Koupil jsem si Teslu v ČR: Komplikace po předání, zážitky z road tripů, první návštěva servisu

Už dva měsíce jezdím svojí vysněnou Teslou Model 3. Co předcházelo dodání auta zakoupeného v ČR, najdete v mém předchozím článku. Dnešní článek je o prvních zkušenostech s autem a o tom, co všechno jsem musel zařídit po dodání. Proběhla už také první návštěva servisu kvůli nápravě několika závad.

14. března: Předání

Měl jsem naplánované předání na sobotu 18:00. Odpoledne mi volali z pobočky, jestli by to šlo už v 16:00. Byla to pro mě trochu komplikace, ale chtěl jsem jim usnadnit práci. Předání bylo ovlivněno začínající koronavirovou krizí. Proběhlo na ulici před pobočkou Tesly ve Vysočanech a nesměl jsem do budovy. Pan Hasala se mnou nešel dovnitř auta, pouze mě naváděl zvenku. Ukázal jsem občanku, doklad platby, doklad o pojištění. Dostal jsem CoC dokument, obešli jsme auto, zkontrolovali vybavení a pak na displeji spárovali karty, které fungují jako klíč. Pak se mě pan Hasala zeptal, jestli už jsem Teslu řídil a znám to. Řekl jsem, že ano a on se šel věnovat jiným majitelům, kteří přebírali ve stejnou dobu.

Radost z nové Tesly Model 3 (Foto: David Vávra)

Během kontroly auta jsem zjistil, že přední světlo a nárazník mají malý škrábanec. Hned jsem to ukázal panu Hasalovi, on se omlouval a zeptal se mě, jestli si chci auto převzít a rovnou se objednat na výměnu těch dílů, nebo auto převzít, až to bude opravené. Rozhodl jsem se pro první možnost a rovnou jsme s lidmi ze servisu naplánovali termín. Je fajn, že je termín vidět rovnou v Tesla aplikaci. Z prvních pocitů po předání jsme natočili krátké video:

15. března: První seznamování

Začátek s Teslou je podobný jako s novým mobilem. Ze začátku sedíte v autě, proklikáváte všechna nastavení, vybíráte si, co vám bude vyhovovat. Taky si nastavujete profily pro jednotlivé řidiče. Pak zkoušíte, jak se auto chová na silnici a upravujete nastavení. Instalujete první update firmwaru a zkoumáte nové funkce. Zkoušíte jet na dálnici, zapínáte poprvé Autopilot a jste nadšení z toho, jak vidí okolí. Zkoušíte akceleraci na rovné opuštěné silnici. Prostě čisté nadšení!

Hned druhý den jsme pak jeli auto ukázat rodině a nejbližším kamarádům. Trochu jsme se báli jet na dočasné značky, ale spoléhali jsme na to, že policista uzná, že je neděle a SPZ mohu dostat až v pondělí. Poprvé jsme zkoušeli také nabíjení – nejdřív z 230 V u rodičů, potom na Superchargeru ve Vestci. Protože jsme auto objednali přes referral link, měli jsme rovnou 1500 km na Superchargeru zdarma. Později v týdnu přibyly i další kilometry za referraly, které jsem získal díky této sérii článků. Díky!

18. března: Registrace SPZ

Koronavirová opatření omezila činnost úřadů a bylo to docela komplikované. Měl jsem informaci, že na úřadě na Vyšehradě mají skladem EL značky a že to tam je nejrychlejší. Jel jsem tam, ale měli tam otevřen jenom Registr řidičů, nikoliv vozidel. Řekli mi, že registr vozidel je otevřen jenom na Bohdalci. Jel jsem tedy na Bohdalec. Nebylo tam jasné, v jaké frontě mám stát. Jsou tam dvě pracoviště – dovozové a registr vozidel. Šel jsem na registr vozidel, vyplnil formulář, připravil si CoC, fakturu, zelenou kartu a občanský průkaz. Po vystání fronty jsem se dozvěděl, že nemám technický průkaz a že musím na „dovoz“. Čekala mě další fronta, ještě zkomplikovaná dodržováním odstupů a tím, že se míchaly fronty na „dovoz“ a „hromadné registrace“. Ve frontě jsem potkal další čerstvé majitele Tesel a tak jsme aspoň čekání zkrátili sdílením zkušeností. Když jsem se dostal na řadu, úředník mi řekl, že EL značky nemají, neví, kdy je budou mít, a že mi zavolají, až budou. Potěšilo, že jsem díky EL značce nemusel platit poplatek 800 Kč.

