Koupil jsem si Teslu v ČR: Komplikace po předání, zážitky z road tripů, první návštěva servisu

Už dva měsíce jezdím svojí vysněnou Teslou Model 3. Co předcházelo dodání auta zakoupeného v ČR, najdete v mém předchozím článku. Dnešní článek je o prvních zkušenostech s autem a o tom, co všechno jsem musel zařídit po dodání. Proběhla už také první návštěva servisu kvůli nápravě několika závad.

14. března: Předání

Měl jsem naplánované předání na sobotu 18:00. Odpoledne mi volali z pobočky, jestli by to šlo už v 16:00. Byla to pro mě trochu komplikace, ale chtěl jsem jim usnadnit práci. Předání bylo ovlivněno začínající koronavirovou krizí. Proběhlo na ulici před pobočkou Tesly ve Vysočanech a nesměl jsem do budovy. Pan Hasala se mnou nešel dovnitř auta, pouze mě naváděl zvenku. Ukázal jsem občanku, doklad platby, doklad o pojištění. Dostal jsem CoC dokument, obešli jsme auto, zkontrolovali vybavení a pak na displeji spárovali karty, které fungují jako klíč. Pak se mě pan Hasala zeptal, jestli už jsem Teslu řídil a znám to. Řekl jsem, že ano a on se šel věnovat jiným majitelům, kteří přebírali ve stejnou dobu.

Radost z nové Tesly Model 3 (Foto: David Vávra)

Během kontroly auta jsem zjistil, že přední světlo a nárazník mají malý škrábanec. Hned jsem to ukázal panu Hasalovi, on se omlouval a zeptal se mě, jestli si chci auto převzít a rovnou se objednat na výměnu těch dílů, nebo auto převzít, až to bude opravené. Rozhodl jsem se pro první možnost a rovnou jsme s lidmi ze servisu naplánovali termín. Je fajn, že je termín vidět rovnou v Tesla aplikaci. Z prvních pocitů po předání jsme natočili krátké video:

15. března: První seznamování

Začátek s Teslou je podobný jako s novým mobilem. Ze začátku sedíte v autě, proklikáváte všechna nastavení, vybíráte si, co vám bude vyhovovat. Taky si nastavujete profily pro jednotlivé řidiče. Pak zkoušíte, jak se auto chová na silnici a upravujete nastavení. Instalujete první update firmwaru a zkoumáte nové funkce. Zkoušíte jet na dálnici, zapínáte poprvé Autopilot a jste nadšení z toho, jak vidí okolí. Zkoušíte akceleraci na rovné opuštěné silnici. Prostě čisté nadšení!

Hned druhý den jsme pak jeli auto ukázat rodině a nejbližším kamarádům. Trochu jsme se báli jet na dočasné značky, ale spoléhali jsme na to, že policista uzná, že je neděle a SPZ mohu dostat až v pondělí. Poprvé jsme zkoušeli také nabíjení – nejdřív z 230 V u rodičů, potom na Superchargeru ve Vestci. Protože jsme auto objednali přes referral link, měli jsme rovnou 1500 km na Superchargeru zdarma. Později v týdnu přibyly i další kilometry za referraly, které jsem získal díky této sérii článků. Díky!

18. března: Registrace SPZ

Koronavirová opatření omezila činnost úřadů a bylo to docela komplikované. Měl jsem informaci, že na úřadě na Vyšehradě mají skladem EL značky a že to tam je nejrychlejší. Jel jsem tam, ale měli tam otevřen jenom Registr řidičů, nikoliv vozidel. Řekli mi, že registr vozidel je otevřen jenom na Bohdalci. Jel jsem tedy na Bohdalec. Nebylo tam jasné, v jaké frontě mám stát. Jsou tam dvě pracoviště – dovozové a registr vozidel. Šel jsem na registr vozidel, vyplnil formulář, připravil si CoC, fakturu, zelenou kartu a občanský průkaz. Po vystání fronty jsem se dozvěděl, že nemám technický průkaz a že musím na „dovoz“. Čekala mě další fronta, ještě zkomplikovaná dodržováním odstupů a tím, že se míchaly fronty na „dovoz“ a „hromadné registrace“. Ve frontě jsem potkal další čerstvé majitele Tesel a tak jsme aspoň čekání zkrátili sdílením zkušeností. Když jsem se dostal na řadu, úředník mi řekl, že EL značky nemají, neví, kdy je budou mít, a že mi zavolají, až budou. Potěšilo, že jsem díky EL značce nemusel platit poplatek 800 Kč.

