Jak pokračuje vývoj motoru Raptor pro megaraketu BFR
Tom Mueller je jedním z prvních zaměstnanců SpaceX a ve firmě má na starosti vývoj motorů (od Kestrelu až po Raptor). Nyní se zúčastnil International Space Development Conference pořádané National Space Society a obdržel zde ocenění Space Pioneer Award. Během svého proslovu prozradil pár zajímavých informací o začátcích SpaceX a také o vývoji motoru Raptor, který bude pohánět megaraketu BFR.
Začátky ve SpaceX
- V začátcích bylo obtížné najít lidi, kteří by chtěli ve SpaceX pracovat na motorech. Mueller na to byl zpočátku sám. Jeho bývalí kolegové z TRW mu říkali, že SpaceX selže a on skončí zpátky v TRW.
- Původně se testy Merlinu 1A prováděly na letišti v Mojave, ale počet testů byl omezený, a tak SpaceX po firmě Beal Aerospace převzalo testovací areál v McGregoru.
- Oslava prvního úspěšného testu spalovací komory Merlinu se neobešla bez koňaku. Tým následně na silnici zastavila policie kvůli rychlé jízdě, ale nakonec to zůstalo jen u napomenutí.
- Když chcete, aby byl motor schopen 10 letů, začnete narážet na problémy jako opotřebované těsnění nebo praskající spalovací komora či lopatky turbočerpadel
- Mueller vyprávěl, jak byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor.
- SpaceX se v McGregoru zpočátku potýkalo s problémy s odvodem spalin při testování Merlinu, jelikož zkušební stav ještě nedisponoval kropicím zařízením. Místo aby SpaceX čekalo, až bude stav připravený, prostě po každém testu vyměnilo zničený beton.
Raptor
- Merlin je v současnosti motorem s nejlepším poměrem tahu a hmotnosti, ale “už se blíží Raptor”.
- Raptor spaluje metan a bude mít zhruba dvojnásobný tah oproti Merlinu 1D, konkrétně 1700 kN (Merlin má 845 kN).
- Mueller se Raptorem zabývá už asi 10 let, poslední 4 roky se ve SpaceX věnuje Marsu (Poznámka: Zde je to asi myšleno tak, že se Mueller věnuje BFR a Raptoru místo Falconu a Merlinu.)
- Vývoj Raptoru pokračuje dobře a příští rok by měly začít krátké skoky s lodí BFR.
- SpaceX pracuje na první letové variantě Raptoru.
- V McGregoru právě probíhá stavba testovacího stavu pro Raptor. (Přikládám fotku stavu z dubna a porovnání satelitních snímků znázorňující probíhající práce:)
Průběh příprav Raptoru si pochvaluje také Elon Musk. Ten před pár dny řekl, že je na Raptor a tým pro pohony velice hrdý a že motor je opravdu něco extra.
Good progress. Really proud of this design & SpaceX propulsion team. This engine is something special.
— Elon Musk (@elonmusk) May 29, 2018
Zdroje informací: Reddit, Geekwire
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Tak držím palce ať to klukům jde od ruky.
K Raptoru: v diskusii sa uvádza, že ide o motor v konštrukcii podobnej RD-270. Takže v konečnom dôsledku bude prvý svojho druhu skutočne reálne využitý? Chápem to správne?
Ano, Raptor bude první reálně používaný motor typu full-flow staged combustion.
Ten tah 1700 kN, je konečný? Nebo ho postupně o něco navýší?
Casem urcite provedou nejake optimalizace.
Dá se očekávat, že budou motor postupně ještě vylepšovat stejně jako v případě Merlinu, takže se časem výkon ještě zvýší.