Mise Starlink 7-3

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 25. 9. 2023 10:48:20 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Další várka družic druhé generace pro satelitní konstelaci Starlink (21 kusů)
  • Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlink V2-mini má hmotnost kolem 800 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1075.6)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země (297 km x 286 km s inklinací 53°)
  • Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova kosmická základna, Kalifornie, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Mise s družicemi pro konstelaci Starlink společnosti SpaceX, která nabízí rychlé satelitní připojení k Internetu s globálním pokrytím.
  • Další start s družicemi Starlink druhé generace (V2). Ty byly navrženy primárně pro vynášení pomocí Starship, avšak kvůli zdržením ve vývoji této nové rakety SpaceX dodatečně připravilo také zmenšenou variantu družice, kterou je možné vynášet pomocí Falconu 9. Každá tato družice Starlink označovaná „V2-mini“ je „technicky totožná“ jako verze pro Starship, ale má zmenšené rozměry těla 4,1 m x 2,7 m (plus každý ze dvou solárních panelů má 12,8 m x 4,1 m) a hmotnost kolem 800 kg. Oproti předchozí generaci nabízejí nové družice 4krát vyšší přenosovou kapacitu a mají nové Hallovy motory. Ty mají 2,4x vyšší tah, 1,5x vyšší specifický impuls a místo kryptonu využívají jako vůbec první družice palivo ve formě argonu.
  • Při této misi byly vyneseny družice, které byly poprvé vybaveny novou generací laserových spojů. Ty umožňují přenosové rychlosti 100 Gb/s mezi družicemi na orbitě.
  • Tato mise i přes sedmičku v názvu nesla družice pro šestou orbitální slupku konstelace Starlink. Ta má sklon 53° vůči rovníku a po dokončení bude obsahovat 2500 družic ve výšce 525 km.
  • Počet již vynesených družic Starlink a další statistiky najdete spolu s informacemi o průběhu budování konstelace na stránce Stav konstelace Starlink. Přehled nefunkčních družic a deorbitací najdete zde.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která byla umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 642 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi pravděpodobně provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď GO Beyond pro tyto účely byla umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 678 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, zda byla záchrana úspěšná.
  • Vývoj data startu: září 2023 → 23. září 2023 → 25. září 2023

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Jak funguje konstelace Starlink:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mr. G

Poslednych 10-15 startov vsetko v noci, predovsetkym Starlink. Denny start si uz ani nepamatam.
Je to nahoda, alebo su nocne starty planovane schvalne ?

PetrV

Dle mne úmyslně. Slunce nenafukuje v noci atmosféru a je klidnější počasí.

Invc

Těžko říct – zejména starty pro Starlink budou mít celkem častá startovací okna, takže by si asi mohli trochu vybírat.

Ale z praktického hlediska tady u těch startů má noc snad jedinou významnější výhodu v nižším leteckém provozu (a tedy méně odkloněných letů kvůli startu).

(Krom toho … je třeba taky v té “statistice” počítat s tím, že se jednoduše blíží zima a noc zabírá stále větší část dne).

Martin Vondráček

Taky bych řekl, že v tom může být nutnost uzavírat střelecký sektor. A to nejen pro letadla, ale i pro lodě. V noci je menší riziko, že jim nějaká loď či letadlo naruší uzavřenou zónu a budou muset na poslední chvíli start rušit nebo posunovat.

PetrV

Na Vandenbergu a také Floridě?
Boca chica chápu.
Vojáci usa si nechají omezovat své základny?

Martin Vondráček

Střeleckým sektorem jsem měl na mysli směr, kterým vypouští tu kterou raketu. Kdysi se tomu tak říkalo, dnes se používá jiný termín? FAA to teď omezuje trochu míň.
https://www.faa.gov/newsroom/faa-safely-keeps-more-airspace-open-during-most-florida-space-launches

Invc

Pořád tomu se tomu tak říká… (“range”). (Pokud jde o PetraV … tak je to s chápáním tak trochu složitější…).

Jinak ať nenačínám nový post pro PetraV:
Stačí se podívat na flightradar24 (do playback), jaký je rozdíl v leteckém provozu v těch místech ve dne a v noci. (Jen pozor, flightradar udává čas v UTC (takže Florida je UTC -5 a Vandenberg je UTC -7 (DST -4 / -6).

PetrV

To je v pořádku. U vás je to také složitější invc.
Důležité je, že létají alespoň s falconem 9. SHS to ještě chvíli potrvá.
Jak je to tedy podle vás s mým příspěvkem, že slunce přes den načechra atmosféru a raketa musí překonávat větší odpor atmosféry?

Paero

Já vás dva od sebe nerozeznávám. Tak je zvláštně kafkovský vás vidět ve při.

PetrV

To není pře.
Uznávám invc, že zná.
Proto se ho ptám.