24. března: Vyzvednutí SPZ a techničáku

Už jsem začínal být nervózní, že mi vyprší dočasné značky (platí maximálně 10 dní). V tom mi zavolali z Bohdalce, že si mám pro značky přijet. Tentokrát už to bylo jednodušší – nečekal jsem frontu a značky mi předali přes okénko. Zkoumal jsem, jak je nainstalovat – součástí dodání jsou šroubky na SPZ a nebylo jasné, kam je našroubovat. Nakonec jsem vygooglil, že stačí SPZ zacvaknout do plastového držáku a drží to.

Když jsem měl konečně SPZ a technický průkaz, bylo potřeba všechno nafotit a poslat to jak do Tesly, tak na pojišťovnu. Pojišťovna mi na základě toho poslala novou zelenou kartu.

30. března: Nákupy doplňků

USB rozbočovač (Foto: Alza.cz)

Výbava nového auta je základní a rychle jsem zjistil, že bude potřeba pár věcí dokopit. Postupně jsem objednal:

  • SSD disk na Sentry Mode – Sentry Mode vyžaduje větší rychlost zápisu, a proto je vhodnější disk než flashka. Tento je malý a odolný.
  • USB kabel pro nabíjení mobilu – kabel je potřeba zahnutý, aby se tam mobil vešel. Nicméně tento je stejně moc tlustý a není to ideální, časem plánuji koupit tuto bezdrátovou nabíječku.
  • USB hub – v konzoli vepředu jsou pouze 2 USB porty a vy jich ideálně potřebujete 5: 2x mobil, disk na Sentry Mode, flashka na hudbu (bohužel nejde mít MP3 na stejném disku jako Sentry Mode) a Xbox ovladač na hry. Tento hub nedostatek portů vyřešil.
  • Pořádnou 230V prodlužovačku – když chcete nabíjet u rodičů nebo u hotelu, často tam budou mít nějakou nespolehlivou prodlužovačku pro sekačku. Velké proudy mohou vést k přehřívání, proto je bezpečnější vozit si vlastní. Tuto doporučuje Tesláček. Zkoumal jsem také redukci na trojfázovou zásuvku. U Modelu S byla, ale u Modelu 3 ne. U Tesly nejde sehnat, jinde nabízejí jenom verze s vlastním trafem, nejlevnější za 13 tisíc Kč. Ale stejně nabíjí jenom jednou fází, což je malý rozdíl oproti 230 V. Tesláček si spájel vlastní kabel s více fázemi, ale do toho opravdu nejdu. 🙂
  • PRE čip – nemám možnost nabíjet doma, zařizuji si nabíječku v práci. Kromě Superchargerů tedy potřebuji nabíjet také na veřejných nabíječkách. Největší pokrytí ČR má ČEZ, tam aktuálně jde nabíjet zdarma. Až ale zavedou nový systém, tak to tolik výhodné nebude. Zařídil jsem si proto čip od PRE – nabíjet budu hlavně v Praze, kde mají hodně nabíječek a bezkonkurenční cenu 2,50 Kč / kWh bez rozdílu rychlosti (mají i jednu super-rychlou nabíječku na Výstavišti). Pro objednání čipu je potřeba vyplnit formulář na webu, čip vám pošlou poštou a platit budete jednou za kvartál pomocí faktury.
4. dubna: První road trip a závady

Původně jsme na první road trip chtěli vyrazit po Evropě, ale kvůli uzavřeným hranicím jsme museli zůstat v ČR. S manželkou jsme vyrazili na víkendový výlet a pořádně všechno vyzkoušeli. Všechno bylo super až na dvě závady:

  • Levé zadní světlo se zamlžilo, nějak se tam dostala vlhkost. Jiná světla to nedělají, budeme to reklamovat.
  • Zkoušeli jsme easter eggy na nabíječce a začal při tom divně blikat displej. Rozjeli jsme se a přestaly fungovat blinkry! Zastavili jsme a bylo potřeba udělat restart auta. To se dělá tak, že dáte nohu na brzdu a držíte obě tlačítka na volantu po dobu 30 s. Poté už problém zmizel a znovu už se neobjevil. Nic si z toho neděláme, je potřeba to tak brát – Tesla je hlavně software a budete vzácně řešit takovéto „počítačové“ problémy. Zvlášť, pokud máte aktualizace nastavené na „Advanced“.

