Selhání při přistání Falconu 9 zapříčinilo opotřebení ochranné manžety na motoru

Starty SpaceX probíhají už tak často a Falcony při nich přistávají s takovou úspěšností, že by se to celé dalo nazvat rutinou. Ale kosmonautika je neúprosná a ne nadarmo je považována za jednu z nejobtížnějších oblastí lidské činnosti. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se během některé z misí SpaceX opět objeví nějaká anomálie. Nakonec k ní došlo 16. února u další z mnoha misí s družicemi Starlink. Naštěstí tedy nešlo o start s lidmi a navíc problém měl vliv jen na přistání prvního stupně Falconu 9, nikoli vynesení satelitů. Manažer ze SpaceX aktuálně prozradil podrobnosti o této nehodě, jejíž příčinou bylo poškození jednoho z motorů Merlin.

Statický zážeh Falconu 9 před misí Starlink v1-19 (Foto: Spaceflight Now)

Mise Starlink v1-19 probíhala zdánlivě v pořádku a první známky potíží se během živého přenosu objevily až při návratu prvního stupně do atmosféry. Falcon 9 provádí necelé dvě minuty před přistáním tzv. vstupní zážeh, při kterém se znovu zapálí tři motory Merlin, a tím se klesající stupeň zpomalí před návratem do hustých vrstev atmosféry. Po dokončení zážehu ale bylo u motorové sekce tentokrát vidět nezvyklé světlo. Nedlouho poté se zasekla telemetrie prvního stupně a když režie přepla na záběr z mořské přistávací plošiny OCISLY, byla vidět jen oranžová záře v dáli. Bylo tedy okamžitě jasné, že přistání se nezdařilo a stupeň dopadl do oceánu. Přerušila se tím dosud nejdelší šňůra 24 úspěšných přistání Falconů v řadě od posledního selhání při misi Starlink v1-5 v březnu 2020. Tehdy byl příčinou nesprávně vyčištěný motor Merlin. Co přesně se tedy stalo teď během únorové mise Starlink v1-19?

Srovnání vstupního zážehu během mise Starlink v1-19 s tou předchozí, která měla totožný profil:

K nehodě došlo 16. února a SpaceX se následně docela dlouho k situaci nevyjadřovalo. Ostatní plánované starty Falconů však byly odloženy, zatímco probíhalo vyšetřování příčin anomálie při přistání. Podrobnosti jsme se nakonec dozvěděli 1. března během tiskové konference NASA při příležitosti blížící se pilotované mise Crew-2 se čtyřmi astronauty. Konference se kromě zástupců NASA zúčastnil také Benji Reed, který má ve SpaceX na starosti mise s lidskou posádkou. Novináři se pochopitelně zeptali na únorovou nehodu při přistání Falconu v kontextu toho, jaký to případně bude mít dopad na chystanou misi s astronauty.

Benji Reed prozradil, že příčinou problému byla manžeta na jednom z motorů Merlin, která chrání určité komponenty během letu. V manžetě se vytvořila díra, kvůli které došlo k unikání horkých plynů do míst mimo motor, kde neměly co dělat. To vedlo k automatickému vypnutí daného motoru. Podle Reedových slov pak následně při vstupním zážehu raketa neměla dostatek tahu a přistání selhalo. Následující fotka ukazuje, kde na raketě se nacházejí zmíněné manžety (angl. „boots“):

Manžety motorů na velmi starém stupni B1019, což byl úplně první exemplář Falconu 9 ve variantě v1.2. Stupeň letěl na misi Orbcomm-2 a jako první v historii úspěšně přistál. (Foto: SpaceX a @SpacecoastPix)

Na této misi letěl stupeň B1059.6, pro který toto byl „teprve“ šestý start. Proto je zajímavé, že podle Reeda měl typ manžety na selhaném motoru za sebou zatím nejvíce misí. Přitom existuje několik dalších stupňů, které už absolvovaly více než šest misí. To by mohlo znamenat, že SpaceX zavedlo někdy po premiéře raketové varianty Block 5 odlišný typ manžet motorů, který pak byl zpětně nainstalován i na starší stupně. Nebo možná dřívější typ manžet bylo potřeba měnit už po pár startech, a tak se žádný kus nedočkal tolika misí.

Benji Reed následně zdůraznil, že primárním úkolem mise bylo vynesení družic Starlink, a to bylo úspěšné díky tomu, že raketa je schopná vykompenzovat ztrátu motoru během letu. Vyznělo to tedy tak, že motor selhal ještě před oddělením stupňů, podobně jako tomu bylo při misi Starlink v1-5. Tehdy po selhání jednoho Merlinu musely zbylé motory hořet o něco déle, aby vynahradily snížený tah, což se jasně projevilo pozdějším oddělením stupňů. Jenže u aktuální mise Starlink v1-19 telemetrie neindikovala, že by před oddělením stupňů došlo k nějakému problému. Vše probíhalo přesně podle plánu a viditelné potíže se objevily až ke konci vstupního zážehu, tedy krátce před přistáním prvního stupně. Benji Reed bohužel neodpověděl na otázku novinářky ohledně toho, kdy přesně motor selhal. Momentálně se tedy na fórech vedou debaty o tom, jak to vlastně Reed myslel, který motor selhal a kdy, a jak to ovlivnilo provedení vstupního zážehu. Nezbývá než doufat, že časem někdo vyjasní celou posloupnost událostí.

Fotky motorové sekce na novějších stupních typu Block 5:

Benji Reed každopádně dál poukázal na to, že mise Starlink jsou ideální pro hledání hranic znovupoužitelnosti v kontextu životnosti jednotlivých komponentů a potřebné údržby mezi starty. Tyto mise můžou testovat mnohokrát použité stupně a bez velkého rizika odhalovat tyto menší problémy. SpaceX se pak z nich může poučit a patřičně upraví procesy pro inspekce či repasování. Všechny následující starty jsou pak o to bezpečnější.

K této problematice se před pár dny vyjádřil také Hans Koenigsmann, viceprezident bezpečnosti letů ve SpaceX (ale už ne na dlouho). Uvedl, že raketové stupně jsou pravidelně kontrolovány a myslí si, že 10 startů každého stupně je spíše minimální životnost, nikoli limit. Předpokládá tedy, že jednotlivé stupně budou použity více než desetkrát, přičemž životnost lze případně ještě prodloužit výměnou opotřebovaných komponentů za nové po určité době.

Co se týče postoje NASA, tak ta sleduje vyšetřování aktuální anomálie při přistání, ale zástupci agentury nevyjádřili žádné obavy. Nadále platí, že na jarní misi Crew-2 poprvé poletí astronauté v již použitém Dragonu na již použité raketě. V tomto případě ale půjde o stupeň i loď, které za sebou mají pouze jednu misi, takže je mizivá šance, že nastane nějaký podobný problém související s opotřebením komponentů.

Příští start SpaceX je v plánu na čtvrtek 4. března. Půjde o mnohokrát odloženou misi Starlink v1-17, tentokrát se stupněm, pro který to bude již osmý start. Je možné, že některé z odkladů souvisely s úpravami nebo dodatečnými inspekcemi, které SpaceX provedlo na základě poznatků z vyšetřování anomálie při přistání. To je ale jen moje spekulace. Na zbytek března jsou pak v plánu minimálně další dvě mise Starlink. Vyšetřování nehody ve výsledku způsobilo jen asi dvoutýdenní zdržení plánovaných startů SpaceX.

Zdroje: Spaceflight Now, tisková konference Crew-2


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře