Elonovinky #97: Výroba prototypů Starship pokračuje i po nehodě

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Loni v listopadu byl první prototyp kosmické lodi Starship zničen při tlakové zkoušce. Tehdy nebylo jasné, jak moc to zdrží další plány SpaceX, ale nyní se ukazuje, že vývoj a výroba dalších exemplářů Starship pokračuje dále. V Texasu už teď probíhá montáž vylepšeného prototypu s označením SN1 a výroba SN2 má začít ještě v lednu. Pokračuje také výroba motorů Raptor.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

9
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
chello
Host
chello

Jsou k dispozici informace o tloušce ocelových prstenců nebo se to jen odhaduje ? Celkem by mě zajímalo o kolik jsou tenčí.

J R
Host
J R

Objevilo se pár fotografií výrobních štítků, na kterých byla tloušťka cca 4mm. Podle toho, jak se to kroutí, by to mohlo odpovídat. Předtím to dle mého názoru bylo o dost víc.

Eugene Neils
Host
Eugene Neils

3,95mm (mk1 měla 4mm / ono se to nezdá, ale při počtu 21 prstenců, které jsou potřeba, je úspora hmotnosti zhruba 4,4t)

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Také bych řekl, že Mk1 měla ještě silnější plech, než ty 4 mm, ale nemám to potvrzené. Brát 5 setin milimetru jako změnu nominální tloušťky je úlet, když tolerance nominální tloušťky 4mm bude právě cca +/- 0,05mm.

Dominik K.
Host
Dominik K.

Moc nechápu jak je to vůbec možné že se ty plechy tak kroutí, to se bude celá raketa vlnit jako želé? 😀

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Kroutí se to proto, jak s tím zacházejí. Naštěstí si to mohou u toho nerezu dovolit. Na hotové raketě se nic kroutit nebude, maximálně to bude trochu zvlněné. Při natlakování nádrží se tomu vrásky vyrovnají a bude z toho krásná loď.

chello
Host
chello

U té testovací nádrže se kroutil hodně vrchlík s prstencem, když to nasadili a svařili tak je to strukturálně pevnější a váha materiálu se rovnoměrně rozložila do toho podstavce . Až tam bude palivo bude větší nápor na stěny nádrže ale díky natlakování bude stěna pevnější proti axiálnímu a radiálnímu zatížení.

J R
Host
J R

A také tam budou vnitřní výztuhy.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Natlakování zkušební nádrže až na limit již proběhlo, povolila při tlaku cca 7 bar.

Tlak potřebný při provozu = nominální tlak Elon uvádí 6 bar. Nejsem odborník na tlakové nádoby, běžně se však ověřují jejich vlastnosti při 1.5x vyšším tlaku a to samozřejmě ještě musí mít rezervu do selhání. Mám tedy za to, že by ta nádrž měla vydržet alespoň 10bar, klidně i 12bar. Faktor 1.4 při selhání nádrže mě přijde málo, navíc při letu se nádrž mnohem více namáhá, než statickým testem.

https://twitter.com/elonmusk/status/1215719463913345024