24. března: Vyzvednutí SPZ a techničáku

Už jsem začínal být nervózní, že mi vyprší dočasné značky (platí maximálně 10 dní). V tom mi zavolali z Bohdalce, že si mám pro značky přijet. Tentokrát už to bylo jednodušší – nečekal jsem frontu a značky mi předali přes okénko. Zkoumal jsem, jak je nainstalovat – součástí dodání jsou šroubky na SPZ a nebylo jasné, kam je našroubovat. Nakonec jsem vygooglil, že stačí SPZ zacvaknout do plastového držáku a drží to.

Když jsem měl konečně SPZ a technický průkaz, bylo potřeba všechno nafotit a poslat to jak do Tesly, tak na pojišťovnu. Pojišťovna mi na základě toho poslala novou zelenou kartu.

30. března: Nákupy doplňků

USB rozbočovač (Foto: Alza.cz)

Výbava nového auta je základní a rychle jsem zjistil, že bude potřeba pár věcí dokopit. Postupně jsem objednal:

  • SSD disk na Sentry Mode – Sentry Mode vyžaduje větší rychlost zápisu, a proto je vhodnější disk než flashka. Tento je malý a odolný.
  • USB kabel pro nabíjení mobilu – kabel je potřeba zahnutý, aby se tam mobil vešel. Nicméně tento je stejně moc tlustý a není to ideální, časem plánuji koupit tuto bezdrátovou nabíječku.
  • USB hub – v konzoli vepředu jsou pouze 2 USB porty a vy jich ideálně potřebujete 5: 2x mobil, disk na Sentry Mode, flashka na hudbu (bohužel nejde mít MP3 na stejném disku jako Sentry Mode) a Xbox ovladač na hry. Tento hub nedostatek portů vyřešil.
  • Pořádnou 230V prodlužovačku – když chcete nabíjet u rodičů nebo u hotelu, často tam budou mít nějakou nespolehlivou prodlužovačku pro sekačku. Velké proudy mohou vést k přehřívání, proto je bezpečnější vozit si vlastní. Tuto doporučuje Tesláček. Zkoumal jsem také redukci na trojfázovou zásuvku. U Modelu S byla, ale u Modelu 3 ne. U Tesly nejde sehnat, jinde nabízejí jenom verze s vlastním trafem, nejlevnější za 13 tisíc Kč. Ale stejně nabíjí jenom jednou fází, což je malý rozdíl oproti 230 V. Tesláček si spájel vlastní kabel s více fázemi, ale do toho opravdu nejdu. 🙂
  • PRE čip – nemám možnost nabíjet doma, zařizuji si nabíječku v práci. Kromě Superchargerů tedy potřebuji nabíjet také na veřejných nabíječkách. Největší pokrytí ČR má ČEZ, tam aktuálně jde nabíjet zdarma. Až ale zavedou nový systém, tak to tolik výhodné nebude. Zařídil jsem si proto čip od PRE – nabíjet budu hlavně v Praze, kde mají hodně nabíječek a bezkonkurenční cenu 2,50 Kč / kWh bez rozdílu rychlosti (mají i jednu super-rychlou nabíječku na Výstavišti). Pro objednání čipu je potřeba vyplnit formulář na webu, čip vám pošlou poštou a platit budete jednou za kvartál pomocí faktury.
4. dubna: První road trip a závady

Původně jsme na první road trip chtěli vyrazit po Evropě, ale kvůli uzavřeným hranicím jsme museli zůstat v ČR. S manželkou jsme vyrazili na víkendový výlet a pořádně všechno vyzkoušeli. Všechno bylo super až na dvě závady:

  • Levé zadní světlo se zamlžilo, nějak se tam dostala vlhkost. Jiná světla to nedělají, budeme to reklamovat.
  • Zkoušeli jsme easter eggy na nabíječce a začal při tom divně blikat displej. Rozjeli jsme se a přestaly fungovat blinkry! Zastavili jsme a bylo potřeba udělat restart auta. To se dělá tak, že dáte nohu na brzdu a držíte obě tlačítka na volantu po dobu 30 s. Poté už problém zmizel a znovu už se neobjevil. Nic si z toho neděláme, je potřeba to tak brát – Tesla je hlavně software a budete vzácně řešit takovéto „počítačové“ problémy. Zvlášť, pokud máte aktualizace nastavené na „Advanced“.

První výlet s Teslou (Foto: David Vávra)

1. května: Druhý road trip a spaní v autě

Prodloužený víkend lákal k další spanilé jízdě Teslou, a tak jsme jeli na 3 dny do jižních Čech. Zavřené hotely ale znamenají spaní buď v autě, nebo ve stanu. To nás neodradilo! Zaparkovali jsme na odlehlé louce, snědli jsme přivezenou večeři a přitom koukali na Netflix na displeji auta. Pak jsme pro jistotu postavili stan vedle auta a zkoušeli spát v autě.

Sedačky u řidiče a spolujezdce se překvapivě dají hodně sklopit, skoro až do vodorovné polohy a je tam dost místa. Přišli jsme ještě na vychytávku, že když se zaparkuje trochu do kopce, jsou sedačky úplně rovně. S polštářkem a maskou na obličej se spí pohodlně. Na displeji jde nastavit Camp Mode, který udržuje teplotu (bez něj se auto po určité době vypne). Jenom pozor, že Camp Mode nám za noc vzal 25 % baterie, tak mějte před spánkem nabito. Je to ale bezpečné, Camp Mode se automaticky vypne, pokud baterie klesne pod 20%.

Camp Mode (Foto: David Vávra)

5. května: Servis

Původně jsem měl servis domluvený už 2 týdny po předání, ale opět to zkomplikovala koronavirová krize. Volali mi, že jim technici nepřišli do práce a také, že nemají potřebné díly. Řekli mi, že mi zavolají až budou mít díly. Po měsíci nic, ale v současné situaci se to dá pochopit, tak jsem napsal e-mail na deliverycz@tesla.com. Tesla se omluvila se a domluvili jsme termín na 5. května. Auto jsem přivezl, za 3 hodiny to bylo hotové. Mám vyměněný přední nárazník, levé přední a levé zadní světlo. Vše proběhlo rychle a v pořádku.

Škrábanec na přední straně vozu (Zdroj: David Vávra)

Co dál?

Omezení kvůli koronaviru se konečně uvolňují a bude možnost delších výletů a projížděk s kamarády. Chtěl bych také začít experimentovat s půjčováním auta přes službu HoppyGo. O víkendu jsem navíc byl na srazu Tesla Model 3 a potkal spoustu skvělých lidí. Na léto plánujeme další akci i s grilováním a programem pro rodiny. Jak jsem slyšel od jiného majitele: Tesla není auto, je to životní styl!

Český sraz majitelů Tesly Model 3 (Foto: David Vávra)

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
67 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
AlbertSpeer

“Sentry Mode vyžaduje větší rychlost zápisu, a proto je vhodnější disk než flashka.”
Zeptám se laicky. Disk umí zapisovat rychleji, než flashka?

Paja

Rad bych jen doplnil, ze samozrejme “normalni” flashka s aspon USB3 to naprosto v pohode rychlostne dava (Tesla pouziva stejne pro prenos jen USB2 a je jedno zda je pripojen disk ci flashka) dokonce nektere z nich primo Tesla v manualu doporucuje (Samsung USB 3.1 128GB/256GB Fit Plus).

Samozrejme take neni zadny problem mit 2 partition na jedne flashce/disku – jedna pro sentry s adresarem “TeslaCam” (z pouzitelnych filesystemu zbyl uz jen FAT32) a druha pro hudbu (muze byt FAT32, nebo treba i ext4 a nekteri lide reportuji i exFAT). Pred systemem 2020.12.5 fungovalo linuxove ext4 i pro sentry, v manualu jim to zustalo, ale v praxi to bohuzel jiz nefunguje. S temi updaty se casto u Tesly take neco zvore, coz obcas zaboli.

Vyhoda disku je castecne v jeho delsi zivotnosti pri castych zapisech a v jeho vetsi kapacite, nicmene je skutecne otazka, zda se to vzhledem k cene vyplati. Flashka je zasadne mensi, o dost levnejsi, obvykle nema problemy s vysokymi teplotami v lete v aute a kdyz vezmete neco kvalitnejsiho ala ten Samsung vyse s aspon 128GB tak vam tam take cca 3-5 let vydrzi.

PetrK

Ve skutečnosti je to tak, že velikost a rozhranní flashky vůbec nic neznamená. Je nutné koukat na zápis a čtení vzhledem k aplikaci, pro kterou ji potřebujeme. Pro mně je poslední dobou rozhodující paramter “za jak dlouho kapacitu flashky zapním daty”. Třeba u 30MB/s zápis a 256GB kapacita je to v ideálním případě krásných 143 minut – FUJ..
Jinak SSD a flashka je v podstatě to samé – chipy jsou stejné, mění se jen rozhraní a přibývá převodník.

David

Ne, SSD disk a flashka není to samé, byť ukládají data na stejném technologickém principu. Flashka je obvykle jednokanálová, SSD mnohokanálové. SSD má nesrovnatelně inteligentnější řadič a kvalitnější paměťové čipy.

Rozdíl v rychlostech, zejména pokud jde o mnoho malých souborů, schopnosti ukládat a číst více souborů současně, ale i v životnosti a spolehlivosti jsou i dva řády.

David

Například dvě partitions jsou současně použitelné jen na některých top flashkách, na většině nemůžete přistupovat do obou současně (což v tomto případě nemusí vadit, protože přehrávač a Sentry mode nepoužíváte současně).

Je pravda, že některé nejdražší flashky se už konstrukcí blíží diskům.

PetrK

Běžně používám několik partition na (levných) reklamních flashkách, které jsem dostal někde po konferencích. Typicky jako diagnostické bootovací flashky nebo místo live-cd linuxu. To, jak je možné to používat je věcí hosta, nikoliv zařízení (Flash)
Ohledně chipů – v principu je to fuk.
Víceméně jste popsal rozdíl mezi NVMe a AHCI. Jiné je rozhraní a říkejte tomu třeba řadič :-). Tam se řeší počet kanálů do těch chipů. Jestli to pak jede přes (převodník) USB, SATA, PATA, SCSI, FC, Ethernet je jedno.

Janek

Ty zamlzene svetla, to se muze stat u kazdeho auta, je tam ventilace, svetlo dycha. Kdyz ale auto jede, zamlzeni by melo rychle zmizet. Samozrejme ke kondenzaci vody ve svetle by melo dojit jen vyjmecne a v krajnich podminkach, pokud je to ale bezna situce, je neco konstrukcne spatne.
Vetsinou auta pro ruzne podnebi maji odlisne ventilacni membrany, takze je mozne ze Tesla k nam dodala auto urcene pro jine klimaticke podminky. Popripade nerozlisuje podnebi a pak je tezke mit vzdy 100% nezamlzene svetla. Je dobre ze jste svetlo reklamoval, minimalne v Tesle budou mit informaci o danem problemu a v pripade vice stiznosti tohle muzou systematicky resit.
Jinak krasne auto! Ja bych je ale zatim nechtel, porad mne prijde spalovaci motor jako lepsi pomer cena – vykon. ale treba diky prukopnikum novych technologii jako jste vy se jednou dostane i ke mne 🙂 A ta akcelerace elektromobilu, to musi byt velka radost!

