Novinky o Starship #3: Selhání SN11, přípravy SN15, první prototypy Super Heavy a stavba orbitální rampy

SpaceX v Boca Chica v jižním Texasu vyvíjí, vyrábí a testuje kosmickou loď Starship a raketu Super Heavy. Místní obyvatelé podrobně dokumentují aktivity firmy, ale děje se toho tolik, že je obtížné všechno sledovat. Portál NASA Spaceflight však vydává pěkná videa, která krátce shrnují nejdůležitější dění v Boca Chica a člověk se díky nim může snadno udržovat v obraze. Rozhodli jsme se tedy tato videa překládat do češtiny.

Po dlouhé pauze, kdy NASA Spaceflight tato shrnutí nevydávala, tu máme další díl. Ten se věnuje nedávnému neúspěšnému letu prototypu Starship SN11 a také jeho pokročilejšímu nástupci SN15. Práce ale pokračují i na prvních prototypech rakety Super Heavy a související orbitální rampě, jejíž stavba je v plném proudu.

Tato epizoda původně vyšla 6. dubna, takže některé informace v ní už stihly zastarat:

  • Starship SN15 už byla převezena na rampu, kde podstoupila sérii tlakových zkoušek s dusíkem. Statický zážeh by mohl následovat v pátek nebo začátkem příštího týdne.
  • Prototyp Super Heavy BN1 opravdu neabsolvoval žádné zkoušky a aktuálně probíhá jeho demontáž a likvidace. Byl k tomu poprvé využit nový mostový jeřáb.
  • Stavba orbitální rampy od vydání videa výrazně pokročila.

Pokud se chcete podílet na překladech těchto nebo jiných videí, kontaktujte nás na adrese kontakt@elonx.cz!

Aktuální informace o výrobě prototypů Starship a Super Heavy najdete také u nás na webu. Průběh testování a příprav na let Starship SN15 pak můžete sledovat zde. K dispozici máte také podrobný přehled všech prototypů.


Předchozí epizody Novinek o Starship zde a další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Invc

Můj tip na mystery structure:

Vypadá to jako vnější “kostra”, která má umožnit umístit špičku i do jiných poloh než špičatým koncem nahoru.

Podle toho, jak extra bytelné to je a jak moc tam zpevňují úplnou špičku a celkově až dolů… tak to rozhodně nevypadá, že by s tím chtěli zacházet opatrně (transport někam v horizontální poloze).

Něco mi říká, že to pověsí za tu zpevněnou špičku na jeřáb (tankzillu) a druhým jeřábem to za spodek zvednou stranou a nechají zhoupnout. Získají tak levný a vcelku věrný simulátor otočení při přistání. Budou si tak moct testovat třeba chování kapalin v header tanku (zvláště spodním) plus snadno si ověřit, co se tam celkově děje vevnitř bez toho, že by kvůli tomu museli startovat.

Adam Ř

Nedokážu si představit, že by to jeřáb dokázal naklopit tak rychle. Ale třeba to půjde nechat nějak spadnout vlastní vahou a pak to jemně zachytit?

Invc

Velmi snadno. Zvedneš za špičku a tam to necháš. Vezmeš druhý jeřáb a zvedneš za spodek tak, abys byl vodorovný. Na to máš času dost. A pak ten druhý jeřáb… odpojíš.

Vem si láhev – zavěs na krátkou šňůrku za víčko. a pak druhou rukou zvedni spodek lahve stranou… a pak pusť spodek.

Zachytávat nemusíš – prostě necháš dohoupat za špičku. Případně můžeš omezit dalším břžděným / navíjeným lanem, ale … to ani moc nepotřebuješ.

Naposledy upraveno před 22 dny uživatelem Invc
Petr Šída

a ráz kyvu ti ten jeřáb, na kterém to visí pošle k zemi

Invc

Jo to mě napadlo… ale tak nějak romanticky jsem si řekl, že by to godzila ve směru “dopředu- dozadu” mohla zvládnout.

