Tesla vyřadila z nabídky nejlevnější verzi Modelu 3 a Musk se podělil o novinky ohledně Autopilotu

V nedávném článku o prodejích v prvním kvartálu roku 2019 jsme informovali o tom, že Tesla ještě nezačala s doručováním na konci února uvedené nejlevnější varianty Modelu 3 a místo toho se soustředí na doručování verze standardní dojezd+, která se od té levnější lišila vyšším dojezdem o přibližně 30 km, lepším interiérem a cenou, jež měla být o 2 500 dolarů (přibližně 50 000 korun) vyšší. V pátek každopádně automobilka na svém blogu zveřejnila článek, ve kterém mimo jiné oznámila odstranění nejlevnější varianty Modelu 3 z nabídky. Cenově nejvýhodnější verzí se tak rázem stal standardní dojezd+. Tesla tento krok odůvodňuje tím, že o nejlevnější variantu nebyl takový zájem – v porovnání se standardním dojezdem+ bylo objednávek této verze až šestkrát méně. Z konfigurátoru tak standardní dojezd zmizel, ale pokud na něm někdo z amerických zákazníků vyloženě trvá, tak si o něj může zažádat v některém z obchodů Tesly. Ta mu pak doručí standardní dojezd+ se softwarově omezeným dojezdem.

Na americkém trhu ale změn v nabídce Tesly proběhlo více. Automobilka totiž jednak zrušila verzi s dlouhým dojezdem a náhonem na zadní kola (v nabídce zůstal pouze dlouhý dojezd s pohonem všech čtyř kol) a také zavedla možnost leasingu – prozatím pouze na jedno časové období, a to 36 měsíců. Cena se dle ročního nájezdu (Tesla nabízí 16 000 km, 19 200 km a 24 000 km) pohybuje mezi 11 až 12 tisíci korun za měsíc. Zajímavostí je, že Tesla nebude po skončení leasingu nabízet možnost odkupu vozu. Automobilka totiž chce automobily využít pro provozování své autonomní taxi služby Tesla Network.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Další změnou, tentokrát týkající se všech trhů, byla implementace nejlevnější verze systému Autopilot, která je vlastně kombinací adaptivního tempomatu a systému sledování jízdního pruhu, do základní nabídky, což přineslo mírné zdražení. Standardní dojezd+ tak momentálně vyjde na 888 tisíc korun před zdaněním a dotacemi, verze dlouhý dojezd stojí 1,1 milionu a výkonová varianta Performance zájemce přijde v přepočtu na 1,34 milionu korun. Pokročilý Autopilot nazývaný Full Self-Driving Capability neboli FSD, jenž zvládá pokročilé funkce autonomního řízení, je stále možné si přikoupit za 5 tisíc dolarů (115 tisíc korun). Zařazení Autopilotu do základní nabídky ale proběhlo pouze u Modelu 3, změna se netýkala starších vozů Model S a Model X a překvapivě též chystaného Modelu Y. U něj zato došlo k mírnému zdražení, v přepočtu přibližně o 20 až 30 tisíc korun.

Tesla se také činila na evropském trhu, kde spustila objednávky své nyní nejlevnější verze Modelu 3 standardní dojezd+. Ta vyjde v sousedním Německu v přepočtu na 1,2 milionu korun po zdanění a před dotacemi, bez daně se tedy cena pohybuje kolem milionu korun. Model 3 má v této variantě dle měřícího cyklu WLTP dojezd 415 km. Pro porovnání, americká EPA uvádí certifikovaný dojezd 384 km. Tento krok by mohl výrazně zvýšit už tak dobré prodeje Tesly v Evropě. Uvedení standardního dojezdu+ neminulo ani Čínu, kde je cena za vůz podobná jako v Německu.

V pátek byl také zveřejněn rozhovor Elona Muska s Lexem Friedmanem, vědcem z MIT zabývajícím se umělou inteligencí. CEO Tesly v něm připomenul, že automobilka má na silnicích přibližně 400 tisíc vozů, které jsou vybaveny všemi potřebnými senzory pro funkce Autopilotu. Díky tomu tak Tesla může sbírat velké množství dat – dle Muska jde až o 99 % dat všech firem zabývajících se autonomním řízením dohromady. Řeč se dále stočila na FSD Computer, což je počítač navržený přímo pro funkce Autopilotu (dříve byl nazýván jako Hardware 3). Ten již automobilka instaluje do nových vozů a skládá se z dvou plně redundantních systémů, přičemž v případě selhání jednoho může Autopilot stále bezpečně fungovat. Musk to přirovnal k letadlu, které i v případě selhání jednoho motoru stále může bezpečně letět na motor druhý.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Musk také zmínil, že díky instalovanému FSD Computeru je momentálně nákup Tesly investicí do budoucna (později pak na Twitteru uvedl, že 1. května značně vzroste cena za FSD funkci – pravděpodobně přibližně o 3 tisíce dolarů). Dále se také podělil o několik informací z vývoje budoucích funkcí autonomního řízení. Autopilot bude podle Muska požadovat držení rukou na volantu ještě po dobu šesti měsíců, pak by měl být dostatečně bezpečný, aby to nebylo potřeba. V tomto ohledu ale bude záležet na regulátorech, kdy nedržení rukou na volantu povolí. Musk poznamenal, že Autopilot bude muset být nejméně o 200 % spolehlivější než člověk, aby to úřady prošlo. Do roku 2020 pak podle Muska bude zásah člověka do řízení možná dokonce znamenat snížení bezpečnosti na silnici.

Tesla také pokračuje ve vývoji funkce, jež by dokázala auto zastavovat a rozjíždět dle světelné signalizace (zatím Autopilot pouze upozorňuje řidiče na červenou, ale sám nezastavuje). Sám Musk řídí vůz s vývojovou verzí Autopilotu a dle jeho tvrzení už systém zvládá světelné křižovatky bez problémů.

Rozhovor byl spíše jen takovou ochutnávkou věcí, které Musk a Tesla představí 22. dubna během dne pro investory. Očekává se demonstrace plně autonomní jízdy, informace o taxi službě Tesla Network a podrobnosti o časovém plánu vydávání nových funkcí Autopilotu. Událost bude možné sledovat živě online.

Celý rozhovor si můžete pustit zde:

 




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
62 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře