Mise Starlink v1-19

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 16. 2. 2021 04:59:37 SEČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 13. 2. 2021 v 18:50 SEČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Další várka 60 družic pro satelitní konstelaci Starlink
  • Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlinku má hmotnost 260 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1059.6)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neúspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Pokus o zachycení krytu: Kryty byly pouze vyloveny z vody
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Dvacátá mise s družicemi pro konstelaci Starlink, která nabízí rychlé internetové připojení, časem s téměř globálním pokrytím.
  • Každá družice má hmotnost 260 kg a obsahuje čtyři fázové antény a dvě parabolické. Konstrukce satelitů je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu. Družice dále obsahují speciální sluneční clony, které mají výrazně snížit jasnost družic na obloze.
  • Na této misi letěl již použitý stupeň Falconu 9 s číslem B1059.6.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 mělo proběhnout na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 634 km od startovní rampy. Přistání však z důvodu tepelného poškození selhalo a stupeň dopadl do oceánu nedaleko plošiny OCISLY.
  • SpaceX se při této misi pokusilo o záchranu aerodynamických krytů, ale neproběhl pokus o zachycení krytů do sítě. Lodě Ms. Chief a Ms. Tree budou umístěné v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 709 km od startovní rampy a kryty pouze vylovily z oceánu. Jeden z nich byl do přístavu dovezen poškozený. Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené.
  • V rámci první fáze budování sítě Starlink má být umístěno 1584 satelitů na orbitu ve výšce 550 km se sklonem 53°. Celkově bude výslednou konstelaci tvořit 11 943 satelitů. Polovinu z nich musí SpaceX vynést do roku 2024 a zbytek do listopadu 2027, jinak bude moci provozovat pouze ty, které se do té doby podařilo do vesmíru vynést.
  • Již vynesené satelity Starlink, jejich pozice na oběžné dráze a pokrytí zemského povrchu, si můžete zobrazit na webu stuffin.space nebo zde.
  • Vývoj data startu: únor 2021 → 11. února 2021 → 12. února 2021 → 14. února 2021 → 15. února 2021 → 16. února 2021

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Záznam živého přenosu SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
EvzenJ

Asi budou zapalovat pri pristani vice motoru nejenom na Starship ale i na Falconu…..

https://spacenews.com/engine-shutdown-led-to-failed-falcon-9-booster-landing/

Jiří

Mohl by mi prosím někdo vysvětlit kde se tam vzala díra v botě? ELI5 prosím 🙂
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/lvgj1y/nextspaceflight_on_twitter_benji_reed_spacex/

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Jiří
Invc

“boot” říkají flexibilnímu utěsnění kolem Merlinu

Tady máš fotku i s popiskama:
https://twitter.com/SpacecoastPix/status/1366456224858841089/photo/1

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Invc
Jiří

Díky. Tak to nevypadá na nutnost nějaké drastické úpravy systému, jen trochu lepší podrážky 🙂

Invc

“update refurbishment process”

Jansa Jaroslav

Koukám že ho hoši ani nevytáhli na plošinu a opravit první stupeň Falconu 9. Vždyť zahučel těsně vedle přistávací plochy.

Richard Dědič

Ono se spíš dá čekat, že stupeň šel okamžitě ke dnu. Nádrže nemají šanci vydržet dopad volným pádem, a nic jiného, co by sloužilo jako plovák, tam není. A na lovení trosek z tříkilometrové hloubky by byl potřeba dost specializovaný hardware.

Jakub

Hmmm alespoň racci nezažili armageddon :DKaždopádně to svítí až moc jasným plamenem, jako by to bylo oxygen rich a ztráta telemetrie ve výšce 5200 naznačuje, že to co osvítilo oblohu na přistání už byly jen hořící trosky.

Petr

Zase má ten stupeň rekord – ze všech zničených má nejvíc misí 🙂

Ota

Možná teď začne trochu tlačenice co se týká rotace prvních stupňů….

Samo

Nemyslím, už minule riskovali dobrovoľne stratu pristávaním v zlých podmienkach a vtedy stupeň nestratili teda ak sa neboja riskovať, nebude až tak problém strata jednoho stupňa.

Michal

Ajaj skoda toho 1stupna som celkom zvedavy na vysvetlenie co sa stalo s tym motorom no bola to pekna seria 🚀

konis

Všiml jsem si, že vstupní zážeh skončil v nižší výšce a stále s vyšší rychlostí jak posledně.

Hark

V T+1:06 je vidět neobvyklý zášleh v plamenech, možná selhání jednoho motoru?

Invc

Nejspíše ne.

To vypadá na přechodové jevy okolo přechodu do nadzvukové rychlosti (podívej se na rychlost / výšku).

(Motory nejspíše jen osvětlily kondenzovanou vlhkost ve vznikající rázové vlně).

Ivo Janáček

Taky sdílím tento názor, že nešlo o nic neobvyklého. Jen pro zajímavost, všimli jste si těch blesků v čase 3:15 a dál?

Jano

SpaceX vyvinul auto ochranny system na ochranu kacic na pristavacej plosine, tj. zhori prvy stupen :D:D

Deadeye

Podle telemetrie, pokud byla správná, mi to přišlo celé divné, obvykle mají ve chvíli vstupního zážehu rychlost kolem 5000km/h a po jeho dokončení mezi 2500 a 3000. Teď byl vstup okolo 8000km/h a konec v třiceti kilometrech na skoro 6000km/h, stupeň tak vstoupil do hustých vrstev atmosféry místo obvyklých do 3000km/h víceméně dvojnásobnou rychlostí.

Vojtěch

Minulá mise Starlink-18 začínala a končila entry burn na téměř stejných hodnotách, takže to je pro Starlink mise evidentně normální. U starších misí není na youtube telemtrie 1. stupně, takže nevím jak je to u méně náročných misí.

Vojtěch R

To tak vypadá, že od té doby co se pod chyceným krytem protrhla síť a poškodila loď, tak už je jenom loví z vody ne? 🙂 Ale vypadá to že jim to funguje, tak je to asi jednodušší.

Michal Andrej

Nie je to problém, že Starlink 17 stále blokuje rampu LC-39A? 1.3.2020 je tam plánovaný Falcon Heavy. Jasne že sa môže teoreticky odložiť, ale prečo by armáda odkladala svoj štart pre problémy Starlinku 17?