Martin

Vlastnil jsem Nissan Primera, Honda Accord, Acura RL, Audi RS6 a ted Tesla X, a i všech aut se nekdy zamlzila svetla, tze to bych Tesle nezazlival

Vladimír

Nikdy se mi nezamlzilo svetlo ani u hondy ani u mazdy ani u toyoty, ani u opla. Zamlzili se jen tehdy pokud bylo nakraple. Svetla se proste mlzit nemaji, pokud v nich kodenzuje voda je to vlivem netesnosti a to bud nakrapnutim nebo chybou pri vyrobe.

Invc

Já měl v Avensisu z jednoho světla akvárium (levé zadní).

PetrK

To platilo pro halogeny, které si ten prostor vytopí. U LEDek to je problém.

chello

Ohledně toho škrábance na předním světlometu a nárazníku bych osobně já raději řešil slevou nebo nějakým hodnotným benefitem. Přijde mi zbytečné měnit něco co stejně ztratí časem na kráse, ale chápu je to věc vkusu 🙂

panko

Bol to celkom slusny skrabanec, co u noveho a draheho auta solidne nastve..

Petr

No, mit na uplne novem aute takove skrabance to by mi hodne vadilo.. Za me osobne to zas jednou vypravi o tom jak jsou na to s kvalitou.. Ja delam 24 let v autoprumyslu.. Kazde auto se nekolikanasobne kontroluje a tohle nesmi projet… Jsou to proste amateri.. Dily jim nepasujou, dvere ci blatniky se dotykaji dalsich casti karoserie a “drou se”.. Tudiz zadna ochrana.. Pak prijde koroze.. Tesle dobre znama.. No, tak at dobre slouzi.. 😉👍

Petr Melechin

Zrovna v tomhle případě to vypadá, že ten škrábanec vznikl až při přepravě z továrny do ČR, takže to bych nepřipisoval nekvalitní výrobě nebo špatné výstupní kontrole.

Ivo Janáček

Chyba už je jen to, že prodejce luxusních vozů si dovolí vůz v tomto stavu nabídnout zákazníkovi.

Martin B

Pojďme chvíli předstírat, že se jedná jenom o Teslu a ostatním se nic takového neděje.

3,14ranha

U vozů s milion+ cenovkou ?

3,14ranha

Já jsem použil množné číslo, celkem úmyslně (protože skutečně dokonalý není nikdo na světě).

Jako kuriozita je tohle BMW zajímavé. Jako doklad že hrozí kulturní obohacení pořádkumilovných němců českými obchodními šmejdy dokonce varovné. Ale je to jeden případ z půl milionu vyrobených vozů X6. To je jen o trochu míň než celková produkce Tesly od jejího založení. A je to trochu jiný skrytější level závady než je špatně vyrobená karosérie nebo poškozená kapota při přepravě.

Každopádně všechny takové případy jsou velmi špatná reklama pro každého normálního zákazníka (teď nemyslím náboženské uctívače libovolné značky kteří odmítají jít ke konkurenci už z principu). Nemělo by se to stávat a je to v zájmu těch dotčených automobilek. U BMW si můžeme zanadávat že je to arogantní chamtivá korporace… jakou příčinu uvedeme u Tesly ?

Martin B

A proč bychom měli komukoliv nadávat? Takové věci se prostě stávají v každé výrobě. Od toho je záruka. Smutné je, že BMW to odmítalo řešit.

siky

To jsou jabka a hrušky. Rozhodně Tesla není etalon kvality a za ty prachy by měla být A1. Jen zaslepení tvrdí jak je úžasná…to zrychlení-po kterém už nikam nedojedli… Mlžení světel…všechna auta, co jsem kdy měl byla víc jak 10 let stará, bouraná a nikdy se nic nemluvilo. Tak se probuďte! Jo a byly to vesměs Fiaty.

