Historky ze SpaceX: Proč je vývoj ve SpaceX o tolik levnější než v NASA

Falcon 9 na rampě před misí COTS-2 (Foto: SpaceX)

Začínáme nový několikadílný seriál v rámci Historek ze SpaceX, ve kterém se dozvíte opravdu spoustu zajímavostí z doby, kdy SpaceX ještě bylo malou a relativně nezkušenou firmičkou. Sérií vás bude provázet Dr. Dan Rasky, který pracuje v NASA a v minulosti byl u zrodu programu COTS. NASA při něm spolupracovala se SpaceX a dalšími soukromými firmami na vývoji raket a lodí pro zásobování ISS.

Rasky také nějaký čas pracoval přímo ve SpaceX, kde pomáhal s převodem technologií a postupů z NASA. Především se podílel na vývoji materiálu PICA-X, který je použit na tepelném štítu lodi Dragon a vychází z technologií NASA. Rasky je tedy v unikátní pozici z vlastní zkušenosti porovnat, jak se liší fungování obří vládní organizace jako NASA od agilního přístupu mladého startupu typu SpaceX.

V dnešním dílu Rasky mluví o tom, jak NASA nemohla uvěřit, že SpaceX dokáže vyvinout Falcon 9 za pár set milionů dolarů, i když se její interní modely pro odhad ceny takového projektu lišily o jeden řád.

Rasky ve videu zmiňuje studii Rebeccy Keiser, která na přelomu roku 2010/2011 provedla cenový odhad vývoje Falconu 9 na základě modelu NAFCOM (NASA-Air Force Cost Model). Přečíst si ji můžete zde (PDF), takže jen ve zkratce:

  • Kdyby NASA Falcon 9 vyvinula sama za použití svých běžných postupů, vyšlo by ji to podle modelu NAFCOM na 4 miliardy dolarů.
  • Následně však došlo k úpravě tohoto odhadu, aby bral v potaz například to, že SpaceX používá běžně dostupné komponenty místo specializovaného hardwaru určeného pro použití ve vesmíru. Nový odhad došel k ceně 1,4 miliardy dolarů pro NASA.
  • SpaceX ve skutečnosti vyšel vývoj Falconu 9 na 300–400 milionů dolarů.

Překlad videa zajistil Martin Dravecký a korekturu Jana Uhrinová a Petr Melechin.

V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.

 Následující epizoda >

Starší otitulkovaná videa o SpaceX najdete zde, další pak také v sekci Videa.


Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Marian

Myslím že hlavním faktorem úspěchu ve SX je starupová mentalita celého týmu.

Filip

S tím nesouhlasím, startupový přístup má každý startup, ale né každý je úspěšný, doporučuji přečíst si knihu o Muskovi od Ashlee Vanceho, v té je
dobře vysvětleno proč byla každá jeho firma úspěšná…

peter

kazda? :):) tesla je uspesna ked 13 rokov tvori stratu a vobec to nevypada,ze by sa to malo zmenit?
solar city bolo uspesne? ved pred krachom ho zachranila len fuzia s teslou

vencour

Jo jo, fakt bych rád věděl, na čem to visí. Kde maj největší prostoje a zdržení. Podle všeho (https://www.cnbc.com/2018/05/15/leaked-email-says-tesla-may-have-burst-of-model-3-production-this-week.html) v půlce května dělali 500 Modelů 3 denně.

Mimochodem když je ve ztrátě neznamená že nemůže být úspěšná.

peter

uspesna firma je ta co prudukuje zisk, samozrejme neni to od zaciatku, ale tesla je tu uz 13(?) rokov a stale v strate
toto je proste v kapitalizme zakladna poziadavka na uspesnu firmu
vela firiem malo uspesny produkt, ale nedokazala ho presadit, alebo nedokazala ho predavat so ziskom a nakoniec s tym skoncila, bud cela firma, alebo len dany produkt.

kopapaka

Jenže ve skutečnosti by NASA vyšel za ty čtyři miliardy(+-) i F9 z běžně dostupných dílů.
Vyzkoušení natolik “netradičních” materiálů by vyžadovalo tolik zkoušek navíc, že by cena pořádně vyletěla…
🙂

Martin B

A všem je nám jasné, že i tento absurdní plánovaný rozpočet by se pořádně navýšil.