Historky ze SpaceX: Kimbalův blog z Kwajaleinu – 4. část

Kimbal Musk s bratrem Elonem

Mám tu pro vás další část vybraných příspěvků z blogu Kimbala Muska, který v letech 2005–2008 vedl podrobný blog, v němž dokumentoval a komentoval dění na atolu Kwajalein. Tehdy ještě malá firmička SpaceX jeho bratra Elona na Kwajaleinu prováděla starty rakety Falcon 1 a při tom se potýkala s řadou problémů.

S překladem do češtiny mi pomohla čtenářka Monika Wojdasová. Pokud chcete s něčím podobným pomoci i vy, ozvěte se mi! Mám spoustu zajímavých videí a textů o SpaceX, které by stály za překlad, ale bohužel na to sám nemám dost času.

Ve čtvrté a poslední části tohoto seriálu se Kimbal věnuje selhání prvního Falconu 1. Popíše následky této nehody a podělí se o inspirativní vyjádření Elona Muska, které následovalo.


25. března 2006

Jak už asi většina z vás ví, o raketu jsme přišli. Vyjádření Elona z dnešního rána:

Předběžná analýza selhání

Start Falconu 1 (Foto: SpaceX)

Dobrá zpráva je, že všechny systémy rakety včetně hlavního motoru, vektorování tahu, konstrukce, avioniky, naváděcích algoritmů apod. fungovaly na jedničku. Trajektorie Falconu se během letu odchýlila maximálně o 0,2 stupně od normálu.

V čase T+25 sekund však došlo k úniku paliva ze zatím neznámého důvodu. To způsobilo požár v horní části hlavního motoru, který poškodil pneumatický heliový systém prvního stupně. Na snímcích s vysokým rozlišením je oheň dobře vidět už pár sekund po startu. Jakmile pneumatický tlak klesl pod kritickou hodnotu, pružinová bezpečnostní funkce uzavřela předventily, čímž došlo k vypnutí motoru v čase T+29 sekund.

Nevypadá to, že by izolace prvního stupně hrála negativní roli, a také jsme neobjevili žádné další anomálie rakety v telemetrii či vizuálních materiálech. Falcon pracoval perfektně, dokud oheň nenarušil pneumatický systém prvního stupně.

Náš plán je provést analýzu dat a trosek, abychom se ujistili, že naše předběžná analýza byla správná, a následně vyčlenit a vyřešit všechny možné příčiny úniku paliva. Zároveň provedeme další kompletní kontrolu celé rakety, abychom odhalili jakékoli další potenciální problémy.

Nedokážu přesně odhadnout, kdy dojde k dalšímu startu, jelikož to záleží na výsledcích vyšetřování a na přesvědčení příštího zákazníka o tom, že jsme podnikli všechny kroky k zajištění spolehlivosti. I přesto však doufám, že další start proběhne do 6 měsíců.

Stojí za to zmínit, že i úspěšné raketové firmy se v počátcích potýkaly s problémy. Jeden kamarád mi napsal, že 5 z prvních 9 startů rakety Pegasus bylo neúspěšných a stejně tak 3 z 5 u Ariane, 9 z 20 u Atlasu, 9 z 21 u Sojuzu, a 9 z 18 u Protonu. Jelikož jsem sám zažil, jak obtížné je dosáhnout oběžné dráhy, mám velký respekt k těm, kteří vytrvali ve výrobě raket, které jsou dnes stálicemi v oboru letů do vesmíru.

Jsem velmi potěšen a povzbuzen tím, že nám naši zákazníci zavolali a vyjádřili svou podporu SpaceX, i když velice snadno mohli mít opačnou reakci. Budeme za nimi stát, stejně jako oni stáli za námi. SpaceX je připraveno na maraton a ať se děje, co se děje, uděláme všechno pro to, abychom uspěli.

Jelikož je SpaceX firma, která věří v maximální otevřenost (v mezích obchodního tajemství a nařízení ITAR), budu se v následujících týdnech snažit poskytovat co nejvíce informací o tomto startu.

—Elon

25. března 2006

Tým sbírá trosky na ostrově Omelek. Raketa ztroskotala na mrtvém útesu zhruba 76 metrů od startovací plošiny, takže většina kusů se dá posbírat pro zpětnou analýzu.

Vynášený satelit byl po dopadu rakety vymrštěn vysoko do vzduchu, proletěl střechou naší strojní dílny, a skončil na zemi v jednom kuse. To byla teda ďábelská zpáteční jízda.

Díra ve střeše dílny je jediná výraznější škoda způsobená na ostrově.

Satelit FalconSAT-2 po dopadu do dílny (Zdroj: USAF)


Tímto končí série článků, ve které jsem vybral to nejzajímavější z Kimbalova blogu. Pokud vás zajímá toto období z historie SpaceX, doporučuji tento starší článek ze série Jak vypadá práce ve SpaceX. V něm jedna bývalá zaměstnankyně SpaceX vypráví, jaká byla atmosféra ve firmě během třetího selhání Falconu 1 a popisuje reakci Elona Muska.

V příštím díle Historek ze SpaceX se můžete těšit na vyprávění Toma Muellera o tom, jak byly pojmenovány jednotlivé motory SpaceX. Zajímavostí je, že někteří přispěvatelé na Patreonu ElonX dostali Muellerovu historku k přečtení už před pár dny jako výraz poděkování za jejich podporu.

Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

2
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Bystroushaak
Host
Bystroushaak

To už je konec? Tohle byla hodně dobrá série.