Osekaná Super Heavy B7 se po nehodě vrací na rampu, v plánu jsou statické zážehy nosiče i lodi Starship
Prototyp Super Heavy B7 se po červencové výbušné nehodě vrátil na rampu a připravuje se na statické zážehy. O kousek vedle pokračuje testování orbitální lodě Starship S24, která by měla brzy také absolvovat další zkoušky svých motorů Raptor. Zároveň pokračuje budování nové orbitální rampy na Floridě.
Elon Musk doufal, že megaraketa Starship by mohla poprvé odstartovat na oběžnou dráhu už v srpnu, ale do tohoto plánu hodila vidle nehoda při testování. Prototyp Super Heavy B7 totiž 11. července poprvé podstoupil test částečného nastartování všech 33 Raptorů najednou (spin prime). Vzniklá směs metanu a kyslíku se ale po průchodu motory neplánovaně vznítila a způsobila výbuch pod raketou. Prototyp 70metrového nosiče tedy byl následně převezen zpět do montážního areálu, aby týmy mohly provést inspekce a posoudit stav nádrží a motorů.
Osud Super Heavy B7 byl několik týdnů nejistý a spekulovalo se, že v případě přílišného poškození bude muset být nahrazen novějším prototypem B8. Nakonec se ale ukázalo, že B7 alespoň prozatím do šrotu nepůjde. Raketě byly pouze vymontovány středové Raptory a prototyp byl 6. srpna převezen zpět na orbitální rampu. Elon Musk zároveň potvrdil, že je v plánu test vnějšího prstence, který tvoří 20 fixních motorů Raptor. Ani stěhování na rampu se však neobešlo bez komplikací. Během příprav na přemístění Super Heavy B7 na vypouštěcí stůl totiž selhal hydraulický systém ramen Mechazilly na integrační věži. SpaceX však nečekalo na opravu a přesun B7 na stůl zajistil běžný jeřáb.

Super Heavy B7 pouze s 20 vnějšími Raptory během přesunu na vypouštěcí stůl na začátku srpna 2022 (Foto: Starship Gazer)
Přesný plán testování Super Heavy B7 není znám, ale předpokládám, že nejdříve uvidíme pouze dílčí testy jednotlivých Raptorů. Až později přijdou na řadu plnohodnotné statické zážehy a nakonec i test všech 20 motorů najednou. Souběžně s tím by mělo pokračovat testování lodi Starship S24, která je umístěna na nedaleké suborbitální rampě B. Loď je o něco napřed, jelikož v druhé polovině července absolvovala sérii úspěšných spin prime testů (roztočení motorů bez zážehu). Dalším krokem by měla být zkouška spalovacích předkomor, při kterých už Raptory budou chrlit plameny, ale ještě nebudou vytvářet tah. Finálním testem by měl být plnohodnotný statický zážeh všech šesti Raptorů. Z oznámených silničních uzavírek vyplývá, že testování orbitálních prototypů by mohlo pokračovat už tento týden.
Pokud během testování nedojde k nějakému katastrofálnímu selhání nebo nebude odhalen vážný konstrukční či strukturální nedostatek, prototypy B7 a S24 by mohly odstartovat ještě letos. Půjde o první start Super Heavy a první misi, při které se Starship pokusí vyletět dál než do výšky pár kilometrů. SpaceX se navíc možná pokusí o zachycení přistávající rakety Super Heavy hned při první orbitální misi.
Pokud loď dosáhne orbitální rychlosti, SpaceX nejspíš rovnou provede také test vypuštění družic Starlink druhé generace. Ty jsou výrazně větší než ty současné a je možné je vynášet pouze pomocí Starship. Loď S24 má kvůli tomu v nákladním prostoru umístěn speciální mechanismus pro vypouštění těchto družic. Dříve oznámený letový plán první mise Starship ale nepočítal se zakulacením orbity, takže pokud nedojde ke změně, družice (případně jen prototypy či makety) by zřejmě zanikly v atmosféře nedlouho po vypuštění. Otestovat fungování družic na orbitě by tedy asi nebylo možné, ale SpaceX možná stačí prověřit nevšední způsob vypouštění, který připomíná dávkovač bonbonů PEZ:
Ať už první orbitální test Starship dopadne jakkoli, další na řadě by měla být sestava prototypů Super Heavy B8 a Starship S25. Ty by měly být konstrukčně víceméně totožné jako B7 a S24 a momentálně jsou v pokročilé fázi výroby, takže brzy nejspíš budou připraveny na vlastní testování. Následující prototypy B9 a S26 se už budou lišit a podle portálu NASA Spaceflight budou mít vylepšené Raptory. Ty budou o něco jednodušší na výrobu, budou mít mírně vyšší tah a také budou obsahovat elektrický systém pro vektorizaci trysky, o kterém nedávno mluvil Elon Musk. Zároveň se očekává zjednodušení konstrukce Super Heavy a vylepšení nákladního prostoru na Starship. Stejný zdroj pak uvádí, že prototyp Super Heavy B10 byl v jeden čas určen pro start z nové floridské rampy místo ze Starbase, ale není jasné, jestli to stále platí.
Stavba floriské orbitální rampy pro Starship v existujícím komplexu LC-39A pokračuje dobře a například integrační věž už má nainstalových pět segmentů z osmi. Zajímavostí pak je, že ramena floridské Mechazilly budou kratší než ta ve Starbase. Mohlo by to znamenat, že zachytávání přistávajících raket je v plánu provádět jinde. Důvodem by mohly být obavy NASA, že starty a přistání Starship by mohly poškodit nedalekou infrastrukturu pro rakety Falcon. Na té je totiž NASA dost závislá, protože LC-39A je jediná rampa, ze které mohou startovat Crew Dragony a také Falcon Heavy. Že zrovna toto je důvodem pro kratší ramena Mechazilly, je však zatím jen spekulace.
Dobře pokračuje také stavba výrobního areálu pro Starship na Roberts Road ve floridském Kennedyho kosmickém středisku. Podobně jako ve Starbase tu bude vybudována také vysoká montážní hala. Novinkou však bude (alespoň podle neoficiálních informací), že na vrcholku floridské haly SpaceX vybuduje nové řídicí středisko pro starty a přistání Falconů i Starship. Cílem je středisko zprovoznit už na začátku příštího roku, načež by firma opustila řídicí střediska, která dnes využívá na Canaveralu a v Kennedyho kosmickém centru.
Zajímavostí je, že řídicí středisko mělo být původně také na vrcholku haly High Bay ve Starbase, ale to nedopadlo, protože budova je příliš blízko rampy. Mimochodem, SpaceX před pár lety plánovalo vybudovat řídicí středisko s nevšedním vzhledem v Kennedyho kosmickém centru, ale to bylo ještě v době před Starship a plány se zřejmě změnily.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!