Jak pokračuje vývoj motoru Raptor pro megaraketu BFR

Tom Mueller při přebírání ocenění Space Pioneer Award (Foto: Teslarati)

Tom Mueller je jedním z prvních zaměstnanců SpaceX a ve firmě má na starosti vývoj motorů (od Kestrelu až po Raptor). Nyní se zúčastnil International Space Development Conference pořádané National Space Society a obdržel zde ocenění Space Pioneer Award. Během svého proslovu prozradil pár zajímavých informací o začátcích SpaceX a také o vývoji motoru Raptor, který bude pohánět megaraketu BFR.

Začátky ve SpaceX
  • V začátcích bylo obtížné najít lidi, kteří by chtěli ve SpaceX pracovat na motorech. Mueller na to byl zpočátku sám. Jeho bývalí kolegové z TRW mu říkali, že SpaceX selže a on skončí zpátky v TRW.
  • Původně se testy Merlinu 1A prováděly na letišti v Mojave, ale počet testů byl omezený, a tak SpaceX po firmě Beal Aerospace převzalo testovací areál v McGregoru.
  • Oslava prvního úspěšného testu spalovací komory Merlinu se neobešla bez koňaku. Tým následně na silnici zastavila policie kvůli rychlé jízdě, ale nakonec to zůstalo jen u napomenutí.
  • Když chcete, aby byl motor schopen 10 letů, začnete narážet na problémy jako opotřebované těsnění nebo praskající spalovací komora či lopatky turbočerpadel
  • Mueller vyprávěl, jak byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor.
  • SpaceX se v McGregoru zpočátku potýkalo s problémy s odvodem spalin při testování Merlinu, jelikož zkušební stav ještě nedisponoval kropicím zařízením. Místo aby SpaceX čekalo, až bude stav připravený, prostě po každém testu vyměnilo zničený beton.

Poničený testovací stav v McGregoru (Zdroj: Parabolic Arc)

Raptor
  • Merlin je v současnosti motorem s nejlepším poměrem tahu a hmotnosti, ale “už se blíží Raptor”.
  • Raptor spaluje metan a bude mít zhruba dvojnásobný tah oproti Merlinu 1D, konkrétně 1700 kN (Merlin má 845 kN).
  • Mueller se Raptorem zabývá už asi 10 let, poslední 4 roky se ve SpaceX věnuje Marsu (Poznámka: Zde je to asi myšleno tak, že se Mueller věnuje BFR a Raptoru místo Falconu a Merlinu.)
  • Vývoj Raptoru pokračuje dobře a příští rok by měly začít krátké skoky s lodí BFR.
  • SpaceX pracuje na první letové variantě Raptoru.
  • V McGregoru právě probíhá stavba testovacího stavu pro Raptor. (Přikládám fotku stavu z dubna a porovnání satelitních snímků znázorňující probíhající práce:)

Testovací stav pro motor Raptor (Foto: Teslarati)

Průběh příprav Raptoru si pochvaluje také Elon Musk. Ten před pár dny řekl, že je na Raptor a tým pro pohony velice hrdý a že motor je opravdu něco extra.

Zdroje informací: Reddit, Geekwire

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

6
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Kundička
Host
Kundička

Ten tah 1700 kN, je konečný? Nebo ho postupně o něco navýší?

Ystrem
Host
Ystrem

Casem urcite provedou nejake optimalizace.

BlackSheepOI2
Host
Zdeněk
Host
Zdeněk

Tak držím palce ať to klukům jde od ruky.