První výlet s Teslou (Foto: David Vávra)

1. května: Druhý road trip a spaní v autě

Prodloužený víkend lákal k další spanilé jízdě Teslou, a tak jsme jeli na 3 dny do jižních Čech. Zavřené hotely ale znamenají spaní buď v autě, nebo ve stanu. To nás neodradilo! Zaparkovali jsme na odlehlé louce, snědli jsme přivezenou večeři a přitom koukali na Netflix na displeji auta. Pak jsme pro jistotu postavili stan vedle auta a zkoušeli spát v autě.

Sedačky u řidiče a spolujezdce se překvapivě dají hodně sklopit, skoro až do vodorovné polohy a je tam dost místa. Přišli jsme ještě na vychytávku, že když se zaparkuje trochu do kopce, jsou sedačky úplně rovně. S polštářkem a maskou na obličej se spí pohodlně. Na displeji jde nastavit Camp Mode, který udržuje teplotu (bez něj se auto po určité době vypne). Jenom pozor, že Camp Mode nám za noc vzal 25 % baterie, tak mějte před spánkem nabito. Je to ale bezpečné, Camp Mode se automaticky vypne, pokud baterie klesne pod 20%.

Camp Mode (Foto: David Vávra)

5. května: Servis

Původně jsem měl servis domluvený už 2 týdny po předání, ale opět to zkomplikovala koronavirová krize. Volali mi, že jim technici nepřišli do práce a také, že nemají potřebné díly. Řekli mi, že mi zavolají až budou mít díly. Po měsíci nic, ale v současné situaci se to dá pochopit, tak jsem napsal e-mail na deliverycz@tesla.com. Tesla se omluvila se a domluvili jsme termín na 5. května. Auto jsem přivezl, za 3 hodiny to bylo hotové. Mám vyměněný přední nárazník, levé přední a levé zadní světlo. Vše proběhlo rychle a v pořádku.

Škrábanec na přední straně vozu (Zdroj: David Vávra)

Co dál?

Omezení kvůli koronaviru se konečně uvolňují a bude možnost delších výletů a projížděk s kamarády. Chtěl bych také začít experimentovat s půjčováním auta přes službu HoppyGo. O víkendu jsem navíc byl na srazu Tesla Model 3 a potkal spoustu skvělých lidí. Na léto plánujeme další akci i s grilováním a programem pro rodiny. Jak jsem slyšel od jiného majitele: Tesla není auto, je to životní styl!

Český sraz majitelů Tesly Model 3 (Foto: David Vávra)

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David Vávra

Zahájil jsem půjčování auta z článku.

Sepsal jsem příručku, která odpovídá na nejčastější dotazy ohledně auta, nabíjení, podmínek výpůjčky: https://bit.ly/tm3-prirucka
Pokud ještě nemáte HoppyGo, registrujte se přes můj link: https://www.hoppygo.com/cs/sign/up?invitation_code=RC6E7H9i Budete mít zápujčku levnější o 500 Kč.
Zapůjčení zde: https://www.hoppygo.com/cs/tesla-model-3-sedan-elektricky-pohon/e99513110cc9

Další článek plánuji po zkušenostech z půjčování.

Jakub

V práci jsme měli diskusi s kolegou. Kolega má několik známých, co mají Teslu. A říká, že vlastně všichni jsou ve výsledku nespokojení. (Kolega co pamatuju odmítá elektroauta, tudíž jeho informace budou zabarvené tímto směrem). Když jsem se ptal proč, dal pár důvodů. Například. Je fajn, že auto má papírově dojezd cca 600km, ale prý je realita tak 150-250 podle profilu trati. Že udávaná spotřeba je při rychlosti 80 (nebo dokonce 60) km/hod (80 by dávalo větší smysl – 50 mil/hod) po rovině bez akcelerace atd. Faktem je, že my jsme z Liberce, tudíž Tesly jezdí hodně do kopců. Dále, že velmi často se musí zastavita celé auto restartovat, protože se systém zbláznil. Že auto vypíná zbytečné systémy jako klimatizaci, topení už někde kolem 25% kapacity baterií, což v kombinaci s uvedeným dojezdem znamená dost brzy. Jak na tom tedy reálně auto je? Tohle by znamenalo, že z Liberce do Prahy a zpět to dá auto jen tak tak, rozhodně ne rychlostí 130 a od Mladé Boleslavi auto neklimatizuje / netopí.

Jakub

Pak jsme ještě diskutovali na téma ekologické zátěže. ta se dá rozdělit na dvě části. provozní a výrobní / likvidační. Výrobní a likvidační to se postupně bude zlepšovat. Ale provozní, to je závislé na energetickém mixu dané země. neověřoval jsem to (primárně proto, že jsem nebyl schopen dohledat nějaké relevantní informace), nicméně dle kolegy jsou na tom elektrická auta výrazně hůře nebo spalovací. Konkrétně říkal, že snad až dvakrát (v ČR). Máte na toto téma nějaké informace?

PetrK

Já věřím pouze té statistice, kterou si sám zfalšuji 🙂
Je to tak, že energetický mix dává poměrně dobrou představu o tom, kolik se čeho při výrobě el. energie vyprodukuje. Naproti tomu pro těžbu, dopravu, rafinaci, skladování pro fosilní paliva takto přesné informace nejsou.

3,14ranha

Ty informace nejsou moc stravitelné pro běžnou novinářskou populaci, takže v blesku či iděsu se to nedočtete. Ale kvalifikované odhady jsou že každý z těch kroků (těžba, doprava, rafinace, distribuce) má vnitřní ztráty (primární) energie maximálně jednotky procent. Celý řetězec je až překvapivě efektivní. Pro samostudium mohu vřele doporučit knihy Václava Smila (kanadský vědec českého původu) o energetice nebo přímo ropě. Vyšly i v češtině (anglické originály jsou celosvětově uznávané bestsellery).

O fosilních palivech panuje spousta nedorozumění, mýtů, pseudoekologických blábolů, dezinformace z opačné strany (kartel OPEC atd.) tomu rozhodně nepomáhají a do informační války se míchají i naše státy (západní státy reálně shrábnou skrze spotřební daň většinu zisku z prodeje fosilních paliv !!).

Věc se má tak, že ropa (a její produkty) je velmi zajímavá sloučenina, její zpracování a dopravu (co do efektivity) lidstvo dotáhlo za 200 let téměř k dokonalosti a je dokonale konkurenceschopná i za situace kdy nás dřou z kůže arabové (rusové) i naši vlastní politici (spotřební daň + DPH).

PetrK

Dobře. Kolik primární energie je potřeba, aby palivo ze země na Sibiři nebo v Saudské Arábii v podobě ropy dostalo do podoby jednoho kilogramu benzínu v nádrži mého auta? Já chápu, že pro mne, jako běžnou novinářskou populaci je to nestravitelné, ale snad byste to pro mne mohl spočítat, abych se nemusel spoléhat na něčí odhady …
Já plně respektuji to, že ropa, co se týče v sobě uložené energii je skvělá látka. Dokonce věřím i tvrzení, že celý proces je nesmírně efektivní. Já jenom tvrdím, že pokud mi někdo řekne, že náklady jsou do 5ti procent a na druhou stranu disponuje velmi přesnými výpočty na straně konkurenční, tak to ve mně nebudí důvěru.

daevid

Mal by som dotaz na camp mode.
Ten displej s tým ohňom tam svieti stále, alebo sa vypína..?
(smerujem k spotrebe 25% baterie za noc)

PetrK

Tak display bude mít vzhledem k topení zanedbatelnou spotřebu … A počítám, že se sám nevypne (nad 20% baterky), budete muset zatleskat nebo tak něco 🙂

David Vávra

Displej pořád svítí na nejnižší brightness. Ale vzhledem ke klimatizaci to je zanedbatelné.

Mar3ek

Zdravím,
děkuji za pěkně napsaný a přínosný článek (včetně prvního). Jsem fanouškem Tesly.
Jen mě mrzí že jsou a dlouho budou Tesly jen pro “horních 10 000”, normální člověk ikdyž mám o něco vyšší plat než je průměr v Praze tak si jí nikdy nebudu moci dovolit.
Tak jen tiše závidím 🙂
Přeji mnoho spokojených/šťastných kilometrů.