Václav Procházka

U všech normálních jeřábů je zakázán šikmý tah, takže houpat břemenem, které nemá zanedbatelnou hmotnost, může být dost problém…

Honza

Take me napadlo, ze by to tak mohlo byt. Otazka je, jestli by nebylo snadnejsi tohle resit jen “nadrzi s dlouhou trubkou”. Proc tam davat vsechno to okolo.. Ale tezko rict, mohou zkouset, jak to bude pusobit na dalsi systemy, ktere tam budou muset v budoucnu mit. Cert vi..

Tomáš Kratochvíl

Já když jsem to viděl, tak první co mě skočilo do hlavy – vibrační stolice. Konstrukce tomu myslím odpovídá, ve dvou segmentech šestiúhelníkové struktury jsou použity pásky místo pevných výztuží, spoje v rozích vypadají útle. S aktuátory to může hezky nahoře vibrovat. tam se to uchytí ke Starship, a budou si simulovat vibrace na zemi.
Klidně to ale taky pořád může být něco jiného, já však jdu do stávky s vibrační stolicí. Už se těším na SN15 se sadou upgrejdů. Go Spacex!

Petr Šída

Tahle úvaha má jednu, tedy vlastně dvě, vady. Header tank tam není ani jeden. kyslíkový není osazený a je tam místo něj ta špiška s pístem, metanový je ve dně metanové nádrže, kterou tahle část vůbec neobsahuje….

Invc

Dostal si mě Doughu Badmane.

Petr Šída

Sorry (;-), nic ve zlém.

Teslichard

Všimol som si ako pomaly nahradzujú služobné autá SpaceX Teslami, dokonca i sprevádzajúce auto (5:25) už je od Tesly. Chýbajú už len pickupy a pár drobností. Myslíte si že nahradia tie GMC heavy pickupy Cybertruckom ?

Dominik

Já se spíš divím že už to není dávno tak 😀
Ještě by mohli dělníci mezi sebou komunikovat neuralinkem 😀

Adam Ř

A deflektor spalin (vím, že se neplánuje) postaví boring company 🙂

chello

Ve videu v 2:41 mluví o tom, že bylo třeba odříznout jeden segment kyslíkové nádrže z BN1 aby se vešel do High Bay. To znamená, že kompletace příštích BN bude probíhat mimo High Bay nebo přímo na rampě ?

Naposledy upraveno před 22 dny uživatelem chello
Petr Melechin

Co jsem tak pochytil, tak to bylo proto, že pro BN1 ještě neměli nějaký snížený podstavec a s tím normálním se jim to do High Bay nevešlo. Ale pro BN2 ho už mají, takže se tam raketa vejde celá.

PetrC

“Mystery structure” je podle všeho zátěžová testovací konstrukce. Má simulovat aerodynamickou zátěž a zátěž na konstrukci Starship během letu s nákladem 100 tun.

Petr Šída

můj tip je konstrukce na výrobu a testování vrat nákladového prostoru

Adam Ř

Nemyslím si, že by takovou věc dávali na letový prototyp

Petr Šida

Tohle ale není letový prototyp.

J R

Tahle úvaha má jednu vadu. Vrata tam nejsou. 🙂

Petr Šida

Ale nějak je musí udělat, nemyslíte?

Při současné technologii postupného spojování sekci nejdou vrata udělat po částech, musí je následně vyříznout.

J R

To byl jen vtípek odkazující na váš dřívější (velmi trefný) komentář. Pravděpodobně se to bude dělat tímto postupem, ale tato konstrukce nevypadá, že by byla určená k tomuto účelu. Jak se na ní objevují další části, tak je čím dál pravděpodobnější, že půjde o zátěžové testy.

Petr Šída

Jasně, v klidu, sám nevím, uvidíme, co z toho vyleze, třeba to nakonec bude obojí

u těch vrat si pořád lámu hlavu s tím, že musí nějak zachovat přesný tvar trupu, tudíž to nemůžou dělat po částech a musí tam být něco, co jim ten tvar pomůže udržet, když to budou vyřezávat.