Historky ze SpaceX: Proč je vývoj ve SpaceX o tolik levnější než v NASA
Začínáme nový několikadílný seriál v rámci Historek ze SpaceX, ve kterém se dozvíte opravdu spoustu zajímavostí z doby, kdy SpaceX ještě bylo malou a relativně nezkušenou firmičkou. Sérií vás bude provázet Dr. Dan Rasky, který pracuje v NASA a v minulosti byl u zrodu programu COTS. NASA při něm spolupracovala se SpaceX a dalšími soukromými firmami na vývoji raket a lodí pro zásobování ISS.
Rasky také nějaký čas pracoval přímo ve SpaceX, kde pomáhal s převodem technologií a postupů z NASA. Především se podílel na vývoji materiálu PICA-X, který je použit na tepelném štítu lodi Dragon a vychází z technologií NASA. Rasky je tedy v unikátní pozici z vlastní zkušenosti porovnat, jak se liší fungování obří vládní organizace jako NASA od agilního přístupu mladého startupu typu SpaceX.
V dnešním dílu Rasky mluví o tom, jak NASA nemohla uvěřit, že SpaceX dokáže vyvinout Falcon 9 za pár set milionů dolarů, i když se její interní modely pro odhad ceny takového projektu lišily o jeden řád.
Rasky ve videu zmiňuje studii Rebeccy Keiser, která na přelomu roku 2010/2011 provedla cenový odhad vývoje Falconu 9 na základě modelu NAFCOM (NASA-Air Force Cost Model). Přečíst si ji můžete zde (PDF), takže jen ve zkratce:
- Kdyby NASA Falcon 9 vyvinula sama za použití svých běžných postupů, vyšlo by ji to podle modelu NAFCOM na 4 miliardy dolarů.
- Následně však došlo k úpravě tohoto odhadu, aby bral v potaz například to, že SpaceX používá běžně dostupné komponenty místo specializovaného hardwaru určeného pro použití ve vesmíru. Nový odhad došel k ceně 1,4 miliardy dolarů pro NASA.
- SpaceX ve skutečnosti vyšel vývoj Falconu 9 na 300–400 milionů dolarů.
Překlad videa zajistil Martin Dravecký a korekturu Jana Uhrinová a Petr Melechin.
V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.
Starší otitulkovaná videa o SpaceX najdete zde, další pak také v sekci Videa.
Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:
- Podle čeho byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 4. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 3. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 2. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 1. část
- Jak se šetřilo při stavbě rampy SLC-40
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Myslím že hlavním faktorem úspěchu ve SX je starupová mentalita celého týmu.
S tím nesouhlasím, startupový přístup má každý startup, ale né každý je úspěšný, doporučuji přečíst si knihu o Muskovi od Ashlee Vanceho, v té je
dobře vysvětleno proč byla každá jeho firma úspěšná…
kazda? :):) tesla je uspesna ked 13 rokov tvori stratu a vobec to nevypada,ze by sa to malo zmenit?
solar city bolo uspesne? ved pred krachom ho zachranila len fuzia s teslou
Jo jo, fakt bych rád věděl, na čem to visí. Kde maj největší prostoje a zdržení. Podle všeho (https://www.cnbc.com/2018/05/15/leaked-email-says-tesla-may-have-burst-of-model-3-production-this-week.html) v půlce května dělali 500 Modelů 3 denně.
Mimochodem když je ve ztrátě neznamená že nemůže být úspěšná.
uspesna firma je ta co prudukuje zisk, samozrejme neni to od zaciatku, ale tesla je tu uz 13(?) rokov a stale v strate
toto je proste v kapitalizme zakladna poziadavka na uspesnu firmu
vela firiem malo uspesny produkt, ale nedokazala ho presadit, alebo nedokazala ho predavat so ziskom a nakoniec s tym skoncila, bud cela firma, alebo len dany produkt.
Jenže ve skutečnosti by NASA vyšel za ty čtyři miliardy(+-) i F9 z běžně dostupných dílů.
Vyzkoušení natolik “netradičních” materiálů by vyžadovalo tolik zkoušek navíc, že by cena pořádně vyletěla…
🙂
A všem je nám jasné, že i tento absurdní plánovaný rozpočet by se pořádně navýšil.