocelových prstenců nebo se to jen odhaduje ? Celkem by mě zajímalo o kolik jsou tenčí.

    • 3,95mm (mk1 měla 4mm / ono se to nezdá, ale při počtu 21 prstenců, které jsou potřeba, je úspora hmotnosti zhruba 4,4t)

      • Také bych řekl, že Mk1 měla ještě silnější plech, než ty 4 mm, ale nemám to potvrzené. Brát 5 setin milimetru jako změnu nominální tloušťky je úlet, když tolerance nominální tloušťky 4mm bude právě cca +/- 0,05mm.

Sdílet

Aktuální články

Neuralink zveřejnil shrnutí dosavadního průběhu klinické studie PRIME

Neuralink na svém blogu zveřejnil příspěvek, ve kterém shrnuje aktuality kolem své první klinické studie.…

12. 5. 2024

SpaceX představilo nový skafandr pro výstupy do volného prostoru, bude poprvé použit na misi Polaris Dawn

Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé…

11. 5. 2024

První uživatel neurálního rozhraní Neuralinku zveřejnil své další plány, chce být o dost otevřenější

Noland Arbaugh, první lidský uživatel neurálního rozhraní Neuralinku, se nedávno na X podělil o své…

6. 5. 2024

Starlink si na paluby lodí instalují další námořní společnosti a dokonce i velký rival Elona Muska

Řady uživatelů sítě Starlink se stále rozrůstají a my se dnes vrátíme na mořskou hladinu.…

5. 5. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (6. díl)

V dalším dílu nepravidelného cyklu shrnujeme krátké zprávy související s Neuralinkem. Elon Musk v rozhovoru…

4. 5. 2024

AKTUALIZOVÁNO: Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX?

Raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Dnes se proto podívame na místa, kde…

1. 5. 2024