Michal Lenc

Na jejich obranu tam tehdy měli kvůli vládním opatřením dost fofr a pan Hasala původně myslel, že jde jenom o exkrement od ptáka nebo o nějakou jinou špínu (což jsme si s Davidem mysleli taky) a až při bližším prohlédnutí a pokusu o vyčištění se přišlo na to, že jde o škrábance. Chyba to samozřejmě je, na druhou stranu se to nestává jenom Tesle – dobře si pamatuju, jak dealer předával mému tátovi Passata v jiné barvě, než v jaké si ho objednal. 😀

panko

Pravda.

Ivo Janáček

Máte pravdu, bohužel zde pod články o Tesle se to moc nedoporučuje psát, protože jste podle toho náležitě ohodnocen. 😀

Otas

Ze sveho okoli znam tolik historek o nejruznejsich problemech po koupi noveho vozu nejruznejsich vehlasnych znacek. Dokonce i pripad, kdy v aute uplne chybel dil, v servise s vysvetlenim, ze to pry vyrabela smena v patek vecer a toto se stava 😀 Vas prispevek je tedy jen hloupym a nesmyslnym kopancem 😉

Pavel Richter

Pokud půjdete do HoppyGo a nastavíte rozumnou cenu, tak si ji určitě na den půjčím 🙂 Hrozně rád bych ji zkusil.

Jiří

Taky bych rád vyzkoušel, jen těch 6000/den, co se pronajímají teď (TrendPark i HoppyGo) mi přijde dost přestřelené, tak snad budete o něco vstřícnější 🙂

David Vávra

Půjčování je venku viz příspěvek výše.

Tom

Díly byly opravdu vyměněné? Svetlomet klidně mohli vyleštit, v zadnim světle navrtat ventilační dirku, a nárazník holt vymeni ale prestrikne v jejich smluvene lakovny.

Nicméně by me to stvalo, ale pokud to dobře vyřešili tak fajn. Ale očividně jim to bylo jedno a zkoušeli to… Nahlasil bych to v Amsterdamu Tesly…

RiMr

Omlouvám se za hloupý dotaz, jsa původu prostého, těch správných škol nemaje – co je to ten “road trip”? To je něco s fetováním na vozovce?

Ivo Janáček

Jsem na tom podobně jako vy, ale myslím si, že by to mohl být výlet autem.

Otas

Osobne si myslim, ze to nema presny cesky preklad. Nezbyde Vam tedy nic jineho, nez se naucit zaklady anglictiny 😉

Jakub

Je to výlet, kde cílem ani tak není cíl cesty, jako spíš cesta samotná, případně výlet s více cíly. Což přesně Michal psal, že jeli na 3 dny. Předpokládám, že každý den jeli jinam.

Michal Lenc

Jenom poopravím, že to psal David, ne já. 🙂

siky

O to je smutnější, že “montáž” RZ je v tvém případě neřešitelná záležitost, ke které je zapotřebí návod z Googlu. Malé plus je, že se k tomu přiznáš 🤣

panko

Ja ked nieco neviem, spytam sa najskor strycka google.

Vladimír Todt

Koupil jsem si nedávno tuto USB flešku. Je dost rychlá a 512 GB se už i hodí.
https://www.alza.cz/patriot-supersonic-rage-elite-usb3-1-512gb-d5657194.htm

Martin

Všechny tři díly jsem si rád přečetl a díky za ně. Je to moc hezky napsané. Ať Vám Tesla slouží.

Pavel

Jako to co dělá Tesla s přihlášením mě přijde fakt přes čáru, k ceně vozu připocítaji přes 20 tisíc za dokumentaci atd, ale sami auto nepřihlásí, tohle je prostě absolutně mimo a automobilka s jejich cenovkama se má chovat jinak, prostě nejen kvalita zpracování ale i customer servis je příšernej.