Ivo Janáček

Nevím jak někdo za takto slušně napsaný příspěvek může dostat mínusy, ale u Tesly je možné vše. 🙂

Nyní k věci, myslím si, že Tesla má poměrně hodně ořezané náklady, takže cenově asi těžko někde jinde dostanete lepší poměr cena/dojez. navíc pokud jste fanoušek, tak vám asi nezbude nic jiného než šetřit a nebo si pořídit ojetý kousek.

Ivo Janáček

Každý to vnímá jinak, mě by u Tesly nevadil software, ale problém mám s tím, že jsou pro mě BEV nepoužitelné z hlediska dojezdu a pak taky u Tesly mám problém s hardware, resp. s tím jak je proveden. No a taky se přiznám, že se mi nelíbí jejich komunikace, ale to už jsme jinde.

Ještě k tomu sdílení, já si to zatím nedovedu představit, nikdy nevím, kdy budu auto potřebovat a na jak dlouho, navíc mám jistotu, že mám auto v perfektním stavu a můžu se na něj spolehnout. Vím jaké mám pneumatiky a víc v jakém stavu jsou další části vozidla. A to nemluvím o tom, že lidi s cizími auty jezdí většinou jako prasata. Ano u BEV to naštěstí tak moc neškodí pohonné jednotce, ale zbytek trpí tak jako tak.

Ales

Jo no, na Ivuv dyzl proste nic nema 😀

JosVerstapen

No za mě to řeknu asi takto a objektivně, auto majiteli vcelku i závidím ten high tech z toho auta a jeho ovládání-nastavení je vidět absolutně všude!!
Ale nezlobte se na mě, oni Vám předávají auto a auto má mechanické poškození a ani o tom neví a musí to klient nahlásit u nově předaného vozidla??? To je těžký fail srry.Amatérismus nejvyššího kalibru.
Jinak přeji hodně šťastných kilometrů bez nehod.

Ivo Janáček

Zase mínusy za nic, co by dávalo smysl.

A opět k věci, pamatuji si když jsem kupoval svoje první auto, to bylo někdy v roce 1994 a už tehdy tam byl na zrcátku papír, kde bylo uvedeno co vše bylo před prodejem zkontrolováno a hlavně kdo za to osobně ručí, tedy včetně jména a podpisu dané osoby. Podotýkám, že to tehdy nebylo žádné luxusní ani drahé auto, spíše naopak a to ještě v kategorii N1, tedy něco na pomezí osobní a dodávka. Od té doby jsem takto auta přebíral vícekrát a i když šlo o různé prodejce, tak tento systém byl vždy stejný a nikde jsem se nesetkal s nějakým problémem.

A proč jsem to napsal? Chtěl jsem se zeptat jestli toto má nějak Tesla ošetřeno a když tak jak.

daevid

U tesly je buď možnost klasická, vozidlo neprevziať v aktuálnom stave, alebo prevziať a problémy vyriešiť následne.
Práve kôli druhej možnosti je možné nechať rozhodnutie na budúcom vlastníkovi.
A áno, očividne šetria kde sa dá, (minimálne ten čas) pretože kontroly zaberajú čas 🙂👍

nextcz

Děkuji autorovi za věcný popis tak jak to je bez příkras. Zatím se můj zájem a nabídka el. aut neprotnuly, ale kdo ví jak to bude za pár let.

Klaun

Pokud vím, tak dočasné RZ platí 10 dnů, ne 14.

Pavel

Jako to co dělá Tesla s přihlášením mě přijde fakt přes čáru, k ceně vozu připocítaji přes 20 tisíc za dokumentaci atd, ale sami auto nepřihlásí, tohle je prostě absolutně mimo a automobilka s jejich cenovkama se má chovat jinak, prostě nejen kvalita zpracování ale i customer servis je příšernej.

Martin

Všechny tři díly jsem si rád přečetl a díky za ně. Je to moc hezky napsané. Ať Vám Tesla slouží.

Vladimír Todt

Koupil jsem si nedávno tuto USB flešku. Je dost rychlá a 512 GB se už i hodí.
https://www.alza.cz/patriot-supersonic-rage-elite-usb3-1-512gb-d5657194.htm